Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerDumprar

Nya dumprar och lastmaskiner från Volvo BM år 1979

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera dumprar här

akkamaan (trådstartaren)

#1 » 03:43:34, 24-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

10 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare



Björn.O

#2 » 12:03:10, 24-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant artikel ! Man kanske borde vara medlem i den där BM klubben.

1 person gillar det här inlägget.
Björn.O
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:05:36, 10-07-2006
Ort: Gällivare
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo BM L70 -90
Volvo BM 4500 -83
Clark 75B -81
Hydrema M1100C
Scania P92 lvx
Scania R143 lvx
Bandvagn 271 (Iller B-100)

qqq

#3 » 12:40:28, 24-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag blir inte riktigt klok på den där artikeln. Kom 861 an och 5350 bägge samma år, 1979 ?
Fanns 860in både i 4 och 6 hjuldrivna versioner 1979 ?
Inkopplingen av drivningen på sista axeln på 5350, hur gick den till rent mekaniskt?
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#4 » 13:38:10, 24-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Björn.O skrev:Intressant artikel ! Man kanske borde vara medlem i den där BM klubben.


Det borde du verkligen! Klubbtidningen behöver ett par uppslag med dina fantastiska renoveringar! :thummar:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

akkamaan (trådstartaren)

#5 » 13:52:29, 24-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

qqq skrev:Jag blir inte riktigt klok på den där artikeln. Kom 861 an och 5350 bägge samma år, 1979 ?

Så var det. Stämmer med 50-årsjubileumsboken "Volvodumprar under ett halvsekel" utgiven 2016.
Fanns 860in både i 4 och 6 hjuldrivna versioner 1979 ?
Nej bara 4-hjulsdrift. Även 5350 hade 4-hjulsdrift fram till 1982. Då 5350B introducerades 1982 med nya axlar så hade den också 4-hjulsdrift till att börja med och fick 6-hjulsdrift först 1984 som då enligt Dumperboken var den första 6x6 dumpern från Volvo.
Inkopplingen av drivningen på sista axeln på 5350, hur gick den till rent mekaniskt?

Har frågat skribenten om detta men inte hunnit få nåt svar ännu. Står heller inget om det i Dumperboken.
Senast redigerad av akkamaan 19:38:40, 24-03-2019, redigerad totalt 1 gång.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

qqq

#6 » 18:05:04, 24-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:
qqq skrev:Jag blir inte riktigt klok på den där artikeln. Kom 861 an och 5350 bägge samma år, 1979 ?

Så var det. Stämmer med 50-årsjubileumsboken "Volvodumprar under ett halvsekel" utgiven 2016.
Fanns 860in både i 4 och 6 hjuldrivna versioner 1979 ?
Nej bara 4-hjulsdrift. Även 5350 hade 4-hjulsdrift fram till 1982. Då 5359B introducerades 1982 med nya axlar så hade den också 4-hjulsdrift till att börja med och fick 6-hjulsdrift först 1984 som då enligt Dumperboken var den första 6x6 dumpern från Volvo.
Inkopplingen av drivningen på sista axeln på 5350, hur gick den till rent mekaniskt?

Har frågat skribenten om detta men inte hunnit få nåt svar ännu. Står heller inget om det i Dumperboken.

Ok, det står i början av artikeln att "Dumper 860 visas tidigt på året upp med 6 hjulsdrift". Ett demoex kanske ?
Hur länge gjordes DR 861 då ?
qqq
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:14:07, 26-06-2013
Ort: von vettet
Maskintyp: Ej angivet

akkamaan (trådstartaren)

#7 » 19:15:13, 24-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

qqq skrev:Ok, det står i början av artikeln att "Dumper 860 visas tidigt på året upp med 6 hjulsdrift". Ett demoex kanske ?

Måste ha varit en prototyp eller ett "typo" (skrivfel). Jag ska fråga artikelförfattaren om detta för att få det klargjort.
Enligt dumperboken (min bibel) så kom aldrig 860 officiellt med 6x6. Det var 861 som fick 6x6 1984 fram till 1986 då den ersattes med A20. När 5350 kom 1979 så hade den också 4x6. Men det var först med 5350B 1982 som det blev nya bakaxlar, men även den 4x6 fram till 1984 då både 5350B och 861 fick 6x6.

Hur länge gjordes DR 861 då ?
861-tillverkningen upphörde 1986 av ersattes A20. Detta skedde i samma veva som Volvo BM gick ihop med Michigan och Euclid och blev VME. Detta samgående lade grunden för 1995 års ombildande till Volvo CE, och ytterligare ett "världsherravälde" på entreprenadsidan (tillsammans med alla andra världsherravälden som utvecklades, t ex Komatsu och Sydoreanska tillverkare. CAT och Deere mfl var ju redan etablerade). Volvo CE blev 1998 första utlännska tillverkare att investera i Sydkorea i och med köpet av Samsung Heavy Industries.

Ska se om jag kan få till några bra bilder ur Dumperboken om allt detta. Det ska påpekas att man även i dumperbuken måste läsa lite mellan raderna troligen pga av att olika epoker har haft olika författare.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Martin.Eriksson

#8 » 19:58:03, 24-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Å 98 när dom köpte Samsung var å sätta sista spiken i kistan för åkerman

Skickat från min G8141 via Tapatalk
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

akkamaan (trådstartaren)

#9 » 19:22:46, 25-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

qqq skrev:Ok, det står i början av artikeln att "Dumper 860 visas tidigt på året upp med 6 hjulsdrift". Ett demoex kanske ?
Hur länge gjordes DR 861 då ?

Min vän Jörgen på Muntellmuseet hittade fakta bakom 6-hjulsdriften på 860 år i tidningen Moment nummer#1 1979. Det fanns en tilläggsutrustning till 860, i princip en kopia på "Robson-drive"
Här några verser jag skrivit tidigare om Robson Drive och Rulldrift...inte riktigt samma sak...
Bild
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Antevante

#10 » 21:08:06, 25-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket intressant läsning! Jag vill minnas att 5350 fanns med boggielyft. Vet att jag såg en sådan en gång, frågan är om det va hembygge?
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

atlashjul

#11 » 23:07:55, 25-03-2019
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vill minnas att 5350 fanns med boggielyft


Satt det på min med före jag skar bort det. Hade varit halvt pluggat en längre tid såg det ut som. systemet vägde s*t*n kilo med alla detaljer. Jag ville ha det lättare, å inte lägga jobb på att få det i funktion. Men vid tom-körning i terräng kan det nog va en fördel att flytta vikt till drivaxeln..

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
atlashjul
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:17:50, 18-11-2007
Ort: Värmland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Har:Hitachi EX100. Scania TGB-30.Hanomag B6.
Deutz dx85. Deutz dx3,50. Atlas 1122och1004 Mf 165.
Claas Dominator-48.Mf 65.Scania 110.Volvo fl-614.
Mf 205(ombyggd till Berol)


Återgå till Dumprar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se