Jag har sagt det innan och jag säger det igen: Läs bruksen för 5350B som finns på downloads. Även om det inte är exakt samma så finns det stora likheter. Tydligen finns det inte någon här på M som har speciellt ingående kunskaper om 5350:n. Allmänna kunskaper om motorteknik, tryckluftsbromsar o.dl. finns det gott om, men inte specifikt om din maskin. Det jag vet är från sådant jag har läst mig till, samt vad jag lärt mig om min 861:a. Även om de är i samma generation så är de tydligen ganska olika uppbyggda.
Allt enligt B-modellens bruks så när man drar handbromsen på den så kopplad den längsgående diffspärren in. Det betyder i praktiken att man även bromsar framhjulen på maskinen. Skulle maskinen ändå glida så kommer troligen ena framhjulet att rotera med medan det andra kommer att rotera i andra riktningen, men båda hjulen kommer att bromsa maskinen med samma kraft som det
hjul med minst friktion kan överföra.
Det finns en längsgående diffspärr samt en tvärgående på varje (drivande)
axel. Två brytare plus en fotomkopplare till diffspärrarna. Den vänstra, A, kopplar in den längsgående diffspärren. Den högra, B, kopplar in framaxelns diffspärr. Foromkopplaren kopplar in samtliga diffspärrar. Finns även två kontrollampor för detta. Än en gång, allt gäller B-modellen. Men det bör ge en hyfsad hint om vad din maskin kan klara av.