Är det inte hjulcylindrar du menar att du har bytt? Huvudcylindern är den som bromspedalen (eller tryckluftservot) trycker in kolven i. Om det finns flera sådana, så är det den som är ansluten till den behållare som det skvätter i, som du ska vara misstänksam mot.
Kolla också att inte någon
tryckstång är feljusterad, kolven kärvar eller liknande. Kolven i huvudcylindern måste gå ut till ändläget när den är i vila, och ingenting får trycka på kolven innan du börjar bromsa. Det måste alltid finnas ett litet
spel på tryckstången, om det är justerbart står det i maskinens VHB hur stort det ska vara.
Om huvudcylindern har ett litet lufthål borrat i närheten av monteringsflänsen (på sådana cylindrar brukar kolven ha dubbla sekundärpackningar och hålet mynnar i cylinderloppet mellan dessa båda packningar då kolven står i viloläge), så kolla att det inte har blivit stopp i detta. Hålet är ofta bara 0,5 mm eller något sånt, så det är lätt gjort att det sätts igen av smuts eller rost. Och man brukar inte se det utifrån om man inte vet att det ska finnas där. Framför allt är det huvudcylindrar av märke ATE som kan ha ett sådant hål.