Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerDumprar

Volvo bm a25 1988 lufta bromsarna

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera dumprar här

länsman (trådstartaren)

#1 » 18:21:14, 12-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har bytt en del broms delar på dumpern och försökt luftat men tycker att det är luft kvar.
Är det någonting speciellt sätt när man luftar bromsarna ?
Finns 2 behållare bakom hytten för bromsolja och den ena skvätter det upp olja i när man bromsar

Har bytt ett bromsok,bromscylinder,rör,och belägg samt kompressor
länsman
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:42, 20-07-2015
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Grävlastare



torbjorn_forsman

#2 » 19:20:35, 12-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det skvätter upp bromsvätska i behållaren så brukar det vara ett tecken på att något inte är friskt i huvudcylindern.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

länsman (trådstartaren)

#3 » 20:04:27, 12-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har bytt 2 st huvudcylindrar en i bak och en i fram som läckte men såg att det satt en till i fram
länsman
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:17:42, 20-07-2015
Ort: Uppsala
Sverige
Maskintyp: Grävlastare

torbjorn_forsman

#4 » 15:39:18, 13-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det inte hjulcylindrar du menar att du har bytt? Huvudcylindern är den som bromspedalen (eller tryckluftservot) trycker in kolven i. Om det finns flera sådana, så är det den som är ansluten till den behållare som det skvätter i, som du ska vara misstänksam mot.
Kolla också att inte någon tryckstång är feljusterad, kolven kärvar eller liknande. Kolven i huvudcylindern måste gå ut till ändläget när den är i vila, och ingenting får trycka på kolven innan du börjar bromsa. Det måste alltid finnas ett litet spel på tryckstången, om det är justerbart står det i maskinens VHB hur stort det ska vara.
Om huvudcylindern har ett litet lufthål borrat i närheten av monteringsflänsen (på sådana cylindrar brukar kolven ha dubbla sekundärpackningar och hålet mynnar i cylinderloppet mellan dessa båda packningar då kolven står i viloläge), så kolla att det inte har blivit stopp i detta. Hålet är ofta bara 0,5 mm eller något sånt, så det är lätt gjort att det sätts igen av smuts eller rost. Och man brukar inte se det utifrån om man inte vet att det ska finnas där. Framför allt är det huvudcylindrar av märke ATE som kan ha ett sådant hål.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Stefan1972

#5 » 16:02:22, 13-01-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inget ovanligt att det kan skvätta till lite i vätskan, inte alla tilloppshål som ligger direkt framför tätningen utan någon millimeters rörelse innan det stänger gör ju att det kan trycka upp lite i burken.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Dumprar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se