Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerDumprar

Är olika slitna däck OK?

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera dumprar här

uppland2 (trådstartaren)

#1 » 22:58:58, 09-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag råkade tyvärr köra punktering på vår minidumper häromdagen. Vår lokala däckfirma har ett begagnat däck med betydligt bättre mönster än det som gick sönder. Är det OK att sätta det på en boggielåda tillsammans med ett betydligt mer slitet däck, eller spelar det ingen roll?

Dumpern ifråga är en Moxy MT27 med permanent 6-hjulsdrift. Främre axeln har en bromsad differential så att man inte spinner loss något framhjul förrän friktionsskillnaden överstiger 1 : 2,64. Bakre axeln är en äldre Scaniaaxel med obromsad differential (men med möjlighet till spärrning genom en pedal i hytten). Om man svänger tar förstås differentialen hand om att ytterhjulen måste färdas längre än innerhjulen på vagnen. Vad jag inte blir klok på är om reduktionsväxlarna i boggielådorna också kan ta upp skillnader i däckomkrets inom samma par.

Jag skulle förstås kunna skifta plats på ett framhjul och det nu bortmonterade hjulet på vagnen, men det är ju en del extrajobb om det inte behövs.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212



Åsa-Nisse

#2 » 10:18:15, 10-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

På boggien ska du ha så lika hjul som möjligt på samma låda. Om det skiljer lite hö/vä spelar mindre roll. Sen är det ju när du åker på asfalt med last som det blir störst påfrestning. Så länge du håller dig där en dumper ska vara i skiten så kvittar det för då slirar det lite ändå.

1 person gillar det här inlägget.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

uppland2 (trådstartaren)

#3 » 11:02:49, 10-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

OK, tack. Misstänkte att det kunde vara så. Då får det bli till att sätta det bättre däcket fram.
Asfalt har vi aldrig kört på, men en bit efter byvägen blir det ju för att komma ut till skogs- och ängsvägar.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

Michael Meier

#4 » 11:46:29, 10-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är det för sträcka på fast underlag ?
Vad är omkretsdifferensen, måttband runt däcket?

Ibland är det svårt att uppskatta sådant..-
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

uppland2 (trådstartaren)

#5 » 11:58:33, 10-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Vad är det för sträcka på fast underlag ?
Vad är omkretsdifferensen, måttband runt däcket?

Ibland är det svårt att uppskatta sådant..-


I praktiken har vi kört som längst kanske 3km på fast grusväg med fullt lass.

Det begagnade däcket som just nu ligger hos den lokala däckfirman, och som jag velat kring, har typ 35mm mönsterdjup, medan våra övriga däck snarare ligger på knappt 10mm.

Verkar lugnast att sätta det avvikande däcket fram.

1 person gillar det här inlägget.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

Michael Meier

#6 » 12:00:46, 10-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

3km är långt !
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Trigon

#7 » 12:58:22, 10-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det samma fabrikat och årgång på däcken? Det säkraste är ändå att mäta omkretsen. Eller det allra bästa kanske är att montera det, lasta fullt lass, ställa sig på betong och mäta från centrum på navet till betongen, olika däckmodeller bör ju rimligen sjunka ihop lite olika vid belastning. Det enklaste är ju dock att ta framhjulet dom du var inne på :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Trigon
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:27:42, 27-07-2010
Ort: Grästorp
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fendt Vario 720 -14
Fendt Farmer 311LSA -90

uppland2 (trådstartaren)

#8 » 15:56:55, 10-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trigon skrev:Är det samma fabrikat och årgång på däcken?


Utgår ifrån att svaret är nej på båda, utan att ha kollat årtalen. Mönstren är också helt olika.
Den lokala däckverkstaden råkade ha ett begagnat däck i rätt dimension som jag kunde få köpa. Ringde tidigare idag och slog till, med planen att sätta det på framaxeln.

1 person gillar det här inlägget.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

Stridis2

#9 » 13:52:34, 13-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

uppland2 skrev:Jag råkade tyvärr köra punktering på vår minidumper häromdagen...
Dumpern ifråga är en Moxy MT27 med permanent 6-hjulsdrift...

Om detta är en minidumper, vad är då vanlig storlek på dumper i din värld? :mrgreen:

När det gäller däcksdimension så mät istället. Stora variationer i diameter på samma däcksdimension beroende på fabrikat. Man behöver inte bry sig om hur mycket däcket är tillplattat. Lägg ett snöre runt och mät på det viset. Även om däcket är tillplattat som en larvkedja så är omkretsen lika stor. Om inte däcket slirar mot fälgen så kommer ett varv på fälgen att förflytta lika lång sträcka av slitbanan vare sig däcket är jätteplatt eller helt runt.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Göran Ekman

#10 » 17:40:18, 13-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns väl betydligt mycket större dumprar än den. Fast minidumper kanske inte är det första ord man kommer att tänka på. Hjulen är nog egentligen för små ,funkar inte riktigt bra på mulljorden när maskinen är lastad .
Göran i Björnarbo
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Michael Meier

#11 » 17:56:34, 13-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

minihjuldumper ?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

uppland2 (trådstartaren)

#12 » 18:33:25, 13-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Om detta är en minidumper, vad är då vanlig storlek på dumper i din värld? :mrgreen:

När det gäller däcksdimension så mät istället. Stora variationer i diameter på samma däcksdimension beroende på fabrikat. Man behöver inte bry sig om hur mycket däcket är tillplattat. Lägg ett snöre runt och mät på det viset. Även om däcket är tillplattat som en larvkedja så är omkretsen lika stor. Om inte däcket slirar mot fälgen så kommer ett varv på fälgen att förflytta lika lång sträcka av slitbanan vare sig däcket är jätteplatt eller helt runt.


Genom åren har det varit ganska många entreprenörer som hjälpt till med borrning, sprängning och grävning på våra och grannarnas ägor. Jag kan inte minnas någon som gjort ett dåligt jobb, eller som jag inte skulle vilja anlita igen. En gemensam nämnare är dock att samtliga beklagat sig över våra klena resurser att ta hand om deras arbete, så att de måste borra extra många hål, spränga mindre bitar, ladda mer, o.s.v., jämfört med de Riktiga Maskiner(tm) de är vana vid. Så det är nog bäst att vara lite ödmjuk på den fronten.

Eftersom det nya begagnade däcket ligger hos däckfirman är det lite opraktiskt att åka dit för att mäta, och jag behövde lämna besked hur jag ville göra. De har haft jäktigt med alla skiften till vinterhjul, och jag har inte velat stressa dem. Nu är planen att sätta det för oss nya däcket på framaxeln, även om det medför två ommonteringar, så blir det nog bra. Det vi flyttar äver är Good Year med samma mönster som det som gick sönder. Hoppas rotationsriktningen inte spelar någon roll, för jag tänkte ta vänster fram och sätta höger bak, då de båda har drygt 10mm mönster. Höger fram påminner mer om Hylands kalufs. Ev. har däckfirman ett beg. däck till så man kan byta även det framöver, men det är inte högprioriterat.

I verkstadshandboken föreslås det att man enklast byter däck med fälgen monterad på dumpern.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212

uppland2 (trådstartaren)

#13 » 18:35:43, 13-12-2020
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns förresten en tråd här på Maskinisten om hur det gick till förra gången det byttes hjul på just den här dumpern. Förra ägaren hängde visst helt enkelt upp den i en mobilkran för att smidigt få tillgång till alla hjul. Alla sätt är bra, utom de dåliga.

4 personer gillar det här inlägget.
uppland2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:50:56, 14-04-2013
Ort: Västra Uppland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: EC140, JD6400, JD510, JD20, MT27, Stiga Park, W212


Återgå till Dumprar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se