Jo då David, jag förstår vad de menar, men de väljer att antyda annat:
"första fordonet av stål utan kol"
Man vill förmå läsaren att tolka att fordonet är tillverkat utan förbrukning av fossila bränslen... lyfter fram kol som exempel på det...
Det lilla jag kan om smältning av metall är för lite. Det enda jag -vet- av egen praktisk erfarenhet är att ju mindre föroreningar som man tillför, desto bättre slutprodukt får man. Alltså, att smälta stål genom att elda med kol bör således ge ett mindre rent stål än om man kan uppnå smältan utan att tillföra förbränningsprodukter kring smälta.
Ren gissning är att man kan kontrollera tempraturen bättre genom den nya tekniken och därmed få fram en bättre kvalité på slutprodukten - o det vore ett stort kliv framåt
Såg att kineserna lyckats får fram stålkvalité som vi inte har i väst när de byggde broar i (var det Hong Kong, eller var det Singapor?...) - SVT program i augusti(?) i år om det. (vetenskapens värld?)
Det jag vänder mig emot är "sensations nyheten" och de falska antydningar man ger sken av i dessa. Stålet må vara framställt... smält, utan tillförande av fossila bränslen, men... malmen har transporterats med hjälp av olika energikällor varav en stor är, fossila bränslen... så... nej, stålet är inte fossilfritt framställt!...
Skulle vara av intresse att höra om det blir skillnad på det smälta stålet ss mina obetydliga erfarenheter med tennsoldater visat mig hemma på köksbordet beroende av energi källa man använder sig av för att smälta metallen.