Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerDumprar

Messersi TCH-09 - Skuren motor - rep eller utbyte

35 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera dumprar här

Albireo (trådstartaren)

#1 » 16:41:25, 15-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Tänkte - det kan inte vara så svårt att få tag på en ny motor... (men där hade jag fel)
Kommer att försöka "fulrenovera" motorn för att förhoppningsvis kunna slutföra projektet.
(men är lite osäker om jag kommer att lyckas och hur bra det kommer att bli.)

Fråga .:
Att byta till exakt likadan motor = väntetid möjligen januari (hos en firma) - 1 år (hos en annan firma) - inget svar hos en tredje "Honda Sverige är på semester..."
Hade även kontakt med en firma Carlsson & Co - generalagent för Messersi.
De skulle kunna skaffa en "liknade" motor - men osäker vilka modifieringar som skulle krävas (Honda är på semester :sad: ) - leveranstid någon vecka.
En Honda motor verkar ha en prisbild mellan 12-15.000kr +moms och uppåt.

Började fundera - Vilka kriterier är viktiga?
1) Utgående axel måste vara 25,4mm
2) Axeln måste sticka ut ungefär lika långt. (drevet till hydraulpumpen måste passa)
3) Adaptern mellan motor och hydraulpump bör ha fästhålen på rätt ställe. (tror bultcirkeln är 127mm - dvs. 90mm mellan hålen)
4) De två fästhålen under motorn (mot dragsnöret) bör ha samma avstånd som tidigare.
5) Tredje fästpunkten (på adaptern under utgående axel) bör fungera ungefär. dvs. djupet på motorn bör vara ganska lika.
6) Den får inte vara "för stor".

Så jag började goggla runt och hittar många motorer -
Väldigt många som liknar Hondamotorn GX270, för betydligt lägre belopp 15HK - noName - 2600kr med frakt (dock bara 25mm axel)

Rätt snart började jag titta på märket Loncin och hittade t.ex. denna Loncin 9HK - RC Holm (ca 6000kr)
eller Loncin 13HK med el-start - direkt importer (3.500kr +frakt?)
osv. - Utbudet är stort - finns nästan lika många olika motorer som återförsäljare.
Ett annat märke är WilTech WilTec - LIFAN 10,5kW - 25,4mm axel (3700kr) Leverans från Tyskland.
Hur går det att veta om någon av dessa passar mig? (just nu känns det omöjligt...)

Dock har alla ett gemensamt - Var hittar man support / reservdelar till dessa motorer?
När någon av dessa motorer är svårstartad / inte går bra - Var finns då hjälp? (förutom här)
En firma sa så här - har du köpt motorn från oss, så ska vi försöka hjälpa dig...
(låter bra - men kände ingen trygghet när han försökte "kränga" en 7,5HK motor som han sa att den passar "bolt on" och är lika stark som 9HK)

Jag har köpt reservdelar för kanske 3000kr - men finns en motor som passar rakt på, tar jag hellre det alternativet.
Skulle gärna välja en med el-start - Då har den en ladd-krets, så det kanske blir möjligt att t.ex. sätta belysning på dumpern...
Som sagt - är det svårt / möjligt att byta motor från Honda GX270 till ???

Har även funderat - Är det dags att söka en elmotor / reglerkrets / batteri istället (men jag tror att ett sådant projekt är betydligt längre bort till funktion.)
Har inte tid att vänta....


Bakgrund .:
Köpte en minidumper Messersi TCH-09 - i vintras :snow:
Bild
I mitt fall hade Upplevde inget direkt problem vid köpet... (men vädret tillät inga stora test). Sista bild jag har på timräknaren (innan det outbytbara batteriet tog slut) var 269 timmar.
Det första problem jag stötte på när den togs fram i våras, var att den var väldigt svag bakåt - orkade nästa inte ens röra sig bakåt på plan mark.
Blev dock lite bättre efter jag kört ett tag... (och trodde nästan att den skulle bli helt bra, genom att bara köra den - den hade ju stått ett tag - ute?...)
Detta problem har behandlats (och förmodligen lösts) i denna länk Messersi TCH-09 - Svag drivning bakåt

Men p.g.a. olika orsaker skar motorn och det blev tvärstopp... (på bilden är motorn skuren och minidumpern håller på att fångas av sanden som "flöt" fram efter ett riktigt skyfall).
Projektet tog "tvärstopp"...
På denna Messersi sitter det en 9HK Honda motor på 270ccm. (som ska vara väldigt lättstartad och gå väldigt bra)
Bild

Inser att det är ingen hållbar konstruktion - Det finns inga lager mellan vevaxel (gjutjärn?) och vevstake (någon form av aluminium) - dvs. En enkel "gräsklipparmotor".
Inget filter eller pump som roterar och rensar motoroljan (<1liter). Ingen temperaturvakt eller liknande...

Skruvade isär motorn i delar och fick svaret på vad som inträffat.
Vevstaken hade lämnat sin plats och slagit sönder kolven (enkelt uttryckt)
Bild

Även vevaxeln har fått sin del av påkänningarna...
Bild
I övrigt kan jag inte se några direkta fel.
(vevhuspackningen gick sönder när jag delade på motorn osv.)
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige



jpd

#2 » 18:07:12, 15-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en annan maskin med liknande motorarrangemang. Har gått i tämligen likadana tankar som dig.

Honda motor (i mitt fall GX 390) finns i en drös med konfigurationer. Olika bultcirkel, olika axel, kona, rak med kilspår etc.
Kom fram till att nästan alla varianter skulle kunna fungera med en anpassning av adaptergrunkan mot hydraulpumpen. Sitter det lika på din maskin?

Skulle glatt chansa på en Loncin. Troligt att många reservdelar till Honda GX 270 passar rakt av på Loncinen.
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

Michael Meier

#3 » 18:54:13, 15-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan ju alltid byta några ord med Per-Åke ? (briggspart)

Hur ser kopplingen ut till hydraulpumpen?
/Michael M

2 personer gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Tom N

#4 » 19:46:37, 15-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ifall du har en vanlig grupp 1 eller grupp 2-pump/ pumpar monterad med mellanstycke och vanlig klokoppling eller liknande till motorn så bör det inte vara några större problem att få ihop med valfri liten motor ( Honda GX, briggs, loncin osv). Bara rotationsriktningen är samma, men vad jag vet så går de flesta av dessa moturs om du tittar med axeln mot dig.

I värsta fall får man köpa ett nytt mellanstycke och axelkoppling till motor och pump ifall det inte stämmer med nya mot gamla. Grejer för en tusing ungefär skulle jag tro

1 person gillar det här inlägget.
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

Jac

#5 » 19:48:06, 15-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Google (ebay) svarar bra på följande:

gx270 piston rod kit

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

Albireo (trådstartaren)

#6 » 21:16:42, 15-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:Du kan ju alltid byta några ord med Per-Åke ? (briggspart)

Absolut (de är trevliga) - Men på hemsidan har de bara sprängskisser till följande märken .:
Bild
Den motor jag spontant hittade hos Briggspart med rätt axeldimension på 1", är en Vangard 10hk ( 8000kr + frakt? ) - men ingen mer info på hemsidan.

Michael Meier skrev:Hur ser kopplingen ut till hydraulpumpen?

Det var inte enkelt att ta en bra beskrivande bild .:
Första bilden visar hur adaptern till motorsidan ser ut.
bultcirkeln är på ca 130mm (dvs. ca 90 x 90mm mellan hålen)
Bild

Nästa bild visar adaptern lite från sidan - från motor till hydraulpump - till höger syns det tredje motorfästet.
Bild

Sista bilden visar adaptern från sidan. - längden på adaptern är ca 140mm
Mitt i denna adapter sitter det en fläkt. Den blåser förmodligen framåt, dvs. från motorn mot hydraulpumpen som sitter i änden på denna adapter.
Fläkten kommer förmodligen att kyla både hydraulpump och motor.
Bild

Men här "hittade" jag en spännande sak. Springan mitt i adaptern skall vara täckt med en plåt, för att rikta luftflödet bättre (nr 10 i sprängskissen nedan).
Den har förmodligen tagits bort och inte återmonterats. (täckplåten måste bort för att komma åt skruvarna mot motorn)
Detta har förmodligen också medfört att motorn blev för varm och skar...
Bild
Det är bl.a. denna "adapter" jag försöker rädda. I sprängskissen syns även hur kopplingen mellan hydraulpump och motor ser ut.

Tom N skrev:Ifall du har en vanlig grupp 1 eller grupp 2-pump/ pumpar monterad med mellanstycke och vanlig klokoppling eller liknande till motorn så bör det inte vara några större problem att få ihop med valfri liten motor ( Honda GX, briggs, loncin osv). Bara rotationsriktningen är samma, men vad jag vet så går de flesta av dessa moturs om du tittar med axeln mot dig.

Ingen aning vilken pump som är monterad.
Bild
Tror också att de flesta av dessa motorer går moturs - sett från axelsidan - (brukar försöka se hur dragsnöret är lindat runt motoraxeln - där ska det snurra medsols)

Tom N skrev:I värsta fall får man köpa ett nytt mellanstycke och axelkoppling till motor och pump ifall det inte stämmer med nya mot gamla. Grejer för en tusing ungefär skulle jag tro

Priset är väl OK! men var kan man välja och köpa önskad adapter (med allt...)?
Just nu saknas "halvmånen" för mig, och vet inte hur den enklast kan återställas.
(har frågat generalagenten - men kommer inte att få svar om pris och leveranstid under semestern...)

Har funderat - Går motorn att använda till något annat än bara till denna dumper? (teoretiskt sitter den i tre skruvar och en gasvajer...)

Som sagt - funderade även byta till elmotor - men runt anslutningen kändes det som en "puckel".
(Det skulle dock vara effektivare att byta ut hydraulmotorerna till elmotorer - men dit är det en större "puckel")

1 person gillar det här inlägget.
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige

rospigg

#7 » 22:01:09, 15-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den externa fläkten är nog till att kyla hydraulpumparna.
Motorns kylfläkt är samma sak som svänghjulet.
Jag Googlesökte på "Honda GX 270 1" och fick träff:

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... qb4JBCCsHg
Senast redigerad av rospigg 22:05:52, 15-07-2022, redigerad totalt 1 gång.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Tom N

#8 » 22:04:54, 15-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha, det satt en liten fläkt där med. En lika kanske är knivigare att hitta bland standardprylarna. Då är det ju jäkligt lämpligt ifall man kan hitta en motor med 1” axel ifall man väljer att byta motor. Bultcirkeln mot motorn TROR jag är rätt standard även om det säkert finns andra varianter.

Skulle längd på axel diffa lite så bör det inte vara hela världen, man får bara anpassa detalj 1 i sprängskissen.

Ett nytt täcklock borde väl vara ganska lätt att kröka till av lämplig plåtbit

1 person gillar det här inlägget.
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

rospigg

#9 » 22:07:49, 15-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu hann du svara efter att jag lade till mer i min post - kolla länken i inlägg #7

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Albireo (trådstartaren)

#10 » 22:16:45, 15-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:Den externa fläkten är nog till att kyla hydraulpumparna.
Motorns kylfläkt är samma sak som svänghjulet.

Sant, men den externa kylfläkten hjälper till att få "drag" runt motorn.
Den har nog betydligt större effekt än de små fläktbladen på svänghjulet - som visserligen blåser på cylindern...
(Men det är bara en känsla - gissningar)
Tror fortfarande att det är bättre att "dra" luften från motorn än från sidan - även om den är varmare.
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige

Tom N

#11 » 22:28:27, 15-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nog för att Honda är fina motorer. Men dom är inte blyga när det gäller prissättningen
Tom N
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:48:49, 12-04-2020
Ort: Marks Kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Buster 400

Albireo (trådstartaren)

#12 » 20:33:22, 30-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur gick det?
(följetongen fortsätter.)
Jag bytte kolv kolvringar, vevstake samt toppackning (samt några andra packningar) - Honda original.
Satte ihop motorn (upplevde inga direkt problem)
Innan den monterades i Messersin startade jag motorn på en last pall. (var lite svår startad) men sedan gick den..

Det första problemet jag upplevde var att den inte reagerade på gasreglaget.
Skillnaden mellan tomgång och fullgas var några hundra varv. (uppskattning - halvgas och lite mer än halvgas)
Men den gick och var lättstartad (som den ska vara).
Körde kanske 5-10 minuter som någon form av "inkörning"
Tänkte att varvtalsproblemet måste vara något "förgasar problem" så motorn monterades.

Nu körde jag runt med med Messersin (för lite mer inkörning, men med lite belastning) - och njöt över att hydrauliken gick så bra.
Svarade snabbt på alla förändringar - backen gick perfekt osv. :grin:
Efter denna inkörning började den belastas ännu mer och körde några lass. (Den hade inte full styrka pga. att motorn inte riktigt gick på fulla varv.)
Fortsatte dagen efter...
Tyckte att motorn kändes lite svagare efter ett tag.
Men så stannade jag motorn med strömbrytaren (på "halvgas") - som "vanligt"

Efter det har den aldrig startat mer... :help:
Tänkte - har någon kolvring gått, så jag testade kompressionen (genom att trycka ned kompressionsmätaren - samtidigt som jag snurrade startmotorn med skruvdragaren)
Fick jätte dålig kompression - men så började jag "tänka" - Det kanske inte går att kontrollera kompressionen på det sättet, på dessa motorer.
(Avgasventilen verkar ska vara öppen för att den ska vara lättare att dra igång)

Just nu vet jag inte var jag ska söka vidare.
Tyckte att gnistan var svag - Provade gnistan med en gnisttestare, men då genererades ingen gnista alls...
Har försökt rengöra förgasaren - men fortfarande har inget hjälpt.

Har dock kanske hittat en motor med rätt mått (men vet inte om jag kan hitta passande bultar i tum)
Enligt uppgift ska dennaLoncin 13hK från Puuilo ha rätt dimension på axeln (1") rätt bultcirkel (127mm) - Men man kan aldrig vara säker. (dock lovar de gratis returfrakt...). Har ställt en mängd andra frågor men de svaren har uteblivit. (ex. om de kan leverera passande bultar)

Har någon haft med Puuilo att göra?
Är det ett seriöst företag?

Men frågan kvarstår med Honda GX270 - motorn - Vad kan problemet vara att den inte startar?
Hur kan jag fortsätta felsökningen?

1 person gillar det här inlägget.
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige

rospigg

#13 » 21:18:25, 30-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det en kontakt/brytare för vevhusets oljenivå som klipper tändningen när/om oljenivån blir för låg?
Bilder, många bilder från olika håll - de kan säga en hel del. :thumme:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

Albireo (trådstartaren)

#14 » 23:33:43, 30-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just nu jobbar jag på två lösningar
  1. Laga Hondamotorn
  2. Köpa en ersättningsmotor

Den lösning som går snabbat vinner...
Har även ute "krokar" att få låna eller hyra en liknande minidumper (men det påverkar inte de andra alternativen)

(Vet inte varför bilder inte går att ladda upp - just nu - Kan lägga upp dessa senare.)
Nej, den har inte någon "oljebrytare".

Det som slår mig är att manualen för Loncin och Honda är väldigt lika varandra både i bilder och uppbyggnad.
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige

ja-bond77

#15 » 21:19:55, 31-07-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Puuilo är en stor firma här i landet, typ lågprisbutik för "pulare", hobby, fritid, jakt, fiske, husdjur mm mm... Kan säkert ha 50 butiker eller nåt. Börslistad å allt. Handlat lite enklare grejor där med gott resultat, men har väl ingen större koll hur det funkar vid problem.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01


Återgå till Dumprar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se