Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerDumprar

Messersi TCH-09 - Skuren motor - rep eller utbyte

35 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera dumprar här

torbjorn_forsman

#31 » 11:38:11, 30-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

AGM-batterier kräver ju lite högre laddspänning än andra blybatterier. Överhuvudtaget bör man ha klart för sig att helt slutna batterier är mer känsliga för överladdning än "gammaldags" småbatterier som man kan fylla på vatten i.
En vanlig lösning för att spänna fast ett batteri i den där storleksordningen är att använda en skidrem eller liknande. Man kan också tänka sig ett vinkeljärn och ett par gängade stänger med mutter i änden.

Det kan nog vara lämpligt att du har ett mätinstrument inkopplat och håller koll på laddspänningen under den första tidens körning för att bedöma om laddspolen räcker till samt om det finns någon tendens till att batteriet håller på att bli överladdat.
Det slog mig förresten att ett sätt att få ut mer ström ur en given laddspole är att helvågslikrikta så du utnyttjar båda halvperioderna hos växelströmmen från spolen. Det förutsätter förstås att det går att frilägga andra änden av laddspolen från jord, alternativt någon annan lite mer udda lösning (t ex att du kan låta likströmssidan gå helt isolerad från jord eller lägga upp den som ett mittpunktsjordat 24 V-system, eller möjligen att lägga en transformator mellan laddspole och likriktarbrygga). Man skulle också kunna ta ut mer ström genom att göra en s k active PFC-krets så att likriktaren drar sinusformad ström ur spolen istället för att, som en enkel likriktare med konstant likspänning på andra sidan, bara dra ström då växelspänningen är nära toppvärdet.

Om det går bra att svetsa på tanken beror framför allt på vad det är för material i den. Skulle gissa att det är vanlig obehandlad järnplåt och då är det ju inget större problem, även om hårdlödning säkert blir ännu enklare och bättre.
Jag tror det blir onödigt dyrt och besvärligt att jaga fram en ny hals med fäste för tanklock, skär hellre loss en från någon befintlig gammal plåttank (kina-EU-moppe, utombordare etc). Vidta lämpliga åtgärder mot ev bränsleångor i tanken innan du börjar elda på den.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



jpd

#32 » 12:52:29, 30-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det ändå skall svetsas och sågas i den nya tanken går det väl att såga bort stos och lock och flytta till bättre plats?
jpd
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:25, 29-05-2012
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135
Nimbus typ C
LM 218
LM 218 TD
Hydrovåg SG10

Michael Meier

#33 » 08:41:39, 01-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Torbjörn, gör en skiss på laddspole mellan halv och helvågslikriktning, och gärna vad som kommer efter spolen och innan batteriet :buga:
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Albireo (trådstartaren)

#34 » 00:42:56, 07-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:AGM-batterier kräver ju lite högre laddspänning än andra blybatterier. Överhuvudtaget bör man ha klart för sig att helt slutna batterier är mer känsliga för överladdning än "gammaldags" småbatterier som man kan fylla på vatten i.

Vet inte om jag blivit lurad?
Köpte ett AGM-batteri går att efterfylla (om man vill). Det är bara gummit "ploppar" som tätar hålen.
Bild
Tejpen som syns på batteriet Batteri LP AGM 21Ah dras bort.
Syran följde med i anpassad volym i flaskor.
Dessa vänds "upp och ned" - Sedan trycker man till på batteriet och det skapas ett hål i flasköppningen samt syran överförs till batteriet. (helt "spillfritt")
Bild
(Batteriet kommer oladdat - och bör laddas något dygn innan användning)

Köpte även ett vanligt blybatteri (men något större)
Bild


torbjorn_forsman skrev:En vanlig lösning för att spänna fast ett batteri i den där storleksordningen är att använda en skidrem eller liknande. Man kan också tänka sig ett vinkeljärn och ett par gängade stänger med mutter i änden.
Lösningen med skidrem är enkel, men brukar aldrig hålla i längden. (vet inte varför)
Jag tror mer på lösningen med vinkeljärn osv. Men det är ganska många "moment" innan den är konstruerad. En färdig lösning är förmodligen rostskyddsbehandlad, kanske har vibrationsdämpande gummi under batteriet osv. Men hittar inga färdiga förslag. Funderade även på "skroten" (men det är nog länge sedan bilbatterierna hade ram och gängade stänger). Ett stort hot mot blybatterier är just skakningar.

torbjorn_forsman skrev:... ett sätt att få ut mer ström ur en given laddspole är att helvågslikrikta så du utnyttjar båda halvperioderna hos växelströmmen från spolen. Det förutsätter förstås att det går att frilägga andra änden av laddspolen från jord, alternativt någon annan lite mer udda lösning (t ex att du kan låta likströmssidan gå helt isolerad från jord eller lägga upp den som ett mittpunktsjordat 24 V-system, eller möjligen att lägga en transformator mellan laddspole och likriktarbrygga). Man skulle också kunna ta ut mer ström genom att göra en s k active PFC-krets så att likriktaren drar sinusformad ström ur spolen istället för att, som en enkel likriktare med konstant likspänning på andra sidan, bara dra ström då växelspänningen är nära toppvärdet.
Du får gärna skicka med en skiss. Varför skulle inte laddspolen kunna leverera växelspänning som den är nu?
Är inte en bilgenerator kopplad på samma sätt?

Jag köpte en passande startenhet till motorn.
Förmodligen är det en vanlig diod under krympslangen?
(Försökte tolka texten - men var inte lätt - ONGYING E487049 9J DY-HFT 125C 500V VW-1 109 )
Bild

Innehållet i startenheten är ganska enkel
Bild

Bakom plåthållaren finns nyckelbrytaren. Kanske finns "effekt brytaren" (i schemat nedan) inne i nyckelhuset? (Jag ser den inte)
Bild

En bild på anslutningskablarna
Bild

Färgerna verkar nästan stämma med kopplingsschemat (samma schema som tidigare)
Det finns inte heller någon spänningsreglering.
Funderar var LED-belysningen bäst kopplas in.
Bild


torbjorn_forsman skrev:Om det går bra att svetsa på tanken beror framför allt på vad det är för material i den. Skulle gissa att det är vanlig obehandlad järnplåt och då är det ju inget större problem, även om hårdlödning säkert blir ännu enklare och bättre.
Jag tror det blir onödigt dyrt och besvärligt att jaga fram en ny hals med fäste för tanklock, skär hellre loss en från någon befintlig gammal plåttank (kina-EU-moppe, utombordare etc). Vidta lämpliga åtgärder mot ev bränsleångor i tanken innan du börjar elda på den.
Tror också att hårdlödning är bättre / enklare.
Men enklast hade varit skruvfattning och gummitätning.
Största problemet är att se när tanken är full. Tanken saknar nivåmätare.
Idag fyller jag från en 20L jeepdunk till en dunk på 5L för att sedan tömma hela dunken i tanken. (Har inte lyckats så bra - vill gärna spilla lite här och där...)
Funderar nu om en hävert / pump som skulle fungera bättre direkt från Jeepdunken... (Jag har en slang som passar jeepdunken - Men den är klumpig - samt fyller hela tankhålet. = omöjligt att höra / se)
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige

torbjorn_forsman

#35 » 07:41:11, 07-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Laddspolen ger ju växelspänning redan nu, men eftersom dess ena pol är jordad så går det inte att använda en helvågslikriktare om man vill att även likströmskretsen ska få ena polen jordad.
Bilgeneratorer har statorlindningen helt fri från jord, och så gott som alltid är det en trefaslindning. Enfas bilgeneratorer är mycket sällsynta, förekom på en del billiga småbilar på 70-talet men knappast senare. När dioder och andra halvledare började sjunka i pris, så gick det att göra även små generatorer billigare i trefasutförande - visserligen behövs det 6 eller 9 dioder i likriktarbryggan då, men det spar man in på mindre åtgång av koppar till statorlindningen.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Dumprar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se