Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerDumprar

Messersi TCH-09 - Skuren motor - rep eller utbyte

35 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera dumprar här

Jac

#16 » 10:38:45, 02-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Laga Hondamotorn känns som det bättre alternativet.
Min erfarenhet är att felet är där du var och rotade sist. Med andra ord, du kanske själva har orsakat det när du skruvade på motorn

Timing på kamaxel?

Stag till varvtalsregleringen på förgasaren?
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006



Albireo (trådstartaren)

#17 » 02:36:55, 03-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

(Har fortfarande inte lyckats ladda upp nya bilder på motorn)
ja-bond77 skrev:Puuilo är en stor firma här i landet, typ lågprisbutik för "pulare", hobby, fritid, jakt, fiske, husdjur mm mm... Kan säkert ha 50 butiker eller nåt. Börslistad å allt. Handlat lite enklare grejor där med gott resultat, men har väl ingen större koll hur det funkar vid problem.

Må vara en "bra" firma - men lyckas inte få svar på de frågor som jag ställde...
Frågade först om mått på axel och fästhål (de kunde inte svara på den frågan) - vet inte varför - De skulle skicka frågan vidare till tekniker... (ingen förhoppning att jag får svar - har väntat snart en vecka)
Frågade sedan om frakt - fick svaret - 250kr och "fri returfrakt" om det inte skulle passa. Med de villkoren började jag försöka beställa motorn (vad kunde gå fel?)
Men så vid beställning skulle frakten gå på 1500kr sedan började jag läsa och kom fram till att ev. returfrakt skulle kosta 800kr... (den kostnaden kändes lite hög - ingen problem om måtten stämmer.)
Mailade dem och frågade varför de hade sagt 250kr och fri returfrakt - När det förmodligen inte stämmer (har inte fått svar - det var två dagar sedan)

Förutom - som sagt Puuilo
Har jag försökt skapa relationer med andra firmor i Finland tex.
  1. Hurricani (inget svar på mail)
  2. Yep Order (trevligt bemötande - när jag får svar - nu har det varit tyst i nästan 1 vecka)
  3. Direktinporter (inget svar på mail)
Om jag visste att måtten var rätt - hade jag kunnat åka och hämta motorn men...

Har även försökt köpa en motor från fyra firmor i Sverige. (lite enklare med språk och liknande)
    Den ena - hade en motor -men bara med 25mm axel.
    Den andra - semester
    Den tredje - svarade, men kommer inte att kunna ge besked förrän om en vecka.
    Den fjärde - "många som ringer...." "var god återkom..." Har gjort 3-4 försök med samma resultat.

Om kontakten / servicen innan köp är så problematisk - Hur blir kontakten senare, om andra problem uppstår?
(för mig skapar det en osäkerhet)

Har även frågat alla om passande bultar. (vet inte om befintliga bultar kommer att passa / vilken gänga / dimension dessa har)
Ingen har kunnat ge något svar på frågan.
Har passerat dessa beteckningar, utan att veta vad jag har eller vad dessa står för .:
  • 5/16 - 24 UNF - 2B TAP
  • 7/16 - 20 UNF - 2B TAP
  • 3/8 - 24 UNF - 2B

Som information står det på de flesta Loncin motorerna "har el-start, men saknar batteri och startnyckel"
Det har skapat andra frågor .:
Vad krävs för att få "el-start" att fungera?
Har "Ni" de produkter jag behöver?
På de frågorna har jag inte fått några svar.

Har på egenhand försöka förstå vad som behövs - (men inte lyckats fullt ut).
Batteri 12V minst 18A - helt OK (dock vet jag inte om ett AGM-batteri kommer att fungera - kräver lite högre laddspänning)
Sökte en batterihållare som fungerar tillsammans med mindre ackumulatorer - Men har misslyckats.
Förmodligen finns en laddspole och startmotor i de motorer jag tittat på.
Men vilken typ av laddregulator kommer att passa / fungera? (eller finns även den på motorn?)
Vilken dimension på startkabel krävs för att driva startmotorn? (4mm2 eller 6mm2 eller... - hur stor är startströmmen?)
Hur många ampere skall start knappen / startnyckeln tåla?
Frågorna blev tillslut ganska specifika...

Hittade denna Startmodul (som brukar sitta på Honda motorer med startmotor)
Elektrisk startmodul för Honda gx340 gx390 11hp 13hp 16hp motor med 2 nycklar
Ställde frågan - om jag köper denna
Hur ska den kopplas in? (svar .: "Vi har så många produkter att vi inte kan veta allt.")
Är laddningsregulatorn inne i lådan (svar .: "Ingen aning - tyvärr - hur ska vi kunna veta det?...")
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige

torbjorn_forsman

#18 » 07:54:50, 03-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detaljspecar ska man inte vänta sig att ÅF vet något om, där får man kolla i datablad etc från motortillverkaren.

Beträffande skruvdimensionerna, så är det första värdet skruvens diameter i tum (t ex 5/16" - ungefär 8 mm), och det andra värdet är gängstigningen angivet i antal gängor per tum (t ex 24 TPI = 25,4/24 = ca 1,06 mm). 2B och vad som nu står efter dimensionsbeteckningen brukar man kunna bortse från.

Vanligtvis har såna där småmotorer en klen laddspole + likriktare som är avsedd att arbeta utan spänningsregulator. Det innebär dock att laddspänningen stiger om maskinen är igång länge utan nämnvärd strömförbrukning i elsystemet och batteriet redan är fulladdat. Öppna blybatterier tål detta om man bara tänker på att fylla på vatten regelbundet, men slutna batterier (AGM, gel och liknande) blir inte långlivade i ett sådant system. Man kan naturligtvis bygga någon form av shuntregulator själv som lastar ner generatorn och håller ner spänningen till knappt 15 V vid behov.
Det faktum att det är specat ett så stort batteri som 18 Ah tyder på att det är oreglerad laddning - ju större batteriet är, desto bättre förutsättningar har det att tåla en viss överladdning i längden.

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Albireo (trådstartaren)

#19 » 01:35:37, 28-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kommer med ett kort svar! (kommer att komplettera med bilder ...)
Har ställt frågor till många leverantörer - Men slutligen hittade jag en som hade en intressant motor på hyllan.
Vissa frågade om motornumret på Hondan och gav utbytes alternativ.

Men jag har ofta upplevt att 8,5hk på 270cc, har varit lite för lite - (svårt att orka både att driva banden och trycka på med skopan) - motorstopp inträffade ganska ofta.
Det var en av orsakerna att jag började titta på en större motor. (när jag inte fick igång befintlig motor. - som jag redan hade köpt reservdelar för 3700kr till...)

Största problemet med den firman jag hittade, var att nästan alla pratade Finska...
Firman/motorn hittade jag genom den svenska hemsidan direktimporter.se - Loncin 13hk
Till slut fick jag kontakt med en säljare som pratade Svenska (alla fall hjälpligt) - men var väldigt tillmötesgående.
Efter ett antal frågor kändes jag ganska säker att rätt motor förmodligen hittats.
Detta medförde att jag skapade en mall med monteringsmått, tog med mig distansen mellan hydraulpump och motor mm. och åkte till firman.
Kom dit - De hade passande UNF-skruv mm. hemma... Bara fyllde på listan med produkter... (för att få en fungerade maskin).
Innan jag lämnade butiken hade motorn provstartas... ifall... :grin:
Att jag valde Loncin (och inte Honda) var främst prisskillnaden - En liknande Honda skulle kostat runt 24.000kr

Kom hem och idag har den monterats. Var glad att jag valde 13hk (389cc) istället för 15hk (420cc).
Denna fyller upp hela motorrummet... (15hk -hade förmodligen inte rymts...)
Vilken fantastisk skillnad effektmässigt - helt underbart.

Men...
Allt gick inte på räls...
Jag visste att tanklocket skulle komma "fel" - men inte hur mycket.

1) Påfyllning bensintank
När motorn var monterad gick inte tanklocket att öppna (en hydraulslang gick precis just där...)
Nu har jag försökt flytta hydraulfiltret samt anslutningsslangen (och det blev betydligt mycket bättre.)
Locket går att öppna och det är möjligt att fylla bränsle med t.ex. en tratt. (men att kunna se i tankhålet är svårt...)
Ingen aning när tanken är full... (rymmer ca 6liter)
Tanklocket sitter nu väldigt långt bak (hade önskat tanklocket längst fram)
Idé till lösning?

2) Gasvajer
Började inse att gasvajern måste bytas.
Den består av en ståltråd i ett hölje.
Vid motorn har tråden ett Z-veck.
Vid gasreglaget finns en justerskruv
Är det endast original som gäller?


3) el-starten
Några funderingar kvarstår runt el-start.
Följande finns .:
  • Startmotor
  • Laddspole (3A enligt uppgift)
  • Batteri (12V 21Ah)
Vad jag förstår behövs
  • Batterihållare
  • Laddregulator
  • Likriktarbrygga mm.
  • Startknapp (eller nyckel)
Vilka alternativ finns?

Denna produkt finns ofta på dessa motorer med el-start. Tändströmbrytare med nycklar för Honda GX340 GX390 GX 340 390 11HP 13HP (Ingenaning vad som ingår)
Dock skulle jag helre vilja ha startknapp...
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige

torbjorn_forsman

#20 » 10:17:21, 28-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

På såna där småmotorer är det vanligt att laddspolen är dimensionerad så den ger någorlunda lagom laddning utan regulator, växelspänningen från spolen behöver bara halvvågslikriktas (vanlig lösning på t ex åkgräsklippare, lite äldre utombordare med elstart, riktigt billiga EU-moppar mm). Det borde framgå av dokumentation från motortillverkaren om det är på det sättet. Om laddspolen är gjord så den kräver regulator, så brukar likriktare och regulator vara hopbyggda till en enda enhet.
Man måste se upp med om spolen är tänkt för halvvågs- eller helvågslikriktning. Om den har ena änden jordad i motorn så är den förmodligen tänkt för halvvågslikriktning, om båda ändarna går till ett kontaktdon och är fria från jord så är det helvågslikriktning som gäller. Ibland kan spolen ha ett mittuttag (ev jordat), i så fall kan det krävas mer funderingar.

Beträffande startknapp, så duger det ju med vilken återfjädrande strömbrytare som helst, som klarar den ström det är frågan om. Har startmotorn solenoid eller finns startrelä påbyggt på motorn? Om inte, så bör man nog ha ett startrelä mellan startmotorn och knappen.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

magloman

#21 » 12:22:20, 28-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hydraulslangar går byta till längre och flytta osv.

Bilder??
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Albireo (trådstartaren)

#22 » 13:16:22, 28-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skickar lite bilder "på läget"

Bild 1.
Försöker visa hur kompakt installationen blev.
Den stora tjocka slangen från hydraulfiltret, låg tidigare rakt över tanklocket. Men genom att oljefiltret nu bara sitter i en bult, kunde detta vridas lite inåt. Slangen gör nu en böj ned för att sedan gå upp igen.
Den är lite "klämd" mellan bakvägg och tank. (dvs. det tar nog både i bakvägg och tank)
Vet inte hur bra det är - Om motorn (tanken) kommer att skaka i förhållande till bakväggen och nöta på slangen?
Bild



Bild 2.
Visar placeringen av tanklocket uppifrån
- Locket hade gärna varit "längst fram" :smile: (dvs. hade önskat en enklare påfyllning av bränsle.)
Bild



Bild 3.
Monterade även in en oljetempmätare, timräknare och varvräknare. (lite trevligt)
Enklare att hålla ordning på t.ex. service.
Bild



Bild 4.
Visar platsen där batteriet ska placeras, samt "stoppknappen" (tändning - ON/OFF)
Motorn har en oljenivåbrytare, men den fick jag koppla bort. (den bröt för "snabbt" / tidigt)
Bild



Bild 5.
Detta är kopplingsschemat från manualen. Vilken är väldigt schematisk.
En uppgift är att batteriet bör vara på 18Ah eller mer. (Säljaren tyckte 10Ah eller mer)
Säkringen är dock av okänd storlek.
"Effekt brytare" - Är det ett relä? eller en kraftig brytare - eller en brytare som bara bryter effekten.
"Motorns strömbrytare" är det befintlig ON/OFF-knapp?

Från laddspolen finns bara en kabel.
Har inte tänkt igenom hur allt borde fungera, men...
- Min önskan är att ha "startknapp" (helst inte nyckel)
Men blir det mindre antal knappar - kanske en "nyckel" är smartare? (en nyckel är lätt att tappa...)
- En knapp som stänger av motorn.
- Kanske någon knapp för belysning eller eller huvudbrytare för batteriet?
(Blev min önskan virrig :huh: :idee: )
Bild

Bild 6.
Säljaren föreslog att montera startknapp, samt ESR012 Regulator 12V AC
Den är enkel att montera (men måste även monteringsskruven i mitten vara jordad?)
Svart till jord samt gul mellan laddspole och belastning.
Den skyddar mot överspänning, men innehåller den någon likriktare?
Bild
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige

torbjorn_forsman

#23 » 13:25:16, 28-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Schemat visar ju bara en likriktare, ingen regulator. Det talar för att laddspolen som sagt är dimensionerad för att fungera utan regulator. Och uppgiften om minst 18 Ah batteri talar också för detta, tanken är att ett större batteri kan "svälja" den överskottsladdström det kan bli utan regulator, utan att ta någon större skada.

Regulatorn på bilden är nog en ren shuntregulator, jag skulle inte våga koppla in den alls utan att veta vad som finns inne i den (lämpligen begära att få ett exemplar som inte är ingjutet för att studera det). Som likriktare kan du annars använda en vanlig kiseldiod som tål några A och ett par hundra V. 1N5402, 6A10 eller något liknande.

"Effektbrytare" i schemat är nog egentligen en automatsäkring. Det går lika bra med en vanlig säkring där, t ex 5 eller 7,5 A flatstiftsäkring.

En tändningsströmbrytare, om du vill ha en sådan istället för tändningslås, bör vara en tvåpolig tvåläges omkopplare. Anslut ena polen så den sluter mellan den blå ledningen från tändmodulen och jord då tändningen stängs av. Anslut andra polen så den sluter mellan ledningen från batteri via säkring och + till startknapp och övriga förbrukare då tändningen slås på.
Säkringen kan tas till efter hur mycket ström startsolenoiden och övriga förbrukare drar, gör lite mätningar innan du bestämmer, och välj kabelarea efter vilken märkström säkringen får.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

BM425

#24 » 13:33:59, 28-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför koppla ifrån oljenivåbrytaren?
Kör du i sådana lutningar så att den bryter för den skull?
Är det en stänksmörjd motor så får man inte överfylla oljenivån, då funkar inte smörjningen riktigt.
Är det en trycksmord motor så är det ok att höja oljenivån så att det inte bryter.

Minns att crossmotorcyklar med belysning hade liknande spänningsregulator. Den bara ser till att spänningen inte dödar lamporna, ingen likriktare. På min hoj gick H4 lampan sönder medan de andra höll, spänningsregulatorn var trasig.

Finns det något hinder att flytta på tanken?
Kanske en mindre tank till båt med slang o pumpdysa hade funkat, eller din gamla tank.
Inget är så bra att det inte kan förbättras.
Klart jag läser bibeln "Ordspråksboken 21:19"
BM425
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:07:27, 13-04-2008
Ort: Motala
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Atlas 1602 -74
2 st BM 425 -59,-61

magloman

#25 » 17:33:24, 28-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade satt på ett lock till på tanken. Finns att köpa såna ”halsar” med lock för svetsning.

Riv loss den och spola ur med vatten först.

Slangen kommer definitivt nöta på hydraulslangen.
När du har tanken lös så ta en plastklubba o slå in tanken lite där slangen ska gå. Brukar gå bra. Eller bygg/köp en annan tank och montera på egna konsoler sen längre slang bara. Eller sätt denna på egna konsoler nånstans. Kanske går att vrida den så tanklocket passar bättre då.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

torbjorn_forsman

#26 » 21:52:26, 28-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM425 skrev:Minns att crossmotorcyklar med belysning hade liknande spänningsregulator. Den bara ser till att spänningen inte dödar lamporna, ingen likriktare. På min hoj gick H4 lampan sönder medan de andra höll, spänningsregulatorn var trasig.


Det finns regulatorer/likriktare med många olika slags funktioner inbyggda i samma kapsling (som från början användes till likriktarbryggor, då sticker det ut fyra flatstift ur gjutmassan).
En del av dem är rena shuntregulatorer för likspänning som den på bilden tycks vara, andra är triac/tyristorregulatorer för växelströmssystem så som de som sitter för lyset på crossar, snöskotrar mm. Och jag har också stött på en som visade sig innehålla både likriktare och spänningsregulator för batteriladdning, dock vet jag inte var den kom ifrån eftersom den hittades lös på en metallskrotfirma.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Albireo (trådstartaren)

#27 » 23:59:20, 28-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

BM425 skrev:Varför koppla ifrån oljenivåbrytaren?
Kör du i sådana lutningar så att den bryter för den skull?
Är det en stänksmörjd motor så får man inte överfylla oljenivån, då funkar inte smörjningen riktigt.
....
Finns det något hinder att flytta på tanken?
Kanske en mindre tank till båt med slang o pumpdysa hade funkat, eller din gamla tank.

Oljebrytaren bröt flera gånger (inom några minuter) ...
Skulle köra från pallen där jag hade placerat den vid motorbytet. Då dog den.
(lyfte upp den med domkraft och pallade under - då kom jag därifrån)
Skulle köra upp den på en släp - då dog den. (osv.)

Hur går det att överfylla denna stänksmörjda motor? (om den står i våg)
Nivån på denna motor bestäms av påfyllningshålen. (om jag förstått rätt)
Bild

Just nu ser jag inte någon annan placering för tanken. (den är anpassad efter motorn)
Att bygga en egen utformning av tank - fixar jag nog inte själv.
Den befintliga tanken rymmer ca 6,5 liter.

magloman skrev:Jag hade satt på ett lock till på tanken. Finns att köpa såna ”halsar” med lock för svetsning.
Låter spännade - Var finns en sådan lösning / produkt?

magloman skrev:Riv loss den och spola ur med vatten först.

Att ta lös tanken (nu när motorn är monterad) tar förmodligen några timmar... - så trångt är det.
Men känns helt OK - Om resultatet blir bra.
Det kan finnas en möjlighet att montera tanken från Hondan (gamla motorn) på ca 5liter.
Tanklocket har en bättre placering - mitt på tanken - Men eftersom denna motor är något högre - är jag osäker på vinsten. Det går att tanka med tratt (eller pip) Men är svårt att "se" om tanken är tom eller när den blivit full (innan det rinner över :grin: ).

magloman skrev:Slangen kommer definitivt nöta på hydraulslangen.

Utveckla!
Ramen och oljefiltret sitter ihop - dvs. skakar i samma takt.
Om tanken skakar i samma takt är svårare att veta - Det finns inte mycket stötdämpande gummi under motorn. Men aluminium konstruktionen till tanken kanske kan vibrera I annat fall ser jag tank / ram mer som en slanghållare - Den bara ligger klamrad i en "klyka". (men kan ha fel)

magloman skrev:När du har tanken lös så ta en plastklubba o slå in tanken lite där slangen ska gå. Brukar gå bra. Eller bygg/köp en annan tank och montera på egna konsoler sen längre slang bara. Eller sätt denna på egna konsoler nånstans. Kanske går att vrida den så tanklocket passar bättre då.
Tänkvärt!
Men för att slangen ska gå fri från tank och ram, rör det sig om en "byngla" på 10-15cm. Tidigare låg slangen fritt - helt ovanför tanken.
Om slangen går att byta mot någon form av rör för tvärare böjar - vet jag inte.
Eller om slangen måste vara så grov...
__________________________________________

Vad jag förstår innehåller ESR012 ingen likriktare utan är enbart en spänningsbegränsare (till runt 13V?)
Hade laddspolen bara nyttjats till lampor, borde denna regulator förmodligen fungerat perfekt.
Men för att ladda batteriet borde det finnas en likriktare i systemet (tycker jag)?

Tittade på kopplingsschemat för en liknande motor (Honda)
Tyckte att detta schema var lite tydligare än från Loncin (Även om det verkar beskriva samma sak.)
Denna modul har en likriktare - men ingen överspänningsregulator - I detta fall kanske regulatorn ESR012 skulle kunna tillföra något för laddningen? (eller har jag fel?)
Bild
Bild

Det verkar som område 1 (ovan) försöker beskriva en anpassad startmodul.
Bild


Den brytare som idag sätter tändningen ON/OFF försvinner (förmodligen)
Bild


och ersätts med en startnyckel.
Bild


Denna Modul verkar innehålla både en "skyddskrets" (vad den är tänkt att skydda)
Bild


Samt en säkring (storlek okänd)
Bild

Ju mer jag tittar på elstartsmodulen - ju bättre blir den - Har jag fel?


torbjorn_forsman skrev:...bör vara en tvåpolig tvåläges omkopplare...

Något förslag?

Startknapp - Räcker en som klarar 10A
Kabel area mellan batteri / startmotor?

Funderar över belysningen - Bör ett huvudrelä monteras?
dvs. när nyckelbrytaren / tvåläges omkopplaren står i lägen "noll" är allt som drar batteriström bortkopplat
och i läge "till" kan belysning lysa. ()eller kan knappen / nyckeln hantera den strömmen?

Just nu är laddspolen på bara några ampere, men det kanske finns större laddspolar (5-10A?)
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige

torbjorn_forsman

#28 » 06:58:18, 29-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där "protector" är nog, som jag föreslog förut, helt enkelt en automatsäkring som är till för att skydda laddspole och likriktardiod om man råkar polvända batteriet (annars flyter ju ström från batteriet i diodens framriktning och kan bränna både diod och laddspole). Men det går minst lika bra med en vanlig smältsäkring.

En startknapp som kontinuerligt tål 10 A räcker nog mer än väl, den ska ju bara användas några sekunder åt gången vid start. Ofta anges ju ett värde på kontinuerlig ström och ett annat för t ex max 30 sekunder. Men, som sagt, mät solenoidens strömförbrukning innan du bestämmer något. Det kan också vara bra att sätta dit någon form av gnistsläckare med tanke på överspänningarna som alltid uppstår då man bryter ström genom induktiv last.

Kabelarea till startmotorn bör bli lagom med 10 mm2, om det är mycket lång kabel kanske du får gå upp till lite större area. Samma sak med batteriets jordledning.

Jag tror inte du behöver några reläer i denna installation utan om du väljer en lämplig och någorlunda kraftig tvåpolig omkopplare, så kan den hantera även belysningsströmmen.
Ett par förslag:
https://www.mouser.se/ProductDetail/CW- ... 0f7Q%3D%3D
https://www.mouser.se/ProductDetail/CW- ... irYg%3D%3D

Tror knappast man hittar några kraftigare laddspolar, för att en större laddspole ska göra nytta krävs ju också att magneterna i svänghjulet är anpassade till den.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Michael Meier

#29 » 13:38:29, 29-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Din Amazonlänk tidigare är till en firma som specialiserat sei på reservdelar..
Suzhou Cancanle Trade Co., Ltd.
BLOCK 34 NO. 66 JINXI STR EET SIP SUZHOU JI 21500 CN

Väl värt att minnas om man behöver reservdelar, har säljsidor/store på Ebay och Amazon.

https://www.ebay.com/sch/i.html?_dmd=2& ... ade&_oac=1
/Michael M

1 person gillar det här inlägget.
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Albireo (trådstartaren)

#30 » 11:07:26, 30-08-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för idéer och reflektioner på mina frågor och funderingar.

Nu har jag beställt en startmodul för Honda GX340 GX390 GX 340 390 11HP 13HP -(den var inte så dyr.)

Bör jag komplettera med något för att förbättra funktionaliteten?
(främst när det gäller laddning av batteri)
Just nu har jag två potentiella batterier
1st AGM 21Ah och
1st "vanligt" blybatteri 12V 24Ah
(det ena ska till gräsklipparen och den andra till denna minidumper.)
Att jag valde AGM är, för jag tror att uppbyggnaden är bättre till produkter som "skakar". (undra om det stämmer)

Finns det något bra sätt att spänna fast batteriet? (Har sökt - men hittar bara stora för bilbatterier.)
Ska/bör även hållaren vara "vibrationsdämpande"?
_____________________________________________________________________________

När jag googlat runt, har det funnits motorer med laddspolar på 1A, 3A och 5A.
Dock har jag ingen aning om uppgifterna stämmer - De flesta motorer med laddspole saknar uppgift. I mitt fall var det var säljaren som sa att den var på 3A. (vi får se om det stämmer)
_____________________________________

Har sökt mer info om någon anslutningshals till ett nytt tankhål..
Men vet inte om racing eller båt
Kanske finns de som man bara skruvar fast med en gummitätning?
Har gogglat runt och hittat en del men inget "perfekt" - Hittade t.ex. följande Tratt För Tanklocks Anslutning 57mm Sparco
  • Är det bara att svetsa på tanken?
  • Vad behövs mer?
  • Passar originallocket från t.ex. Honda / Loncin?
  • Påfyllnadsfilter?
eller är det möjligt att montera ett Pop-Up lock Pop-Up 83-Up Gängat Ventilerat (ingen aning hur det fungerar - kanske blir knepigt att använda när t.ex. sand "sköljs" över tanken)
Albireo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:01, 01-07-2016
Ort: Västerbotten
Sverige


Återgå till Dumprar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se