BM425 skrev:Varför koppla ifrån oljenivåbrytaren?
Kör du i sådana lutningar så att den bryter för den skull?
Är det en stänksmörjd motor så får man inte överfylla oljenivån, då funkar inte smörjningen riktigt.
....
Finns det något hinder att flytta på tanken?
Kanske en mindre tank till båt med
slang o pumpdysa hade funkat, eller din gamla tank.
Oljebrytaren bröt flera gånger (inom några minuter) ...
Skulle köra från pallen där jag hade placerat den vid motorbytet. Då dog den.
(lyfte upp den med domkraft och pallade under - då kom jag därifrån)
Skulle köra upp den på en släp - då dog den. (osv.)
Hur går det att överfylla denna stänksmörjda motor? (om den står i våg)
Nivån på denna motor bestäms av påfyllningshålen. (om jag förstått rätt)
Just nu ser jag inte någon annan placering för tanken. (den är anpassad efter motorn)
Att bygga en egen utformning av tank - fixar jag nog inte själv.
Den befintliga tanken rymmer ca 6,5 liter.
magloman skrev:Jag hade satt på ett
lock till på tanken. Finns att köpa såna ”halsar” med lock för svetsning.
Låter spännade - Var finns en sådan lösning / produkt?
magloman skrev:Riv loss den och spola ur med vatten först.
Att ta lös tanken (nu när motorn är monterad) tar förmodligen några timmar... - så trångt är det.
Men känns helt OK - Om resultatet blir bra.
Det kan finnas en möjlighet att montera tanken från Hondan (gamla motorn) på ca 5liter.
Tanklocket har en bättre placering - mitt på tanken - Men eftersom denna motor är något högre - är jag osäker på vinsten. Det går att tanka med tratt (eller pip) Men är svårt att "se" om tanken är tom eller när den blivit full (innan det rinner över
).
magloman skrev:Slangen kommer definitivt nöta på hydraulslangen.
Utveckla!
Ramen och oljefiltret sitter ihop - dvs. skakar i samma takt.
Om tanken skakar i samma takt är svårare att veta - Det finns inte mycket stötdämpande gummi under motorn. Men aluminium konstruktionen till tanken kanske kan vibrera I annat fall ser jag tank /
ram mer som en slanghållare - Den bara ligger klamrad i en "klyka". (men kan ha fel)
magloman skrev:När du har tanken lös så ta en plastklubba o slå in tanken lite där slangen ska gå. Brukar gå bra. Eller bygg/köp en annan tank och montera på egna konsoler sen längre slang bara. Eller sätt denna på egna konsoler nånstans. Kanske går att vrida den så tanklocket passar bättre då.
Tänkvärt!
Men för att slangen ska gå fri från tank och ram, rör det sig om en "byngla" på 10-15cm. Tidigare låg slangen fritt - helt ovanför tanken.
Om slangen går att byta mot någon form av rör för tvärare böjar - vet jag inte.
Eller om slangen måste vara så grov...
__________________________________________
Vad jag förstår innehåller ESR012 ingen likriktare utan är enbart en spänningsbegränsare (till runt 13V?)
Hade laddspolen bara nyttjats till lampor, borde denna
regulator förmodligen fungerat perfekt.
Men för att ladda batteriet borde det finnas en likriktare i systemet (tycker jag)?
Tittade på kopplingsschemat för en liknande motor (Honda)
Tyckte att detta schema var lite tydligare än från Loncin (Även om det verkar beskriva samma sak.)
Denna modul har en likriktare - men ingen överspänningsregulator - I detta fall kanske regulatorn ESR012 skulle kunna tillföra något för laddningen? (eller har jag fel?)
Det verkar som
område 1 (ovan) försöker beskriva en anpassad startmodul.
Den brytare som idag sätter tändningen ON/OFF försvinner (förmodligen)
och ersätts med en startnyckel.
Denna Modul verkar innehålla både en "skyddskrets" (vad den är tänkt att skydda)
Samt en
säkring (storlek okänd)
Ju mer jag tittar på elstartsmodulen - ju bättre blir den - Har jag fel?
torbjorn_forsman skrev:...bör vara en tvåpolig tvåläges omkopplare...
Något förslag?
Startknapp - Räcker en som klarar 10A
Kabel area mellan
batteri /
startmotor?
Funderar över belysningen - Bör ett huvudrelä monteras?
dvs. när nyckelbrytaren / tvåläges omkopplaren står i lägen "noll" är allt som drar batteriström bortkopplat
och i läge "till" kan belysning lysa. ()eller kan knappen / nyckeln hantera den strömmen?
Just nu är laddspolen på bara några ampere, men det kanske finns större laddspolar (5-10A?)