Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerDumprar

BM 861b 6x4 inkoppling fyrhjulsdrift

14 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera dumprar här

ATQ87 (trådstartaren)

#1 » 10:28:35, 29-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, detta är mitt första inlägg här på maskinisten. Är ganska ny på det här med tunga maskiner, så tar gärna mot alla tips från er kunniga.

Jag har en tämligen trött BM 861 (1982 års modell) som inte bill lägga i fyrhjulsdriften, reglaget fungerar (till viss del iallafall). På bilden är fyrhjulsdriften inkopplad, men inget driv bak. När fyrhjulsdriften kopplas ur drar kolven ihop sig och muttern samt brickan ligger an mot fäst plattan, vilket verkar vara i sin ordning. Förhoppningsvis är den fel justerad och inte kopplar ordentligt? Har inte verkstadsmanualen för 861, men i verkstadsmanualen för 860 är justeringen av de staget ganska specifikt, tyvärr är de helt olika konstruktion.

Det kanske är något helt annat.. Drivaxeln snurrar när bakhjulen rullar, så den delen av drivlinan är hel.
Hoppas någon här har koll eller förslag på åtgärd!

Bild
ATQ87
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:58:55, 06-09-2022
Ort: Kronoberg
Sverige
Maskintyp: Dumper
Maskin: BM861 & Åkerman H10B NC



OLA56

#2 » 12:52:45, 29-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej.
Vet inte exakt hur 860TL, S och 861 fungerar med 4-hjulsdriften.
De tidigare modellerna, med spakarna för växling, hög/låg och 4-hjulsdrift, längst till höger (vid dörren). Kolven på bakaxeln är för kopplingspaketet på bakaxeln. I lådan till höger sitter mekaniska inkopplingen av fyrhjulsdriften.
När man la i/ur 4-hjulsdriften:
Först lyfte man upp spaken (frikopplade kopplingspaketet), sedan förde spaken åt sidan (vajer till växellådan bakom bakaxeln) och sedan ner med spaken.
Jag tror du har något liknande på di dumper.

OLA56
OLA56
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:08:42, 23-10-2011
Maskintyp: Ej angivet

Stridis2

#3 » 14:05:25, 29-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, och välkommen hit!
Verkstadshandbok till våra maskiner finns att köpa hos Oie. Inte speciellt billig men väl värd pengarna!

Bild
Bild

Glöm nu inte att dokumentera vad du gör och fylla i tråden här. Text och bilder uppskattas alltid. :eat:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

ATQ87 (trådstartaren)

#4 » 17:29:18, 29-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

OLA56 skrev:Hej.
Vet inte exakt hur 860TL, S och 861 fungerar med 4-hjulsdriften.
De tidigare modellerna, med spakarna för växling, hög/låg och 4-hjulsdrift, längst till höger (vid dörren). Kolven på bakaxeln är för kopplingspaketet på bakaxeln. I lådan till höger sitter mekaniska inkopplingen av fyrhjulsdriften.
När man la i/ur 4-hjulsdriften:
Först lyfte man upp spaken (frikopplade kopplingspaketet), sedan förde spaken åt sidan (vajer till växellådan bakom bakaxeln) och sedan ner med spaken.
Jag tror du har något liknande på di dumper.

OLA56


Hej och tack för ditt svar! På 861 är det ett allt-i-ett reglage vänster sida ratten, upp och ner på själva spaken väljer växel och en spak på spaken styr H/L/4WD. Kan ta en bild på de om du vill se.

"I lådan till höger sitter mekaniska inkopplingen av fyrhjulsdriften." Hur aktiveras 4wd i den högra lådan? ska splinsen på kardanaxeln skjutas in? jag har bara sett länkarmen på den vänstra.. Får titta igen låter det som?
ATQ87
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:58:55, 06-09-2022
Ort: Kronoberg
Sverige
Maskintyp: Dumper
Maskin: BM861 & Åkerman H10B NC

ATQ87 (trådstartaren)

#5 » 17:35:21, 29-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack så mycket Stridis 2, jag ska dokumentara vad jag gör och hur det går i den här tråden. Kommer säkert komma lite fler frågor...

Ja, kommer nog behöva köpa den handboken! De är en del pill att iordningställa..

En fråga till när vi endå är inne på ämnet! Vet du (eller någon annan) hur fyrhjulsdriften ska fungera, om jag INTE diffar och står i slirig slänt och framhjulen börjar spinna (4wd ilagd), är det då så att kraften tar "lättaste vägen" och all kraft trots ilagd 4wd går till dom spinnande framhjulen? Gör diff-knappen på golvet att fram, bak och längsmed diffat? i dagsläget är tryckluftslang av till diffen på bakaxeln (koppling beställd) så de bara pyser när jag försöker diffa. Jäkligt rörig beskrivning, men kan detta orsaka att jag upplever att 4wd inte fungerar?

Ni är guld!
ATQ87
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:58:55, 06-09-2022
Ort: Kronoberg
Sverige
Maskintyp: Dumper
Maskin: BM861 & Åkerman H10B NC

bangt

#6 » 21:02:04, 29-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns en luftkolv innanför höger framhjul som också påverkar fyrhjulsdriften,kolla den
Senast redigerad av bangt 21:16:04, 29-12-2022, redigerad totalt 1 gång.
bangt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:36:06, 11-03-2008

Stridis2

#7 » 21:13:05, 29-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror det står i bruksanvisningen till maskinen hur fyrhjulsdriften funkar. Den finns under Downloads. Gissa vem som scannat den. :mrgreen:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

ATQ87 (trådstartaren)

#8 » 21:21:41, 29-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

bangt skrev:Det finns en luftkolv innanför höger framhjul som också påverkar fyrhjulsdriften,kolla den


Den ska jag kolla! Jag vet att en 1/4" luftslang är av, men tror den är till diffspärren? (det är den som pyset när jag trycker på golvknappen för diff). Men detta måste undersökas! Tack!

Återkommer efter nyårshelgen, tror inte chefen blir helt nöjd om jag stannar hemma och skruvar dumper istället för går på nyårsfest :uupps:

Strridis2, tyvärr är de ej beskrivet i manualen, tackar för den inscanningen, jag har haft massor av nytta av den! utan den hade jag varit chanslös i momentet lär känna maskinen :eek:

1 person gillar det här inlägget.
ATQ87
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:58:55, 06-09-2022
Ort: Kronoberg
Sverige
Maskintyp: Dumper
Maskin: BM861 & Åkerman H10B NC

Stridis2

#9 » 00:01:12, 30-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag tolkar verkstadshandboken så är fyrhjulsdriften stum. Kopplar du in den så ska både framaxel och drivande bakaxel snurra oberoende av hur lätt / tungt de går.
Jag vill minnas, men är alltså inte helt säker, att det sitter diffspärr på båda drivaxlar, så om du har fyrhjulsdrift ilagd och trampar på diffspärrsknappen så ska alla fyra drivhjul snurra oberoende av belastning.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

ATQ87 (trådstartaren)

#10 » 01:02:51, 30-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Som jag tolkar verkstadshandboken så är fyrhjulsdriften stum. Kopplar du in den så ska både framaxel och drivande bakaxel snurra oberoende av hur lätt / tungt de går.
Jag vill minnas, men är alltså inte helt säker, att det sitter diffspärr på båda drivaxlar, så om du har fyrhjulsdrift ilagd och trampar på diffspärrsknappen så ska alla fyra drivhjul snurra oberoende av belastning.


Hurra! Då är det som jag hoppades! då återstår bara felsökningen för varför fyrhjulsdriften ej kopplas in! men har en hel del att gå på nu, tuse tack på förhand! återkommer med resultat och lite bilder!
ATQ87
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:58:55, 06-09-2022
Ort: Kronoberg
Sverige
Maskintyp: Dumper
Maskin: BM861 & Åkerman H10B NC

Stridis2

#11 » 13:57:07, 30-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade börjat kolla om tryckluftskolven rör sig på lamellväxeln. Gör den det så hade jag kollat justeringen enligt verkstadshandboken. Det är trots allt en lamellkoppling som kan slitas.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

ATQ87 (trådstartaren)

#12 » 10:46:54, 06-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och hå! Tack för all hjälp, nu fungerar allt som det ska! HURRA!

Justerade enligt handboken och k kontrollerade momentet. Det var ok, jag så jag kikade vidare. Tänkte på OLA56 prat om inkoppling längre bak. Inkopplingen av krafttaget (de på bilden) var i sin ordning, men kolven på nästa "låda" hade satt sig, läckaget rörde sig, men kolven var fast, lite fjäsk, motion och smörjs sen löpte den fint! så nu fungerar fyrhjulsdriften och dumpern klättrar riktigt fint! Bifogar en segerbild tagen efter att jag ålat upp för en riktigt blöt och lerig slänt!

Nu är de "bara" lite slip, svets och färg kvar... och hitta en främre bukplåt.. osv!

Åter igen, tack för att hjälp! Fantastiskt!
Bild

15 personer gillar det här inlägget.
ATQ87
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:58:55, 06-09-2022
Ort: Kronoberg
Sverige
Maskintyp: Dumper
Maskin: BM861 & Åkerman H10B NC

Stridis2

#13 » 12:51:53, 06-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad kul att det löste sig! :thumme:
Din ser mycket bättre ut i plåten än vad min gör...
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

ATQ87 (trådstartaren)

#14 » 14:22:56, 06-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stridis2 skrev:Vad kul att det löste sig! :thumme:
Din ser mycket bättre ut i plåten än vad min gör...


Så kul att du tycker det, fick lägga ca 150h på baljans insida... Men nu är den tät och fin!
ATQ87
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:58:55, 06-09-2022
Ort: Kronoberg
Sverige
Maskintyp: Dumper
Maskin: BM861 & Åkerman H10B NC


Återgå till Dumprar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se