Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerDumprar

Prøvekjøring av Hydrema 912DS dumper

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera dumprar här

GM (trådstartaren)

#1 » 21:06:33, 01-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har vært å sett på og prøvekjørt Hydrema 912DS dumper. Har lenge vurdert å anskaffe oss en på våres jobb. Vi arbeider stort sett med rehabilitering av vann og avløpsledninger i boligområde. Bruker lastebiler og leddstyrte dumpere nå idag. Nå har vi en jobb der noe av ledningene går på utsiden av veier og er veldig bratt. Kanskje en fin anledning til å gjøre en inverstering! Dere får ha meg unskyldt for dårlig svensk, så det blir på norsk.

Ser ut til å være hendig på trange plasser. Den var utrolig lettkjørt og stabil.

Her er noen bilder:
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Dumperen har en egenvekt på 7.790 kg, lasteevne 10.000 kg.
Kassen tar 5,6 m3.
Akselavstand 3,08 meter.
Venderadius 6,1 meter.

Denne maskinen har MultiTip, fint å kunne få tippet massene på siden. Blir 16 cm høyere å laste på med svingbar kasse enn uten.

Bild

Bild

Bild

Bild

Førerhytten har god plass og utrolig oversiktlig.

Bild

Bild

Bild

Multispak, her er gearingen, 5 forover og 5 bakover, automatisk eller en kan velge å gjøre det manuelt. Tipping av kassen og vridningen av denne. Knapp på framsiden av spaken som automatisk vrir den tilbake i rett posisjon og senker den. Hånbrems ved tipping.

Bild

Ingen ting å si på stabiliteten!

Bild

Denne maskinen har fjæring på framaksel.

Har noen flere bilder hvis det er interesse.
GM
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:38, 14-01-2011
Ort: Sauland
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H3B
Volvo EC35
Volvo FL611
Ford 9N
Volvo DR860
MF 3366
Nissan N120
Hagglund BV206



161A

#2 » 21:24:17, 01-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevligt trevligt :grin: :thummar: fina bilder :grin:

Hur gick den på vägen, kom den upp i 35km/h
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

GM (trådstartaren)

#3 » 21:30:06, 01-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Takk!
Nei, toppfarten på denne er 30 kmh. Denne maskinen er den siste importerte som gjør 30 kmh. 15 september i år kom det nye maskindirektivet. Det sier at maskiner registrert som motorredskap skal sperres på 25 kmh. Denne er tollet inn 12 september.
Senast redigerad av GM 21:35:41, 01-11-2012, redigerad totalt 1 gång.
GM
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:38, 14-01-2011
Ort: Sauland
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H3B
Volvo EC35
Volvo FL611
Ford 9N
Volvo DR860
MF 3366
Nissan N120
Hagglund BV206

ja-bond77

#4 » 21:31:30, 01-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intresse! :eat:

Har funderat lite på det där själv också med stabiliteten under svängning. Tycker bakaxeln verkar lite för långt bak med tanke på den fullastade korgen som till stor del befinner sig framför bakaxeln. Och man kan ju se det i tabellen med 29 grader i lutning vid svängning uppåt vilket är den minsta siffran. Detta räcker ju antagligen bra långt men undrar i alla fall om det inte kunde varit stabilare med bakaxeln en 15-20 cm längre fram. :klia:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

GM (trådstartaren)

#5 » 21:42:46, 01-11-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blir spennende å prøve, det ble handel nå ikveld! Så nå er det bare å kjøre! :driver:

Maskinen var veldig stabil, kunne tippe sideveis med klebrig leire. Midjen til Hydrema ser ut til å være smart konstruert. Trykket i sylindrene har trykk fra akumulatorer, selgeren mente de hadde en kraft på 2-3tonn. Det gjør at maskinen "holder likt trykk" på hjulen uavhengig hvordan den står.


Bild

Bild
Senast redigerad av GM 21:44:25, 01-11-2012, redigerad totalt 1 gång.
GM
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 14:41:38, 14-01-2011
Ort: Sauland
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H3B
Volvo EC35
Volvo FL611
Ford 9N
Volvo DR860
MF 3366
Nissan N120
Hagglund BV206

Swiggen

#6 » 21:16:07, 06-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har kört en sån här i 9 månader på ett jobb vi hade för några år sedan.
Tyckte det var en underbar maskin, Smidig och otroligt lättkörd tack vare bra sikt runt den.
Kändes som man ha bra koll på vart gränserna går vad gäller stabiliteten, och det enda jag tyckte illa om var att behöva tippa i starka medlut.
Hände några gånger att man plötsligt fann sig ett par meter upp i luften på bakhjulen, och sen ner med en j*vla duns.
Är väl mer tveksamt dock om skulden till det helt kan tillskrivas Dumpern, hade nog mer med min ovana att göra samt dom som lastade.
Med grus, jord och småsten (som är vad den är till för) var det dock aldrig problem.
Även att tömma på sidan kändes tryggt och bra. Autogasen för tippflaket ställde dock till det lite eftersom när man sanda diken.
Dumpern sticker iväg som fan om man försöker tömma med växel i som man vill om man ska sprida en sträcka. Men det går ju att koppla ur om man vill.
På det hela taget en, som jag tyckte, mycket bra dumper som tog sig fram förvånansvärt bra i lerig svår terräng men knappt lämnar ett spår i gräsmattan.
Drog även vår 8tonare efter kortare sträckor utan problem.

1 person gillar det här inlägget.
Swiggen
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 18:02:41, 05-12-2013
Maskintyp: Traktorgrävare

Henrik Larsson

#7 » 17:44:19, 07-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja att det är en smidig maskin kan jag hålla med om kört en i snart tre år, men det finns mycket kvar att önska om jag fick bestämma. Är mycket som inte är riktigt genom tänkt. Nu är ju den maskinen som jag kör hyrd av Cramo vi är 6 st hydremor på jobbet nu och har varit 11 som mest. Dom saknar mycket av extra utrustningen. Skulle jag köpa en själv så skulle det absolut bli med fjädrande framaxel och luftfjädrad stol, för livslängden på orginal stolen är inte mer än cirka 1500- 2000 timman innan den är helt slut. Sedan så skulle jag se till att ha en tippspak på reserv eftersom att det brukar bli kortslutning i spakarna, som brukar ha samma livslängd som stolarna, Kan även vara bra att ha ett värme reglage liggandes med eftersom att även dom brukar få bytas med jämna mellanrum. Ett annat hett tips är att svetsa fast kepsen på flaket innan den lossnar för att det gör den för eller senare (har gjort det på alla 11 på jobbet.) När du ändå har svetsen framme så svetsar du fast plattjärnet i framstammen på flaket för att det lossnar också. Se för allt i världen till att du har absolut rätt tryck i däcken för få så lång livslängd som möjligt. Höll nästan på att glömma en sak se till att ha en pall med h4 lampor till halvljusen hemma för att dom slocknar på löpande band. Ligger det inte slitplåt i flaket så bör stoppa dit en för att annars så blir flakbotten väldigt buckligt och det är en vesentligt skillnad på att ha en och vara utan. En liten varning är att du alltid måste se till att parkeringsbromsen är aktiverad på knappen på stolpen ovanför myckeln när du startar, för att bromsen slår till när du stänger maskinen men sedan när du slår på tändnignen igen så släpper den och maskinen rullar den iväg om den inte är aktiverad. :driver: Skulle kunna skriva hur mycket som helst om dom egentligen, Vill ni veta något mer så är det bara att fråga. :bira: För att nu e det helg men på måndag ska man ut och köra hydrema igen. :driver:

Typiskt att man inte tittade riktigt på bilderna såg just att din maskin saknade kepsen om jag skrev om. :bira:
Henrik Larsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:02:54, 29-01-2008
Ort: Härnösand
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Nu mera maskinlös.


Återgå till Dumprar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se