Gösta Hedlund skrev:Timmerdumper 860
Jevlar skrev:Jag har för mig att dne första prototypdumperkanonen som provades i älvdalen på vårat kompani var byggd på en A25 men med framaxel från en A35 för att mäkta med den enormt tunga hytten/huven.
Var i övrigt extremt frän att köra, ligga på en grusväg med höga snövallar i 60-70 blås o bara vinkla rakt ut i terränglådan utan större problem för att på ett ögonblick ha en skjutklar haubits redo.
Mats Karlsson Kga skrev:Jevlar skrev:Jag har för mig att dne första prototypdumperkanonen som provades i älvdalen på vårat kompani var byggd på en A25 men med framaxel från en A35 för att mäkta med den enormt tunga hytten/huven.
Var i övrigt extremt frän att köra, ligga på en grusväg med höga snövallar i 60-70 blås o bara vinkla rakt ut i terränglådan utan större problem för att på ett ögonblick ha en skjutklar haubits redo.
Först togs en demonstratorer fram med FH77A på en A25B. Sedan byttes till en A25C. Därefter kom en demonstrator med FH77B med förlängt eldrör på på A25C. Nästa steg blev två demonstratorer med FH77B och ytterligare förlängt eldrör på A30D. Nu tas två prototyper på A30E fram, innan serietillverkningen startar. Utöver dessa demonstratorer och prototyper har Karin-pjäsen och fält-40:an provats på var sin A25B, men båda dessa projekt är nedlagda. Någon A25 med A35-framaxel har aldrig provats.
bm1113 skrev:
montro kommer nästa bli med FS ? om det nu fins på A30E ?
Tegian skrev:Japp det är ett Bofors B ... Volvo ville visst inte skylta med sitt namn på en artillerikanon.
Jevlar skrev:Ah, det var mycket snack o tissel tassel runt den när vi hade den men frän var den iallafall. Vintern 96-97 var det.
Kommer ihåg att skärmarna bak vibrerade loss o sprack hela tiden så dom byggde vi om lite.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster