CountyBruff skrev:Jag antar att det är välutbildade och välbetalda ingenjörer som ritat dessa dragare,
men i mina -till stor del obildade ögon - , borde inte dragpunkten sitta längre fram?
Som dessa är byggda tycker jag att de inte utnyttjar framaxelns dragkraft optimalt.
Bygert skrev:CountyBruff skrev:Jag antar att det är välutbildade och välbetalda ingenjörer som ritat dessa dragare,
men i mina -till stor del obildade ögon - , borde inte dragpunkten sitta längre fram?
Som dessa är byggda tycker jag att de inte utnyttjar framaxelns dragkraft optimalt.
Lägger man draget längre fram så får man mer tyngd på framaxeln i stillastående, så är det ju. Men när det börjar ta emot på riktigt så ligger ju också dragpunkten oundvikligen rätt högt över axelcentrum och man får då en kraft som vill lyfta framaxeln. Lägger man dragpunkten långt fram så får den kraften en stor hävstång om det börjar lätta fram och då blir det inte alls bra. Eftersom dumpern i grunden är rätt tung i nosen är det nog bättre att lägga tyngd över bakändan där det behövs bättre och samtidigt motverka att den reser sig upp.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster