Lite komiskt när man köper ett ovanligt objekt för "köper jag inte denna får jag kanske aldrig en till chans!" och sedan hittar två fungerande till salu via sina egna inlägg
Men jag är ingen quitter, nu har jag mitt objekt som jag ska se till att fixa. Förra helgen blev mest åt att vara iväg, men även långa hund fick lite fokus!
Regulatorn skulle ju isär så jag gjorde lite snabbt en slägghammare för att dra ut smörjoljeaxeln. Jag svarvade en
hylsa en tiondel för liten och värmde sedan upp den med induktionsvärmare, knackade på den på axeln och väntade tills den svalnat för att förhoppningsvis kunna få ut den när hylsan nypt på plats. Tyvärr var det nog för lite yta för att det skulle fungera så det var att testa något annat.
Sedan lade jag ytterligare några timmar på att göra en egen specialavdragare med fyra små klackar som går genom bak lagerbanan och sedan drar ut lagret från axeln, detta fungerade förvånansvärt bra!
Förhoppningsvis kan den återanvändas med mindre modifikation någon gång i framtiden, om jag inte köper någon billigare mer proffsig variant. Tid tog den iallafall, men jobbet blev gjort
Tyvärr gick dock ena "örat" på axeln av, men det är frågan om det påverkar något.
Enligt reservdelsboken är nämligen drevet där inne en del av axeln och är det dåligt måste axeln ändå bytas. I värsta fall går det att kapa av och förlänga axeln med ett eget nytt segment!
Sen var det det andra lagrets tur! Det var ju också fastpressat där inne, och drevet på andra sidan gjorde att jag inte kunde förlänga min
avdragare. Då fick jag göra en annan variant där hakarna inte ska förbi lagret utan bara in i lagerbanan och sedan roteras för att låsa sig där. Lite halvdant att jag inte tog någon bild här
Denna design var nog bättre än min förra ändå även om den känns lite svagare.
Och vipps så kom axeln ut! Drevet där inne såg ju inte så bra ut - som förväntat. Inte var det sönderslaget, men det var nerslitet nog att jag inte skulle sätta i det i något igen.
Nu är det iallafall möjligt att se ner i den jobbigt förslutna mittendelen som smörjaxeln går in i! Inte mycket att se (som tur är) men nu kan man få ut regulatoraxeln.
Efter att ha lossat kronmuttern längst ner i huset kunde jag pressa upp axeln med två huggmejslar och schims tills det undre drevet föll av.
Och till sist kom hela axeln upp! Dock gillar jag inte att nedre drevet satt på jättefina
splines - som jag dessutom inte har en aning om hur de var inställda.
Ja ja, tändkulor är tydligen inte så otroligt känsliga för insprutningstid iallafall. Och jag har ju andra problem att lösa med regulatorn innan detta blir nämnvärt.
Fortsatte inspektera lite och man kan ju se repor både på
axel och i huset där övre lagret har skurit. Med tanke på hur verkligen allt ser ut ska jag försöka hitta en bättre
regulator, även om det inte är lätt eftersom de bara passar från Munktell typ 25 och BM2 (notera 2, inte alls samma som BM 20, 21 eller 10). Men gissa vad, jag vet om en sådan regulator bara några mil härifrån! MEN - han vill inte sälja före han fått igång sin 25a till projekt så den inte behöver regulatorn istället. Kanske jag får skynda på hans
renovering om jag inte hittar någon annan
I värsta fall får man bara göra om dreven och några axlar sen slänga i lite nya lager. Det kommer ju vara en lösning - men troligtvis nämnvärt mer tidskrävande, dyr och osäker än att hitta en bättre regulator. Jag får ge det en chans iallafall och kolla i kanterna av mitt kontaktnät
Tills dess ska jag måla fälgbanorna invändigt och hitta lite andra
däck att få på så man kan flytta maskinen om det behövs. Sen har jag ju en hel motor att kolla i och få runt nu när regulatorns tändinställning ändå måste göras om på flera sätt