Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerVäghyvlar

Munktell C1 "långa hund" tändkulehyvel

295 inlägg • Sida 4 av 20
Diskutera väghyvlar här

Volvot24

#46 » 19:27:43, 24-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

.
Måste bara följas.. :grin:

.
Det går upp, det går ned, på havet... :klia:
Användarvisningsbild
Volvot24
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 06:42:58, 29-08-2013
Ort: Torsby Värmland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T24, Polaris Widetrak



Stridis2

#47 » 22:23:30, 24-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Yanne skrev:...Om du tröttnar så har kompisen en lika dan till salu...

Snacka om att den väcker habegär! :eat:
Tur att det är en bit till Östergötland... :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Kotten (trådstartaren)

#48 » 20:12:30, 29-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite komiskt när man köper ett ovanligt objekt för "köper jag inte denna får jag kanske aldrig en till chans!" och sedan hittar två fungerande till salu via sina egna inlägg :mrgreen: Men jag är ingen quitter, nu har jag mitt objekt som jag ska se till att fixa. Förra helgen blev mest åt att vara iväg, men även långa hund fick lite fokus!

Bild
Regulatorn skulle ju isär så jag gjorde lite snabbt en slägghammare för att dra ut smörjoljeaxeln. Jag svarvade en hylsa en tiondel för liten och värmde sedan upp den med induktionsvärmare, knackade på den på axeln och väntade tills den svalnat för att förhoppningsvis kunna få ut den när hylsan nypt på plats. Tyvärr var det nog för lite yta för att det skulle fungera så det var att testa något annat.

Bild
Bild
Bild
Sedan lade jag ytterligare några timmar på att göra en egen specialavdragare med fyra små klackar som går genom bak lagerbanan och sedan drar ut lagret från axeln, detta fungerade förvånansvärt bra! :grin: Förhoppningsvis kan den återanvändas med mindre modifikation någon gång i framtiden, om jag inte köper någon billigare mer proffsig variant. Tid tog den iallafall, men jobbet blev gjort :smile:

Bild
Tyvärr gick dock ena "örat" på axeln av, men det är frågan om det påverkar något.

Bild
Enligt reservdelsboken är nämligen drevet där inne en del av axeln och är det dåligt måste axeln ändå bytas. I värsta fall går det att kapa av och förlänga axeln med ett eget nytt segment!

Bild
Sen var det det andra lagrets tur! Det var ju också fastpressat där inne, och drevet på andra sidan gjorde att jag inte kunde förlänga min avdragare. Då fick jag göra en annan variant där hakarna inte ska förbi lagret utan bara in i lagerbanan och sedan roteras för att låsa sig där. Lite halvdant att jag inte tog någon bild här :klia: Denna design var nog bättre än min förra ändå även om den känns lite svagare.

Bild
Bild
Och vipps så kom axeln ut! Drevet där inne såg ju inte så bra ut - som förväntat. Inte var det sönderslaget, men det var nerslitet nog att jag inte skulle sätta i det i något igen.

Bild
Nu är det iallafall möjligt att se ner i den jobbigt förslutna mittendelen som smörjaxeln går in i! Inte mycket att se (som tur är) men nu kan man få ut regulatoraxeln.

Bild
Efter att ha lossat kronmuttern längst ner i huset kunde jag pressa upp axeln med två huggmejslar och schims tills det undre drevet föll av.

Bild
Och till sist kom hela axeln upp! Dock gillar jag inte att nedre drevet satt på jättefina splines - som jag dessutom inte har en aning om hur de var inställda. :???: Ja ja, tändkulor är tydligen inte så otroligt känsliga för insprutningstid iallafall. Och jag har ju andra problem att lösa med regulatorn innan detta blir nämnvärt.

Bild
Bild
Fortsatte inspektera lite och man kan ju se repor både på axel och i huset där övre lagret har skurit. Med tanke på hur verkligen allt ser ut ska jag försöka hitta en bättre regulator, även om det inte är lätt eftersom de bara passar från Munktell typ 25 och BM2 (notera 2, inte alls samma som BM 20, 21 eller 10). Men gissa vad, jag vet om en sådan regulator bara några mil härifrån! MEN - han vill inte sälja före han fått igång sin 25a till projekt så den inte behöver regulatorn istället. Kanske jag får skynda på hans renovering om jag inte hittar någon annan :mrgreen: I värsta fall får man bara göra om dreven och några axlar sen slänga i lite nya lager. Det kommer ju vara en lösning - men troligtvis nämnvärt mer tidskrävande, dyr och osäker än att hitta en bättre regulator. Jag får ge det en chans iallafall och kolla i kanterna av mitt kontaktnät :smile: Tills dess ska jag måla fälgbanorna invändigt och hitta lite andra däck att få på så man kan flytta maskinen om det behövs. Sen har jag ju en hel motor att kolla i och få runt nu när regulatorns tändinställning ändå måste göras om på flera sätt :vissla:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

13 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Bengt Erik Eriksson

#49 » 10:07:36, 05-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ligger ute nu. budstopp 11okt

https://www.klaravik.se/auktion/produkt ... e=blocketa

Llite bilder för eftervärlden. Laddade ner de flesta men här är ett smakprov.
Bild
Bild
Bild
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

14 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Kotten (trådstartaren)

#50 » 18:35:41, 11-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu avslutades auktionen på den långa hunden ovan på 52000kr utan uppnått reservationspris. Får uppdatera om överenskommelse görs eftersom sidan då uppdateras. Jag tycker det är trevligt att det var hela 50 bud från 14 budgivare, förhoppningsvis kommer maskinen till någon som visar upp den. :smile:

Man blir också lite mer taggad på att fixa med långa hund :grin: I nuläget håller jag på och letar regulatordelar samt däck, men även smörjpumpen har fått sig lite fokus.




Bild
Bild
Snäckväxeln gick att plocka av och har gått bra att smörja upp, men pumpens huvudaxel snurrar ändå inte. Flera pumpelement har gått att röra så nu är 3 av 6 element relativt rörliga, ett bra steg på vägen :thumme: Dock kommer nog inte alla röra sig eftersom några såklart måste ligga emot kammen som styr dem.


Bild
För att underlätta för allt har pumpen fått stå i etanol som sedan tänts på. Under några minuter får den bli lite varm och oljan tränger in bättre invändigt. Tyvärr har jag inte hittat någon sprängskiss, delvis för att jag inte kommer fram till något bra sökord för denna sorts pumpar. Om någon hittar lite info om min Bosch får ni jättegärna dela den! Annars fortsätter jag smörja, känna och värma försiktigt :vissla:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

10 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Bengt Erik Eriksson

#51 » 21:27:09, 17-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Letade lite sprängskissen såg lovande ut men var för dålig att förstora. men det kan finnas mer intressant på den länken. lite delar fanns ju iaf.

https://dampol.eu/en_US/c/Central-lubri ... -drive/560
Senast redigerad av Bengt Erik Eriksson 21:36:48, 17-10-2022, redigerad totalt 1 gång.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

torbjorn_forsman

#52 » 21:35:24, 17-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sak som skulle kunna få delarna i smörjpumpen att släppa är att låta den ligga länge i ultraljudstvätt, med någon bra häxbrygd av t ex diesel + bensin som tvättvätska.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

QV_

#53 » 21:50:01, 17-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skall man ha någon häxbrygd så måste det vara av rätt sort.
Jag hade en 3-4 kopplinscylindrar (huvudcylindrar) till Amazon liggandes i en spann med diesel i några år.
Gjorde ingen som helst nytta på något sätt!
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Kotten (trådstartaren)

#54 » 17:39:28, 18-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är sant, jag har ju trots allt en stor fin ultraljudstvätt. Får testa den ett tag i någon bra tvättvätska :thumme:

Oljepumpen i den lilla bilden ser tyvärr inte ut att vara av liknande modell som min. Men med hjälp av sidans text kunde jag hitta följande bild där den nedre stämmer ganska bra, så tack även för det!
Bild
http://www.lanz-bulldog-homepage.de/src ... oeler.html

Kollar man på sprängskissen ser man att elementen är ganska grova (dock inte änden med ställskruv) och ser ut att drivas ovanfrån av en fläns som jag trodde var helt symmetrisk, men i bilden är flänsen formad så ytan går upp/ner så det får jag kolla på i mer detalj till helgen. Borde nog kunna komma på bra sätt att hantera pumpen nu när jag vet var man ska vara mer/mindre försiktig.
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Kotten (trådstartaren)

#55 » 17:29:14, 24-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer en liten kul uppdatering om hyvelns historia!
Igår fick jag besök och som alltid skulle jag såklart visa min väghyvel, men inte visste jag att min gäst (som dessutom är medlem här!) skulle anmärka på dessa små plattor på skärmarna. Dessa aluminiumplattor är tydligen reflektorer som endast han veterligen endast suttit på militära fordon.

Bild

Detta var såklart spännande, och för att göra svaret kort så har min hyvel gått i försvaret! :grin: Serienumret 7849 hittade min gäst i ett arkiv han kunde kolla in, och därifrån har vi fått reda på att tre Munktell C1 hyvlar köptes in till försvaret, men troligen är detta den enda som finns kvar? Den fick reg nr 11564 och blev tilldelad till Göta ingenjörregemente Ing 2 i Eksjö, sedan såldes den först 1958 efter drygt 20 års tjänst. Detta förklarar färgresterna som varierar lite överallt, då den en gång haft den "slumpmässiga och mjuka" målningen likt lastbilen på bilden nedan.

Bild

Så idag ringde jag maskinens förra ägare som haft någon aning att maskinen kan ha gått i försvaret, men inte vetat under dessa dryga 50 år. Han var dessutom glad att höra över hur det går med maskinen :smile: Han köpte den på sågverket i Bredaryd av någon som hette Olle på 70 talet. Han trodde att sågverket kört med den ett tag innan den ställdes och isåfall är det möjligt att de köpte den av försvaret 1958, körde en del år och ställde den när regulatorn gick sönder. Isåfall vore jag den 4e ägaren - men det är inte bekräftat än. Han skulle se om han kunde ta komma ihåg fler namn från familjen den köptes av, sonen flyttade tydligen ner till Skåne och skötte ett sågverk vid ett gods, det ska jag leta mer efter.


Så kul att ha lite historia till maskinen, det gör mig såklart mer taggad att lägga all tid och en del pengar på maskinen :smile:

Bild
I helgen åkte jag upp till Jönköping och hämtade jag ett par begagnade däck som var i bra skick och verkade sitta på 10x24" fälgar vilket är vad jag har. Säljaren hade sagt 12,4-24 till mig men det var tydligen ett 13,6-24 och ett 14,9-24 :???: Lite surt när man åkt 3 timmar enkel väg, men de är vettiga däck som är lika stora (14,9 var lite mer slitet) så förhoppningsvis passar de ändå.

Bild
Då fick jag kränga av framdäcken från fälgarna, slipa rent alla fyra och måla ett lager hammarlack i fälgbanan så det inte rostar eller är för grov yta och skaver på slangen. Det ska nog bli bra att kränga :smile: Nu är det bara att köpa nya 7.50-18 framdäck.

Bild
Sist för helgens fix med hyveln lyckades jag få loss alla pumpelement från smörjpumpen vilket är riktigt kul! :grin: Tyvärr sitter centrumaxeln fortfarande fast vilket är lite jobbigt, men om jag kan sätta lite kraft på den utan att skada ytan behöver jag iallafall inte oroa mig för att ha sönder något annat. Ett annat alternativ är att försöka pressa ut axeln med lager, men det känns lite riskabelt när det inte är något bra att hålla fast i. När pumpen väl fungerar ser jag fram emot att trycka in gott om olja i hela motorn, det får bli några hundra varv där :mrgreen:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

14 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

QV_

#56 » 18:58:47, 24-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

En 10 liters (eller större) ultraljudstvätt borde stå på inköpslistan.
Tänk att lägga ner sakerna där i varmt häxbrygd i några timmar för att sedan ta upp lite lösa delar :-)
Nybörjare på grävning. Satt 80 timmar i en Kubota kx151 innan jag köpte min första grävare september 2016.

1 person gillar det här inlägget.
QV_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:11, 07-09-2016
Ort: Mariefred, Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: er:
Yanmar YB401W -92
Benford 3000 -99
Atlas copco VT6-DD -65

Mattias Petterson

#57 » 19:51:33, 24-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såg just ett klipp på Youtube där de körde alkaliskt avfettningsmedel ph13 för att få loss motordelar som fastnat.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar

torbjorn_forsman

#58 » 20:07:42, 24-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det beror ju på vad som har fått delarna att fastna, om ett alkaliskt medel hjälper eller inte. Alkaliska saker biter som bekant inte på rost, men kan däremot vara bra på att lösa hopbeckad oljig smuts. Och en annan sak som väl bör vara allmänt bekant är att hålla alkalisk avfettning borta från aluminiumdelar.
Det lönar sig att titta närmare på vad som har fått sakerna att fastna ihop, och damma av kemikunskaperna från skolan, innan man bedömer om en viss häxbrygd har en chans att fungera eller om den bara ställer till skada i ett givet fall.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

rospigg

#59 » 20:53:45, 24-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Relaterad humor:
"Ett eget syrabad rockar Ph1"
(I övrigt tycker jag att det är helskoj att Kotten fått mer fakta om maskinens bakgrund!
När grejerna blir riktigt gamla så är proveniensen både intressant och värdefull!) :thummar:

5 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

dea

#60 » 21:16:40, 24-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan vara som så att jag har ett 7.50-18 liggandes i vettigt skick. Men kommer inte att vara nära det inom ett par veckor så jag kan kolla om mitt minne stämmer. Så är det nåt du vill ha så påminn mig om ca 2 veckor :???:

1 person gillar det här inlägget.
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641


Återgå till Väghyvlar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se