Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerVäghyvlar

Munktell C1 "långa hund" tändkulehyvel

295 inlägg • Sida 5 av 20
Diskutera väghyvlar här

Kotten (trådstartaren)

#61 » 07:55:39, 25-10-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

QV_ skrev:En 10 liters (eller större) ultraljudstvätt borde stå på inköpslistan.
Tänk att lägga ner sakerna där i varmt häxbrygd i några timmar för att sedan ta upp lite lösa delar :-)


Har redan en 30 liters, men hann inte testa sist. Var lite skeptisk att det skulle lyckas tränga in genom vad som ser ut som kapslade lager, och de små toleranserna. Men värt att testa :smile:


dea skrev:Kan vara som så att jag har ett 7.50-18 liggandes i vettigt skick. Men kommer inte att vara nära det inom ett par veckor så jag kan kolla om mitt minne stämmer. Så är det nåt du vill ha så påminn mig om ca 2 veckor :???:

Det kanske vi kollar på! Annars är 2 nya likadana inte så otroligt dyrt, men tack för erbjudandet oavsett :thumme:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73



marve

#62 » 20:01:32, 07-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

:driver:


Laddade upp filen hit:
Munktells C1 broschyr
/Holger

4 personer gillar det här inlägget.
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

gute84

#63 » 20:46:12, 08-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

vilken renovering :thumme:
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Ähee

#64 » 21:33:57, 14-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte om det är rätt men här är länk till annons där det säljs regulator.

https://www.blocket.se/annons/skaraborg ... /105134521
Naturvårdsverket en samlingsplats för aktivister. :myzsko:
Ähee
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:30:48, 22-10-2019
Ort: Västervik
Sverige
Maskintyp: Traktor

torbjorn_forsman

#65 » 21:52:13, 14-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som synes i inlägg #48 i denna tråd så är det inte samma regulator som på BM10. Det är bara Munktells typ 25 och BM2 som har samma regulator.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Kotten (trådstartaren)

#66 » 12:34:29, 03-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det går lite extra långsamt i långtidsprojektet nu när det är kallt, men mina nya framdäck kom iallafall så jag krängde på dem förra veckan :smile:

Bild
7.50-18 gick inte att hitta begagnat i närheten, tills jag kollade i den kasserade högen där jag får låna däckmaskin :razz: :mrgreen: Nu har jag iallafall ett reservpar om man skulle få punktering, eller till något annat projekt.

Bild
Bild

Jag tycker de blev riktigt snygga på maskinen! Glad att jag betalade några hundra extra för taggmönstret, det bör passa bättre för vägkörning och i värsta fall är de riktigt snygga med skärmarna :mrgreen: Förhoppningsvis får jag bakdäcken krängda på måndag så maskinen kommer på egna hjul igen. I övrigt inget nytt angående motorn eller dess delar, men jag tar små steg framåt :thumme:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

21 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

dea

#67 » 17:34:33, 03-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom däcken gör sig riktigt bra på den :buga:

4 personer gillar det här inlägget.
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

magnusk750

#68 » 18:10:11, 03-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kotten skrev: Glad att jag betalade några hundra extra för taggmönstret, det bör passa bättre för vägkörning och i värsta fall är de riktigt snygga med skärmarna :mrgreen:


Låter bra att du satsar på våghållningen :) (Eller, väghållning handlar det ju om automatiskt med en väghyvel, vägegenskaperna är det som blir som Citroen när det blir rätt däck på Långa hund) Projektets coolfaktor är hög som ett höghus f ö.

7 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Kotten (trådstartaren)

#69 » 22:54:20, 05-12-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Och ännu coolare blev den med bakdäck! :grin:
Bild
Bild
Bild
Jag tog ledigt idag och körde inom Hässleholm för att få däcken krängda på hyvelns fälgar. Trots att det var fullt upp med vinterdäckbyte lyckades de få klart mina hjul precis innan de stängde, sen fick jag hämta dem utanför. Alltid bäst service och eftersom deras förmånliga priser möjliggjort bättre ekonomi i flera av mina projekt måste jag varmt rekommendera Däckcentrum i Hässleholm :thummar:

Bild
Hyveln kom upp ungefär 3 decimeter i bakändan med nya däck på! Tror jag får bygga en liten gullig nedfällbar stege :mrgreen: Så nu är långa hund flyttbar! Härnäst får det bli ett rejält krafttag med motorn, det börjar ju se ut som ett riktigt fordon nu :driver:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

29 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Kotten (trådstartaren)

#70 » 12:20:06, 07-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu i mellandagarna har jag faktiskt fått in en del timmar på väghyveln, så här kommer lite försenade bilder!

Bild
Men först kan jag visa en kul liten annons från Hesselman gengasaggregat. Långa hund hade redan slutat tillverkas tre år innan och endast i ca 50 exemplar, så undrar varför de valde just den modellen att skylta med? :klia:


Men iallafall, jag kom fram till att det var bäst att plocka ner hela motorn eftersom det varit några överraskningar redan. Där får jag säga att HVA59 hade rätt, själv hade jag egentligen velat få loss motorn och känna lite på allt först men med en sådan här ovanlig maskin är det bäst att göra det grundligt :thumme:

Bild
Spridarna fick komma ut som en start. De var rejält långa :mrgreen:

Bild
Toppen lyftes så nu såg vi lite bättre ner i cylindrarna, och det såg förvånansvärt bra ut! Undertill var det lite mer rost under kolven som varit högst upp, men den andra var nära botten så det var nog den enda platsen att se över.

Bild
Blir mycket bilder på sådana här skatbon. Ser inte fram emot att göra om all el även om den är ganska basic, men jag tycker bara inte det är roligt :mrgreen: Sen hade vore det ju häftigt med några liknande snygga omspunna sladdar.

Bild
Efter det kom den enorma tunga startmotorn vilket var Munktells första försök på att använda sådana nymodigheter. Då kan man hitta en del spännande lösningar som detta, en mellanaxel med mässingsdrev som startmotorns drev ska trycka ut med en bricka. Alltså går kraften från startmotorns drev, genom dreven på axeln som skjuts in i startkransen. Spännande lösning, framförallt på en motor som från början inte ens hade en krans!

Bild
Med allt det borta kunde man plocka bort den högra motorluckan och komma åt lite bättre där inne. Där tog jag chansen att rengöra under den främre kolven, och tyvärr var rosten lite mer omfattande. Lite fint sandpapper gjorde ganska bra nytta, men på ett par ställen verkar vatten ha runnit förbi kolven för där var lodräta rostklumpar på ca 2-3 mm tjocklek :???: Men med ett avbrutet svarvstål med fin, rak yta lyckades jag ta bort det mesta av detta och även kanten precis under kolven. Även om det var trångt lyckades jag göra allt ganska försiktigt och nu i efterhand när cylindrarna är ute verkar det inte ha gjort några direkta repor eller skador att oroa sig för :thumme: Hade jag inte rengjort där tror jag det vore betydligt värre.

Bild
Och så lite bilder från sidan av motorblocket innan oljekanalerna plockades bort. Det blir säkert väldigt spännande att sätta ihop allt detta igen, men med en massa tid och tänkande över var det ska vara packningar, brickor, etc så blir det säkert bra... något år. :mrgreen:

Bild
Eftersom ljuddämparen är en stor klump skulle den bort, men det var inte så lätt! Vi plockade luckan ovanpå och såg att alla sex bultar den är fäst med sitter invändigt, varav fyra är otroligt långt in i hörnen :ohnej: Hur fick de ens ihop det en gång i tiden? Varken hylsor eller blocknycklar går in i hörnen. Detta är ganska återkommande på gamla motorer, känns som att de hade några specialverktyg bara för att lyckas spänna bultar de placerat i omöjliga utrymmen! Efter mycket jobb var en bult loss, men de andra såg omöjliga ut så hellre plocka bort den bakre ljuddämparen under hytten och försöka få av det fastklämda avgasröret mellan dem.

Bild
Och som motsats till avgassidan finns insuget. Munktell 25 or hade en sorts "platta" med filter, tänk er hur man tar ut ramar ur bikupor. Men det var inte spännande nog för väghyveln, så de designade den här roliga luftrenaren där luften ska ner genom en liten spann fylld av små oljeindränkta plåtrullar :mrgreen: Jag tror att stålull eller någor liknande hade gjort otroligt mycket mer nytta, men visst jag får väl rengöra och oljebada de här klumparna :vissla:

Bild
Sen kommer vi till den stora planen: Att dra upp cylinderblocket! Motorn är uppbyggd med två stora men låga block där vevaxeln ligger mellan, och sedan cylinderblocket ovanpå. Så sex av topplockets bultar är genomgående från botten av motorn och man ska kunna dra upp cylinderblocket, men nu är ju kolvarna fastrostade. Vi gjorde då en ganska grov specialavdragare som man bultar fast i topplocksbultarna med både tvärgående och längsgående plattjärn runt 25x70mm. Genom dessa är det två M16 gängstänger som går ner till kolvarna där 20+mm tjocka runda plattor fördelar trycket över hela kolven så de inte går sönder i mitten. Sedan är det bara lite material för att palla upp allt. Genom att gänga ner gängstängerna samtidigt bör man då trycka upp cylinderblocket så det går att lyfta av. En anledning att vi gör detta i maskinen är att motorn är ganska stor och det är inte mycket plats att få ut den fram och under ramen, så såhär kan vi spara en hel del höjd och göra det mycket lättare att flytta den när den kommer loss!


Stay tuned för mer mek med långa hunden :razz:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

24 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Sparrow

#71 » 15:16:01, 07-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror jag kan ha lite sån där "gammaldags" kabel,ska gå o kolla. :klia:

2 personer gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Sparrow

#72 » 16:37:34, 07-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har PM

1 person gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Åmotar´n

#73 » 17:11:03, 07-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Örebro agenturaffär har tygomspunnen kabel. Finns både enfärgade och med två färger.

2 personer gillar det här inlägget.
Åmotar´n
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 09:05:31, 24-07-2015
Ort: Åmotsbruk,Gävleborgs län
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Scania LBS 140 -70 med Hiab grusflak.
Allis Chalmers 545 -66

Antevante

#74 » 00:46:45, 08-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket kul att följa detta arbete :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

Kotten (trådstartaren)

#75 » 18:15:35, 09-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla tips om fina kablar! Det ser ut att bli lite sådana för "finelen" sen, och letar jag runt kanske jag hittar lite grövre också så matningen matchar om de behöver bytas :thumme:

Iallafall, uppdatering igen! Hur gick det egentligen med avdragaren? :snow:
Först får vi återgå till problemet med att cylinderblocket sitter fast i avgassystemet. Den bästa lösningen verkade vara att plocka av den bakre ljuddämparen, som var bultad i hyttgolvet.

Bild
Fick lyfta ut stolen för att komma åt - vilket inte var så svårt. Golvet är nog en av de sämsta detaljerna med maskinen, och som tur är lättast att byta :mrgreen:

Bild
Det gamla batteriet var en riktig klump. Inga märkningar för kapacitet var kvar, men att döma av kontaktblecken mellan cellerna var det nog 12 volt. Dock undrar jag lite eftersom det bara är tre korkar för att kontrollera batterivätskan, men det är väl mer troligt att de haft någon specialdesign på det än att det skulle vara ett enormt 6V batteri med en massa extrableck som råkar gå mellan 6st steg istället för 3st? :klia: Oavsett var det nog ett bra batteri för maskinen då det precis passade under stolen, tyvärr hade det nackdelen med att ha hål i sidan vilket jag hört försämrar kapaciteten :mrgreen:

Bild
Nu ser man lite bättre in i hytten :smile:

Bild
Bild
Och efter bara 3-4 bultar var det bara att dra bak den bakre ljuddämparen så avgasröret lossnade från den främre :thummar:


Bild
Sen kom det spännande, kraft! Det har varit mycket att plocka bort från sidorna så det gäller att hålla koll på var (och vad) allt är inför återmontering. Iallafall sattes den specialbyggda avdragaren ihop och sedan med hjälp av min medhjälpare fick vi stå med blocknycklar och dra ordentligt, men blocket kom iallafall utan märkliga ljud! :grin: Man fick ta lite och lite för att inte dra upp det ojämnt, och efter något varv sade jag att det nog skulle bli en kvart av vevande...

Bild
Bild
Och efter en dryg kvart hade vi kommit så här långt :mrgreen: Cylinderblocket kom fortsatt fint, men det var tungt och det hjälpte ju inte att det fortsatt var saker i vägen och jag därför fick arbeta över axlarna. Ett ordentligt träningspass på 45min :svettas:

Bild
Men så fort kolvarna började komma ur cylindrarna gick det ju lättare. Till sist testade vi att ta hjälp av verkstadskranen som tyvärr inte orkade dra bara i sig, men som definitivt underlättade snurrandet.

Bild
Det tog ett tag, men till sist släppte blocket som tydligen fortsatt varit i spänn så hela klumpen flög en decimeter upp av verkstadskranens kraft :uupps: Som tur skadades ingen och inget (man sätter ju fast allt ordentligt) men det var ett spännande ögonblick kan jag lova.

Bild
Sen såg man kolvarna ganska bra! Det syns ju att de suttit fast i cylindrarna, men efter lite rengöring ser de nu mycket bättre ut. Min ordentliga rengöring av cylindern under den främre kolven verkar dessutom ha besparat den från mycket repor, så även om den är sämre än den bakre så ska nog båda gå finfint att använda :thumme: Tyvärr rör sig inte vevstakarna som de ska som ni ser på bilden. Med någon lätt knuff kan de ändra läge, men inte nog att de gör det självmant. Det är iallafall inga krispiga ljud så det är ändå helt okej chans att veven och lagerna inte behöver slipas och gjutas om efter en ordentlig rengöring. Ironiskt nog var det dessutom den främre vevstaken som gick trögast trots att den andra varit helt nersänkt i vatten :mrgreen: Som ett sista plus började de översta kolvringarna till och med släppa efter bara lite rengöring så de verkar iallafall inte sitta så omöjligt fast!

Bild
Bild
Även cylinderloppen var förvånansvärt fina för en motor som stått still i 50+ år och sedan varit fastrostad! Det är något litet märke men inte några nämnvärda repor ens i den främre cylindern. Men det hade nog varit svårt att få loss motorn utan att plocka isär den, och skulle man lyckats så är det nog risk att man fått repor i vevaxeln och på andra platser.

Bild
Till och med nu går inte vevaxeln runt då den troligen rostat fast i ramlagerna som är rullager. Att ha vatten ståendes i en tändkulemotor är inte så bra eftersom det inte är någon olja att skydda allt med :???: Resultatet är dessutom att denna sörjan utgör ett ~3 centimeter tjockt lager smuts i botten av vevhuset. Det känns ännu bättre nu att plocka ner allt och se till att det är bra efter ordentlig rengöring, regulatorn är ju ett praktexempel på vad som händer när det är smuts i oljekanaler! Kanske ska jag vara glad att regulatorn skar innan resten av motorn riskerade att göra det.



Så även den dagen var väldigt produktiv! Skönt att börja plocka isär motorn, nu är det nära vändpunkten då man börjar rengöra allt ordentligt och fixa det som behöver bytas - sen är det direkt till återmontering! :grin:


Bild
Godnatt väghyvel!
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

30 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73


Återgå till Väghyvlar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se