Tack för alla tips om fina kablar! Det ser ut att bli lite sådana för "finelen" sen, och letar jag runt kanske jag hittar lite grövre också så matningen matchar om de behöver bytas
Iallafall, uppdatering igen! Hur gick det egentligen med avdragaren?
Först får vi återgå till problemet med att cylinderblocket sitter fast i avgassystemet. Den bästa lösningen verkade vara att plocka av den bakre ljuddämparen, som var bultad i hyttgolvet.
Fick lyfta ut stolen för att komma åt - vilket inte var så svårt. Golvet är nog en av de sämsta detaljerna med maskinen, och som tur är lättast att byta
Det gamla batteriet var en riktig klump. Inga märkningar för kapacitet var kvar, men att döma av kontaktblecken mellan cellerna var det nog 12 volt. Dock undrar jag lite eftersom det bara är tre korkar för att kontrollera batterivätskan, men det är väl mer troligt att de haft någon specialdesign på det än att det skulle vara ett enormt 6V
batteri med en massa extrableck som råkar gå mellan 6st steg istället för 3st?
Oavsett var det nog ett bra batteri för maskinen då det precis passade under stolen, tyvärr hade det nackdelen med att ha hål i sidan vilket jag hört försämrar kapaciteten
Nu ser man lite bättre in i hytten
Och efter bara 3-4 bultar var det bara att dra bak den bakre ljuddämparen så avgasröret lossnade från den främre
Sen kom det spännande, kraft! Det har varit mycket att plocka bort från sidorna så det gäller att hålla koll på var (och vad) allt är inför återmontering. Iallafall sattes den specialbyggda avdragaren ihop och sedan med hjälp av min medhjälpare fick vi stå med blocknycklar och dra ordentligt, men blocket kom iallafall utan märkliga ljud!
Man fick ta lite och lite för att inte dra upp det ojämnt, och efter något varv sade jag att det nog skulle bli en kvart av vevande...
Och efter en dryg kvart hade vi kommit så här långt
Cylinderblocket kom fortsatt fint, men det var tungt och det hjälpte ju inte att det fortsatt var saker i vägen och jag därför fick arbeta över axlarna. Ett ordentligt träningspass på 45min
Men så fort kolvarna började komma ur cylindrarna gick det ju lättare. Till sist testade vi att ta hjälp av verkstadskranen som tyvärr inte orkade dra bara i sig, men som definitivt underlättade snurrandet.
Det tog ett tag, men till sist släppte blocket som tydligen fortsatt varit i spänn så hela klumpen flög en decimeter upp av verkstadskranens kraft
Som tur skadades ingen och inget (man sätter ju fast allt ordentligt) men det var ett spännande ögonblick kan jag lova.
Sen såg man kolvarna ganska bra! Det syns ju att de suttit fast i cylindrarna, men efter lite rengöring ser de nu mycket bättre ut. Min ordentliga rengöring av cylindern under den främre kolven verkar dessutom ha besparat den från mycket repor, så även om den är sämre än den bakre så ska nog båda gå finfint att använda
Tyvärr rör sig inte vevstakarna som de ska som ni ser på bilden. Med någon lätt knuff kan de ändra läge, men inte nog att de gör det självmant. Det är iallafall inga krispiga ljud så det är ändå helt okej chans att veven och lagerna inte behöver slipas och gjutas om efter en ordentlig rengöring. Ironiskt nog var det dessutom den främre vevstaken som gick trögast trots att den andra varit helt nersänkt i vatten
Som ett sista plus började de översta kolvringarna till och med släppa efter bara lite rengöring så de verkar iallafall inte sitta så omöjligt fast!
Även cylinderloppen var förvånansvärt fina för en motor som stått still i 50+ år och sedan varit fastrostad! Det är något litet märke men inte några nämnvärda repor ens i den främre cylindern. Men det hade nog varit svårt att få loss motorn utan att plocka isär den, och skulle man lyckats så är det nog risk att man fått repor i vevaxeln och på andra platser.
Till och med nu går inte vevaxeln runt då den troligen rostat fast i ramlagerna som är
rullager. Att ha vatten ståendes i en
tändkulemotor är inte så bra eftersom det inte är någon
olja att skydda allt med
Resultatet är dessutom att denna sörjan utgör ett ~3 centimeter tjockt lager smuts i botten av vevhuset. Det känns ännu bättre nu att plocka ner allt och se till att det är bra efter ordentlig rengöring, regulatorn är ju ett praktexempel på vad som händer när det är smuts i oljekanaler! Kanske ska jag vara glad att regulatorn skar innan resten av motorn riskerade att göra det.
Så även den dagen var väldigt produktiv! Skönt att börja plocka isär motorn, nu är det nära vändpunkten då man börjar rengöra allt ordentligt och fixa det som behöver bytas - sen är det direkt till återmontering!
Godnatt väghyvel!