Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerVäghyvlar

Munktell C1 "långa hund" tändkulehyvel

295 inlägg • Sida 8 av 20
Diskutera väghyvlar här

Mattias Petterson

#106 » 23:19:50, 28-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Släng in kolvarna i ugnen på full värme i några timmar så ska du se att det går lättare att få isär.
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

3 personer gillar det här inlägget.
Mattias Petterson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:14:17, 30-06-2009
Ort: Ekerö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Örn skolsvarv
Blomqvist bs 600
Fräs okänd
Reime verktygsslip
Och andra bra och ha prylar



Kotten (trådstartaren)

#107 » 00:58:02, 29-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

HVA59 skrev:...kan ju behövas på denna räserhyveln som ska gå i hela 28km/h :mrgreen:


Räserhyveln är ännu ett bra namn för den :mrgreen:



Mattias Petterson skrev:Släng in kolvarna i ugnen på full värme i några timmar så ska du se att det går lättare att få isär.

Ja det kanske gör lite nytta! Jag borde skaffa en gammal spis i verkstaden, har tidigare funderat på att det vore praktiskt när man vill värma något på platta eller koka i varm olja - eller värma delar i ugnen. Jag kanske får göra slag i sak :thumme:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Kotten (trådstartaren)

#108 » 15:40:27, 01-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

I söndags hade jag lite annat planerat, men jag lyckades iallafall få någon timme i verkstaden efter jag köpt en 46mm hylsa på Biltema.

Bild
Här ser man hylsan och hålet muttern är nere i. Denna hylsan var bara 62mm i diameter, så det var inte så mycket att svarva bort för att få den att passa. Förutom att jag skrapat bort smuts inne i hålet, sprayat rostlösare och värmt lite tänkte jag nog även blästra in i hålet för så gängorna är rena och muttern vibreras lite. Muttern måste verkligen av, och går något fel blir det nog skapligt jobbigt att åtgärda :snow:

Bild
Jag svarvade ner till ca 59,6mm så den är liten nog att få i lätt men stor nog att den nog inte kan flexa och spricka när man tar i. Kortade även ner hylsan för lite extra styrka, gick ungefär att ta 10mm utan att skaftet tar i bultarna när man drar. Hylsan var ganska hård (vilket jag gärna vill att mina hylsor ska vara :mrgreen: ) men mina billiga carbide skär tog det lätt. Ytan blev ganska fin om man fick lite lagom skärdjup men sen råkade jag köra stålet lite grunt över det så därför ser den hemsk ut nu. Funktionell är den iallafall :thumme: Tyvärr gick den inte helt perfekt på än. Lyckades få på den ett par millimeter på muttern, men lite tusch visade att muttern tydligen är aningen större än hylsan :ohnej: Jag fick handfila lite på insidan och det blev aningen bättre, men jag misstänker att jag får fila lite till. Det ska ju inte direkt vara presspassning på hylsor, så jag borde få på hylsan om jag bara filar bort någon tiondel till.



Bild
Som sista sak tänkte jag kolla på smörjoljepumpen som jag äntligen fått loss! Den gick inte ett helt varv, men efter ett dygn i oljebad kändes den bra uppsmord så jag spände upp den och fortsatte lirka fram och tillbaka. Den började komma mer och mer och snart därefter kunde jag rotera den varv efter varv, och snart efter det gick allt med bara handkraft :grin: Jag såg till att pumpelementen rörde sig fint och sen testade jag hälla i lite olja i inloppshålet, som den långsamt men gärna spottade ut i vardera utgång :hurra:


Men det var något som kändes lite udda, något pumpelement verkade knappt röra sig. Jag blev lite rädd för om ett element är stilla trots att kammen snurrar är det ju risk att något gått av :???: Men när jag kollade närmre på vad som hände blev jag chockad! Elementet som gick trögt stod mycket riktigt stilla, men istället för att bli våldat av kammen på axeln så rörde sig hela axeln hellre upp och ner när kammen gick förbi det bråkiga elementet! :lmao: Mycket hellre att axeln rör sig fritt och lätt än att den trycker sönder elementen.


Bild
Genom att lirka lite på det tröga pumpelementet kunde jag därmed dra upp axeln och alla element. Efter lite rengöring och extra smörjning drog jag upp och ner axeln några gånger så elementen gick lättare, och snart gick alla så lätt att pumpen känns redo för drift. Den ska få lite mer smörjning, sen sätter jag fast drevet och snäckhjulet undertill innan pumpen hamnar på den ganska tomma "redo för montering" hyllan. Skönt att ha en av de jobbigare delarna fixad, nu närmar det sig :thummar:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

18 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

rospigg

#109 » 21:43:47, 01-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det Bolinders egna konstruktion av smörjoljepumpen, eller är det en av ÅSSA´s tillverkning?
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

johan.eriksson

#110 » 21:58:49, 01-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ut som en ÅSSA, användes på BM10 och 20 iallafall.

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

torbjorn_forsman

#111 » 22:14:23, 01-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är det verkligen en god idé att blästra mot muttern i vevaxeländen? Blir det inte risk att blästersand kilar fast sig i gängorna så det blir ännu svårare att få loss den?

2 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Kotten (trådstartaren)

#112 » 22:55:07, 01-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:Är det Bolinders egna konstruktion av smörjoljepumpen, eller är det en av ÅSSA´s tillverkning?


Det är en Bosch :smile:

Kotten skrev:11/10-2022
Bild



torbjorn_forsman skrev:Är det verkligen en god idé att blästra mot muttern i vevaxeländen? Blir det inte risk att blästersand kilar fast sig i gängorna så det blir ännu svårare att få loss den?


Jag tror det är en bra idé. Gängorna är endast åtkomliga från axelns ände och känns ganska solida, som om gängorna var nyskurna med precision och drogs hårt ihop. De verkar också ganska fina, så förhoppningsvis kan en snabb övergång med blästern slå loss lite springor här och var utan att mata i sand i dem för länge :thumme: Det gjorde ganska mycket nytta på spårskruvarna för bromstrummorna på min Fuchs, även om det inte är någon universell garanti. Jag ska iallafall ha det i åtanke :thumme:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Kotten (trådstartaren)

#113 » 20:55:58, 07-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kommer ett ordentligt inlägg, nu börjar det hända lite saker!

Bild
Det hela började som så många andra sagor gjort - i reservdelslistan för en gammal Munktelltraktor. Som ni ser kom jag att tänka på att det fanns en sida med alla verktyg som medföljde en Munktell 25 och där fick jag en av mina största frågor besvarad - hur var det från början tänkt att man skulle kunna få av den stora, nersänkta svänghjulsmuttern? Och kollar ni uppe till höger i bilden ser ni 1353 "Hylsnyckel till svänghjulsmutter", en tunn liten pressad plåthylsa med medföljande pinne att dra loss den med. :ohnej: Att de trodde att sådana här klena verktyg skulle duga efter komponenterna lämnat värmen av fabriken är ju imponerande, men det slutar inte där.

Bild
På nästa sida finns nämligen en liknande plåthylsa för att plocka av 80mm hylsan som hjulaxlarna är spända med :myzsko: :mrgreen: De hade höga förväntningar. En annan spännande sak är också att alla verktyg är metriska och därmed även bultskallarna, trots att Munktell gjorde alla gängor Whitworth. Jag googlade upp om det fanns någon vanlig Whitworth storlek som resulterade i att min 46mm hylsa precis inte skulle passa, och tydligen var W 1-1/8" muttrar "ofta" 47mm! Det är ju en spännande storlek, bra att ha något att gå efter!

Bild
Eftersom jag inte har någon fräs (och min lilla pelarborr nog inte gillar att ha en pinnfräs i sig :mrgreen: ) Blev det att slipa upp hylsan invändigt. Jag tog en av mina slipstenar och satte i skruvdragaren med full hastighet, vilket gick ganska fort. Efter en liten stund hade jag mätt upp alla sidor till ca 47mm, och då gick hylsan fint på muttern :hurra:

Bild
Jag kopplade på kulsprutan och satte den på lägsta styrkan (den har tre lägen) och förväntade mig lite motstånd, men muttern gängade av sig hur fint som helst :grin: Jag skulle vilja säga att min hylsa är betydligt bättre än den medföljande plåtbiten, så återigen finns här specialverktyg till er som vill byta ramlager på er långa hund väghyvel :mrgreen: Passar även Munktell 25 vilket är lite mer praktiskt.

Bild
Bak en fjäderbricka såg man en stor kil, och inte så mycket mer. Det verkade som tur är inte vara någon kilformad kil även om det vore i klass med övriga konstruktionsmissar.

Bild
Storstora avdragaren gjorde tyvärr inget alls på svänghjulet, och jag tänkte inte ta i mer på svänghjulets krans än jag orkar med en 27 blocknyckel. Ni vet vad det betyder, dags att tillverka mer specialverktyg!

Bild
Jag har som tur är ganska bra material att utgå från, den tidigare motorblock- och ramlageravdragaren :mrgreen: med lite slipning gick den mellan de motstående bultarna på svänghjulet, och fyra 18mm hål senare kunde jag sätta dit den. Tyvärr hade jag inte tänkt att de ganska långa bultarna kanske inte skulle vara nog för det tjocka plattjärnet :vissla:

Bild
Så jag fick borra ner några försänkningar med Solberga pelarborren. Ganska mäktigt när man börjar använda 37mm borr, och någon fick borras upp med 42mm för att mutter och hylsa skulle få plats ordentligt. Sen lade jag i några fjäderbrickor för att ge en bättre yta, och sen var det bara att spänna ordentligt!

Bild
Bild

"Lilla" skruvdragaren brukar dra loss fastrostade hjulmuttrar utan problem, men här gick den bet. Jag fick ta kulsprutan igen, och nu krävdes tvåan men sen kom det så fint! Tänk vilken styrka det kan vara i en M16 gängstång. När man mekar med gamla maskiner som dessa är det återkommande dilemmat att veta var man kan använda den oerhörda kraft som krävs, och var det skulle förstöra hela projektet om man tog i lite för mycket. Jag är lite feg av mig ofta, så det brukar inte gå sönder så mycket :thumme:


Bild
Sen var det bara att plocka av det sista! Det bakre ramlagret gick lätt av då det spruckit i den inre ringen - ännu fler anledningar till varför det krävdes lite mer omfattande arbete. :smile: Det främre lagret satt fortfarande som svetsat så jag fick kapa några spår och slå sönder det med huggmejsel - jag behöver ju ändå bara en souvenir :mrgreen:


Bild
Balansvikterna var jag lite rädd för att ta av men eftersom vevtapparna behöver slipas och de stack ut ivägen var det bara att försöka. På grund av rostning räckte inte 21mm blocknyckeln efter stålborstning utan även 20mm och 19mm krävdes, men skruvarna släppte ganska lätt efter något lätt hammarslag på nyckeln. Den bästa upptäckten var dock att det inte finns något sätt att justera balansvikterna, så det finns inget sätt att sätta på dem fel om de bara är i rätt ordning! :grin: Jag märkte upp dem både med tusch och rits där 1 är framåt och 4 bakåt.


Bild
Nu är vevaxeln helt nerplockad så motorn är därmed också officiellt helt nerplockad! :hurra: Utan större problem dessutom! Jag stålborstade allt och rengjorde med teknisk sprit så vevaxeln var ren.


Bild
Sen slog jag in den i några lager bubbelplast och gjorde ett par selar så jag lättare kunde ta den till slipning. :mrgreen: Jag hade faktiskt tagit måndagförmiddagen ledig för att kunna lämna in den i Kristianstad, men när jag ringde motorslip på morgonen sade de att det var 2 månaders väntetid :sad: Jag googlade runt och kunde sedan ringa runt till även Halmstad Motorslip där vevaxelsliparen gått i pension, men de tipsade om en annan man i stan som de anlitade - han hade bara 1,5 månads väntetid när jag ringde. Men det är ganska lång tid även om det kanske inte finns lager på några veckor, jag vill ju inte skjuta fram monteringen bara för att jag inte kollat runt tillräckligt. Till sist ringde jag till Malmö motorrenovering och de sade att de kunde fixa det - men att det skulle ta dryga två veckor. Bara att lämna in då :mrgreen: Grejen är dock att jag bor i Lund även om mina maskiner bor i Norra Skåne, och jag vill inte köra lånad bil 25 mil och lämna in veven i ens ärende bara för att komma tillbaks upp och ta tåget ner till grannstaden direkt efter. Då skulle jag vara nere först på kvällen och kanske missa min kvällskurs på universitetet. Jag är till och med i Malmö i princip varje vecka för jobbet! Bättre att ta den på tåget på väg ner då :mrgreen: :cool:


Bild
Sen kändes det som dags att kolla på kolvarna igen. Jag tänkte svarva till en liten perfekt passbit för att pressa ur kolvbulten med, men det tar alltid en liten stund då jag inte har något helt stickstål. Det är inte omöjligt dock, så jag brukar svarva ett spår från båda sidor som jag sedan slår av innan det går av, sen är det bara att svarva till kanterna. Plattan var ca 15mm tjock och fick en ytterdiameter precis under 50mm, samt en liten fasning på 33,5mm så den centrerade bättre i kolvbulten.

Bild
Efter det testade jag att bygga en avdragare likt den jag skrev om i förra inlägget. Bara en plåt som ska spänna jämnt över hela kolven, en gängstång på ena sidan, och ett hål för kolvbulten på baksidan. Notera att den är byggd av svänghjulsavdragaren, det börjar bli ett riktigt multiverktyg :mrgreen:

Bild
Men kolvbulten rörde sig inte, och avdragaren höll inte. Kanske föga förvånande, men om det krävdes stora mutterknackaren på treans kraft innan den gick sönder och kolvbulten ändå inte kom så är det ingen ideal design!


Bild
Den ideala designen är uppenbarligen - skruvstycke och hammare :myzsko: Då jag tyckte att jag testat allt sofistikerat satte jag till sist upp kolven så kolvbulten var precis utanför skruvstyckets botten, och måntro om den inte började komma när jag slog lite med hammaren. Jag satte sedan upp kolven i pressen igen med några tjocka plåtar som stöd och den kom så fint. Det är drygt att tänka att den finaste kolven kanske kunde varit hel om man testat slå ur bulten med hammare först, men maskindelar är sällan bra att resonera med i efterhand så det får jag ta som en lärdom om att ha riktigt bra stöd när man pressar.

Bild
Och så var det delat. Ganska många nålar i ett stort nållager! Kolvbulten är slipat 50mm rör som nållagret går på. De var fyllda av rost så inte konstigt att de inte gick att röra, och risken är att kolvbulten inte har samma slipade precision längre.

Bild
Bussningen har dessutom blivit gropig, så inget går nog att återanvända här. Det är dock lite jobbigt, eftersom det sitter dubbla nållager som är 50mm innerdiameter, 67mm ytterdiameter och 58mm diameter där nålbandet möter bussningen. Det sitter två som är 30mm långa, med 4mm tjocka nålar. Grejen är att det inte verkar gå att köpa nållager med dessa dimensionerna. Det närmsta man kommer är 65mm eller 68mm ytterdiameter på bussning, men det kan bli mycket jobb att få dit, och jag vet inte om jag skulle kunna ta upp vevstakens hål 1mm med precision nog att två nållager i rad skulle bli glada långsiktigt. :klia: Sen måste kolvbulten nog bytas ändå för att det ska fungera. Ett alternativ vore att hitta nållager med liknande dimensioner som även har innerbana för att minska toleranskravet lite, exempelvis SKF NKI 50 som har 50mm innerdiameter och 68mm (förutsatt att man kan ta upp diametern på ett bra sätt).


Jag funderade ett tag på detta och tänkte sedan att detta inte kan vara ett problem bara jag mött, utan det borde vara så för alla som renoverat Munktell 25. Jag ringde runt bland mina kontakter och kom till en med mycket delar. Han sade att han pratat med SKF som sade att dessa dimensioner inte funnits på längre, så då beslöt han sig för att låta tillverka nya nållager och kolvbultar istället! Ett nytt set med två nållager och en kolvbult kostar 2000kr vilket är lite jobbigt, men då nållager av denna storlek är dyra i sig är det nästan samma kostnad som för icke passande lager, fast med betydligt mindre risk för haveri. Det är nog bara att bita i det sura äpplet och köpa två kit av honom. Utöver dessa saker har han även låtit gjuta nya kolvar efter materialanalys av originalet, samt fixat nya kolvringar till Munktell 25 - båda i original och två olika överdimensioner! Hatten av till denna eldsjäl! :grin: Förhoppningsvis kan jag få ihop två okej kolvar med ringar av det jag har, men annars är det bra att veta att det finns.



Bild
Bild
Sen kollade jag lite på vattenpumpen, tänkte se om det fanns något lager i den som behövde bytas nu när jag ändå ska köpa ett gäng. Notera lagret med sågspån, man ser skillnaden före och efter stålborsten!

Bild
Och inuti var det ganska rejäla rostklumpar! Inte konstigt att den inte snurrade.

Bild
Men när allt var nerplockat och rengjort såg det ändå förvånansvärt fint ut :thumme: Inga lager, bara en bussning som det brukar vara. Får nog rengöra ordentligt så axeln löper finare, men sen ska den säkert fungera bra!

Bild
Den sista platsen som kunde dölja lager var huset för startvevens axel. Jag hade ju fått den att snurra helt okej innan, men tyckte att den tappade varv lite väl snabbt när man snurrat upp den i lite hastighet. När jag fått isär allt visade det sig att lagerna hade närmre en millimeter kännbart glapp, tur att jag tänkte byta innan några kulor flög genom tätningen och in i motorn! :vissla: Det är ganska små lager så de kostar inget nämnvärt, faktiskt samma storlek som regulatorn har fyra av.

Bild
Bild
Sen till sist fick jag skjuts någon kilometer ner till tågstationen och gick på med vevaxeln :mrgreen: Jag hade 20 minuter byte i Hässleholm så det var gått om tid att pausa och gå i omgångar, veven väger ju ändå 40-50kg. Sen var det ungefär samma sak nere i Lund men på en buss som stannar utanför jobbet, sen kunde jag ta axeln på en säckakärra och rulla in den. Imorgon får den åka med ner till Malmö! Detta var igår, och mina armar har varit lite småtrötta idag, men lyfter man bara med knäna och håller nära kroppen sliter det inte så mycket :smile:

Nu vill jag inte starta några diskussioner, men jag hör ofta att många undviker kollektivtrafiken helt för att den skulle vara så omöjlig att få in i just deras liv. Själv har jag i 5+ år åkt både tåg och buss nära dagligen och tycker att jag nästan alltid lyckas lösa mina ärenden och resor utan nämnvärda problem. Kanske är det inte helt optimalt att ta med sina motordelar, men det lilla kånkandet var lätt värt en besparing på 5-600kr i bensin och över 3 timmar. Det funkar för mig :thumme:

:back_to:
Iallafall, så fort jag tänkt lite mer på nållagerna blir det snart en beställning nya lager till motorn. Fortskrider det i denna hastigheten kanske det börjar bli återmontering om drygt en månad! :grin: Måste bara fixa några nya tätningar först. Sen blir det att gjuta babbits och se över en massa delar. s*t*n vad jag kommer ha historier att berätta på utställningarna :mrgreen:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

30 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

gute84

#114 » 23:47:12, 07-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

inget fel att åka kollektivtrafik om man nu har det ni där uppe i skåne har ju bra kollektivtrafik

när jag bodde i stockholm åkte jag tunnelbana med en cheva smallblock på en pirra några gånger när jag var lärling oss en motorbyggare

här går det en buss om dagen och bara åt ett hål så man kan inte åka hem igen. tåg finns det en del men först resa till tåget med bil 40 minuter parkerings avgift och sen är det är såna stora omvägar tågen ofta går att man korsar halva landet först inann man är frame så resan kan lätt bli det dubbla mot vad bilens tid tar, för grannen tar det 12 timmar för han att åka tåg hem till sin släkt med tåg,, 6 timmar med bil så klart finns det riktiga höghastighets tåg alla tgv men dom går bara mellan storstäderna :grin:


vad är planen med renoveringen?
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Kotten (trådstartaren)

#115 » 00:14:28, 08-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

gute84 skrev:inget fel att åka kollektivtrafik om man nu har det ni där uppe i skåne har ju bra kollektivtrafik
...
vad är planen med renoveringen?


Precis, vi har förhållandevis riktigt bra förbindelser här nere till och med till min lilla födelseort så det tycker jag vi kan vara stolta över :thumme: Planen är att få väghyveln fullt funktionell men bevara den i ungefär samma utseende, med en aning starkare påminnelse att den har varit militär en gång i tiden. Sen får den köras runt till lite utställningar som med mina andra mindre maskiner och de lingrävare som har turen att få skjuts. :mrgreen:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Kotten (trådstartaren)

#116 » 00:39:28, 08-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag fastnade lite och undrade vad det egentligen krävs för precision och toleranser för dessa olika delar. Jag har dock ingen erfarenhet alls med varken toleranser eller utsatta lager så rätta mig gärna om jag har fel! Jag kan dock räkna och googla ganska bra :mrgreen:


Iallafall, enligt SKFs sida har ett nållager en permissable misalignment på 1 minute of arc = 1/60 grad
Över ett 30mm plan bör det bli en höjdskillnad på ca 0,0087mm, strax under 1 hundradels millimeter. Jag tolkar det som att detta är max fel över lagrets längd som inneraxeln kan ha innan lagret får drastiskt minskad livslängd, förutsatt att ytan är ren och jämn utan grader.
Men, om man kollar på nållager med innerbana blir det lite annorlunda. Toleranskravet för en axel inuti ett nållager med innerbana med 50mm innerdiameter är endast ca 30 mikrometer = 3 hundradelars millimeter. Fortfarande precisionsarbete, men innerbanan jämnar uppenbarligen ut lagret och då borde det kvitta lite hur ytan där under ser ut.


Detta får mig att tänka att det kanske inte vore omöjligt att få dit andra nållager om man ger dem en innerbana. Detta vore ett sätt att komma runt att kolvbulten är lite gropig, eftersom den inte verkar konsekvent bortrostad skulle lager med innerbanor nog lösa det problemet. Ytterdiametern är fortfarande jobbig dock, då man antingen skulle behöva ta upp hålet till 68mm eller fixa någon riktigt tunn extra bussning för att få dit ett 65mm eller 62mm lager. Det förstnämnda låter nog bättre då, om man lyckas få upp hålet i diameter och kan få i ett 68mm lager. Isåfall kan man ha 50x55mm innerbana och 55x68mm lager, inte alls omöjligt.




Bild

En annan lösning jag tänker mycket på nu vore att pressa i exempelvis 50x58mm nållager (som verkar vara jämförelsevis väldigt billiga) i bussningen, förutsatt att även den bara är lite gropig och inte många hundradelar fel. Om man har en kolvbult bra nog att använda är detta nog den billigaste och lättaste lösningen. Eftersom jag inte tror själva bulten har problem med belastningar kanske man till och med hade kunnat svarva en egen kolvbult med en 50mm ände så den sitter fast i kolven, sen 45 diameter så man kan ha 45x50 innerbanor, och sist någon bussning så den går upp till 50mm igen. Om man jämför vilka belastningar olika lager är specade för så verkar original 50x58mm nålband klara ca 40kN dynamisk belastning. Detta klarar alla olika lösningarna - till och med 50x58x25mm nållager trots att de både är mindre ytterdiameter och inte lika tjocka som original. Nu har det blivit på tok för sent för att tänka på sånt här, men det verkar alltså finnas flera, potentiellt ekonomiska alternativ! :vissla:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

HVA59

#117 » 01:10:25, 08-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det är bäst att försöka sätta i "original" nållager istället för att försöka modda dit fel sort. Dumt att ta risken... Inte för eventuella haveris skull, men tänk när du kommit upp i veteransociteten riktigt, och är på kungliga Munktells c1 långa hund väghyvel utställningen eller nåt liknande med hyveln, och rätt vad det är kommer både "gubbarna på mässorna", och hela originalnämnden invandrandes och börjar fråga en massa frågor om "ja, hur var det nu herr Kotten, har du nu original dubbla 67mm SKF nållager i dina vevstakar??! :hotar2: "
Det är bäst att inte trotsa ödet med originalnämnden och gubbarna på mässorna :mrgreen:

Skämt åsido så är det kul att det kommit så här långt redan, det mest spännande som väntar nu blir väll att försöka gjuta nya vevlager... Tur jag har Teknos Smides och Maskinbearbetningshandbok från 1949 där det står beskrivet hur man ska göra :mrgreen:

Kul detalj förresten som jag kom att tänka på, när jag var uppe i Kottens verkstad i dag och skulle ta mått på lite kolvbultar mm så såg jag att det stod stansat SKF på kolvbulten, jag vet inte, kan det vara att de nållagerna var specialgjorda just för den motorn? Eller att kolven bara anpassades så att befintlig innerbana till nållagret kunde användas som kolvbult? Intressant att tänka på...
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

HVA59

#118 » 01:14:50, 08-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

(Ska du modda dit andra så satsa på 50x68 tycker jag, ska nog inte ha allt för klena nålar där... Är väll egentligen bara vevstaken som behöver borras ur? Det skulle jag nog kunna lösa... :wink: )
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

johan.eriksson

#119 » 06:29:58, 08-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Borde vara samma lager som i en BM20, och dom tror jag går att hitta.
Ska kolla med en som renoverar mycket BM.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

Hidsmekolek

#120 » 06:54:16, 08-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hade nog bara svarvat bronsbussningar istället för nållager..
Funkar ju på nån miljard andra motorer. :cool:
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

3 personer gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor


Återgå till Väghyvlar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se