Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerVäghyvlar

Bromsproblem Nordverk Panter 12

3 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera väghyvlar här

Skogshuggaren83 (trådstartaren)

#1 » 17:43:48, 14-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har ett problem med membran och packningar i hydrovac-cylindern.
Då vi inte hittar några nya gummidetaljer som klarar bromsvätskan kom ideen att köra bromsarna helt hydrauliska.
Handbroms är ej tillräckligt och stålen sliter så hårt på asfalt :grin:
Såhär tänkte jag mig att det skall byggas.
En tryckslang ned till en tryckbegränsningsventil och rikningsventil som är länkade till bromspedalen sedan till bromsrören via en T koppling, från rikningsventilen till tank (beroende på returtryck i vanliga systemet kan denna behöva gå dirrekt till tank trycklös)

När man trycker på bromspedalen aktiverars rikningsventilen, ju mer pedalen trycks ned ökas flödet och bromsen.
När man släpper pedalen går oljan från bromscylindrarna till tank tack vare fjädrarna i bromsbackarna.
För att få bromsmöjlighet vid motorstopp kan en backventil och acctank monteras innan rikningsventilen.

Nu till min stora fråga hur högt tryck klarar bromscylindrarna och har jag några tankefel?
Samma system finns på vhk115 å andra gamla grejor
Är det :idee3: eller :idee:
Skogshuggaren83
1 inlägg
 
Blev medlem: 15:39:18, 12-07-2014



jörgen.ottosson

#2 » 18:40:19, 14-07-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du ska bygga hydrauliskt ("tryckmatat") system där bromspedalen är en ventil, så ska ventilen reglera trycket och inte flödet (mera likt en servoventil än en riktningsventil)

Det innebär att ventilen ska ha återkoppling på trycket (en liten cylinder som trycker i mot pedalen) så ventilen stängs när det tryck som motsvarar trycket på pedalen, uppnåtts. ( jämför bromssystem på äldre citroen)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

dave.datt

#3 » 00:07:21, 30-10-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej skogshuggare !en sak att tänka på är packningarna hjulcylindrarna inte tål hydraulolja om du tänker släppa h -olja ut i hjulcylindrarna!,det finns smidiga system med tryckluftsmanöverad huvudcylinder som trycker bromsvätska till hjulen!fast då måste man montera en kompressor .på en en del motorer finns det en lucka i transmissionskåpan för montering av kompressor. Eller så monterar man en remdriven kompressor.och en tank. Detta kombisystem finns på en del bm lastmaskiner och lastbilar. Vi byggde om våra n lastmaskin från vakuumbromsar till tryckluftsassiterade fungerar mycket bra! Hej då och lycka till med ombyggnaden!,
dave.datt
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:06:19, 07-03-2009
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)


Återgå till Väghyvlar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se