En VDC verkar vara omöjligt å få tag på så de får nog bli att ta ur den när snön börjar töa bort.. Synd då ja tror att VDCn va lagomt stark då ja har ganska tung höger fot så kan nog en starkare motór leda till lite komplikationer i resten av drivlinan.
Maskin: Scania LS 110Super International H-30 B Brøyt X-20 Scania-Vabis L 71 Regent Scania LS 75 Super 3st Bolinder-Munktell VHK 85 Nuffield 10/60 Volvo T-22
Håller på och ta ur motorn för att försöka hittta låt annat lämpligt och montera men motorn vill inte ur.. Ha lossat alla bult mot trans och 4 st i mellan tråget och bakaxeln och har en glipa på 20-30mm men nu fjädrar de bara är de så att ja måste haka ur kopplingen på nåt vis? är en dubbel koppling lr va fan de heter. Nån som har nån idé?
...kan ju bara gissa, men .... Jag sätter mina pengar på att stödlagret sitter fast på ingående axel till lådan, och hakar fast i lamellen när du försöker demontera.
- skruva loss tryckplattan genom glipan du har, om du kommer åt, och låt kopplngspaketet följa med växellådan ut.
De tror ja med att de kan va lr om lamellen ha rosta på splinsen.. Får nog försöka skruvaa isär där imorgon förmiddag när solen lägger sig på Pröva att lossa förut men skruven är så långa så ja får veva runt den ett par varv och skruva lite på varje å försöka dra isär hela tiden
Renoverade en D67 med moderna foder ! men man fick svarva dem på utsidan ej 100% med flänsen för övre foderläge . Men det borde gå att åtgärda med ett tjockare schims i stål. Det går att montera en nyare motor också men svänghjulet passar inte från den gammla motorn.
Lastbil och industrimotorn har förmodligen kortare skruvar till svänghjulet
så du får byta från original motorn . Sitter innifrån och ut ,medför att man får lossa bakre överfallet.
Om man ska spana efter något annat som passar så kan man ju ha denna bild som hjälp då ju hyvlarna har ett lite ovanligt motormontage ovanpå växellådan...
Men en converter tar väl inte mer plats än kopplingen.
Maskin: Scania LS 110Super International H-30 B Brøyt X-20 Scania-Vabis L 71 Regent Scania LS 75 Super 3st Bolinder-Munktell VHK 85 Nuffield 10/60 Volvo T-22
Den första BM Volvo hyvel med hydrodynamisk transmission var
ju VHK 310 och då med D70 motor. Svänghjul och kopplingskåpa
brukar ofta vara skruvade mot blocket och borde gå att flytta
över till en lastbilsmotor av samma typ. D67 motorn borde väl
passa mot transmissionen utan modif?
Här va de många svar Ha haft jour under helgen så ja ha inte hunnit greja nåt men tror ja kommer åt skruven iaf.. jo att svänghjul åså vidare är olika tror ja säkert.. Men de går och lösa.. Va inne ¨på volvo här i stan en natt å där stod de en L70 som brunnit som dom håll på med å ja mätte lite grovt å de verka å va samma bultcirkel på den motorn som min.. Nu va ju de en -07a men måste ju va nån sorts standard.. Tänkte hitta en TD60 och mäta lite på..
Leta reda på ett svänghjul först som passar din koppling ,du ska väl ha en axel i centrumet också för drivningen till blad växlarna . har du väl ett passande svänghjul är det lätt att ta vilken motor som hälst. med samma SAE fläns som har samma diameter. flytta sprängkåpan mellan gamla och nya motorer går inte. i alla fall inte utan stora modifieringar.