Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerVäghyvlar

Har man inte arbete så skaffar man sig mera arbete

31 inlägg • Sida 2 av 3
Diskutera väghyvlar här

VHK116.1

#16 » 20:38:19, 18-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

En massa liter går det åt både här och där. Oljan som du tappade
ur var den ren och utan vatten. Axeltätningarna på alla transmissioner
är de täta?
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200



JIMMY BERG (trådstartaren)

#17 » 20:45:59, 18-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

nja utom den transmisson som driver pumpen är inte tätt men de fuktar typ å visst har inte spanat igenom hela maskinen men ända oljespil jag har hittat är hydral inget annat men den är jue gammal så visst den har sina brister till ex så ger sig bladet i mitten snabbare än vad den skall göra men är det ett hinder jo ibland när jag skär ner snövallar eller vill trycka iväg dom ytterligare en bit in så viker den men men :)
JIMMY BERG
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:17, 07-04-2010
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: LM 620 Scania L76 super

VHK116.1

#18 » 21:17:17, 18-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

På den maskinen är kanske tätningar är utbytta?
Vanligt är att drivhjuen är oljiga på insidan när olja
läcker genom axeltätningar. Huvudbladet är ju sidovridningen
mekanisk och skall lösa ut med friktionskopplingen vid för
hög belastning.
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

JIMMY BERG (trådstartaren)

#19 » 22:53:54, 18-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

jo jag vet men ja tror den löser ut för tidigt men sen kan de vara också sä här att jag är väldigt grön å köra hyvel men jag tänkte på det finns en film av volvo bm med 310 å när han kör in i sten så hoppar hyveln till åtminstone men det gör inte min den viker sig ännu lättare å samma sak vet jag i en annan film om 85an så tål den mer belastning än min å det tror jag problemet sitter i slinterkopplingen tror inte fjädrarna är kry fast den har jue nåra år på nacken så det är inte så konstigt :D
JIMMY BERG
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:17, 07-04-2010
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: LM 620 Scania L76 super

VHK116.1

#20 » 23:16:09, 18-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vid körning gäller det att fördela skärerts motkraft på bladet så lika
som möjligt på h och v sida. Det är lite teknik med att sidoförskjuta
bladet och med skärtryket fördela detta så lika som möjligt.
Om du skall t.ex trycka ut en plogvall på höger sida kan du
motverka den kraften med att på vänster sida ansätta bladet mera
mot underlaget och med ett så litet utskjut som möjligt på höger sida.
Sedan är också skärets vinkel mot körriktningen avgörande på
krafter mot kopplingen.
Jag tycker nog att en lite trött friktionskoppling är bättre.
Senast redigerad av VHK116.1 18:15:51, 19-03-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

JIMMY BERG (trådstartaren)

#21 » 14:32:29, 20-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

det är svårt men det skall vara av en utmaning i livet annars lär man sig inte :) det som typ retar mig är när jag vill ta bort is nära vägg å den utlöser för knappt någe tryck alls eller trycket är nog mer än vad man tror i med att pressar jag till så läggs jue en viss maskin vikt på bladet också å knäcker isen! kanske jag har för höga krav på en gammal maskin men man tycker jue att lite borde det tåla det är jue mycket stabilare grejer gentimot en nyare maskin :)
JIMMY BERG
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:17, 07-04-2010
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: LM 620 Scania L76 super

Lars B

#22 » 16:37:16, 20-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men även smatterkopplingen måste väl gå att justera/renovera?
Jag har tyvärr inte det problemet då min koppling är stumsvetsad :hotar2:
Blir till att ha extra vaksamhet så man inte bryter sönder något...
Nu när man river is så styrs det hela av när maskinen börjar gå väl mycket på tvären. Kan bli spännande när man går nära någon vägg. Kämpar nu med lite kärvande muttrar för att kunna ställa en mer aggressiv bladvinkel. Det borde ju hjälpa dig att luta bak bladet max så behöver du inte så hög ansättningskraft :klia:
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

JIMMY BERG (trådstartaren)

#23 » 16:47:12, 20-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

dax å studera verkstadshandboken igen :D tänker inte öppna fören jag vet hur det ser ut helst :P jag har en ganska elak lutning nu redan tro det till o med är maxat läge å stelsvetsa det hm helst inte då händer det väl att man kör in i nått å sen har man inte krossat bara en grej utan en massa grejer å då kan det bli lite problem ne läsa skriva ut å ut å kolla lite :P
JIMMY BERG
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:17, 07-04-2010
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: LM 620 Scania L76 super

VHK116.1

#24 » 17:30:34, 20-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken typ av slitstål använder du vid isrivning?
Smatterkopplingen skall också vara fylld med 0.8L olja. Vilken
typ framgår inte.Skärvinkeln kan justeras efter behov.
Jag finner nog att när slitstålet lutar 10-15 gr bakåt så fungerar
det bra mot olika underlag.
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

JIMMY BERG (trådstartaren)

#25 » 19:51:41, 20-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://www.olofsfors.se/default.aspx?id ... &ptid=4750

typ liknade stål som länken visar har jag :) bra bett i dom! olja jo det såg jag och nånstans i boken har jag stött på vad det skall vara för olja men komma inte på de just nu liknade oljor används på sågverk där det krävs seg olja typ klistrande känns den som sen såg jag en bult hade gått av men det blir garaget igen å fatta kärlek till verktyg å meka men i boken står det också hur man provar å min hyvel uppfyller inte nåt av dom momenten jo att vika sig när man kör in i en sten i transportläge det gör han men inte från stilla stånde så skall den inte vika undan! så jag har en till helg räddad :D
JIMMY BERG
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:17, 07-04-2010
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: LM 620 Scania L76 super

VHK116.1

#26 » 21:09:00, 20-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

De där stålen har jag också funderat på. Men jag använder P300
och de river bort isen med bra resultat. Det borde finnas något
momentvärde vad gäller inställningen men i instruktionsboken
finns bara enkla tester och inga justeringsvärden.
Men jag har inga större problem då kopplingen ibland utlöser även
vid körning i hög fart och med höga skärtryck. Men jag anar nog
vad som kan hända om inte kopplingen löser ut som den ska särkilt
vid höga skärkrafter samt hastighet.
Senast redigerad av VHK116.1 21:50:41, 20-03-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

JIMMY BERG (trådstartaren)

#27 » 21:40:05, 20-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

jo sant det men det är som du säger vad skulle kunna hända om inte kopplingen utlöser =dyr historia tror jag :P men imorron skall ja ta lite bilder så få ni se hur det ser ut å ev en film beror på hur man lyckas med youtube :P sen få man väl prova sig fram med slinterkopplingen
JIMMY BERG
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:17, 07-04-2010
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: LM 620 Scania L76 super

VHK116.1

#28 » 22:03:28, 20-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är också viktigt att justera svängbordets gejdrar och att vara
noga med infettning av samtliga glidytor. Men jag har aldrig upplevt att
kopplingen är för löst inställd utan att veta inställningsvärden på den?
Men jag hoppas det snart skall vara utrett.
Senast redigerad av VHK116.1 22:05:48, 20-03-2011, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

JIMMY BERG (trådstartaren)

#29 » 22:53:06, 20-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

jajemensan men man få kolla de där från boken med chims å allt det skall jue justeras eftersom så :) åsså en massa mera fett i maskinen det skadar inget ibland är problemet inte svårare än vad man gör det till :)
JIMMY BERG
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:17, 07-04-2010
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: LM 620 Scania L76 super

VHK116.1

#30 » 19:28:05, 21-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

När kraften blir för hög mot bladets ytterkant skall kopplingen
lösa ut för att undvika skador. Men hur stor kraft som konstruktionen
tillåter är okänt. Vid körnig mot ett fast föremål är det hastigheten
som också avgör momentet mot kopplingen. Men en mätmetod
och ett värde på momentet är nog viktigt. Min erfarenhet är nog
att den där konstuktionen tål mer påkänning av krafter än man tror.
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200


Återgå till Väghyvlar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se