Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerVäghyvlar

Väghyvel Nordverk 170 alt 130

11 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera väghyvlar här

Erik lw (trådstartaren)

#1 » 20:27:21, 21-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Åkte förbi en gammal väghyvel idag, som jag var tvungen att gå ut och kolla på. Det var en nordverk hyvel. När jag var där så kom det ut en kille och fråga om jag var intresserad av maskinen. Så jag fick numret till ägaren så jag ringde till honom och fråga om den var till salu. Han sa att den var i normal slitet skick med en volvo d70 motor och att de var en 70 årsm. Det som inte fungerade var convertern den hade bara slutat dra när de körde. Nu har maskinen stått ca 5-6 år och den såg ju lite ful ut och med lite rost hål. Han sa att det var en 170 men har bara för mig att de skulle vara större motor i såna eller kan de vara en 130 När jag fråga vad han ville ha för den så sa han att fick ge han ett bud!
Så min fråga är vad kan en sån maskin vara värd och vad kan en annan converter kosta??? Är väl svårt att säga ett pris men på ett ungefär. Är lite sugen på att ha en egen hyvel, men har ingen större erfarenhet av dom. Tacksam för svar!! mvh Erik :cool2:
Senast redigerad av Erik lw 20:30:25, 21-04-2011, redigerad totalt 1 gång.
Erik lw
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:14:11, 02-05-2008
Ort: Eksjö
Maskintyp: Väghyvel
Maskin: Åkerman H7C NC -89
Nordverk 170 MS -71 till salu
Mattsson 260 -90
Kockums 412 -75

FMG 250 - 91
FMG 250 Super Eva -90

Volvo BM 2654, 600, 350



Martin.Eriksson

#2 » 21:06:04, 21-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

170n hade större motor, scania ds11
drev i boggien mm
130 hade kedjor i boggien..
sen är ju 170 större än 130 tror ja.. en kompis till mig har köpt en 170..
finns tråd om de här...
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

Conny Kolsjö

#3 » 00:06:41, 22-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Martin.Eriksson skrev:170n hade större motor, scania ds11
drev i boggien mm
130 hade kedjor i boggien..
sen är ju 170 större än 130 tror ja.. en kompis till mig har köpt en 170..
finns tråd om de här...



Absolut inga kedjor i boggilådorna på en Nordverk 130 :hotar2:

Sen angående att den sluta dra. Funkar hydraliken forftarande?? Om inte så är det drivplattan mellan konverter och svänghjul som är paj. Det kan vara svårt att få tag i men är ingen svår sak att tillverka.

Funkar hydraliken fortfarande så tror jag på skit i växelventilen i första hand. Då lägger den inte i någon växel. Men den brukar gå på vissa växlar vad jag vet då. Men det kan vara andra fel med och vi har ju inte fått hela symtomen klart för oss :wink:

Och på ramen under hyttens högra sida står chassi nr och jag är ganska säker på att det börjar med 130 :wink: En sak som man ser direkt på en 170 är att den har nav o fäljtaldrik. Det har inte en 130 den har nav ända ut till fälgbanan. Sen har en 170 antingen en DS11 eller en TD100 motor.
Senast redigerad av Conny Kolsjö 00:11:40, 22-04-2011, redigerad totalt 1 gång.
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528

Erik lw (trådstartaren)

#4 » 14:31:06, 08-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! ursäkta att jag inte har kommit med mer fakta om vad som var trasigt i converten. men de kom också ut alu-skimmer när de öppnat pluggen. Har haft lite annat o göra och har ej varit inne här på sidan. 130in har jag lagt ner nu kändes som att det blir för dyrt och att det var för mycket jobb med den maskinen. Men annas var den fin.

Har nu istället kommit över 2st aveling barford mg hyvlar var av en är en reservdelsmaskin. Vet ej om det är bättre eller sämre maskiner än tex volvo eller nordverk. Svenskt är ju alltid svenskt !! Men tycker att de verkar vara förhållandevis morderna maskiner ändå! Det är ju riktig 6wd, boggi styrning och allting är ju helt hydrauliskt! Visst är det ju kanske inte världens bästa svängradie, men tror det ska gå ändå :cool2:

Är det någon här som har erfarenhet av dessa hyvlar?? Om, så kom gärna med för/nackdelar. Och saker som man kanske ska ha koll på :cool2: Är helt nybörjare på att köra hyvel, så tips tages tacksamt emot :eat: Har mest tänkt att hyvla egna mindre vägar/skogsvägar. Men vill även kunna hyvla åt någon annan bonne så kan ju vara bra att veta hur det ska va när det är rätt! :driver:

Kan även säga att maskinen som går har en plåt på sig där det står " Stockolms stadskontor nr 2 " Om någon skulle känna igen den.
Senast redigerad av Erik lw 14:33:28, 08-06-2011, redigerad totalt 1 gång.
Erik lw
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:14:11, 02-05-2008
Ort: Eksjö
Maskintyp: Väghyvel
Maskin: Åkerman H7C NC -89
Nordverk 170 MS -71 till salu
Mattsson 260 -90
Kockums 412 -75

FMG 250 - 91
FMG 250 Super Eva -90

Volvo BM 2654, 600, 350

LeifAndersson

#5 » 19:27:11, 08-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har lite "ungdomsminnen" av en A-B hyvel.
För drygt 30 år sedan försökte farsan vinterhyvla med en A-B hyvel. Sammanfattningsvis kan man säga att det var tur att det fanns en redan då gammal VHK 115 (eller var det en 85:a) i firman, så det blev i vart fall något hyvlat. A-B hyveln var inte gammal då, men alltid var det något trasigt som det var lång leveranstid på. När A-B hyveln byttes efter två års vedermödor mot en Nordverk fick gamle 115 mycket lite att göra.
När A-B hyveln någon kortare tid faktiskt var körbar var det en tusan till hyvel, men det var också det som var problemet. Den pallade bara inte för sin egen dragkraft när det gick riktigt tyngt. Bl.a slets främre kulinfästningen för bladets bord loss om man träffade på något markfast under isen. Mins inte vad det var för typ på denna maskin men det var 6WD med boggistyrning och motorn var en BMC 6:a. Och maskinen var modifierad på ett lustigt vis, ratten var bortplockad och styrningen var inkopplad på den mittersta spaken i "spakraden". Vilket faktiskt funkade riktigt bra, så bra att det enda som han saknade på Nordverkhyveln var just denna styrspak.
Inte sagt att det ska vara så mycket problem med din hyvel, men jag fick mycket ingående instruktioner att om en Engelsk väghyvel kom i min väg skulle jag springa utav bara f*n.
Även gatukontoret här ägde 2st A-B hyvlar, den äldre var ungefär lika pålitlig som vår hyvel, medan den nyare funkade i stort sett OK. Men även de valde annat märke när de byttes ut.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Conny Kolsjö

#6 » 22:14:14, 09-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

:P Kan bara instämma i att AB hyveln har dålig kvalitet. Sen svänger det MYCKET sämre än Nordverkaren trotts boggi styrning. Lägg sen till sämre sikt från hytten mm så kan du lätt räkna hem en Nordverk med totalhavererad låda ;)
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528

soft

#7 » 22:06:45, 10-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet att kedjorna i boggilådorna brukar haverera, Finns att få tag på men kan ju vara tråkigt om det händer. Nordverk är nog att föredra...
Användarvisningsbild
soft
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:37, 25-01-2009
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo ec210clc Åkerman H10BLC Lundberg 342 Nordverk 130

VHK116.1

#8 » 04:36:20, 11-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min erfarenhet är nog att rullkedjor alltid har en lägre kostnad.
Viktigast är att olja byts regelbundet så att inte vatten förorsakar
skador på transmissionen. Kugghjuls transmission är mer krävande
på lagerspel och ibland mateieral eller härdnings problem på
kugghjulen.
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

Conny Kolsjö

#9 » 13:47:25, 11-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet inte vad du har för erfarenheter VHK men jag har då kört med kugghjuls lådor dom senaste 15 åren utan problem... när det blir problem på en kugghjuls boggi så ser man det i förväg genom lekgage i mellan axlar mm medan en kedje boggi inte varnar utan det bara smäller till.

Men nu var det ju inte det som var huvudfrågan här :off_topic:

:back_to: Om valet står mellan en Nordverk och en Aveling Barford så är det enkelt..... Spring så fort du kan från Avelingen om du inte vill ha besvär.

Att renovera eller köpa en beg låda innan man börjar köra är betydligt enklare än att stå med en havererad hyvel på vägen.......
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528

Erik lw (trådstartaren)

#10 » 19:30:14, 12-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för svaren. Även om de inte var så roliga. Jo jag tror med att nordverkarna har bättre kvalitet! och om man skulle jobba med att med att köra hyvel och ha mycket jobb och så hade jag utan tvekan också välja en annan hyvel.

Men nu har jag ju bara hyveln privat och kör lite hemma på gårdens "skogsvägar" på fritiden. Tycker ändå att den A-B jag har är i bra skick och allt funkar utan AC:n och saftblandarn. Men visst hade jag hellre haft 130:in. Men då är det också helt andra pengar i den maskinen. Tror nog att det skulle sluta en bit över dubbelt så mycket! Innan den msakinen är i samma skick som den jag har nu. Och nu har jag ju också en hel reservdelsmaskin förutom insprutningspumpen på den. Så kan väl ge mig fan på att den går sönder HAHAHA :uupps:

Pratade även med en på Bahtso maskin om 130:in han gav mig rådet att nästan spring från den. Han sa att det kunde va så mycket mer som kan gå sönder på den maskinen nu när det var alu spån som kom ut ur pluggen, blandannat oljekyl och ventiler mm. Men det vet man ju aldrig! Så när man inte har mer körning till maskinen än vad jag har så blir ju det en rätt dyr hobby!

Men jag kan iallafall trösta er med att jag har även en riktig maskin också :cool2: . En åkerman H7c nc som man lägger en del pengar på, så då fick det bli en lite billigare hyvel :P. Men skulle man få lite hyvling och köra lite mer så går det ju naturligtvis också byta upp sig på den sidan med.
Erik lw
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:14:11, 02-05-2008
Ort: Eksjö
Maskintyp: Väghyvel
Maskin: Åkerman H7C NC -89
Nordverk 170 MS -71 till salu
Mattsson 260 -90
Kockums 412 -75

FMG 250 - 91
FMG 250 Super Eva -90

Volvo BM 2654, 600, 350

Conny Kolsjö

#11 » 23:48:32, 12-06-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

:) Ja nån stans ska man börja :P Har en H7C nc jag med men hyvlar med en Mattsson 266S :P
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528


Återgå till Väghyvlar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se