Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerVäghyvlar

Band buren hyvel

34 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera väghyvlar här

thiger (trådstartaren)

#1 » 08:46:43, 28-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har fått en lite galen tanke på att bygga en liten kopia av väghyvel fast band buren ska ha den till skoterleder .Har samlat delar i flera år nu. den blir ca 6m lång med en 1.8 tdi motor och 2meter bred. Har terri band som jag ska ha bak på boggin tanken är att ha drivning fram men har inte löst hur drivlinan ska löpa i ram balken beroende på om man gör midjestyrning eller inte

Nu har jag aldrig kört en väghyvel så lite tips på viktiga funktioner skulle sitta bra när man väl börjar bygga detta lång projekt.
Senast redigerad av thiger 21:08:28, 28-04-2011, redigerad totalt 1 gång.
thiger
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:36, 05-12-2009
Ort: Lycksele
Maskintyp: Traktor
Maskin: db 880 lm218 td



Ivar Risslén

#2 » 11:29:24, 28-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror att det blir bäst med stelram,har aldrig sett en väghyvel som är midjestyrd. Jag är rädd att det blir lite konstig hyvling om framänden kan röra sig i förhållande till baken.

Mittbladet bör nog vara ställbart åt alla håll och kanter.
Det bör kunna vrida sig både åt höger och vänster, så du kan lägga snön åt sidorna eller dra den med dig.
Tiltbart på både höger och vänster sida så du kan få den lutning som du vill på spåret.
Höj och sänkbart för att kunna ta lämpligt djupt.
Gärna även skjutbart i sidled så du kan dra in snö från kanterna.

Ett frontblad är nog också bra att ha.

Det är nog allt förutom tiltbara framhjul och styrbar bakände. För att minska vändradien.

Det blev många saker och delvis komplicerat. Det svåraste är väl att hålla ner vikten så att den inte sjunker igenom myrarna på förvintern.
Du får gå och titta på en vanlig väghyvel och kolla hur de har löst olika upphängnings problem av mittbladet.

Det blir spännande att se resultatet, det är nästan så man får lust att gå ut i garaget och börja med nått liknande projekt.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

thiger (trådstartaren)

#3 » 16:37:52, 28-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Jag tror att det blir bäst med stelram,har aldrig sett en väghyvel som är midjestyrd. Jag är rädd att det blir lite konstig hyvling om framänden kan röra sig i förhållande till baken.

Mittbladet bör nog vara ställbart åt alla håll och kanter.
Det bör kunna vrida sig både åt höger och vänster, så du kan lägga snön åt sidorna eller dra den med dig.
Tiltbart på både höger och vänster sida så du kan få den lutning som du vill på spåret.
Höj och sänkbart för att kunna ta lämpligt djupt.
Gärna även skjutbart i sidled så du kan dra in snö från kanterna.

Ett frontblad är nog också bra att ha.

Det är nog allt förutom tiltbara framhjul och styrbar bakände. För att minska vändradien.

Det blev många saker och delvis komplicerat. Det svåraste är väl att hålla ner vikten så att den inte sjunker igenom myrarna på förvintern.
Du får gå och titta på en vanlig väghyvel och kolla hur de har löst olika upphängnings problem av mittbladet.

Det blir spännande att se resultatet, det är nästan så man får lust att gå ut i garaget och börja med nått liknande projekt.



Jag har tittat på väghyvlar och visst kommer jag att kopiera mycket från dom. Men jag tror att ett probem jag kommer att få är när man ska gå över en väg att bladet fastnar i vägkanten. Upphängningen av bladet kommer jag att avända 60 mm dragkula och tillhörande handske då blir det lätt att och ta av.

Om jag har skidor fram går det ju gör dom tiltbara men med band blir det svårt . det jag menar med midjestyrning är att kunna svänga bomen under hytten för att slippa svänga boggin och på så sätt minska svängradien det är ju lättare göra leden där och det blir bara en led istället för två leder med drivaxlar och annat smått och gott

En målsättning är att använda bildelar så långt som det bara går = lätt att byta ut om det går sönder och sparar tid
tdi motorn har även växelåda om jag tvärställer den kan man enkelt få drivning bak och fram .Ett fundering hur man löser lagringen över drivaxeln bak som boggin kommer sitta i :idea:mest troligt en delad bakaxel från en ford helst skulle man ju ha diffspärr .

Nån som vet vilka som har diffspärr och helst delad bakaxel

Vikten kommer nog bli uppskattad 2,5-3ton men är ju 65cm bred det är nog igen fara man trampar nog med skoter i början :grin:
Senast redigerad av thiger 18:32:53, 28-04-2011, redigerad totalt 1 gång.
thiger
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:36, 05-12-2009
Ort: Lycksele
Maskintyp: Traktor
Maskin: db 880 lm218 td

Ivar Risslén

#4 » 20:31:05, 28-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då förstår jag ungefär hur du har tänkt. Med ett motor och bandpaket längst bak med ett ledbart fäste för ramen så att du kan svänga med bakpartiet.

Motorstarkare Granada och Scorpio hade någon form av diffspärr om jag inte minns fel.
Måste du ha en ledad bakaxel?
Styrbromsar baktill?

Ramen får du göra så hög att du kan lyfta bladet nog mycket, men problemet med vägkantetna är väll bara första turen efter spåret.

Lyften och tiltningen av bladet går nog bra med två dubbelverkande hydraulcylindrar, då är det bara att lösa vridningen på ett enkelt sätt.

Framhjul med drivning är nog en fördel jämfört med skidor. Om du tar framhjulsupphängningen från en framhjulsdriven bil med dubbla länkar typ SAAB99 - 900 så är de lätt att göra en tiltbar framvagn. Spindellederna på Gamla SAABar är ju skruvade så det är lätt att modifiera. Du får förbinda de övre spindelbultarna med en stång som är rörlig i sidled.

Jag är inte så bra på att beskriva med ord hur jag tänker och jag är inget bra på att rita med datorn så jag får till en bild.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

bm1113

#5 » 23:53:13, 28-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul projekt :)
jag har ju bla dessa två väghyvel filmer de kanske kan ge några lösningar på funderingarna :)

Austin westen från 1959
http://www.youtube.com/watch?v=UBNuDF-kOmw

Volvo G720 från 2005
http://www.youtube.com/watch?v=4uB7J88VKss

Lycka till
Senast redigerad av bm1113 23:53:36, 28-04-2011, redigerad totalt 1 gång.
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

thiger (trådstartaren)

#6 » 00:34:48, 29-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ledad bakaxel är lättare och korta å anpassa får för mig att det är lättare att göra lagringen för banden bak (typ boggilåda). här kommer nog det svåraste va få en enkel och stabil lösning tittar på bandsatser om man kan kopiera nåt därifrån

Styrbroms är nog bra .

Med frontblad kan man ju fylla diken med får nog ta med det ändå (hade tänkt slippa det)

Har även terri band till framvagnen men dom är ju så breda så att kunna vinkla dom är nog svårt .Har även skoter mattor 307*32 som skulle gå att använda lite mickel att räkna utväxlingen fram och bak drivhjulen är olika i diameter och få det att stämma ihop. Styrservo är nog ett måste

har samlat i 12 år nu så det kliar i fingrarna om man nu närmar sig byggstart :dancing_geek:
thiger
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:36, 05-12-2009
Ort: Lycksele
Maskintyp: Traktor
Maskin: db 880 lm218 td

thiger (trådstartaren)

#7 » 00:43:20, 29-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

bm1113 skrev:Kul projekt :)
jag har ju bla dessa två väghyvel filmer de kanske kan ge några lösningar på funderingarna :)


från 1959
http://www.youtube.com/watch?v=UBNuDF-kOmw

Volvo G720 från 2005
http://www.youtube.com/watch?v=4uB7J88VKss

Lycka till

Jo tack det behövs nog :lmao:
Det ska bli kul (tror jag)

Austin westen hyvel med band så tänker jag ungefär
thiger
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:36, 05-12-2009
Ort: Lycksele
Maskintyp: Traktor
Maskin: db 880 lm218 td

Conny Kolsjö

#8 » 06:27:39, 29-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skrev ett detaljerat inlägg som försvan :/ Men i korthet så sätt midjan framför hytten!!

O här en riktigt udda hyvel :mrgreen:
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... post#11835
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528

Grett

#9 » 07:41:03, 29-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

BMW har väl ett antal modeller med diffbroms och det finns väl även någon Volvo typ 960 som har ledad bakaxel och diffbroms.

Även Audi Quattro hade väl nån sorts diffspärr/diffbroms som kunde kopplas in vid behov :???:
Grett
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:15, 05-08-2008
Ort: Norrland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM425 Terrier -59

Robban_C

#10 » 07:45:57, 29-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ska nog inte vara nån med diffbroms, det ska nog vara nån med helt spärrad (svetsad) diff. Alltså duger ex vis puffra och låda från en Golf om man bara tar fram svetsen.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

thiger (trådstartaren)

#11 » 08:05:32, 29-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Urban L skrev:BMW har väl ett antal modeller med diffbroms och det finns väl även någon Volvo typ 960 som har ledad bakaxel och diffbroms.

Även Audi Quattro hade väl nån sorts diffspärr/diffbroms som kunde kopplas in vid behov :???:


Ja det är sant audi/ww har ju det får kolla på skroten vad dom har. Transportern har ju det med och vacumstyrd tror jag
Det är bara priset som styr lite
thiger
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:36, 05-12-2009
Ort: Lycksele
Maskintyp: Traktor
Maskin: db 880 lm218 td

Ivar Risslén

#12 » 08:17:33, 29-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mittdiffen om du ska ha framhjulsdrift gör ju ingen ting om den är svetsad. Men på bakhjulsdriften så är det bäst med en spärr som är urkopplingsbar. Har du helt spärrat där så vill den gå rakt framåt när du får grepp på båda banden.
Om ska du ha styrbromsar så är det ett måste att den är urkopplings bar. Men då kan man bromsa på en sida om det vill spinna, men framkomligheten blir sämre med att använda styrbromsarna än att få spärra diffen.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

thiger (trådstartaren)

#13 » 09:38:15, 29-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ivar Risslén skrev:Mittdiffen om du ska ha framhjulsdrift gör ju ingen ting om den är svetsad. Men på bakhjulsdriften så är det bäst med en spärr som är urkopplingsbar. Har du helt spärrat där så vill den gå rakt framåt när du får grepp på båda banden.
Om ska du ha styrbromsar så är det ett måste att den är urkopplings bar. Men då kan man bromsa på en sida om det vill spinna, men framkomligheten blir sämre med att använda styrbromsarna än att få spärra diffen.



Det stämmer nog det kommer ju att behövas tre "diffar" en som är svetsad ((aga diff)kommer att sitta i mitten som sitter på tdi motorn och den blir ju tvärställd på så vis driver dom andra "diffklumparna". En kommer jag vända upp och ner
så den driver åt rätt håll.
Hur man löser svängnigen fram med band kräver nog tänkeverksamhet kanske kan man lösa det med dubbelmontage och korta /modifiera banden det räcker nog i bäryta fram
Nån som har förslag på lösning
thiger
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:36, 05-12-2009
Ort: Lycksele
Maskintyp: Traktor
Maskin: db 880 lm218 td

Ivar Risslén

#14 » 09:51:08, 29-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja du hade även tänkt att ha band fram.

Det enklaste är kanske att vrida hela framaxel som på en enkel lådbil. Problemet är hur man ska lösa drivningen med kardanaxeln.

Ska man ha inviduellframvagn som på en bil så behövs det en stor kraft för att orka vrida bandaggregaten.
Kolla på bandsatser till fyrhjulingar hur det är gjort och hör hur det funkar i praktiken.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

thiger (trådstartaren)

#15 » 09:51:12, 29-04-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Conny Kolsjö skrev:Skrev ett detaljerat inlägg som försvan :/ Men i korthet så sätt midjan framför hytten!!

O här en riktigt udda hyvel :mrgreen:
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... post#11835


Det är sant kommer nog bli trångt annars :buga:
thiger
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:16:36, 05-12-2009
Ort: Lycksele
Maskintyp: Traktor
Maskin: db 880 lm218 td


Återgå till Väghyvlar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Mats Lendholm och 18 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se