Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerVäghyvlar

Typ av stål till strängspridare

6 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera väghyvlar här

NiklasJ (trådstartaren)

#1 » 15:33:24, 02-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Jag undrar vad ni andra hyvelförare brukar ha för stål på strängspridaren? Jag menar då inte vilket märke/kvalité utan mer vilken typ utav stål, "taggiga" eller plana skär.

Anledning att jag frågar är pga att vad som hände mig här i veckan. Vi hade blivit ombedda att hyvlajustera en 3 km lång väg. Det gick allt bra i början med längre in på vägen så märkte vi att slitlagret var alldeles för tunt och det kom upp en del större stenar ur materialet från bärlagret. Stenarna fastnade tyvärr sedan i "taggarna" på stålen till strängspridaren vilket gjorde att det blev "rännor"/spår efter dem i vägen. Det blev ingen katastrof men vi fick köra ett par extra gånger för att snygga till det.

Vi har alltid kört med taggade stål på strängspridaren förut och det har alltid gått bra. Dock så undrar jag nu om det inte vore bättre att köra med plana stål i framtiden så att stenarna "rinner" undan lättare och inte fastnar? Eller får man samma eller rentav andra problem då tro?

Vad har ni för erfarenheter med olika ståltyper till strängspridarna?

- Niklas
NiklasJ
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:03:41, 19-09-2010
Ort: Uddevalla
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Mattsson 161a
Scania R560 -10
Huddig 960



bm1113

#2 » 17:10:40, 02-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är ju ingen hyvelförare nu men alla hyvlar jag sett med strängspridare har haft taggade
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

jörgen.ottosson

#3 » 17:47:37, 02-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åkeriet jag jobbat åt tidigare körde alltid med tandade stål (sladdstål) på strängspridaren. Och ofta p300 eller hållare med hårdmetallstift på skivan.

EDIT: kanske ska tillägga att om det är lite slitlager så det kommer upp sten så brukar man få "sortera" matrealet på något vis (plocka sten manuellt, "skumma av" med hyveln..mm) eller fylla på mer bärlager, innan man kan färdigställa hyvlingen, men detta är inget jag kan beskriva precis hur det går till då jag inte är hyvelförare.
Senast redigerad av jörgen.ottosson 17:52:23, 02-07-2011, redigerad totalt 1 gång.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

k-g

#4 » 17:57:29, 02-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag började köra med planstål i stället fick mycket bättre resultat framförallt när mattrialet på vägen var lite för tort fick inte så mycket sebaration då.
Höst hyvlingen blev bättre å lättare då det inte fastnar löv å sånt i spridaren
Användarvisningsbild
k-g
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:22:02, 17-12-2007
Ort: åmål
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

NiklasJ (trådstartaren)

#5 » 14:58:12, 10-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det är nog rätt så klassiskt att köra med taggade stål på strängspridarn. Främsta anledningen varför vi gör/gjorde det var pga nästan alla andra gjorde det.

Jag får ta och testa med att köra med planstål någon gång framöver och se hur det blir. Jag kan inte tänka mig att det kan bli så mycket sämre åtminstone.
NiklasJ
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:03:41, 19-09-2010
Ort: Uddevalla
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Mattsson 161a
Scania R560 -10
Huddig 960

Bitvargen

#6 » 01:59:07, 14-07-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

12 mm slätstål.
Bitvargen
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 04:15:59, 31-12-2007
Ort: Västerbotten
Maskintyp: Väghyvel
Maskin: Veekmas FG2428 - 6 wd


Återgå till Väghyvlar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se