Ser ut som jag får möjlighet att köpa loss en 310:a som står mer eller mindre överväxt och med stum motor. Tänkte mig en TD61 på plats i den så skulle det ryta bra i alla fall!
Och man behöver ju inte oroa sig för hydrauliken direkt även om den här har hydraulprylar i båda ändar!
Har inte kört med mekaniskt manöverbord på kanske 30 år? Det jag är lite orolig för är om det blir så roligt som jag hoppas att köra en sådan maskin i dag eller blir man besviken när man rullar iväg första gången? Vad jag minns så upplevde man inte manövreringen så mycket bekvämare när det blev en 3500 istället. Nu är det ju trots allt en rätt "knölig" hydraulare att köra! Men sedan har jag kört lite sena Nordverk och Mattssonhyvlar och de är ju i en klass för sig rent komfortmässigt.
Vad jag funderar på är om 310:an blir en lämplig "återfallshyvel" att bara ha kul med och se sig om lite på skogsvägarna med, eller om man ska satsa på en helhydraulisk Nordverk för att få fullt utbyte av "leksaken"?
310:an har ju trots allt converter och jag tyckte det var rent fantastisk jämfört med den tidigare 115 med tungtrampad koppling och oresonlig växelspak. Men blir det så kul som jag hoppas med en 310 ändå när man vant sig med helhydraulare? Och ja, 310:an lär sakna bromsar, men det gör nog alla hyvlar oavsett märke i den prisklassen!
Och det skulle vara lite kul att "modernisera" BM bromsarna med något som funkar, har en teori om att använda två bromssystem från Chevrolet diesel med hydraulservo? Ett på var sida!