Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerVäghyvlar

Strängspridare

7 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera väghyvlar här

Erik lw (trådstartaren)

#1 » 19:26:13, 20-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej! Tänkte höra mig för om lyftkolven till strängspridare. Har man strängspridaren i flyt läge när man använder den? Eller ska man med hjälp av kolven spänna upp fjädern på spridaren så man har tryck på den när man använder den? Har själv just nu det kopplat som det sist nämnda på min hyvel. Detta var bara en tanke jag gärna vill ha svar på. :?

En annan fråga om hyvling är att jag fick en körning av en väg som det är väldigt stora och djupa hålor på. Så jag undrar om det är något speciellt man ska tänka på vid sån hyvling eller om ni som kan det har några bra tips ?? :cool2:

Tack på förhand !

Bild
Erik lw
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:14:11, 02-05-2008
Ort: Eksjö
Maskintyp: Väghyvel
Maskin: Åkerman H7C NC -89
Nordverk 170 MS -71 till salu
Mattsson 260 -90
Kockums 412 -75

FMG 250 - 91
FMG 250 Super Eva -90

Volvo BM 2654, 600, 350



161A

#2 » 20:45:23, 20-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kör alltid i flytläge, fjädrarna spänner du för att lätta strängspridaren från vägen eller tvärt om om du vill att strängspridaren ska ligga tyngre på vägen ju mindre material du har i strängspridaren desto hårdare ligger den på vägen och tvärt om.
Om det är mycket potthål i vägen försök att spänna i hyveln så hårt du kan och kör flera gånger fram och tillbaka och försök att byta spår så du kör i alla potthålen.
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

VHK116.1

#3 » 21:40:42, 20-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns lite olika typer av dessa. Den med en mekanisk fjäder
ställer man in önskat skärtryck med muttrar på en gängstång.
Viktigt är att fjädern alltid har frigång och att den kan arbeta
fritt när vägen är ojämn. Pivothjul är också en typ men den är eller
kan vara mer svåranvänd för ett få ett bra resultat men den
typen sliter nog mindre på skäret? Och potthål bildas alltid
oavsett hyvlingsteknik. Men för fördröja uppkomsten av dessa
så skall hyvlingsdjupet alltid nå botten av hålen eller mer.
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

161A

#4 » 09:54:02, 21-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

jo det är ju önskvärt att man kan hyvla till botten av dem. Men inte alltid möjligt. Så jag försöker alltid köra så mycket som möjligt över dem för att packa i materialet i dem
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

Erik lw (trådstartaren)

#5 » 15:55:51, 21-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej och tack för svaren :grin: Jag måste ha det fel kopplat på min hyvel då.
För nu har jag inget flyt läge, och på ventil paketet är det inget flyt läge heller. Men det måste väl gå att lösa med en 6 / 2 ventil så man kan få oljan i retur till tank? Eller är det någon som har ett bättre förslag på den lösningen? Just nu går det bara 2 dubbelverkande uttag till spridaren.

Angående hyvlinen så har jag läst här inne att vissa har bara nere spridaren det sista draget. Så om jag måste köra vägen ex 3 gånger åt varje håll så har jag spridaren uppe 2 vändor och släpper ner den 3dje vändan? Eller ska man ha den nere från förste draget ?? :driver:

Har hört från äldre gubbar att när de hyvlade en landsväg åt vägverket förbi vår gård förr innan de la oljegrus på den så hyvlade ett drag åt varje håll och sen var det klart. Kan han ha varit så pass duktig eller hade helt enkelt inte ti att vara för noga då de hade ett par vägar att hyvla?

Många frågor blir det av en nybörjare som vill lära sig :P
Så tack för svaren!
Erik lw
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:14:11, 02-05-2008
Ort: Eksjö
Maskintyp: Väghyvel
Maskin: Åkerman H7C NC -89
Nordverk 170 MS -71 till salu
Mattsson 260 -90
Kockums 412 -75

FMG 250 - 91
FMG 250 Super Eva -90

Volvo BM 2654, 600, 350

161A

#6 » 17:39:37, 21-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag vet inte vad du har för hyvel. Men nog borde det finnas ett flytläge. Har du provat att föra spaken ända i botten normalt så för man spaken förbi tryckläget ibland får man ta i lite. Det går att få färdig väg på bara två drag men då måste vägen va i bra skick innan och inte allt för bred. Det beror ju på lite vilken teknik man har när man hyvlar om man har strängspidaren uppe ller ner i början. Det finns säkert de här som kan detta bättre än jag garanterat. Jag är ju bara självlärd och kör hyvel på deltid så rätta mig gärna om jag har fel. Om man ska vara riktigt seriös när man hyvlar eller har gott om tid så brukar jag först köra två drag på fel håll dvs dra materialet från mitten och utåt kanten då kan man ha strängspridaren uppe. sen de två andra dragen kör man på rätt håll drar materialet från kanten och in mot mitten strängspridare nere. Sen kan man ju köra två drag till så eller bara et sista på mitten och sladda till det. :grin:
Användarvisningsbild
161A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:01:30, 05-05-2011
Ort: Skåne
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Valmet 8350, CAT it14G, 2 x Mattsson 161A , Bigab 20-24, John deere 1445, Jungheinrich, wintersteiger, volvo EC35, John Deere 332, Ford 3000, MF 135, Ford Dexta, Volvo T25, Weel Horse

Mikael.Johansson

#7 » 12:02:53, 22-10-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Erik lw skrev:...
En annan fråga om hyvling är att jag fick en körning av en väg som det är väldigt stora och djupa hålor på. Så jag undrar om det är något speciellt man ska tänka på vid sån hyvling eller om ni som kan det har några bra tips ?? :cool2:

Tack på förhand !

Bild


Potthål, och i synnerhet återkommande sådana, är ett tecken på att något är fel.
En orsak kan vara att man har sladdat vägen vid fel tillfälle, och dragit ner rullgrus i hålorna, då bygger man in ett fel i slitlagret. Lösning är att hyvla ner till botten på hålorna, vilket kan vara i skiktet under slitlagret. Ett homogent väl blandat slitlager är bra.

Sedan är ju tvärfallet A och O, det bör man lägga upp rejält, med tiden kommer det ändå att gå tillbaka.

Även kan det vara så att innerslänterna är för täta, och i vissa fall kan det då skjuta upp vatten i körbanan.
Dra in kanterna och även en bit ner i slänten om det finns någon.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965


Återgå till Väghyvlar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se