Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerVäghyvlar

Hjälp av dom lärda sökes plz vhk115

13 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera väghyvlar här

JIMMY BERG (trådstartaren)

#1 » 12:23:50, 12-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej nu behöver jag lite råd hm min lilla vhk115 har ett litet bekymmer det är när man backar och blir det motstånd typ grus framför framhjulen så typ hoppar den om jag inte lägger in diffen jag öppnade å kollade kedjorna, kugghjul ända jag tyckte att det såg slak ut iallafall en kedja men kugghjulen såg hel ut sen öppnade jag bak på axel för å kunna kolla in drevena och även diffen dom såg också rätt så sjysst ut :S

så jag undrar om nån av maskinistens gamla uvar som kan tänkas kanske veta vad det är för problem den går att använda men det är lite halvdrygt om jag kanske måste backa upp ur ett dike å man komma ingenstans jag trodde i vintras som var att han slirade bara men nu i somras såg jag att det hände även sommar tid med bra grepp i däckena med diffen i
JIMMY BERG
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:17, 07-04-2010
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: LM 620 Scania L76 super



VHK116.1

#2 » 23:08:02, 13-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är drivförmågan normal vid körning framåt?
Oftast kan det hoppa lite och driva dåligt vid backning och när man
har hyvlat upp en stor grushög som man skall köra över. Däckens
mönster är optimerade för körning framåt och då tänker jag på den
gamla typen traktormönstrade som ibland kallades G-2.
Dessutom är det nog en del fysiska egenskaper som också
påverkar bl.a. att boggien gärna vill lyfta i fram eller bakkant
beroende på rotationsriktning och momentet över transmissionen
och hur kraften riktas olika mot underlaget vid fram/back.
Drivkedjorna skall man nog ha lite koll på så att de inte
ligger och nöter mot huset.
Kopplingen brukar också behöva justeras ibland så att ett tydligt
spel finns på pedalen.
Och nog har jag kört diket många gånger och suttit fast men
med frontbldets hjälp lyckats att komma upp på vägen igen.
Min uppskattning är att drivförmågan är högst 30-40% vid backning.
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

JIMMY BERG (trådstartaren)

#3 » 09:58:20, 16-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

framåt är den stark som attan sen kollade jag på den högra sidan å den sidan var mera spänd allså drivkedjan men väghyveln är jue äldre än mig själv å den har gjort skäl för sitt namn den går jue att använda sen drog jag lös en 15tons truck med den utan problem bakåt men för en liten jordhög så skramlar den typ i boggielådan eller typ ett dike så man måste använda diffen för att komma därifrån jag har inte behöft använda bladet oftast har den tagit sig lös bara via diffen men nu sen frontbladet kom dit så har man använd den så att det blir mera jämnt underlag för framhjulen det är jue ändå nåra ton som ligger på framaxeln så jag vet inte riktigt om det är nån större mening å sträcka kedjan då går väl nåt annat sönder :D
JIMMY BERG
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:17, 07-04-2010
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: LM 620 Scania L76 super

Nordling Roger

#4 » 14:47:54, 16-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är kedjan slak så ska den absolut sträckas. Har varit ut för att kedjan varit slak så den klivit upp på kugg topparna och slitits rakt av. Det vart tvärnit i boggielådan då kedjan la sig som ett ormbo mot huset. Fick bärga hela maskinen därifrån....
Volvo 646 Volvo 350 boxer Volvo valp 3314 Aktiv Snowtrac Scania 55
Användarvisningsbild
Nordling Roger
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:49:57, 25-07-2005
Ort: Timrå/västernorrland
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo Bm 646 1984
Volvo Bm 350 Boxer 1962
Volvo Valp 3314 1965
Aktiv snowtrac 1959
Flera Ockelbo från 1974-1989

JIMMY BERG (trådstartaren)

#5 » 16:02:21, 16-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

då låter det som jag bör sträcka den innan den klättrar över helt ganska så omgånde den är verkligen slak
JIMMY BERG
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:17, 07-04-2010
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: LM 620 Scania L76 super

VHK116.1

#6 » 21:10:20, 16-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt klart så skall kedjorna vara rätt spända och om de blir för
slaka så kan de kliva över på kuggen. Även drivaxeldreven kan ibland
vara slitna och med en slak kedja så blir allt bara mos. Men har kedjan
klivit över kuggen bara en enda gång så är det kört.
Kanske börja med att kolla dreven så att de är ok och med hela
och oskadade kuggar? Kolla även så att kedjan inte är sliten på utsidan
vilket då kan tyda på en nötning mot huset.
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

VHK116.1

#7 » 00:44:12, 21-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant kan vara om kedjorna har ett lås eller om de är
helnitade och utan lås?
Sträckningen följer nog ingen enkel vetenskap beroende på
drevens slitage och kedjans förlängning? Men oftast skall kedje
hjulens exentriska lagring kompensera kedjans längd med en
vridning av hjulnaven.
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

JIMMY BERG (trådstartaren)

#8 » 09:40:37, 27-12-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

enligt verkstadshandboken så skall det finnas ett kedjelås sen ser dreven väldigt fin ut och även kedjan ser hel ut bara att den är väldigt lång gentimot dom andra kedjorna men jag måste ta av ett hjul iallafall för å komma åt kedjelåset å även kunna sträcka kedjan på någon vänster
JIMMY BERG
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:17, 07-04-2010
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: LM 620 Scania L76 super

JIMMY BERG (trådstartaren)

#9 » 19:09:19, 06-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

lite uppdatering kedjan var svag på nån punkt så den small av sen en annan grej fick tag på en verkstads handbok via maskinistens köp å sälj den komma vara som en bibel
JIMMY BERG
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:17, 07-04-2010
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: LM 620 Scania L76 super

Gustavors

#10 » 23:57:16, 06-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glad att se att mina gamla handböcker kommer någon till glädje!

Håkan
Gustavors
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:10:52, 25-04-2011
Ort: Jämtland/Åre
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Liebherr 901
Fiat 55-90
Polaris Sportsman
David Brown 1212
John Deere 1140
BM320

JIMMY BERG (trådstartaren)

#11 » 13:50:07, 07-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mogh ja den komma vara hjälp till mycket :)
JIMMY BERG
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:17, 07-04-2010
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: LM 620 Scania L76 super

VHK116.1

#12 » 20:12:36, 08-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hjulnaven är exentriskt lagrade och med att vrida dessa så sträcks kedjan.Både yttre lagringen och den inre kan vridas för en bättre sträckning av kedjan. Lite mer arbete medför bromssköldarna och
läget av dessa. Förmodligen finns det ett kedjelås.Att korta kedjan
med 2 länkar kan kanske vara enklare och lösa problemet?
Men när kedjorna är väldigt långa och slaka kan de till slut finns en
gräns när de trasslar ihop sig med kedjehjulen och huset.
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

JIMMY BERG (trådstartaren)

#13 » 21:23:31, 08-02-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

mm jo jag tog bort den länk som hade gått av å skulle flytta då blev kedjan för kort :( panik ja men tog den därifrån så länge fått ev tag på 4stycken åt den så lite less på att folk har bara låtit det vara å kört å kört var jue lixom inge jobbigt å demontera saken heller och inte heller dra in den tillbax men den blev för kort så var bara ta lös den igen suck men men sen är jag till å från å sälja den för en nyare hyvel den börjar bli så påkostat så det slutar med att man vill ha så mycket för den pga delar ja allt är inte lätt å hitta men jag har lixom fixat en hel del på den svettigt värre
JIMMY BERG
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:49:17, 07-04-2010
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: LM 620 Scania L76 super


Återgå till Väghyvlar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se