Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerVäghyvlar

Varför rinner dieslet tillbaks till tanken VHK 310? (NU bilder)

52 inlägg • Sida 3 av 4
Diskutera väghyvlar här

dögrävarn

#31 » 15:20:53, 20-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

PÅ min Starke finns en tryckventil efter bränslefiltret, om det sitter
skit i den så blir matartrycket lågt och bränslet kan rinna tillbaks till tank.
Min tappade bränslet ofta och jag fick handpumpa ofta . Sedan jag rengjort tryckventilen har Starken gått bra.
dögrävarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:51:35, 21-06-2011
Maskintyp: Traktor
Maskin: weidemann 1350
hanomag B11
volvo starke
ferguson
volvo 240 likbil



P-sson

#32 » 17:41:47, 20-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

På insidan siter de en tryckutjämnare (rund plat ca 8 cm i dameter ).
Den kan rostat hål på kolla de nyckel 27.
Ha de.
P-sson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:28:21, 17-08-2010
Ort: HJO
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Allt i allo

VHK116.1

#33 » 20:17:32, 20-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pos.14 backventilerna kan kanske behöva lite service.
Men för att bränslet skall kunna rinna tillbaka till tanken
så krävs det att luft kommer in i systemet. Då oftast via
dränerings slangar mellan spridare och inspr.pump och
sedan till tank. Vid upprepade och svåra problem så skulle
jag inte tveka att montera en elektrisk matarpump.
Denna lösning är nog klart överlägsen mekaniska oavsett problem
med bränslet?
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

Svana (trådstartaren)

#34 » 22:40:11, 20-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:
Svana skrev:....Jag har bytt ledningar/slangar där tidigare då tanken va nere för regörning/svetsning ....
Svana skrev:....Jo alla slangar bytta, sitter rör från banjokopplingarna och slangar med slangklämmor längre bort....

LeifAndersson skrev:Den högra banjokopplingen ser för j**lig ut, var inte den slangen bytt sa du?


Nu retas jag lite Svana, Ta inte illa upp :smile:


Leif, Svana skriver inte att han har bytt till nya slangar :mrgreen: han har bara vänt på dom...



Jasså, funkar inte det?? haha
Svana
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:55, 25-08-2011
Ort: Nynäshamn (Stockholm)
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Motorklubben:

Baklastare BM841 (SÅLD)
Hjullastare BM L70 -89
Hyvel VHK310
Brandbil F85
Vält HATRA

Mina privata:

Volvo Terrängbil 13
..och ett gäng stylade Volvobilar.

(www.garaget.org/svana)

Svana (trådstartaren)

#35 » 22:50:39, 20-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

VHK116.1 skrev:Pos.14 backventilerna kan kanske behöva lite service.
Men för att bränslet skall kunna rinna tillbaka till tanken
så krävs det att luft kommer in i systemet. Då oftast via
dränerings slangar mellan spridare och inspr.pump och
sedan till tank. Vid upprepade och svåra problem så skulle
jag inte tveka att montera en elektrisk matarpump.
Denna lösning är nog klart överlägsen mekaniska oavsett problem
med bränslet?


Jo, jag har en liten aning att jag märkt fukt på ena ledningen mellan 3ans och 4ans spridare, men fått annat att göra och glömt bort. Jag ska kika på alla era tips.
Angående elektrisk pump>> Håller med, dom e sjukt smidiga..men eftersom maskinen står öde veckovis ibland vid motorklubben försvinner alla påkostade delar mystiskt, tjuvjävlar kallas det!! Därav anledningen till att man inte kan kosta på pressade bränsleslangar heller då man blir av med dem då..eller att dom saboteras som ett typ av nöje :sad: Och en 24V elbränslepump finns inte under 1000-lappen skulle jag gissa. Sätter man den inne i maskinen är rutan krossad (igen) och pumpen säkert borta sen.

Mest retsamt då jag har aningar om vem tjuven är, men kan inget bevisa om man inte ser det själv. Och det händer för sällan för att man skall kunna ligga och lura på nätterna.

Sorry, blev offtopic nu..
Svana
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:55, 25-08-2011
Ort: Nynäshamn (Stockholm)
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Motorklubben:

Baklastare BM841 (SÅLD)
Hjullastare BM L70 -89
Hyvel VHK310
Brandbil F85
Vält HATRA

Mina privata:

Volvo Terrängbil 13
..och ett gäng stylade Volvobilar.

(www.garaget.org/svana)

dimorep

#36 » 01:04:55, 21-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nä, man lagar inte ett fel genom att ändra något annat! Alltid bättre att åtgärda "grundfelet" (i detta fallet kanske bara att byta en eller ett par dåliga slangar) istället för att "bygga runt det" (och med det kanske skapa andra problem)... :/

Mycket prat om vilka insp.pumpar som sitter på vilken "70-motor" och vilken motor det ligger i den aktuella maskinen nu. Kollade lite på det och det Boschnumret som står på insp.pumpen talar om att det är en TD70E motor (ivf pump till en sådan). :wink:
Och de satt bla i Volvos lastbilar (F86, F/N7) mellan 74 och 78 och i deras bussar fram till -85.
-Källa Bosch ESI(tronic).


Lite info om de olika modellerna av gamla 7-liters motorn:

*D70A 140hk / 441Nm Pumptyp NNL 6H 80/306 Matarpump DFP 3/64 (0.6 - 1.0 Bar)

*TD70A 170hk / 540Nm Fanns med fyra olika pumptyper. NNL 6H 80/307, NNL 6H 80/359, PE 6P 100/320 RS 100 eller PE 6P 100/320 RS 169 Z
De två första hade matarpump DFP 3/64 och de andra FP/K 22P 9 (båda 0.6 - 1.0 Bar).
Laddtryck 0.6 - 0.7 Bar

*D70B 150hk / 471Nm Fanns med två olika pumptyper. NNL 6H 80/404 eller DPA 3268 F 620
Matarpump DFP 3E/64 (0.6 - 1.0 Bar) eller DFP 6A/16 (0.2 - 0.4 Bar)

*TD70B 192hk / 618Nm Fanns med två olika pumptyper. PE 6P 100/320 RS 169 eller PE 6P 100A/320 RS 169 Matarpump FP/K 22 P 9 (0.6 - 1.0 Bar)
Laddtryck 0.8 - 0.9 Bar

*TD70D 165hk / 550Nm Pumptyp PE 6 P 100A 320 RS 269 Matarpump FP/K 22 P 9 (0.6 - 1.0 Bar)
Laddtryck 0.9 - 1.0 Bar

*TD70E 210hk / 667Nm Pumptyp PE 6 P 110A 320 RS 272 Matarpump FP/K 22 P 9 (1.0 - 1.5 Bar)
Laddtryck 0.9 - 1.0 Bar

*TD70F 236hk / 825Nm Pumptyp PE 6 P 110A 320 RS 413 Matarpump FP/K 22 P 9 (1.0 - 1.5 Bar)
Laddtryck 1.1 - 1.2 Bar

*TD70G 213hk / 700Nm Pumptyp PE 6 P 110A 320 RS 413 Z Matarpump FP/K 22 P 9 (1.0 - 1.5 Bar)
Laddtryck 1.0 - 1.1 Bar

-Källa Volvo LV: servicehandb.

Så det har förekommit ett antal olika insp.pumpar (både av rad och fördelar -modell) samt i kombination med några olika matarpumpar och matartryck.
-Kanske blev liitee :off_topic: men då får någon snäll mod. dela upp tråden... :thumme:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Svana (trådstartaren)

#37 » 10:37:13, 21-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dimorep>> Tackar, mycket kul att få lära sig lite. Kul med såna som du som orkar egagera sig så för oss andra (foch för mig) :buga:

Skaplig spis på Bettan alltså, synd det inte va en F.. hehe
Svana
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:55, 25-08-2011
Ort: Nynäshamn (Stockholm)
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Motorklubben:

Baklastare BM841 (SÅLD)
Hjullastare BM L70 -89
Hyvel VHK310
Brandbil F85
Vält HATRA

Mina privata:

Volvo Terrängbil 13
..och ett gäng stylade Volvobilar.

(www.garaget.org/svana)

Svana (trådstartaren)

#38 » 20:48:01, 21-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja..inte grundfelet eftersom detta problem varit låååång tid, troligen 6 år.. Men kvällens upptäckt torde ju en klar försämring också..returrör mellan två spridare..HELT AVBRUTEN haha. Fan att man inte klättrat upp och kikat tidigare. Pinsamt!!

Bild
Svana
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:55, 25-08-2011
Ort: Nynäshamn (Stockholm)
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Motorklubben:

Baklastare BM841 (SÅLD)
Hjullastare BM L70 -89
Hyvel VHK310
Brandbil F85
Vält HATRA

Mina privata:

Volvo Terrängbil 13
..och ett gäng stylade Volvobilar.

(www.garaget.org/svana)

Gravelman

#39 » 13:44:09, 22-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svana skrev:Och det händer för sällan för att man skall kunna ligga och lura på nätterna.


Köp en billig åtelkamera med ir-blixt; då syns inte blixten men det blir klara och tydliga bilder även nattetid!

// Mats
Senast redigerad av Gravelman 13:44:54, 22-03-2012, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Gravelman
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:52:03, 25-11-2006
Ort: Jämtland
Sverige
Maskintyp: Lastbil

VHK116.1

#40 » 21:29:40, 22-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag hoppas att problemet är löst med diesel eller luft läckan?
Vad gäller motorer och effekter så verkar det att vara många
varianter på effekt beroende på användning. T.ex Industri stationär
lastbil eller buss. Även olika effektnormer kan ställa till det.
T.ex SAE , SAE SMMT och DIN.
Att lagföra kriminella element kan nog anses vara väldigt svårt.
Den enda möjlighet som ev. kan finnas är att besöka elementen
helst på brottsplatsen eller i hemmet. Men om någon form av
insats bedrivs mot brottet eller brottslingar från min sida så
skall jag vara medveten om att det kan straffas hårt mot mig och
med fängelse eller böter som en omedelbar påföljd.
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

Oskar B

#41 » 19:35:03, 23-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har väll två 12 volts batterier som är seriekopplade vilket betyder att du kan ploka ut 12 volt? Då funkar denna pump utmärkt, pris 199:-

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... mp-523227/
Bild
Senast redigerad av Oskar B 19:35:58, 23-03-2012, redigerad totalt 1 gång.
Det här blir dyrt de.
Användarvisningsbild
Oskar B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:50, 10-11-2007
Ort: Härnösnd/Häggdånger
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis Chalmers TL14D
David Brown PRAIRIE IC/1 Cropmaste
Volvo Bm 280 (tröska)
Ford Fordson Power Major
Massey Ferguson 186 (tröska)
Volvo T21

LeifAndersson

#42 » 19:52:12, 23-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man undviker i det längsta att ta kraft ur det ena batteriet när de sitter seriekopplade. Är ett mycket effektivt sätt att få laddningsstörningar med överladdat batteri som följd. En omformare 24-12v är bättre om man behöver 12v till något. Redan en vanlig radio av den gamla antika typen utan egentligt uttag kunde ställa till det om den kopplades på ett batteri.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Oskar B

#43 » 20:18:43, 23-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Man undviker i det längsta att ta kraft ur det ena batteriet när de sitter seriekopplade. Är ett mycket effektivt sätt att få laddningsstörningar med överladdat batteri som följd. En omformare 24-12v är bättre om man behöver 12v till något. Redan en vanlig radio av den gamla antika typen utan egentligt uttag kunde ställa till det om den kopplades på ett batteri.


Ja då lärde man sig något nytt även denna dag :thummar:
Det här blir dyrt de.
Användarvisningsbild
Oskar B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:50, 10-11-2007
Ort: Härnösnd/Häggdånger
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis Chalmers TL14D
David Brown PRAIRIE IC/1 Cropmaste
Volvo Bm 280 (tröska)
Ford Fordson Power Major
Massey Ferguson 186 (tröska)
Volvo T21

VHK116.1

#44 » 21:24:01, 23-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att använda 12V komponenter i ett 24V system är oftast inte så
komplicerat. Ett seriemotstånd inkopplat i serie med förbrukaren
fungerar där strömförbrukning är relativt konstant och liten som
t.ex bränslepump och mätinstrument. Att koppla in på seriekabeln
mellan batterier i ett 24V system kan funka vid liten ström men
kan ändå orsaka en oblans i batteriets celler.
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

Michael Meier

#45 » 10:18:15, 24-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

VHK116.1 skrev:.... Att koppla in på seriekabeln
mellan batterier i ett 24V system kan funka vid liten ström men
kan ändå orsaka en oblans i batteriets celler.


Det där är onödigt att skriva efter det att Leif förklarat varför det inte är lämpligt.

Ingen har sagt att det inte går att göra så, men är klart olämpligt just på grund av att det skapar obalans, det är ingen tveksamhet i att det skapar obalans ! Det är skillnad om vi funderar och kluddar i trådarna, det är dom till för, men i detta fall ger det helt felaktig bild av hur vi löser detta lilla bekymmer med 12V i 24V system.

För trådens informationskvalite torde du definitivt redigera ditt inlägg och undvika att skriva
kan ändå orsaka
när det gäller en sådan simpel sak som en vedertagen sanning.


:smile: Använd skrivspråket korrekt, glöm inte bort att dina ord kommer att användas av andra med tillägget (dom har sagt)

Och du får gärna påpeka mina fel VHK, det är mye enklare att se andras fel, än sina egna.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till Väghyvlar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se