Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerVäghyvlar

Varför rinner dieslet tillbaks till tanken VHK 310? (NU bilder)

52 inlägg • Sida 4 av 4
Diskutera väghyvlar här

dimorep

#46 » 11:16:51, 24-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag skrev innan. :wink:
-Åtgärda urspungsproblemet / felorsaken istället för att "bygga runt" det, med saker som kan orsaka ännu mera problem!

Förutom (det ständigt förekommande) 12 / 24 V. problemet... :/

Klarar en sådan pump av att leverera så mycket flöde som motorn kan tänkas behöva, under ALLA möjliga situationer?
Vad händer med resterande bränslesystem när det matas med tryck redan på "sugsidan"?
Och vad blir det slutliga matartrycket?

Bränslesystem är känsliga saker som består av noga tills. avvägda komponenter och bör inte ändras, bara hållas i gott skick. Tex så ger en mek. matarpump ett lågt flöde på lågt varavtal (då förb. är liten) och ökar sen sin kapacitet med motorvarvtalet (då förb. brukar vara stort/större), det gör inte en elpump. Överströmningsventiler av typen "fjäderbelastad kula" brukar klara det, men inte de som bara består av ett "litet hål" = strypning.

Påstår INTE att det skulle bli fel eller inte fungera, men det är saker som man måste ta hänsyn till först så att inget "går fel"... Speciellt om man rek. någon annan något sådant, även om det säkert gjorts i all välmening! :thumme:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.



LeifAndersson

#47 » 11:58:03, 24-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det där med elpump provade vi redan för 15-20år sedan på tröskor som tappade bränslet till och från. Med en tryckande pump nere vid bränsletanken skapades andra problem i bränslesystemet som skapade nya driftstörningar. :x
Den optimala lösningen där blev en liten "slavtank"(ofta tillverkad av tröskans gamla originaleldsläckare) uppe vid motorn med en systemtryckventil på c.a. 0,1 bar, där motorns ordinarie sugledning kopplades in. Då matades ordinarie system med ett förtryck som motsvarade c.a. 1m fallhöjd från bränsletanken, vilket funkade utmärkt .
Elpumpen vi använde var en Holley "herrejösses" pump med ordentligt flöde.
Långt senare kom liknande lösningar på extrema tävlingsmotorer, men jag tror vi var först där utan att egentligen veta om det. :mrgreen:
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

JOLOF

#48 » 10:31:08, 26-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Det där med elpump provade vi redan för 15-20år sedan på tröskor som tappade bränslet till och från. Med en tryckande pump nere vid bränsletanken skapades andra problem i bränslesystemet som skapade nya driftstörningar. :x
Den optimala lösningen där blev en liten "slavtank"(ofta tillverkad av tröskans gamla originaleldsläckare) uppe vid motorn med en systemtryckventil på c.a. 0,1 bar, där motorns ordinarie sugledning kopplades in. Då matades ordinarie system med ett förtryck som motsvarade c.a. 1m fallhöjd från bränsletanken, vilket funkade utmärkt .
Elpumpen vi använde var en Holley "herrejösses" pump med ordentligt flöde.
Långt senare kom liknande lösningar på extrema tävlingsmotorer, men jag tror vi var först där utan att egentligen veta om det. :mrgreen:


Inget nytt under kjolen. Slavtank/dagtank hade man på racerbilar åtminstone på 30-talet. Ibland var det den medföljande mekens jobb att pumpa soppa till dagtanken. :grin:
JOLOF
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:15:58, 03-01-2010
Ort: Arboga/Borlänge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: VOLVO T21, T24, T31
AGRIA 4800
AGRIA/REINHARDT DRABANT
Grålle
BM VICTOR
BM BOXER

Svana (trådstartaren)

#49 » 12:19:46, 26-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

JOLOF skrev:
LeifAndersson skrev:Det där med elpump provade vi redan för 15-20år sedan på tröskor som tappade bränslet till och från. Med en tryckande pump nere vid bränsletanken skapades andra problem i bränslesystemet som skapade nya driftstörningar. :x
Den optimala lösningen där blev en liten "slavtank"(ofta tillverkad av tröskans gamla originaleldsläckare) uppe vid motorn med en systemtryckventil på c.a. 0,1 bar, där motorns ordinarie sugledning kopplades in. Då matades ordinarie system med ett förtryck som motsvarade c.a. 1m fallhöjd från bränsletanken, vilket funkade utmärkt .
Elpumpen vi använde var en Holley "herrejösses" pump med ordentligt flöde.
Långt senare kom liknande lösningar på extrema tävlingsmotorer, men jag tror vi var först där utan att egentligen veta om det. :mrgreen:


Inget nytt under kjolen. Slavtank/dagtank hade man på racerbilar åtminstone på 30-talet. Ibland var det den medföljande mekens jobb att pumpa soppa till dagtanken. :grin:


Exakt. Idag heter det catchtank och man har det fortfarande på extrema jänkare typ Sthlm Open-kärror (illigala streetracers) och extrema turbobyggen, bla polarn i sin turbokonverterade BMW 6a :-)
Svana
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:55, 25-08-2011
Ort: Nynäshamn (Stockholm)
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Motorklubben:

Baklastare BM841 (SÅLD)
Hjullastare BM L70 -89
Hyvel VHK310
Brandbil F85
Vält HATRA

Mina privata:

Volvo Terrängbil 13
..och ett gäng stylade Volvobilar.

(www.garaget.org/svana)

P-sson

#50 » 21:22:41, 05-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

De har varit tyst, ja vel höra åtgädre å resultat. :uupps:
P-sson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:28:21, 17-08-2010
Ort: HJO
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Allt i allo

VHK116.1

#51 » 21:31:38, 05-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tydligen var problemet en dålig lödning vid returröret vid en av
spridarna.
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

Svana (trådstartaren)

#52 » 12:54:01, 06-04-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svar nej, ett sånt här fel sker inte pga otät returledning mellan spridarna, som några sagt till mig, att returledningen skall kunna vara helt bortskruvad och det ska inte rinna tillbaks diesel / bli luft i systemet ändå.

Jag hoppades givetvis att det skulle bli skillnad efter jag åtgärdat returen iallafall..men nej. Tog bort dom där små backventilerna i pumpen som visades på sprängskiss här, inget fel eller smuts där så nu tror jag faktiskt att jag ska gå loss på filterhållaren istället och nogrannt kolla fler luftläckage.

Sorry dålig update, men hållt på med andra maskiner, 4 bilar och en sur kärring så blir inte mycket gjort på motorklubben på kvällarna. Just det, dök ju upp en ny skopa till hjullastaren där, va ju tvungen hinna leka lite med den oxå.. hehe (Se en annan tråd sen).

Dieselproblemet ska fortsätta felsökas imorgon efter en motortvätt. /mvh svana
Svana
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:55, 25-08-2011
Ort: Nynäshamn (Stockholm)
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Motorklubben:

Baklastare BM841 (SÅLD)
Hjullastare BM L70 -89
Hyvel VHK310
Brandbil F85
Vält HATRA

Mina privata:

Volvo Terrängbil 13
..och ett gäng stylade Volvobilar.

(www.garaget.org/svana)


Återgå till Väghyvlar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se