Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerVäghyvlar

Varför rinner dieslet tillbaks till tanken VHK 310? (NU bilder)

52 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera väghyvlar här

Svana (trådstartaren)

#1 » 17:52:38, 12-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Misstänker att det kanske sitter en backventil någonstans som inte funkar som den ska..

När man ska kallstarta måste man handpunpa på dieselpumpen i ett par minuter för att få igång rovan, och varm motor räcker det att den varit avstängd en halvtimme och man får nöta 5 sekunder på fullgas innan hon gårigång.

Har ej funnit synliga dieselläck någonstans, kan det sitta nån backventil någonstans på pumpen, nån som vet? /mvh.svana
Senast redigerad av Svana 01:36:56, 20-03-2012, redigerad totalt 1 gång.
Svana
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:55, 25-08-2011
Ort: Nynäshamn (Stockholm)
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Motorklubben:

Baklastare BM841 (SÅLD)
Hjullastare BM L70 -89
Hyvel VHK310
Brandbil F85
Vält HATRA

Mina privata:

Volvo Terrängbil 13
..och ett gäng stylade Volvobilar.

(www.garaget.org/svana)



Maskin

#2 » 18:14:33, 12-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jeg kjenner ikke til denne maskinen, men det kan høres ut som du har en dårlig slange/kobbling en plass. Kan være vanskelig å finne, for om den trekker luft INN i slangen, ser du ingen diesel på utsiden.

Jeg ville sett over og gjerne byttet alle gamle dieselslanger, strammet alle koblinger, og sett om det hjalp.

Har den alltid vært slik? Om den ble slik etter feks filterbytte, sjekk at alle o-ringer/gummitettinger ligger som dem skal.
Fiatagri 88-94
Bigab 10-14
Takeuchi TB135
Användarvisningsbild
Maskin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:06:47, 01-12-2010
Ort: Trøndelag
Norge
Maskintyp: Hjullastare

jörgen.ottosson

#3 » 18:28:45, 12-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter tanken högre än dieselpumpen? i så fall kan det inte rinna tillbaks, då kanske det rinner ut?

Annars så sitter det två backventiler i matarpump/handpump och en på returen från antingen insprutningspumpen, eller på filltren.
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

LeifAndersson

#4 » 18:48:24, 12-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om det är på hyveln eller L70 så har du en läcka på sugledningen mellan tank och matarpump.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

dimorep

#5 » 19:40:15, 12-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Leif, det står VHK 310 i rubriken (ivf nu) så då borde det vara hyveln... :wink:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

LeifAndersson

#6 » 20:03:54, 12-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man kan ju inte ha koll på alla rubriker både här och där. :mrgreen:

Byt slang och alla tätningsbrickor så brukar det lösa sig. :thumme:
Det var tydligen taskig kvalité på de där slangarna, ofta höll de bara i drygt 30år. :grin:
Har bytt flera på BM hyvlar med samma symtom.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Svana (trådstartaren)

#7 » 22:05:06, 12-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, nu snackar vi väghyvel hehe..
Tanken sitter ju sjukt lågt och trots full tank är jag inte förvånad att det vill rinna bakvägen, men den har bara varit så här sista 2 åren. Och nu när man börjar få stil på Bettan vill man ju fortsätta att göra den ännu bättre..

Jag har bytt ledningar/slangar där tidigare då tanken va nere för regörning/svetsning och jag vågar påstå att tom ett litet litet läckage i den stilen skulle sätta betydligt större spår typ luft i systemet och yttre läck. Nu är det torrt hela ledningsvägen från pump-filter-tank. Borde dessutom suga in luft i ett sånt läckage, maskinen är sjukt känslig för luft sedan tidigare så det borde märkts.

Ni nämnde backventil, men exakt VAR sitter dem? I handpumpen eller nån av pluggarna före handpumpen?
/tack alla vänliga
Svana
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:55, 25-08-2011
Ort: Nynäshamn (Stockholm)
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Motorklubben:

Baklastare BM841 (SÅLD)
Hjullastare BM L70 -89
Hyvel VHK310
Brandbil F85
Vält HATRA

Mina privata:

Volvo Terrängbil 13
..och ett gäng stylade Volvobilar.

(www.garaget.org/svana)

johaniskogen

#8 » 22:09:48, 12-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

vet inte hur de ser ut på just denna, men kan sitta i tankanslutningen.. och har man problem så kan man alltid införskaffa en backventil och motera på slangen.
johaniskogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:10:49, 25-09-2011
Ort: strängnäs
Sverige
Maskintyp: Traktor

P-sson

#9 » 22:20:52, 12-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja e nästan säker på att de e läckledningarna mällan spridarna som har torkatt,
byt även kopparbrikorna.
Retursidan e lika viktig som trycksidan när den tappar bränslet
P-sson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:28:21, 17-08-2010
Ort: HJO
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Allt i allo

jörgen.ottosson

#10 » 22:24:12, 12-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

själva käglan,pos 14 även fädrarna 15 kan "någon" sölat bort. ( borde vara en pump av den typen)
http://www.traktordelar.nu/bm350-matarpump.htm
Bild
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Oskar B

#11 » 22:37:06, 12-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du kan alltid göra en fusklösning så länge. Vet inte om denna passar men det finns en uppsjö olika på marknaden.
Ändring: Såg att detta inte är rätt typ men finns ju andra.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Re ... ang-82579/
Bild
Senast redigerad av Oskar B 22:42:03, 12-03-2012, redigerad totalt 1 gång.
Det här blir dyrt de.
Användarvisningsbild
Oskar B
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:25:50, 10-11-2007
Ort: Härnösnd/Häggdånger
Maskintyp: Traktor
Maskin: Allis Chalmers TL14D
David Brown PRAIRIE IC/1 Cropmaste
Volvo Bm 280 (tröska)
Ford Fordson Power Major
Massey Ferguson 186 (tröska)
Volvo T21

Svana (trådstartaren)

#12 » 22:57:32, 12-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

P-sson skrev:Ja e nästan säker på att de e läckledningarna mällan spridarna som har torkatt,
byt även kopparbrikorna.
Retursidan e lika viktig som trycksidan när den tappar bränslet


Ok, det har du rätt i..j*vla retur rören e ju skit från s*t*n, på alla andra maskiner vid folkraceklubben har jag monterat nya fräscha gummislangar mellan spridarna på retursidan.. Jag börjar nog där, för där har jag inte skruvat alls..än.

Sen ska jag kolla andra tipset och sprängskissen på matarpumpen, tack ska ni ha :-) /svana
Svana
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:55, 25-08-2011
Ort: Nynäshamn (Stockholm)
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Motorklubben:

Baklastare BM841 (SÅLD)
Hjullastare BM L70 -89
Hyvel VHK310
Brandbil F85
Vält HATRA

Mina privata:

Volvo Terrängbil 13
..och ett gäng stylade Volvobilar.

(www.garaget.org/svana)

VHK116.1

#13 » 23:17:10, 12-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

På den är det en D70A motor med CAV inspr.pump.
Matarpumpn är integrerad med inspr.pumpen.
Matartrycket skall vara 0.6-1.0 kp/cm.
Viktigt är att kolla backventil och att sugleningar är hela så
att luft inte finns i systemet. Att byta bränslefilter ibland är också
bra.
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

Svana (trådstartaren)

#14 » 13:13:02, 13-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

VHK116.1 skrev:På den är det en D70A motor med CAV inspr.pump.
Matarpumpn är integrerad med inspr.pumpen.
Matartrycket skall vara 0.6-1.0 kp/cm.
Viktigt är att kolla backventil och att sugleningar är hela så
att luft inte finns i systemet. Att byta bränslefilter ibland är också
bra.


Slarvigt av mig, glömde skriva att maskin inte är orginal..troligen sitter det en TD70 i nu. Jag osäker på exakta maskinbetäckningen, står den instansad någonstans? Men tror ändå pumpen är en CAV som du skriver. Jag ska dit ikväll och studera närmare..

Bränslefilter och sugledningar är som sagt redan kollade tidigare. Jag ska forska i returledningar och backventil i pumpen när jag får tid.
Svana
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:55, 25-08-2011
Ort: Nynäshamn (Stockholm)
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Motorklubben:

Baklastare BM841 (SÅLD)
Hjullastare BM L70 -89
Hyvel VHK310
Brandbil F85
Vält HATRA

Mina privata:

Volvo Terrängbil 13
..och ett gäng stylade Volvobilar.

(www.garaget.org/svana)

Jonrad89

#15 » 18:43:20, 13-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rätta mig om jag har fel nu, men när det gäller D/TD70 så är det väl mer eller mindre så att det (oftast?) är Bosch-pump på TD70'n och CAV på D70'n?

Det har ivf varit så på våra maskiner vad jag kan minnas.
När vi köpte vår 1240 hjullastare så satt det en trött och helslut D70 som fick flytta ut för att ersättas med en TD70B lastbilsmotor.
Med TD70B'n på slutet innan den gav upp så hade vi problem med att den kunde vara riktigt tjurig om den stått över en helg.

Fixade en "rep-sats" med handpump och backventil? så blev det riktigt bra.

Sen fick TD70B'n flytta ut och ge plats åt en TD70G lastbilsmotor.

På vår TD70B sitter det en liten plåt på motorns högra sida (under all volvo-gegga) mellan oljepåfyllning och spritburken:
Bild

Och på TD70G'n har jag för mig det sitter stansat på ena sidan mellan topp/block??

Såg även att du fanns i Nynäs, så jag sitter precis "utanför" dig på Utö/Ålö :grin:
Senast redigerad av Jonrad89 18:44:02, 13-03-2012, redigerad totalt 1 gång.
Jonrad89
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:55, 30-01-2008
Ort: Haninge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Case 1188LC -98
Pel-Job EB68 -89
Volvo BM LM1240
Volvo BM DR860TL
Volvo F86 -74
Volvo Viking -63 maskintrailer
Atlas Copco ROC30x?
Volvo BM SM969 + Lastväxlare
Hemek 650 skotare
Volvo VHK85
Volvo T22 -50


Återgå till Väghyvlar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se