Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerVäghyvlar

Varför rinner dieslet tillbaks till tanken VHK 310? (NU bilder)

52 inlägg • Sida 2 av 4
Diskutera väghyvlar här

VHK116.1

#16 » 22:23:09, 13-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

TD70 på en VHK 310 är toppenbra! Mer effekt och en lägre bränsleförbrukning mot en D70A. Bosch insprut är nog standard på
motorerna från Volvo Penta under den tiden.
CAV var enbart på D70A vad jag vet?
Båda fabrikaten har en membranpump inbyggd i insprutningspumpen.
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200



jörgen.ottosson

#17 » 22:29:36, 13-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

...är det membran pump, då brukar ju ventilerna lossna från huset i pumpen. (De sitter ändå i handpumpen, men det behöver ju inte vara det som är problemet i ditt fall för det)
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Turbodiesel

#18 » 01:51:03, 14-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

VHK116.1 skrev:TD70 på en VHK 310 är toppenbra! Mer effekt och en lägre bränsleförbrukning mot en D70A. Bosch insprut är nog standard på
motorerna från Volvo Penta under den tiden.
CAV var enbart på D70A vad jag vet?
Båda fabrikaten har en membranpump inbyggd i insprutningspumpen.


CAV insprutningspump sitter även på TD70A.

Det brukar vara: Boschpump= Kolvmatarpump
CAVpump = Membran eller membrankolvpump

Den kombinerade med en membrantätad kolv (CAV) tog vara på de båda typernas fördelar. Membranpump=bra sugförmåga. Kolvpump=bra tryckförmåga. Om jag minns rätt.
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

VHK116.1

#19 » 22:22:41, 14-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

TD70A är inte det en lastbilsmotor? Kolv eller membran är kanske
utan betydelse när det är små tryck och flöden. D70B eller TD70B
har också membran men då med Bosch pump.
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

Turbodiesel

#20 » 22:51:47, 14-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Boschpump med membranmatare? det är nästan att jag vill ha en bild på det.. Om det gäller D70B/TD70B med Bosch insprutning. Aldrig sett detta tidigare.

Däremot ganska vanliga på mindre Boschpumpar på bl,a Deutz.

Varför skulle A motorn vara speciellt för lastbilar?


Som sagt.. en bild om du har,, behöver till pumpbildsamlingen :grin:
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

Svana (trådstartaren)

#21 » 13:10:33, 15-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag håller på me massa annat nu, och Björn Skifs föreställningar och jobb och middagar och Top Gear Globen..hinner inte ett skit på kvällarna hehe.

Lovar fota när jag är uppe vid motorklubben så ska vi reda ut exakt vad som sitter på min maskin. //svana
Svana
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:55, 25-08-2011
Ort: Nynäshamn (Stockholm)
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Motorklubben:

Baklastare BM841 (SÅLD)
Hjullastare BM L70 -89
Hyvel VHK310
Brandbil F85
Vält HATRA

Mina privata:

Volvo Terrängbil 13
..och ett gäng stylade Volvobilar.

(www.garaget.org/svana)

VHK116.1

#22 » 21:31:59, 15-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt klart har Turbodiesel rätt. Membran CAV och kolv Bosch.
Men D70B och TD70B är med Bosch pump från MO46197/XXXXX-: A
Användarvisningsbild
VHK116.1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:59:21, 21-10-2010
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: BM VOLVO VHK116
VOLVO BM 4200

Turbodiesel

#23 » 21:56:34, 15-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

VHK116.1 skrev:Helt klart har Turbodiesel rätt. Membran CAV och kolv Bosch.
Men D70B och TD70B är med Bosch pump från MO46197/XXXXX-: A


Hade helt klart varit roligare om du hittat en sådan bosch med membranmatare.

Ibland finns det roliga konstruktioner. ex,v Claas gamla tröskor (med perkins). Ofta var det boschsystem på dessa (kolvmatare med adapter & bosch filterhållare med tryckregulator) förutom inspr, pumpen som var en CAV rotorpump. Tyskarna nöjde sig inte med Perkins standardlösning. :grin:

(Porr)
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

janneB

#24 » 08:19:59, 16-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du slangar mellan tank-pump-filter-pump, kan du pröva att
sätta en svetsklämma på slangen och pröva dig fram.

Tillägg: Över natten.

Sätter du dit en extra backspärr bör du sätta den närmast tanken.
Senast redigerad av janneB 08:40:53, 16-03-2012, redigerad totalt 1 gång.
janneB
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:34:33, 17-12-2007

Svana (trådstartaren)

#25 » 01:34:41, 20-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för tipsen! Här kommer bilder jag lovade på pumpen vi talar om, maskinen är en VHK310 med en TD70 spis.. Varsågoda:
Bild

Bild

Bild

Bild

Sååå, om jag vill kolla en ev.backventil i pumpen, var finner jag den? I handpumpen?
Svana
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:55, 25-08-2011
Ort: Nynäshamn (Stockholm)
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Motorklubben:

Baklastare BM841 (SÅLD)
Hjullastare BM L70 -89
Hyvel VHK310
Brandbil F85
Vält HATRA

Mina privata:

Volvo Terrängbil 13
..och ett gäng stylade Volvobilar.

(www.garaget.org/svana)

jörgen.ottosson

#26 » 06:28:19, 20-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

den ena sitter under handpumpen, den andra under pluggen.
Bild

gämför med bilden under....så ser du hur det ser ut under pluggarna.

jörgen.ottosson skrev:själva käglan,pos 14 även fädrarna 15 kan "någon" sölat bort. ( borde vara en pump av den typen)
http://www.traktordelar.nu/bm350-matarpump.htm
Bild
Deus ex machina
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

LeifAndersson

#27 » 09:34:26, 20-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den högra banjokopplingen ser för j**lig ut, var inte den slangen bytt sa du?
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Svana (trådstartaren)

#28 » 10:22:33, 20-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack jörgen :buga:

Leif>> Jo alla slangar bytta, sitter rör från banjokopplingarna och slangar med slangklämmor längre bort. Klart man kan kika på banjotätningarna men det är inte där jag kommer börja. Dom sitter så lågt så hade det varit minsta lilla pora där hade man sett att det svettats lite, och det är alltid torrt där omkring.

Men givetvis ska man kolla dem framöver, det är aldrig onödigt på gamla maskiner. /mvh svana
Svana
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:55, 25-08-2011
Ort: Nynäshamn (Stockholm)
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Motorklubben:

Baklastare BM841 (SÅLD)
Hjullastare BM L70 -89
Hyvel VHK310
Brandbil F85
Vält HATRA

Mina privata:

Volvo Terrängbil 13
..och ett gäng stylade Volvobilar.

(www.garaget.org/svana)

LeifAndersson

#29 » 10:36:13, 20-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det svettas inget på sugsidan, det räcker med en mikroskopisk otäthet för den ska tappa bränsle. Och du ska ALDRIG ha slang med klammer på sugsidan, där duger bara pressade kopplingar och nya tätningsbrickor.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Michael Meier

#30 » 11:15:55, 20-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svana skrev:....Jag har bytt ledningar/slangar där tidigare då tanken va nere för regörning/svetsning ....
Svana skrev:....Jo alla slangar bytta, sitter rör från banjokopplingarna och slangar med slangklämmor längre bort....

LeifAndersson skrev:Den högra banjokopplingen ser för j**lig ut, var inte den slangen bytt sa du?


Nu retas jag lite Svana, Ta inte illa upp :smile:


Leif, Svana skriver inte att han har bytt till nya slangar :mrgreen: han har bara vänt på dom...
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige


Återgå till Väghyvlar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se