Sida 1 av 1

Oljor i Svedalahyvel

InläggPostat: 23:37:46, 15-03-2012
av Perjos
Nu när väghyveln är hemma kanske man skulle ta och byta lite oljor. Har inga papper på den alls, så är det någon som har en susning om vilka oljor man ska hälla i boggilådor och växellåda.

Sv: Oljor i Svedalahyvel

InläggPostat: 21:46:18, 23-03-2012
av VHK116.1
I boggielådor används med fördel 80W/90 API GL5.
Till mekaniska växellådor fungerar den oljan också.
Men skall man följa orginal rekomendation så borde
det vara 80W/90 API GL1. Men vad som är viktigast är
att kontrollera så att inget vatten finns i transmissionen.

Re: Oljor i Svedalahyvel

InläggPostat: 11:08:57, 24-03-2012
av Loke
Perjos skrev:Har inga papper på den alls


Har du kollat "Downloads"?


Loke

Re: Sv: Oljor i Svedalahyvel

InläggPostat: 11:37:55, 24-03-2012
av dimorep
VHK116.1 skrev:I boggielådor används med fördel 80W/90 API GL5.
Till mekaniska växellådor fungerar den oljan också.
Men skall man följa orginal rekomendation så borde
det vara 80W/90 API GL1.


:uupps: :uupps: -Hur menar du nu? :klia:
Du säger "fördel GL5" (en hypoid olja som ALLA vet bara ska användas där den rek. av maskin / olje -tillv.) men samtidigt säger du "org. borde vara GL1" :???:

Då borde det lämpligtvis vara max en GL4 olja som ska användas där.
Eller har du någon KÄLLA att referera till, som rek. något annat?

Sv: Oljor i Svedalahyvel

InläggPostat: 20:06:38, 24-03-2012
av VHK116.1
Oljor oavsett användning har utvecklats mycket sedan 50-tal.
Att använda en nyare olje teknologi är alltid en fördel.
Rostskydd och slitage har minskats med GL5.
Även GL1 har förbättrats på många sätt.
Motoroljor är också väldigt intressant och hur de har förbättrats på
alla sätt sedan 50-tal.

Sv: Oljor i Svedalahyvel

InläggPostat: 21:02:38, 24-03-2012
av dimorep
VHK, du är en envis person då det gäller oljor, speciellt GL5... :mrgreen:

Ja, det är väl tur att utvecklingen gått framåt även inom oljebranchen och dess produkter. Så att de kan matcha kraven från maskintillverkarna (eller det är kanske på "andra hållet"..?).
Men fortfarande är det rätt produkt på varje smörjställe som är det bästa alternativet och det har inget samband med "högsta klassning" att göra. :wink:

På vilket vis skulle GL5 ha minskat slitage (förutom där den är rek. att vara) och förekomst av rost? Eller menar du att det har FÖRSÄMRATS i och med GL5 oljor?
Oavs vilket så förklara gärna det lite mera. :thumme:

Sv: Oljor i Svedalahyvel

InläggPostat: 23:48:02, 24-03-2012
av Perjos
Ja, det känns som att det borde vara 80-90 i både boggilådor och växellåda. I växellådan sitter (enligt det enkla prospekt jag fått från Maskinskyddarna) iofs nån pump som ska förse överväxeln med smörjning. Vet inte om 80-90 kanske är för tjock att pumpa? Iofs behöver nog överväxeln ingen smörja eftersom den ändå inte funkar i dagsläget... Får nog undersöka lite mer, har inte hittat nån nivåplugg eller sticka för växellådsoljan heller.

GL5 häller jag nog inte i, eftersom maskinen är tillverkad innan man tänkt på GL-klasser (antar jag) duger det nog gott med en helt "vanlig" 80-90.

edit: På downloads har jag inte hittat nåt om Svedala.

Sv: Oljor i Svedalahyvel

InläggPostat: 20:38:39, 27-03-2012
av VHK116.1
Oljor är inte svårt. Om den mekanik som finns på maskinen och om tillverkarens krav är kända så kan jag enkelt välja en olja som
är bättre än de som då rekommenderades. Vad som är kanske
intressant är att hur moderna oljor har förenklat vår vardag väldigt mycket.

Sv: Oljor i Svedalahyvel

InläggPostat: 08:27:20, 01-11-2012
av anders nyqvist
Hej skulle vara lite försiktig att använda en hypoid Gl5 olja till växellådan, tillsatserna kan vara aggresiva mot mässing! om det finns några sådana prylar i lådan. Gl5 är också vad jag fått lära mig utvecklad för att tåla höga tryck tex i en slutväxel där ytor glider mot varandra, dom är inte lämpliga för rakskurna kuggar då det kan finnas risk för påbyggnad av material på kuggflankerna.
Skulle vara intresserad av ett smöjschema till en Sd2 a om det finns någonstan.