Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerVäghyvlar

VHK310 utan laddning (EDIT: NU med laddning igen)

33 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera väghyvlar här

Svana (trådstartaren)

#1 » 02:27:09, 17-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

..vafan verkar som allt ska rasa för mig nu! Räcker det inte med en sak i taget längre..

Laddlampan tändes under körning, generatorn snurrar normalt och ingen spänning på nån av kablarna. Känns som tillfället att byta till växelströmmare. Vacuumet används inte längre, och jag testade koppla ur det och märkte ingen skillnad.

Det är väl bara att plugga ihop dess oljematning-slang och returen med varann och kasta likströmmaren i soporna och kasta dit en växeljocke istället, eller vad anser ni?



/svana
Senast redigerad av Svana 00:26:20, 08-04-2012, redigerad totalt 2 gånger.
Svana
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:55, 25-08-2011
Ort: Nynäshamn (Stockholm)
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Motorklubben:

Baklastare BM841 (SÅLD)
Hjullastare BM L70 -89
Hyvel VHK310
Brandbil F85
Vält HATRA

Mina privata:

Volvo Terrängbil 13
..och ett gäng stylade Volvobilar.

(www.garaget.org/svana)



Robban_C

#2 » 09:36:21, 17-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag förstår inte varför det skulle vara vakuum och olja till en generator men jag skulle kasta likströmmaren och sätta i en modernare växelströmmare.
Redan en äldre växelströmmare kommer rimligen att kunna ge typ dubbelt så mycket som din likströmmare eller nåt sånt.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Ivar Risslén

#3 » 09:41:09, 17-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det sitter en vacumpump på baksidan av generatorn. Vacumet var för bromsar och liknande saker.

Det finns nyare fordon som har vacum- eller servopumpar på baksidan av generatorna. Det är för att spara utrymme.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Robban_C

#4 » 10:03:05, 17-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Misstänkte att det var nåt sånt.
Behöver man vakuum så kan man säkert pilla till en lös sådan vakuumpump för remdrift också.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

LeifAndersson

#5 » 10:25:55, 17-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det vanligaste är att man låter likströmaren sitta kvar för att driva vakuumpumpen och monterar en växelströmsgenerator högre på motorn och ordnar med en drivrem.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Svana (trådstartaren)

#6 » 11:15:57, 17-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kommer nog skita i vacuumpumpen, tyvärr..men det har pyst överallt i hytten senaste tiden och det enda det kanske använts till senaste tiden är vindrutetorkaren. Men den e trasig och kan med lätthet ersättas av en elektrisk om man nu känner för att behovet av torkare finns.

Jag har totalt 8 arbetsstrålkastare med halogen på hyveln idag, och ett par halvljus och lite krimskrams-lampor, och har tydligt märkt att det dragit lite mer ström än vad generatorn kunnat ladda. På fullvarv vid arbete har det funkat men inte när man släppt av på varvet och absolut inte på tomgång, då har man ftvingats släcka allt för säkerhets skull.

En växelströmmare är billigare och enklare att kasta dit än att byta all belysning till diodstrålkastare..

EDIT>> Just det, bromsarna får vacuum också va? Men jag har inte märkt nån skillnad när jag testat koppla ur vacuumet, kanske pga alla vacuumläckage..men bromsar gör det ju ändå om än lite tungtrampat hehe.. /mvh.svana
Senast redigerad av Svana 11:18:42, 17-03-2012, redigerad totalt 1 gång.
Svana
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:55, 25-08-2011
Ort: Nynäshamn (Stockholm)
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Motorklubben:

Baklastare BM841 (SÅLD)
Hjullastare BM L70 -89
Hyvel VHK310
Brandbil F85
Vält HATRA

Mina privata:

Volvo Terrängbil 13
..och ett gäng stylade Volvobilar.

(www.garaget.org/svana)

Svana (trådstartaren)

#7 » 03:47:52, 18-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkar svårt få upp nån bild faktiskt..
Edit>> Ger upp, funkar ju fan inte med bild här!!
Senast redigerad av Svana 14:10:47, 18-03-2012, redigerad totalt 2 gånger.
Svana
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:55, 25-08-2011
Ort: Nynäshamn (Stockholm)
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Motorklubben:

Baklastare BM841 (SÅLD)
Hjullastare BM L70 -89
Hyvel VHK310
Brandbil F85
Vält HATRA

Mina privata:

Volvo Terrängbil 13
..och ett gäng stylade Volvobilar.

(www.garaget.org/svana)

Lars B

#8 » 11:15:31, 18-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle nog göra som Leif säger och låta likströmmaren sitta kvar och leverera vacum! För i längden så blir du nog sugen på att få lite bromsar och om du bara går igenom systemet och lyssnar efter läckorna så kanske bromsarna fungerar med servo igen!
Häng på en extra generator istället för enkelhets skull... Så planerar jag att göra på min hyvel som dock är fullständigt bromslös :x men det sitter ju tack och lov tre bromsar extra, front- huvud- & strängspridar-bladen :mrgreen:
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

Jonrad89

#9 » 23:28:51, 18-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur mycket vakum kan hyveln tänkas behöva?
Hur många ampere tror du att du behöver?

T.ex. har jag en 60A på min Mitsubishi Pajero -90 Turbo-diesel.
Växelströmmare med vakum-pump på baksidan.
Kan kanske vara värt att kolla lite på skroten efter en turbo-diesel från en bil med vakumpump?
Jonrad89
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:55, 30-01-2008
Ort: Haninge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Case 1188LC -98
Pel-Job EB68 -89
Volvo BM LM1240
Volvo BM DR860TL
Volvo F86 -74
Volvo Viking -63 maskintrailer
Atlas Copco ROC30x?
Volvo BM SM969 + Lastväxlare
Hemek 650 skotare
Volvo VHK85
Volvo T22 -50

LeifAndersson

#10 » 07:18:33, 19-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är ovanligt med 24v generatorer med vakuumpump.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Svana (trådstartaren)

#11 » 08:10:26, 19-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jonrad89 skrev:Hur mycket vakum kan hyveln tänkas behöva?
Hur många ampere tror du att du behöver?

T.ex. har jag en 60A på min Mitsubishi Pajero -90 Turbo-diesel.
Växelströmmare med vakum-pump på baksidan.
Kan kanske vara värt att kolla lite på skroten efter en turbo-diesel från en bil med vakumpump?


Som sagt..24V är det jag behöver. Annars hade det varit ett bra alternativ kanske. :smile:
Svana
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:55, 25-08-2011
Ort: Nynäshamn (Stockholm)
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Motorklubben:

Baklastare BM841 (SÅLD)
Hjullastare BM L70 -89
Hyvel VHK310
Brandbil F85
Vält HATRA

Mina privata:

Volvo Terrängbil 13
..och ett gäng stylade Volvobilar.

(www.garaget.org/svana)

Nordling Roger

#12 » 21:34:25, 19-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag höll på med på med bromsarna på min VHK 85:a så vart jag less på att jaga hudvud bromscylinder. Då alla jag fick tag i var för rostiga.
Åkte in till stan på den lokala broms firman och köpte ett nytt vaccum bromsservo som var någon ombyggnads satts för lätta lastbilar eller vad han sa. Det var en slimmad och kompakt historia som fick plats under golvet. Skrotade bort original vaccum systemet och drog en slang direkt från servot till motorn

Har för mig att hela burken kostade bara runt 2500:- fast det är en 6 år sen nu.

Ibland är det lättare att bygga om än att hålla på med något gammalt system som inte går att renovera helt och hållet pga inga delar. Vaccum servo burken original heter Hydrovac och till den fanns inte en pinal att få tag i.

Packningar till hjulcylindrarna var lättast att få tag i då det är tum som andvänds mycket av i usa på jenkare

lycka till MVH Roger
Volvo 646 Volvo 350 boxer Volvo valp 3314 Aktiv Snowtrac Scania 55
Användarvisningsbild
Nordling Roger
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:49:57, 25-07-2005
Ort: Timrå/västernorrland
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo Bm 646 1984
Volvo Bm 350 Boxer 1962
Volvo Valp 3314 1965
Aktiv snowtrac 1959
Flera Ockelbo från 1974-1989

Jonrad89

#13 » 22:28:57, 19-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Haha va dum jag är, att jag kunde glömma 24Volt.
:grin:
Jonrad89
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:59:55, 30-01-2008
Ort: Haninge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Case 1188LC -98
Pel-Job EB68 -89
Volvo BM LM1240
Volvo BM DR860TL
Volvo F86 -74
Volvo Viking -63 maskintrailer
Atlas Copco ROC30x?
Volvo BM SM969 + Lastväxlare
Hemek 650 skotare
Volvo VHK85
Volvo T22 -50

Svana (trådstartaren)

#14 » 01:26:15, 20-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja hopp. Nya försök med bild på generatorn för er som e nyfikna:
Bild

Så här ser vacuumpumpen ut på den här likströmmaren. Denna är nog orginal på VHK310 skulle jag tro, förmodligen överflyttad från gamla motorn till TD70in som sitter på nu sedan typ 25 år tillbaks eller nåt.
Svana
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:55, 25-08-2011
Ort: Nynäshamn (Stockholm)
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Motorklubben:

Baklastare BM841 (SÅLD)
Hjullastare BM L70 -89
Hyvel VHK310
Brandbil F85
Vält HATRA

Mina privata:

Volvo Terrängbil 13
..och ett gäng stylade Volvobilar.

(www.garaget.org/svana)

Svana (trådstartaren)

#15 » 22:33:59, 25-03-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tog ett beslut och har kastat av likströmmaren nu och fort måste detta bygge gå då banan måste hyvlas iordning till folkracetävling snart..

Kanske en självklarhet men vill inte tabba mig : Oljeledningarna som går till motorblocket, på min bild övre vänstra och nedre slangen..visst är det olja in / olja ut? Isåfall måste ju dom kopplas ihop så oljan flödar igenom?? Kan bli dålig med smöjning av halva spisen annars, eller har jag fel?

//tack, svana.
Svana
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:55, 25-08-2011
Ort: Nynäshamn (Stockholm)
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Motorklubben:

Baklastare BM841 (SÅLD)
Hjullastare BM L70 -89
Hyvel VHK310
Brandbil F85
Vält HATRA

Mina privata:

Volvo Terrängbil 13
..och ett gäng stylade Volvobilar.

(www.garaget.org/svana)


Återgå till Väghyvlar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se