Sida 1 av 6

Motorbyte Nordverk Panter 12, D67 -> TD67

InläggPostat: 12:44:23, 30-11-2017
av mf354
Tänkte dra igång en liten tråd om motorbytet jag håller på med i min Panter 12a

påbörjad urrivning.
Bild
Tur man har rejäl bogserbil (LM840)
Bild
Här tittade överfallet ut
Bild
Systersonen är slaven
Bild
Samt en bild från i somras när hon blänker och är fin
Bild


Alla bilder jag hade för tillfället lägger in flera senare.

Motorn skulle har vart renoverad för flera år sedan men ej gått många timmar sedan dess. Förra veckan skulle jag koppla lös strängspridaren och koppla på sidovingen när det hände.
Står utanför och skruvar slang när den börjar tok-knacka springer in i hytten och drar i stoppen som jag fick i handen.. slog i växeln och skulle stänga den så small det till, där tittade vevstaksöverfall.. Det tråkiga är att raset berodde på för dålig dragna bultar.

Happ, bara dags att dra den till verkstan för att lyfta ur motorn. Tänkte passa på att modernisera lite vid motorbytet med tex td70 men fick då höra att sprängkåpan ifrån min d67 gör att detta inte är möjligt.
Har nu också upptäckt att det verkar vara svårt att få tag i en vettig d67 dessutom. Har fått tag i en nu som suttit i en Landsverk lingrävare men som stått ute länge så.. ja det är lite som att köpa grisen i säcken.. Men vad gör man inte om man skulle vilja ha igång skiten innan jul?

Problem nr två var att vevstaken hade sån j*vla fart ut genom blocket att tråget sprack med. Det är i gjutgärn så ids inte chansa och svetsa då det inte är så kul om den står och sölar olja hela tiden. Tråget på dessa är ju även motorfäste.


Så jag tänker använda vilket tråg som nu än sitter på den nya motorn och istället svetsa fast motorramen i själva hyvelramen, annars hänger motorn bara i sprängkåpan..


När jag lix hade isär allt så passade det bra att byta urtrampninglager som levt om ganska mycket på sistone och det var nog lika bra för herrejävlar va slut det var.
Tänkte även passa på att kasta på henne lite färg också.

Re: Motorbyte Nordverk

InläggPostat: 13:50:05, 30-11-2017
av Bygert
Kan alltså inträffa att motorns inälvor emigrerar även om det inte är ford som är tillverkare?

Re: Motorbyte Nordverk

InläggPostat: 14:27:05, 30-11-2017
av MN
alla förstår väl att det var en fordmek som skruvade ihop volvorovan med så uselt resultat....

OBS Ironi!
MN

Re: Motorbyte Nordverk

InläggPostat: 14:34:12, 30-11-2017
av BM425
https://www.youtube.com/watch?v=8IZPcehDwkA Varva diesel tips från Dieselmeken med bröderna Käck

Re: Motorbyte Nordverk

InläggPostat: 16:40:12, 30-11-2017
av mf354
Bygert skrev:Kan alltså inträffa att motorns inälvor emigrerar även om det inte är ford som är tillverkare?

Kanske va lite blåfärg under all skit :)
MN skrev:alla förstår väl att det var en fordmek som skruvade ihop volvorovan med så uselt resultat....

OBS Ironi!
MN

Han kanske bröt lite på engelska den mekanikern :)


BM425 skrev:https://www.youtube.com/watch?v=8IZPcehDwkA Varva diesel tips från Dieselmeken med bröderna Käck

Pumpen/kallstarten är alltid ställd max för bästa gorilla-arm uti avgasröret :skratta3: :skratta3: :skratta3:

Re: Motorbyte Nordverk

InläggPostat: 11:37:48, 03-12-2017
av mf354
Har hämtat nya motorn igår.. den har stått i flera år så ja, hoppas den går runt. Ska fylla cylindrarna med diesel i förebyggande idag.
Bild
Hämtade även gamla motorn plus delar så ska börja flytta över hydrovacen m.m. i veckan och får se när de blir dags att börja montera i nya motorn.
Bild

Re: Motorbyte Nordverk

InläggPostat: 18:48:23, 03-12-2017
av mf354
Fundering!
Han jag köpte motorn av trodde att den kom ifrån en Landsverk L47 men var inte säker, kunde vara l58 också. MEN! L47 verkar ju "bara" ha 60hk och min gamla Nordverk 67a lämnade ca 110hk. Nu är jag inte 100% på att jag har fått tag i den effektsvagare varianten men undrar vad som skiljer dessa åt isf? Min gissning skulle kunna vara större element i de starkare versionen? Eller?

På den nya motorn står det så här på pumpen

NL6H80301 GRVWB48
Bild

På gamla står det
NL6G80/242 GRVWBY47
Bild

Då lekte jag med tanken att siffrorna kanske betydde
NL = ?
6G = 6 cyl
80 = 8mm Element
242= Ställs 24,2 före ÖD tex

Tänker jag galet?
Känns som att 60hk är riktigt i nederkant på vad jag behöver.. vill ha mina 100hk jag hade innan.

Båda blocken är märkta D67 C bör tilläggas.


Sen nästa grej, låt säga att jag måste kasta om pumparna, vilken av markeringarna tyder 24 grader? hittar bara sträck typ 20 10 0 10 20?
Och nästa fråga, pumpen, enligt manualen ska man stoppa ner något special-verktyg av något slag i ettans element, finns det inte något annat sätt då jag inte har tillgång till några Volvo special verktyg
Bild

Re: Motorbyte Nordverk

InläggPostat: 20:22:51, 03-12-2017
av mf354
Vad är detta för något där pilen pekar? Går en liten oljeledning till denna. Tryckgivare modell stor?

Bild

Re: Motorbyte Nordverk

InläggPostat: 21:51:05, 05-12-2017
av mf354
lite grötit när jag skruva lös grenröret........

Bild

Ja våld på svänghjul och yttre värme hjälpte inget.. har även fått stå i diesel några dygn utan resultat.
Bild



Ska prova värma runt kolvarna lite försiktigt med gasen imorgon, funkar inte det känns det lite som att man får ge upp denna motor och inköpet kastat i sjön...

Re: Motorbyte Nordverk

InläggPostat: 21:56:07, 05-12-2017
av Mattias Petterson
På med toppen och fixa en fetnippel som passar i spridarhålet... pumpa i fett..

Re: Motorbyte Nordverk

InläggPostat: 22:04:07, 05-12-2017
av mf354
Men blir det verkligen nog med tryck då?

Re: Motorbyte Nordverk

InläggPostat: 22:13:25, 05-12-2017
av Mattias Petterson
mf354 skrev:Men blir det verkligen nog med tryck då?

Ja, och du kan jobba med en cylinder i taget, men trycksätt bara en i taget!
Se bara till att ventilerna är stängda, ur med alla spridare så övriga kolvar kan röra sig

Re: Motorbyte Nordverk

InläggPostat: 22:23:29, 05-12-2017
av mf354
Får prova det sen efter jag provat med värme direkt på kolven....

Re: Motorbyte Nordverk

InläggPostat: 19:00:34, 06-12-2017
av mf354
Bild
Inget verkar hjälpa. Ordentligt rostangripna foder så denna är obrukbar. Ångrar köpet lite när man egentligen vet vad "den ha bara stått ute ett tag" betyder. Men men är huvudet dumt får börsen lida :(

Re: Motorbyte Nordverk

InläggPostat: 20:56:14, 06-12-2017
av G-son
mf354 skrev:Men blir det verkligen nog med tryck då?

Om vi antar att fettsprutan klarar att ge 100kg/cm2 (vilket jag gissar att den lätt gör) och kolvarna är 100mm i diameter (och därmed har en area på 5*5*pi=79cm2) kan fettsprutan ge ett tryck på 79*100= 7900kg på kolven... och topplocket. Det är inte så mycket en fråga om ifall trycket räcker till, det handlar mer om det som ger med sig först är något som ska röra på sig, eller om man förstör något dyrt.