Sida 2 av 6

Re: Motorbyte Nordverk

InläggPostat: 21:00:19, 06-12-2017
av MN
Kan du använda foder från gamla motorn? Är alla rostiga?

Re: Motorbyte Nordverk

InläggPostat: 21:17:31, 06-12-2017
av mf354
MN skrev:Kan du använda foder från gamla motorn? Är alla rostiga?


Ja det kan jag nog.. iaf 5st.

ifrån den nya motorn, nja. tycker de se verkligen jätte illa ut.

Hursom haver så det nya planerna är att plocka pump toppar vattenpump från gamla motor och samma ifrån den nya ev, behålla blocket med ifall man ramlar över några nya foder en dag.
Ställde en fråga tidiare angående D70 och där det hävdades bestämt att dessa ej skulle passa emot 67ans kopplingskåpa osv.
Var och kollade ikväll på en D70A och bultdelningsvänghjul var detsamma så svänghjulet kan jag nog flytta över.. utan att mäta riktigt 100% så är jag rätt säker att även kåpan går flytta till 70in, ska undersöka detta mer exakt till helgen. isf har jag en D70 på g istället :djaevul: :djaevul:
Samma människa som äger 70in hade satt i en TD70 i en VHK 115 på 90-talet och var halvsäker på att det inte byggdes om något mellan motor och låda utan endast flyttades över grejer ifrån orginal 67an..

Nåja, får veta säkert till helgen om det blir lite mildare ute!

Re: Motorbyte Nordverk

InläggPostat: 10:25:19, 17-12-2017
av soft
Hur har det gått? Nyfiken... :grin:

Re: Motorbyte Nordverk

InläggPostat: 20:40:46, 20-12-2017
av mf354
Ja inte har det hänt mycket. D70 skulle passa faktiskt galant med svänghjul ifrån en N86 men problemet stöttes på med pumpdrivningen som sitter innanför svänghjulet passade världigt illa. Så, är tillbaka på ruta ett men det var värt ett försök.

Synd.. Hade blivit maffigt med en 140hk och mordernare pump = soppasnålare
Bild
Ompackning av cylinder till skevningen till framaxeln är gjord iaf för den läckte som ett såll.
Bild
Lite grundfärg på gång
Bild
Har även bytt urtrampningslager.
Bild


Annars ha det inte hänt nått mer, har ringt massa samtal och jagat motor. Skulle inte tro att det händer så mkt mer heller nu förrän nästa år. Mitt i min iver och förbannelse så kändes det nära att sälja den som den är och köpa någon likvärdig som går men ska fundera ett tag till på detta.

Finns det verkligen ingen fungerande 67a i norra Sverige?

Re: Motorbyte Nordverk

InläggPostat: 00:16:44, 21-12-2017
av Björn.O
Köp Lundmarks Deutz så blir det nog bra med power i hyveln :cool: Det vore ju ett häftigt projekt med en sån konvertering.
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... z#p3910705

Re: Motorbyte Nordverk

InläggPostat: 03:33:12, 21-12-2017
av Turbodiesel
Vad är det för pumpdrivning som inte passar?

Re: Motorbyte Nordverk

InläggPostat: 14:57:50, 21-12-2017
av mf354
Turbodiesel skrev:Vad är det för pumpdrivning som inte passar?



En liten sak som sitter innanför svänghjulet. Den syns på bilden ovan den med d70.. kolla precis vid ko-benenet

Re: Motorbyte Nordverk

InläggPostat: 15:13:55, 21-12-2017
av jampo
Hej på dig mf!
Det står en hyvel för allmän beskådning vid E4:an i Töre norrbotten, stått över ett år
Delvis slaktad bla kylaren på skärmkanten schaktbladet av monterat
Vet ej typ av hyvel men en volvo i allafall

Re: Motorbyte Nordverk

InläggPostat: 16:30:20, 21-12-2017
av Turbodiesel
Nu har jag inte bitarna framför mig, men det med medbringaren borde ju gå att lösa. Det är ju en del av spelets regler när det gäller artskilda motorbyten.

(T)D70 har ju stora fördelar mot 67:an har vi kommit fram till.

Re: Motorbyte Nordverk

InläggPostat: 19:04:08, 21-12-2017
av mf354
Björn.O skrev:Köp Lundmarks Deutz så blir det nog bra med power i hyveln :cool: Det vore ju ett häftigt projekt med en sån konvertering.
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... z#p3910705


Haha nja, skulle en sådan stor operation göras så skulle endast en Detroit Diesel eller Scania 8a vara dugligt för mig :cool: :cool:

jampo skrev:Hej på dig mf!
Det står en hyvel för allmän beskådning vid E4:an i Töre norrbotten, stått över ett år
Delvis slaktad bla kylaren på skärmkanten schaktbladet av monterat
Vet ej typ av hyvel men en volvo i allafall

Hej, okej du vet inte vem ägaren är?

Turbodiesel skrev:Nu har jag inte bitarna framför mig, men det med medbringaren borde ju gå att lösa. Det är ju en del av spelets regler när det gäller artskilda motorbyten.

(T)D70 har ju stora fördelar mot 67:an har vi kommit fram till.

Jo självklart går allt att lösa men det är fråga om ekonomi och tid också. Skulle hellst bara vilja få tag i en fungerande 67a så man kan få igång skiten samma helg. D70 får stå och mogna på sig till 840in kanske eller något :dancing_geek: :dancing_geek:

Re: Motorbyte Nordverk

InläggPostat: 20:29:58, 21-12-2017
av Åsa-Nisse
https://www.blocket.se/vasternorrland/V ... 197064.htm

Kollat denna? Passa dig för fågelinfluensan om du ska handla. ( Här nös and)

Re: Motorbyte Nordverk

InläggPostat: 20:35:30, 21-12-2017
av Åsa-Nisse

Re: Motorbyte Nordverk

InläggPostat: 21:06:44, 21-12-2017
av uppland2
Du har säkert sett att det finns en Nordverk 130 med TD70-motor i Sundsvall på Blocket.
https://www.blocket.se/vasternorrland/N ... m?ca=2&w=2

Re: Motorbyte Nordverk

InläggPostat: 21:24:01, 21-12-2017
av Gösta Karlsson
Jag har en TD67 som står :grin:

Re: Motorbyte Nordverk

InläggPostat: 11:29:51, 28-12-2017
av mf354
Åsa-Nisse skrev:https://www.blocket.se/vasternorrland/Volvo_d67_motor__76197064.htm

Kollat denna? Passa dig för fågelinfluensan om du ska handla. ( Här nös and)


Tyvärr såld.

och den i sthlm så tycker jag 12k känns lite i överkant prismässigt.