Sida 5 av 6

Re: Motorbyte Nordverk Panter 12, D67 -> TD67

InläggPostat: 18:01:11, 04-02-2018
av mf354
Har kört 6-7 timmar med den nu och det verkar funka. Några smärre glykol-läckage men annars funkar nog allt. En växelströmsgenerator har hon fått med i samband med fler lysen.
Det roligaste sen motorbytet vart effekten vart en helt annan. Jobbar på mycket lägre varv nu. Samt att jag bytte alla slangar till vacumet till bromsarna och nu jäklar lättar rumpan när man bromsar.

Matarpumpen var riktigt dålig så jag hängde dit en elektrisk dito. Ska repa matarpumpen till sommaren.

Har dock en fråga angående tempgivarens kabel. Den är... hur jag ska förklara ... en trådig? alltså bara en tjock koppar tråd. Kan denna skarvas med en vanlig kabel för nå fram till givaren? Kabeln klämdes av vid bytet. Säkert en jättedum fråga men måste ställa den ändå :coffee:

Bjuder på en bild på pärlan med.
Bild

Re: Motorbyte Nordverk Panter 12, D67 -> TD67

InläggPostat: 18:10:07, 04-02-2018
av Gösta Karlsson
Den tempgivaren tråden, är nog ett Eterrör skulle jag tro.
Men bra att du blev nöjd med motorn :shake_hands:

Re: Motorbyte Nordverk Panter 12, D67 -> TD67

InläggPostat: 18:14:16, 04-02-2018
av mf354
Hm, men varför skulle ett eterrör gå till tempgivaren för?

Ja absolut nöjd. Den kommer att få puffra runt här några timmar per år :)

Re: Motorbyte Nordverk Panter 12, D67 -> TD67

InläggPostat: 18:14:52, 04-02-2018
av PerJohansson
Etern utvidgas vid tempökning och gör att nålen rör sig.

Re: Motorbyte Nordverk Panter 12, D67 -> TD67

InläggPostat: 18:16:17, 04-02-2018
av Ivar Risslén
Nu till den allvarligaste frågan. Har du en elektrisk eller mekanist temperaturmätare?
Är den elektrisk så är det bara till att skarva som vanligt.
Men är det en mekanisk så är det lättaste att köpa en ny. Ledningen mellan givaren och mätaren består av ett tunt rör som innehåller eter och då man har klämt av det så är det kaputt. Det lättaste är då att montera en ny mätare. Man kan välja då att montera en elektrisk om man vill. Ska man vara helt originaltrogen så finns det firmor som fixar mekaniska mätare.

Re: Motorbyte Nordverk Panter 12, D67 -> TD67

InläggPostat: 18:17:55, 04-02-2018
av mf354
Jaha okej. Så att få liv i en sådan gammal mätare då? Går det?

Re: Motorbyte Nordverk Panter 12, D67 -> TD67

InläggPostat: 18:20:28, 04-02-2018
av mf354
Det var nog kanske ett rör det där ändå. Men då lutar det åt att det blir en elektrisk ändå. Några tips på en prisvärd mätare?

Re: Motorbyte Nordverk Panter 12, D67 -> TD67

InläggPostat: 18:21:07, 04-02-2018
av Ivar Risslén
Nog går det att få liv i mätaren, om man har kunskapen och utrustningen för det.
Den här firman har det. http://www.instrumentjige.se/

Re: Motorbyte Nordverk Panter 12, D67 -> TD67

InläggPostat: 19:00:11, 04-02-2018
av östemann
Jo det ska gå att få liv i dom där mekaniska tempmätarna. :thumme:
Även jag lyckades med att få ordning på tempmätaren på V864 här då det hade varit avbrott i den så etern rymde iväg. :???:
Stövlade in till apoteket o köpte en liten flaska med Dietyleter! Lättflyktig sort det där så man får vara beredd på att det utvidgas så fort man tänker''löd ihop'' röret eller tempgivaren!

2-komponentslim lär ska fungera lika bra om man ska undvika att höja blodtrycket i onödan. :thumme:

Re: Motorbyte Nordverk Panter 12, D67 -> TD67

InläggPostat: 20:30:15, 04-02-2018
av CountyBruff
Jag köpte en traktor med garagerenoverad turbomotor.
Turbon läckte motorolja som ett sämre såll, bidragande orsak var att insugningsröret
inte var anslutet till luftrenaren :djaevul:
Tänkte själv ansluta till original oljerenare, men blev avrådd av min lokala verkstad.
Risken är tydligen att turbon kan suga i sig olja från renaren vilket skapar obalans i turbon.

Rätt eller fel,- vet ej.

Re: Motorbyte Nordverk Panter 12, D67 -> TD67

InläggPostat: 23:13:38, 04-02-2018
av torbjorn_forsman
Ska man skaffa en elektrisk tempmätare är en bra början att kolla vad instrumentet ska ha för diameter. 52 mm är "standard" och lätt att få tag på idag, 60 mm kan vara värre.

Re: Motorbyte Nordverk Panter 12, D67 -> TD67

InläggPostat: 21:44:06, 05-02-2018
av mf354
CountyBruff skrev:Jag köpte en traktor med garagerenoverad turbomotor.
Turbon läckte motorolja som ett sämre såll, bidragande orsak var att insugningsröret
inte var anslutet till luftrenaren :djaevul:
Tänkte själv ansluta till original oljerenare, men blev avrådd av min lokala verkstad.
Risken är tydligen att turbon kan suga i sig olja från renaren vilket skapar obalans i turbon.

Rätt eller fel,- vet ej.

Förmodligen fel med tanke på att maskiner än idag har oljebad i luftfiltret.

Re: Motorbyte Nordverk Panter 12, D67 -> TD67

InläggPostat: 21:47:17, 05-02-2018
av torbjorn_forsman
Det enda fall jag vet där det anses ohälsosamt med oljebadsluftfilter och liknande lösningar, är moderna motorer med luftmängdmätare. Den tycker inte om när oljedroppar bränner fast på varmtråden.

Re: Motorbyte Nordverk Panter 12, D67 -> TD67

InläggPostat: 20:04:04, 09-02-2018
av mf354
Det var ju någon som undrade över mitt system2000 stål så ser det ut så här. Det är byggt och svetsat om till mordernare bultdelning.
Bild

Ikväll har jag monterat dit nytt slätstål 6mm för att putsa till banan till IS-SM.
Bild


Har en fundering, är ganska säker på att det är detta forum jag sett någon som byggt dit vacumpump på en växelströmsgenerator, någon som kan bekräfta det? Har sökt utan resultat.
Finns det några andra alternativ för vacum pump? Någon som exprimenterat? Tänkte jag kör ju numera med växelströmsgenerator men har kvar likströmmarn för pumpens skull.. skulle gärna vilja få bort den så jag kan flytta in växelströmmarn in under huven på ett bättre sätt.

Re: Motorbyte Nordverk Panter 12, D67 -> TD67

InläggPostat: 22:14:02, 09-02-2018
av magloman
Många 90-tals bilar med dieslar har vacuumpump på baksidan generatorn. Min nissan king cab -95 hade iaf det.