Sida 6 av 6

Re: Motorbyte Nordverk Panter 12, D67 -> TD67

InläggPostat: 22:40:04, 09-02-2018
av torbjorn_forsman
Fram på 90-talet började det också bli vanligt med elektrisk vakuumpump för bromsservot på dieselbilar. Oftast arbetar den ihop med en tryckvakt (pressostat), så den går bara tills det har byggts upp vakuum i servoburken och sedan står den stilla tills det behöver pumpas igen.

Sen finns det också fristående vakuumpumpar med egen remskiva, på t ex Peugeot-dieslar från 70-talet.

Re: Motorbyte Nordverk Panter 12, D67 -> TD67

InläggPostat: 23:00:08, 09-02-2018
av runewilliam_merc
På min 1952 Mercury med 351Windsor fra 1974 har jeg montert en vakuum pumpe fra Chevrolet van med 6,2 diesel.
Grunnen til dette er at den drives med V reim, er permanent smurt og var enkelt å lage brakett til med to skruehull.
Grunnen til å montere vakuum pumpe på en bensin motor var for å drive vindusvisker på full gass også.
Veldig kjedelig å måtte slippe gassen ved forbikjøring i regnvær.

Hilsen Rune

Re: Motorbyte Nordverk Panter 12, D67 -> TD67

InläggPostat: 20:08:40, 21-03-2018
av mf354
Hade tänkt mig en elektrisk så man slipper ännu en remdriven grej. Vad för effekt behöver pumpen klara av?




Vad är detta för kran som sitter på termostathuset?

Bild

Re: Motorbyte Nordverk Panter 12, D67 -> TD67

InläggPostat: 20:39:24, 21-03-2018
av Mattias Petterson
Luftning?

Re: Motorbyte Nordverk Panter 12, D67 -> TD67

InläggPostat: 20:48:00, 21-03-2018
av mf354
Ja såklart är det de nu när jag tänker efter..

Har svårt att få upp någon arbetstemp på den, tror termostaten står helöppen. Får ingen värme i hytten och den är endast lite ljummen på övre kylarslang efter lite plogning. Plogade isbana i 3h då först komme det värme och då gick det halvtungt mest hela tiden.
Verkar dock vara svårt att få tag i en ny sådan. Tänkte bara det slutar snöa plocka ut den och prova beställa från något annan motor. Något man bör tänka på ska vara likt förutom diametern?

Re: Motorbyte Nordverk Panter 12, D67 -> TD67

InläggPostat: 21:21:03, 21-03-2018
av torbjorn_forsman
Om termostaten har en extra ventilbricka för att täppa för en shuntkanal samtidigt som den öppnar (som på termostaten på t ex Volvo B18 och B20), så måste den nya termostaten också ha en sådan. Och då ska avståndet mellan fästflänsen och den extra brickan stämma .

Re: Motorbyte Nordverk Panter 12, D67 -> TD67

InläggPostat: 09:48:11, 29-03-2018
av mf354
Lovade ju några filmer hur den låter med turbo. Gick inte så tungt så det hörs inte så mycket vissel men hon mullrar fint ändå


https://www.youtube.com/watch?v=CIC6vAWeKEA
https://www.youtube.com/watch?v=J8dbPe9qPCs

Re: Motorbyte Nordverk Panter 12, D67 -> TD67

InläggPostat: 13:33:21, 02-04-2018
av bmrobban
Låter fint :thumme: