Sida 3 av 4

Re: Första hyveln

InläggPostat: 20:45:11, 27-03-2018
av Mattias Petterson
Hur fick du hem den?

Re: Första hyveln

InläggPostat: 20:46:45, 27-03-2018
av SimonÖdvall
Hehe jag fega ur och lejde en lastbil

Re: Första hyveln

InläggPostat: 20:55:17, 27-03-2018
av Mattias Petterson
SimonÖdvall skrev:Hehe jag fega ur och lejde en lastbil

Bilder?

Re: Första hyveln

InläggPostat: 22:23:26, 27-03-2018
av 161A
SimonÖdvall skrev:
Nu är Nordverkarn hemma,



Tycker jag känner igen den :cool: :mrgreen:

Re: Första hyveln

InläggPostat: 13:21:15, 15-04-2018
av SimonÖdvall
Hehe, ja jag får tacka för hyvelförmedlingen :thummar:

Bilder?


Har tyvärr inte några bilder från när den kördes hem, glömde helt av att fota när de väl var dags att lasta av. Hade väl annat i huvudet antar jag :klia: :mrgreen:[/quote]

Re: Första hyveln

InläggPostat: 14:48:43, 15-04-2018
av SimonÖdvall
Har hunnit med lite oljebyten och lättare översyn av hyveln.
Har även haft bort skärmarna och blästrat dessa.
Och i detta nu läggs lite färg på. Får med lite tur upp någon bild mot kvällen. :photograph:

Behöver beställa nya stål till han under morgondagen då de som satt på var sopslut, har rill och med slitit lite i stålhållaren :vissla:
Men då är frågan, är de lönt att beställa vanliga släta slitstål eller ska man satsa på ett sånt där fint dubb-system direkt?
Vad jag har kunnat läsa mig till så är de bara fördelar med dubb men jag kanske har missat något?

Re: Första hyveln

InläggPostat: 15:36:50, 15-04-2018
av busholle
Dubb är för grusväg och slätstål är för justering.

Hålstål hamnar väl däremellan och funkar till isrivning och grusväg.

Re: Första hyveln

InläggPostat: 20:02:20, 15-04-2018
av Åsa-Nisse
Hålstål ( brynjestål, bikakor) är av ondo i alla lägen. De bara slits krokiga. Slätstål 600 brinell för justering och system 2000 ( 3000) för grusväg är vad som gäller. ( i min värld)

Re: Första hyveln

InläggPostat: 20:03:21, 15-04-2018
av SimonÖdvall
Bild

Ikväll har skärmarna fått lite grundfärg, sprutan krånglade lite så resultatet blev inte helt hundra men de finns ju chans att rätta till innan nästa lager ska på! :vissla:

Re: Första hyveln

InläggPostat: 20:05:29, 15-04-2018
av rospigg
Målarbur? :grin:
/Rp

Re: Första hyveln

InläggPostat: 21:19:44, 15-04-2018
av 161A
Jag skulle vilja säga så här angående stål, Hyvlar du sällan så kör på vanliga släta stål. För det är en del service på system 2000 för att de ska fungera bra och framför allt om de ska stå stilla ett par veckor i taget. Dubben sätter sig i hållaren och då är det mycket jobb att få ut dom.

Re: Första hyveln

InläggPostat: 21:29:38, 15-04-2018
av Stridis2
SimonÖdvall skrev:H...Behöver beställa nya stål till han under morgondagen då de som satt på var sopslut, har rill och med slitit lite i stålhållaren :vissla: ...

Vet inte om detta kan vara användbart för dig:
Är detta hyvelstål?

Re: Första hyveln

InläggPostat: 20:05:52, 15-09-2018
av SimonÖdvall
Får börja med att be om ursäkt för att uppdateringarna har uteblivit i sommar, men tiden har inte räckt till till allt som måste göras så då har maskinisten-tiden drastiskt minskats.. :ohnej:

Tack för alla stål-tips, blev en uppsättning slätstål att öva med men en uppsättning med dubb ska nog på i vinter :vissla:



Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Skärmarna fick sig lite gulfärg och nya baklampor.

Hann även med att hyvla ett par mil innan sommartorkan slog till och har en del hösthyvling inbokad :thummar:

Har till och med lyckats tappa strängspridaren under en körning, men med lite hjälp av 841:an så kom den på plats igen :ohnej: :vissla:

Re: Första hyveln

InläggPostat: 21:12:33, 15-09-2018
av LeifAndersson
Vi snubblade på en "återfallshyvel" en VHK 115 i vägverksutförande, har tidigare haft 116 och 310. Så den mekaniska manövreringen känns inte så främmande när det finns där i bakgrunden även om denna 115 har "servoassisterad" manöver av bladlyftet. Dessutom har jag kört andras Norverk och Matsson hyvlar och de är favoriter, men det är en annan historia. Har kört den gamla 115 nu på lite underhållshyvling med slätstål på bladet men naturligtvis "tandat" stål på strängspridaren. På en hobbyhyvel går system 2000 bort då det är en konstruktioner som inte kan vila länge och funka när de tas fram, och när det inte lär bli vinterhyvling för gamlingen så lär den gå med slätstål för hela slanten. Tycker om att underhållshyvla med slätstål så det känns rätt. Men 115 ger mersmak, så ett frö gror någonstans om en hyvel med converter! Lär i så fall bli en 310 men en Nordverk lockar som fan!! :???:
Men det var kul att testa den gamla 115 hyveln, och i sanningens namn har vi inte haft en hyvel med så få timmar tidigare, så den är ju rena ungdomen om man ser det så! :vissla: Och servomanövreringen av bladlyftet som av någon anledning ger omvända funktioner gör mig vansinnig, tänk när man tror man avlastar lite och man lägger på mer tyngd! :uupps: Ska vi bara leka med hyvel och 115 blir kvar så åker servon väck, och den kommer att köras helt mekaniskt! Ingen som har ett par standard manöverspakar till en gammal VHK att avvara?

Re: Första hyveln

InläggPostat: 20:51:07, 27-09-2018
av SimonÖdvall
Blev några kilometer hyvlade härom kvällen, mörknar fort på kvällarna nu så jag fotade tyvärr inget då.
På väg hem i septembermörkret la relät till hel/halv-ljus av så färdbelysningen förvandlades till någon slags strobblampa hämtad på ett diskotek :mrgreen:
Ett nytt passande relä fans hemma i en låda så de är dit satt och verkar fungera, men konstaterade att jag nog behöver gå igenom all el på den gamle Nordverkarn fram över.

Vad gäller system 2000 eller slätstål så trivs jag bra med att hyvla med slätstål, men en del kunder vill utav någon anledning att jag ska ha 2000 på, men vi får se hur de blir, nu försöker jag bara få så många timmar som går i den för att bygga på kunskap och erfarenhet. Stort tack till alla er som kommer med diverse tips de är guld värt! :thummar: