Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerVäghyvlar

SNABBA SVAR : Värde på sliten vhk310??

23 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera väghyvlar här

Svana (trådstartaren)

#1 » 21:57:45, 18-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har man i min folkraceklubb beslutat sälja (ev. redan såld) vår gamla BM VHK310.

Den har knas i styrservoverkan, som jag skrivit en tråd om här tidigare, men går att köra ändå och saknar vacuumassisterade bromsar (pga att jag monterat en växelströms generator och tagit bort vacuumpumpen) men alla gamla delar följer med intakta.

Nu säljer man den för 13 000kr!!!! vilket jag tycker är åt helvete för billigt!!
Vad har ni för åsikter om ca värdet på denna? Sitter en TD70-maskin i som går fint som s*t*n och normalt slitage och slitna däck? Allt annat funkar. Frontblad och strängspridare fungerar utmärkt.
(Kolla bilder här i tråden, jag lade upp här i vintras).
Svana
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:55, 25-08-2011
Ort: Nynäshamn (Stockholm)
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Motorklubben:

Baklastare BM841 (SÅLD)
Hjullastare BM L70 -89
Hyvel VHK310
Brandbil F85
Vält HATRA

Mina privata:

Volvo Terrängbil 13
..och ett gäng stylade Volvobilar.

(www.garaget.org/svana)



Robban_C

#2 » 22:09:19, 18-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

13 flagg?
Du får bättre bud av mig direkt, osedd.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Svana (trådstartaren)

#3 » 22:24:14, 18-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anade det..men är redan såld. Tänkte mer vända upp och ner på styrelsen och visa hur man inte gör i en förening..

Så, vad skulle man sålt den för? 30 000kr - 35 000kr??
Svana
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:55, 25-08-2011
Ort: Nynäshamn (Stockholm)
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Motorklubben:

Baklastare BM841 (SÅLD)
Hjullastare BM L70 -89
Hyvel VHK310
Brandbil F85
Vält HATRA

Mina privata:

Volvo Terrängbil 13
..och ett gäng stylade Volvobilar.

(www.garaget.org/svana)

rospigg

#4 » 22:41:36, 18-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ohoj!


Är styrelsen "UPA" helt och hållet??
Varför frågar man inte er maskinister till det ni använder på banan om ett rimligt värde??

Pappersvändare som inte kan nedlåta sig till att inse att det finns experter i alla läger, såväl bönder som lortiga mekaniker, eller var det något slags "klia på ryggen" fasoner inblandade?
USCH för dylika fasoner!
Hoppas Svana redogör för oss vad som gjorde att de handlade så befängt!


Mvh Rospigg!
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

MN

#5 » 07:45:57, 19-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte bevilja styrelsen ansvarsfrihet vid nästa årsmöte samt ersättningskrav för den åsamkade förlusten?

Det första en styrelse med samlad IQ högre än en badboll gör vid köp-säljfunderingar är att kolla prisbilden och vidtala de som använder grejorna.

Fick någon närstående till styrelsen köpa?

MN
MN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 07:53:32, 27-08-2007
Ort: Europa

Svana (trådstartaren)

#6 » 17:19:04, 19-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

MN skrev:Inte bevilja styrelsen ansvarsfrihet vid nästa årsmöte samt ersättningskrav för den åsamkade förlusten?

Det första en styrelse med samlad IQ högre än en badboll gör vid köp-säljfunderingar är att kolla prisbilden och vidtala de som använder grejorna.

Fick någon närstående till styrelsen köpa?

MN


Fått lite olika uppgifter, OM den är såld eller ej. Men maskinen skulle isåfall hamnat hos en kamrat / bekant till personen som värderade den (och som fick hela styrelsen med sig, utom jag..som är vice ordförande och va hemma sjuk och därför frånvarande på mötet)!

Det är det jag som lagt ned hundratals timmar på att köra och hålla vår maskinpark i hyfsat skick helt gratis, ideèlt alltså.

Okej om man vill byta till en helhydraulisk maskin, men förnuftet behöver ju inte lämnas kvar hemma!!

Snacka om att känna mig överkörd.
Svana
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:55, 25-08-2011
Ort: Nynäshamn (Stockholm)
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Motorklubben:

Baklastare BM841 (SÅLD)
Hjullastare BM L70 -89
Hyvel VHK310
Brandbil F85
Vält HATRA

Mina privata:

Volvo Terrängbil 13
..och ett gäng stylade Volvobilar.

(www.garaget.org/svana)

Nordling Roger

#7 » 17:29:01, 19-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fick 55 000:- för min gamla vhk 85:a :thumme:
Volvo 646 Volvo 350 boxer Volvo valp 3314 Aktiv Snowtrac Scania 55
Användarvisningsbild
Nordling Roger
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:49:57, 25-07-2005
Ort: Timrå/västernorrland
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo Bm 646 1984
Volvo Bm 350 Boxer 1962
Volvo Valp 3314 1965
Aktiv snowtrac 1959
Flera Ockelbo från 1974-1989

OskarT

#8 » 22:53:10, 19-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svana visa för styrelsen att du fått högre bud på den borde ju inte vara skrivet i sten ännu köparen kanske förstår att det är förbilligt
skrotpriset är väll det minsta man borde kunna få

Sälj till robban_C han har ju bjudigt minst 14000 :thummar:

är inte B2 med i styrelsen? Han vet väll att den är värd mer???

Prata med några andra medlämmar och sätt stopp.

Om dom säljer hyveln så billigt kankse jag ska ta betalt nästa gång man är med och hjälper till vid tävling klubben är ju tydligen rik :klia:
OskarT
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:22:38, 24-09-2007
Ort: Nynäshamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take job TB 145-08
JCB 411 HT-05

Robban_C

#9 » 07:25:05, 20-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tröttsamt att jag skrev ett inlägg igår kväll som försvann!
Det kanske har med nya servern att göra men det är lite trist i alla fall.
Nå, den kortfattade versionen kommer här:


Svana skrev:... Fått lite olika uppgifter, OM den är såld eller ej. Men maskinen skulle isåfall hamnat hos en kamrat / bekant till personen som värderade den ...

Vad är det för värderingsman? Nu pratar vi ju om ett jävsförhållande. Värderingsmannen ska ju göra en helt oberoende värdering.
Här har vi definitivt ett läge för att inte bevilja styrelsen ansvarsfrihet vid kommande årsmöte.

Vad är det för besiktningsman, vad har han/hon för kompetens och på vilka grunder sattes beloppet? Det här måste man egentligen veta för att kunna bedöma om beloppet är rätt.


Och ja, 14 flagg ger jag osedd. :mrgreen:
Men mer kan den inte vara värd, det är gränsfall till överpris, det har jag hört från en besiktningsman! :lmao: :lmao: :lmao:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Svana (trådstartaren)

#10 » 07:38:09, 20-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hahaha ja man börjar ju undra.

Nä ingen besiktningsman som varit och kikat, så kinkiga har vi aldrig varit att man blandar in en sån.
Mannen som bestämde priset är less på att maskinparken är så gammal och vill tydligen bara köra nytt, eftersom han själv arbetar i entreprenadbranschen. Och dessutom troligen vill ha en fjäder i hatten för att sälja maskinen billigt för en bekant / kamrats skull..

Nu funkar det ju inte så att det går att köpa nya maskiner till en ideell förening som våran, trots att det råkar finnas en del pengar nu. Pga att vi andra är jävligt försiktiga och eftertänksamma vad gäller ekonomi och inköp.
Ni vet ju att jag velade i ett par månader angående planerskop-köpet jag gjorde i vintras till klubbens L70.

Oskar>> Utan att nämna några namn, så hajjar du nog vem som värderade våran hyvel. Maskinförare och INTE i klubbens styrelse, men tydligen så mycket pondus att han kan tro han kan göra vad som helst!!
Tydligen snacka han om att byta ut vår L70 -89 också..

Finns ju viktigare saker lägga pengarna på, som ett nytt klubbhus som vi planerat i 10 år. Hade ju varit ett helt annat läge om inte maskinerna fungerar. Men det gör dom , hur bra som helst!
Svana
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:55, 25-08-2011
Ort: Nynäshamn (Stockholm)
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Motorklubben:

Baklastare BM841 (SÅLD)
Hjullastare BM L70 -89
Hyvel VHK310
Brandbil F85
Vält HATRA

Mina privata:

Volvo Terrängbil 13
..och ett gäng stylade Volvobilar.

(www.garaget.org/svana)

Robban_C

#11 » 07:42:54, 20-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svana skrev:... Mannen som bestämde priset är less på att maskinparken är så gammal och vill tydligen bara köra nytt, eftersom han själv arbetar i entreprenadbranschen. ...

Jag kan förstå honom men det rättfärdigar inte en undervärdering!
Om den nu är undervärderad så är det han har gjort nästintill brottsligt.
Däremot kan jag delvis förstå resten av styrelsen, han jobbar ju inom branschen så han vet ju givetvis vad grejorna är värda. Ja, eller hur? :slag:


Svana skrev:... Och dessutom troligen vill ha en fjäder i hatten för att sälja maskinen billigt för en bekant / kamrats skull.. ...

Just det och det är där han är riktigt illa ute!
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

LeifAndersson

#12 » 08:35:10, 20-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan ju också vara så att styrelsen har lite panik för en hyvel där bromsarna helt eller delvis är satt ur funktion. De har ansvaret om något händer med en maskin som inte håller måttet, vilket inte en vanlig medlem har. Lågt värderad eller inte, men den ska absolut bort från den verksamhet där den nu är. Ingen styrelse kan ta ansvar för en maskin som egentligen skulle ha brukandeförbud. Så att de vill byta ut maskinen måste man respektera, den går bara inte att använda om den inte är att betrakta som helt säker om det skulle hända något. Det kan mycket väl vara så att de bara vill ha bort den från verksamheten, och har hittat en köpare som oreserverat är villig att köpa den i "befintligt skick". Priset är satt till "skrotvärde" och det är inte en helt orimlig värdering när säljaren är en förening som inte har möjlighet att hantera en affär där det i efterhand blir strul.
Vad man däremot mycket väl kunnat göra är att med den värderingen som utgångspunkt bjudit ut den till medlemmarna eller andra som är klubben närstående. Då har köparen själv satt priset och kan inte i efterhand komma med invändningar.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Robban_C

#13 » 09:11:56, 20-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

... Lågt värderad eller inte, men den ska absolut bort från den verksamhet där den nu är. ...

Eller reparera hejdarna med förbud att använda den tills hejdarna är fixade.

Men jag håller med om att en försäljning kunde gått snyggare till.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

OskarT

#14 » 20:19:58, 20-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

jo hörde vem det va som vill bli av med den... Han kör ju så ofta :slag:

Hörde att l70n skulle bytas för att det va långa spakar,,, :ohnej: om ni hade baklastaren så många år är l70 en dröm ju... men köpen ny lastmaskin och sen sälj den gamla med :cencored: s prisätning kostar väll l70n 50 000...me skopa och gafflar Min maskin är väll där mer än :cencored: är där och jag är ju inte änns medläm

Sen funkar vällbromsarna? man får väll dubbel trampa och bara du som kör va svana? och körs 100m från banan och parkeras

Sen är det ju inte så mycket jobba att få igång bromsarna bättre igen
OskarT
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:22:38, 24-09-2007
Ort: Nynäshamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take job TB 145-08
JCB 411 HT-05

Svana (trådstartaren)

#15 » 20:42:55, 20-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Exakt, bara jag som kör. Och hade det behövts bättre bromsar hade jag fixat dem själv, jag är inte borta när det gäller att skruva..men man har andra viktigare saker som också är roligare.

Ni här skruvar oftast på betald arbetstid, eller till er själva för att få en kul fungerande maskin. Jag skruvar gratis på 4 maskiner som jag kör åt en ideell förening, kanske är skoj mestadels men blire motgångar är det jävligt surt.

Som att sköta en väl fungerande folkracebana/depåområde får man sällan höra vad som är bra, MEN ett j*vla pådrag när nånting är dåligt och inte fungerar som det ska :-(

(edit: förtydligade mig då jag var väldigt otydlig gällande bromsarna)
Senast redigerad av Svana 13:31:48, 21-09-2012, redigerad totalt 1 gång.
Svana
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:55, 25-08-2011
Ort: Nynäshamn (Stockholm)
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Motorklubben:

Baklastare BM841 (SÅLD)
Hjullastare BM L70 -89
Hyvel VHK310
Brandbil F85
Vält HATRA

Mina privata:

Volvo Terrängbil 13
..och ett gäng stylade Volvobilar.

(www.garaget.org/svana)


Återgå till Väghyvlar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se