Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerVäghyvlar

SNABBA SVAR : Värde på sliten vhk310??

23 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera väghyvlar här

Robban_C

#16 » 21:34:30, 20-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Bromsbehovet" är nog mer en juridisk fråga. Jag tror också att det går bra men OM det ändå skulle hända nåt så är det styrelsen som åker dit på det.
Detta är ingen kritik mot dig Svana. Det är heller inget försvar för styrelsens agerande. Det är bara en förklaring.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17



OskarT

#17 » 21:55:02, 20-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

sitter ju värdens största broms mittunder ju :driver:
OskarT
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:22:38, 24-09-2007
Ort: Nynäshamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take job TB 145-08
JCB 411 HT-05

bm1113

#18 » 22:29:35, 20-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja det var då det jävligaste jag hört på många år
Har en känsla av att det är en hel del motorklubbar som går och drömmer om Om en sådan hyvel men de är glada om de i alla fall har en egen Baklastare
Och att då dessutom Fundera på att byta bort en L70 är ju rena storhetsvansinnet :slag:
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

eric larsson

#19 » 07:58:50, 21-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

med hålles
Användarvisningsbild
eric larsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 13:38:11, 16-08-2009
Ort: kristinehamn
Maskintyp: Ej angivet

LeifAndersson

#20 » 09:19:12, 21-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att affären inte hanterats på ett godtagbart sätt kan vi vara överens om. Men ingen vet ju säkert om den är såld öht.
Men att hantera en maskin med tekniska brister är inte möjligt i en förening, där har styrelsen tre saker att välja på. 1. Att ombesörja så att maskinen blir varaktigt reparerad. 2. Byta ut maskinen till en som styrelsen kan ta ansvar för. 3. Ställa den åt sidan och utfärda ett förbud att den används i nuvarande skick.

Tror säkert att det finns många som kan hantera en hyvel med tekniska brister förhållandevis säkert, men i en förening med ansvarig styrelse funkar det inte. Om någon har sagt som i denna tråd att det går utmärkt att köra utan bromsar så måste styrelsen agera på något vis. Om inte annat för att rädda sitt eget skinn.
Tror också att många föreningar skulle vilja ha denna hyvel, men de skulle säkert ordna så den blev reparerad innan den användes. Och inte låta någon enskild med tron att inget KAN hända hantera den med tekniska brister.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Svana (trådstartaren)

#21 » 13:28:11, 21-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

LeifAndersson skrev:Att affären inte hanterats på ett godtagbart sätt kan vi vara överens om. Men ingen vet ju säkert om den är såld öht.
Men att hantera en maskin med tekniska brister är inte möjligt i en förening, där har styrelsen tre saker att välja på. 1. Att ombesörja så att maskinen blir varaktigt reparerad. 2. Byta ut maskinen till en som styrelsen kan ta ansvar för. 3. Ställa den åt sidan och utfärda ett förbud att den används i nuvarande skick.

Tror säkert att det finns många som kan hantera en hyvel med tekniska brister förhållandevis säkert, men i en förening med ansvarig styrelse funkar det inte. Om någon har sagt som i denna tråd att det går utmärkt att köra utan bromsar så måste styrelsen agera på något vis. Om inte annat för att rädda sitt eget skinn.
Tror också att många föreningar skulle vilja ha denna hyvel, men de skulle säkert ordna så den blev reparerad innan den användes. Och inte låta någon enskild med tron att inget KAN hända hantera den med tekniska brister.



Visst. Men du har hakat upp dej på "bromsproblemet", och den har ingen som helst rubrik i denna diskussion, bromsar finns det ju..jag skrev att servoverkan är urkopplad, men det går utmärkt att stanna ändå med ett dubbeltramp. Tro mig, då finns det betydligt större och farligare exempel runt hela motorsportområdet isåfall.
Tror inte ens någon är medveten om att servot är urkopplat, för man har ingen korrekt maskin att jämföra med. Dessutom är det jag som använder maskinen, och jag tycker inte maskinen är farlig att framföra på något sätt. Vice orförande är jag i styrelsen och kör / sköter maskinparken i hopp om att värdet på var och en av maskinerna inte ska tok-sjunka, och mest med intresset jag har till just gamla trotjänare av märket Volvo BM.

Men största känslan jag fått, är att man vill bli av med mig, och ta över min roll. Jaja, det har inte heller med denna rubrik att göra så det skiter vi i här..
Svana
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:55, 25-08-2011
Ort: Nynäshamn (Stockholm)
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Motorklubben:

Baklastare BM841 (SÅLD)
Hjullastare BM L70 -89
Hyvel VHK310
Brandbil F85
Vält HATRA

Mina privata:

Volvo Terrängbil 13
..och ett gäng stylade Volvobilar.

(www.garaget.org/svana)

Svana (trådstartaren)

#22 » 17:18:41, 25-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej, end of story..

Maskinen såldes, för 13 tusen kronor.. och det ungefär dom pengarna jag kan räkna upp i arbetstid på samtliga förbättringar / reperationer jag gjort under både solsken och snöstorm i mina 12 år som eldsjäl i klubben.

Så dax att ta betalt för allt man gör i framtiden verkar det som, då man inte gynnat någon annan än nya ägaren med allt slit man lagt ner.

Det är så tråkigt, när det kommer "nya pajjaser" som gapar och skriker, pekar på saker att det är skit, innan man ens frågar mig vad JAG tycker, hur jag värderar maskinparken vi har, jag som kört och mekat med dem jämt..och som hänger här ibland och har lite att jämföra med, och er kunniga att rådfråga.

Jaja. Nån Åberg i Sorunda är numera en glad ägare till en fungerande vhk310. Grattis till ett årets klipp!!
Svana
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 09:00:55, 25-08-2011
Ort: Nynäshamn (Stockholm)
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Motorklubben:

Baklastare BM841 (SÅLD)
Hjullastare BM L70 -89
Hyvel VHK310
Brandbil F85
Vält HATRA

Mina privata:

Volvo Terrängbil 13
..och ett gäng stylade Volvobilar.

(www.garaget.org/svana)

Robban_C

#23 » 17:21:33, 25-09-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det nån relation mellan köparen och nån i styrelsen? I såna fall börjar det bli dags att ifrågasätta styrelsens agerande.
Det kan det i och för sig vara i alla fall.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till Väghyvlar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se