Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerVäghyvlar

Munktell C1 "långa hund" tändkulehyvel

295 inlägg • Sida 9 av 20
Diskutera väghyvlar här

Janson1

#121 » 07:36:42, 08-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har precis samma funderingar med vanliga bronsbussningar. Nu brukar just tvåtakts motorer ha nållager ganska ofta i lilländan pga vad jag tror lite si och så med smörjningen? Annars Kotten, ett fint och mycket väldokumenterat jobb! Hoppas verkligen det blir en start och körbar apparat på slutet! Jag följer denna tråd!!

2 personer gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



magnusk750

#122 » 08:19:14, 08-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har gubben med kolvarna någon bra lösning?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
magnusk750
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:16:05, 22-05-2012
Ort: Kose, Estland o Stockolm, Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Kotten (trådstartaren)

#123 » 09:54:15, 08-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här kom diskussionen jag hoppats på! :mrgreen:


HVA59 skrev:Ja det är bäst att försöka sätta i "original" nållager istället för att försöka modda dit fel sort. Inte för eventuella haveris skull, men tänk när du kommit upp i veteransociteten riktigt, och är på kungliga Munktells c1 långa hund väghyvel utställningen eller nåt liknande med hyveln, och rätt vad det är kommer både "gubbarna på mässorna", och hela originalnämnden invandrandes och börjar fråga en massa frågor om "ja, hur var det nu herr Kotten, har du nu original dubbla 67mm SKF nållager i dina vevstakar??! :hotar2: "
Det är bäst att inte trotsa ödet med originalnämnden och gubbarna på mässorna :mrgreen:


Kul detalj förresten som jag kom att tänka på, när jag var uppe i Kottens verkstad i dag och skulle ta mått på lite kolvbultar mm så såg jag att det stod stansat SKF på kolvbulten, jag vet inte, kan det vara att de nållagerna var specialgjorda just för den motorn? Eller att kolven bara anpassades så att befintlig innerbana till nållagret kunde användas som kolvbult? Intressant att tänka på...

(Ska du modda dit andra så satsa på 50x68 tycker jag, ska nog inte ha allt för klena nålar där... Är väll egentligen bara vevstaken som behöver borras ur? Det skulle jag nog kunna lösa... :wink: )


Haha ja originalnämnden är inga att leka med :mrgreen: Att köpa original är ju mer riskfritt, men om jag ska börja sätta siffror på allt kostar det som nämnt 2000kr/kolv. Dessa lager kan mycket väl vara specialgjorda för motorn, eller härstammar måtten från en tid då utbudet var mindre och inte lika standardiserat - jag vet inte riktigt när det blev universellt. Klenare nålar är inget jag oroar mig för, som jag skrev kollade jag upp belastningsgränserna och original nålkrans ska tåla ca 40kN i dynamisk belastning, tar man nya mindre 50x58x25 lager med ytterring tål de 38,5kN så det är inget jag oroar mig för. Som referens kostar de online endast ca 100kr kr styck, totalt ca 500kr/kolv för två sådana plus innerbanor.

Däremot är det bra att veta att du inte har något emot att borra ur tappen lite :smile: Dock kostar 55x68x25 lager drygt 500kr styck från den sidan jag har som referens, och de tål endast 41kN vilket knappt är en förbättring för det extra arbetet och kostnaden. Då landar man runt 1400kr per kolv vilket närmar sig original.



johan.eriksson skrev:Borde vara samma lager som i en BM20, och dom tror jag går att hitta.
Ska kolla med en som renoverar mycket BM.

Ja precis det är samma från Munktell 25, BM2, BM20 och BM21 så kolla gärna det! :grin:




Hidsmekolek skrev:Jag hade nog bara svarvat bronsbussningar istället för nållager..
Funkar ju på nån miljard andra motorer. :cool:

Janson1 skrev:Jag har precis samma funderingar med vanliga bronsbussningar. Nu brukar just tvåtakts motorer ha nållager ganska ofta i lilländan pga vad jag tror lite si och så med smörjningen? Annars Kotten, ett fint och mycket väldokumenterat jobb! Hoppas verkligen det blir en start och körbar apparat på slutet! Jag följer denna tråd!!

Haha ja bronsbussningar vore ju lättare. Tyvärr tror jag det är svårt att få till smörjningen där som Janson säger. Motorn är ju en relativt högvarvig tändkula som byggdes med nållager, vilket visst kan vara för att smörjoljor på den tiden var mycket sämre men det känns ändå som att de valde de dyra lagerna av en anledning. Tackar så mycket i övrigt :buga: Jag hoppas också det blir start och körbar någon gång, och jag är bra envis så det ska det nog bli :mrgreen:



magnusk750 skrev:Har gubben med kolvarna någon bra lösning?

Hans lösning var att låta tillverka nya nållager och kolvbultar till originalmåtten :mrgreen: Nu slipper jag som tur är göra samma sak eftersom han säljer dem, men det vore kul att spara några tusenlappar om det bara krävs lite svarvning och omtanke.
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

torbjorn_forsman

#124 » 11:34:21, 08-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har lagt märke till i andra sammanhang att en del SKF-lager från 30-40-talet avvek exakt 1 mm i vissa mått från nu gällande standarder. Så det kanske har skett någon anpassning i samband med internationell standardisering på 50-60-talet eller så? Jag har några gamla SKF-kataloger, bl a från ungefär 1951 och 1960, skulle kunna kolla om de där nållagren finns med i dem.

1 person gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

Mats i Myrhult

#125 » 12:49:58, 08-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du är ett under av tålamod!
Utan risk, ingen chans!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

johan.eriksson

#126 » 13:22:16, 08-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Han jag hade i tankarna hade du tydligen redan pratat med igår.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
johan.eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 08:47:20, 13-07-2008
Ort: Ingelstad
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: BM Buster 320

Kotten (trådstartaren)

#127 » 17:12:35, 08-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

torbjorn_forsman skrev:Jag har lagt märke till i andra sammanhang att en del SKF-lager från 30-40-talet avvek exakt 1 mm i vissa mått från nu gällande standarder. Så det kanske har skett någon anpassning i samband med internationell standardisering på 50-60-talet eller så? Jag har några gamla SKF-kataloger, bl a från ungefär 1951 och 1960, skulle kunna kolla om de där nållagren finns med i dem.


Det låter fullt rimligt! Känns som att det hände något däromkring. Alla sådana här sidospår gör ju att man lär sig otroligt mycket i sina projekt :thumme:



Mats i Myrhult skrev:Du är ett under av tålamod!


Hahaha. Ja jag verkar hålla andan uppe ganska bra i detta projektet, det men jag är ganska mänsklig i övrigt :mrgreen:



johan.eriksson skrev:Han jag hade i tankarna hade du tydligen redan pratat med igår.


Haha ja Tomas är en av de bästa i Sverige med Munktelldelar, imponerande att nytillverka kolvar, kolvbultar, nållager, andra lager, etc utöver de begagnade delar han har. :smile: Tack för att du kollade!
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

gute84

#128 » 17:20:05, 08-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

har du några trådar om dina övriga maskiner
gute84
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:48:49, 05-12-2013
Ort: frankrike
International
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: en mängd skrot

Kotten (trådstartaren)

#129 » 18:16:14, 08-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

gute84 skrev:har du några trådar om dina övriga maskiner


Jadå :thummar: Klicka på mitt namn här så hittar du mina trådar om mina olika lingrävare, traktorer och så vidare.
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Göran Ekman

#130 » 19:13:38, 08-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då provar jag något som jag inte vet om det funkar. En länk till Kottens egna trådar.
search.php?author_id=375449&sr=topics&sf=firstpost
Pilla med sånt ligger utan för min komfortzon.
Men jag tror att jag fick till det.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan

3 personer gillar det här inlägget.
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Kotten (trådstartaren)

#131 » 14:03:21, 16-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu är nållagerproblemet löst! Tack vare en väldigt generös donation av en forummedlem kan jag köpa nya kolvbultar med nållager utan att behöva vänta och spara ihop. Jag vill aldrig be om pengar, men kunde ändå acceptera det för att kunna låta projektet fortskrida snabbt. Det kanske till och med närmar sig provstart och någon mindre uppvisning redan i år :smile: Så tack så jättemycket till honom, och tack så jättemycket för alla ni andra som bidrar genom delar, kontakter och kunskap. :buga: Det gör ett så här stort projekt mycket mer möjligt för en fattig student :mrgreen:



Förra helgen började iallafall arbetet med vevlagerna!

Bild
Bild
Här ser man de gamla vevlagerna. I det ena var babbitsen både repig och sprucken, det andra hade ett någorlunda jämnt lager som dock var lite repigt och börjar bli tunnt på sina ställen. Bäst att gjuta båda nya när man ändå håller på.

Bild
Bakom lagerskålarna var det märkningar. Kan detta betyda att detta lagret byttes den 21 December 1961 eller är det bara en slump att den sexsiffriga koden stämmer med vårt datumformat?

Bild
Bild
Sen var det dags att hugga och smälta bort den gamla babbitsen ner till förtenningen. Det märktes att metallen var bättre på det ena lagret, mycket jämnare och flexiblare istället för spröd.

Bild
Sen fick vi börja göra en lagerform för gjutning! Vevaxeln är ursprungligen 80mm så ett 76mm rör ger en fin, tjock yta att bearbeta efteråt, samtidigt som det minskar kraven på gjutformen. Eftersom vi aldrig gjutit lager innan känns det bra att gjuta tjockare så man inte förlitar sig på att man får en jättefin 1mm yta att skava upp direkt.

Bild
Men kolvarna hade inte likadana lager, typ inget stämmer! Vevaxeln är ca 80mm original. Det ena lagret var ganska cirkulärt med ca 83mm i diameter vilket verkar lagom, men det andra var 80,5mm på bredden och 82mm på höjden. Knappast någon plats för en bra beläggning där! Det lagret var även mycket tjockare vilket lämnar ännu mindre plats för babbits på sidorna. Planen var att ta upp hålet till 83mm som det andra lagret och fräsa ner sidorna lite så vi har mer marginaler.

Bild
Så den vevstaken blev ihopsatt igen för bearbetning! Det märks hur lagerskålarna suttit innan eftersom de inte riktigt blir helt plana med överfallet om man sätter dem fel. Det finns även någon liten markering för att underlätta lite.

Sen var det dags att göra i ordning kolvarna mer. Efter många olika tekniker var kolvbultarna fortfarande svåra att få igång utan risk att kolven spricker, men efter fem försök kom den ultimata tekniken fram:


Bild
Bästa kolvbultspressen - kudden :mrgreen: Det är ju lite förargeligt, men det bästa sättet att få ut kolvbultarna var att lägga kolvarna på en tjock skumgummidyna och sedan använda väl passande distanser att slå på bulten med. Man kan använda ganska mycket kraft helt utan risk för att skada kolven (om man inte missar med hammaren antar jag). Lite förargeligt när man har en fin hydraulpress och redan haft sönder en kolv, men man får se det som en bra lärdom. Sådana här kolvar går ändå att få tag på, men kommer man över ett framtida projekt som är ännu mer ovanligt är det bra att veta en säkrare teknik att inte skada de delarna :thumme: Tänk exempelvis om det var samma dilemma med min Midwest Utilitor tvåhjulstraktor från 1919, då vore det ganska skönt att veta att kolven är säker!

Bild
Jag tog även bort kolvringarna från den spruckna kolven då de var fina. Två gick tyvärr sönder, men jag fick två fina och hela kolvringar till reservdelslagret :thumme: Man får nog hålla hårt i alla delar.

Bild
Jag lade en stund på att rengöra kolvarna jag fick, men tyvärr är de nog lite väl dåliga. Om jag ändå byter alla lager och gör allt annat ordentligt känns det inte rätt att montera tillbaks en kolv full av rostporer - även om man hade satt nya kolvringar. Som tur är fanns det även en riktigt fin kolv hos han som gav mig dessa så den får jag istället. Väldigt snällt! :grin:


Bild
Sen tog vi och åkte ner till HVA59s jobb vilket han säkert var överlycklig för att göra en söndagkväll :mrgreen: Vi satte upp vevstaken med de för tjocka lagerskålarna och lade en bra stund på att indikera in alla ytor så uppspänningen blev bra.

Bild
[youtube]https://www.youtube.com/shorts/nRKmOQYwwbg[/youtube] Nya Youtube Shorts verkar inte fungera med maskinistens youtube taggar, så det får bli en länk.
https://www.youtube.com/shorts/nRKmOQYwwbg
Sen tog vi ett ursvarvningshuvud och svarvade långsamt upp hålet till 83mm. Vi verkade ha indikerat ganska bra, och lagerskålarna var ganska ojämna åt flera håll så det är nog inte så farligt när det ändå blir ett lager babbits utanpå. Bra övning för nästa gång iallafall, det blir lite mer press att arborra rätt när lagerna är gjutna!

Bild
Fint! Inte superovalt längre. Vi fräste även ner sidorna så man kan få på lite tjockare babbits där om det behövs. Jag är inte helt säker på att det varit babbits på sidorna på alla lager, men det andra lagret hade det så det kan inte skada att göra. Nu kan man dessutom anpassa gjutformen för bara en typ av lagerskål :thumme:


I fredags fick jag ett samtal vid lunch som sade att min vevaxel var färdig att hämtas. Bara två dagar efter jag lämnade in den! Som referens ville andra verkstäder ha 2 månader innan de kunde titta på den, så två dagar var löjligt snabbt :grin: Hade dock inte tid att hämta den då, men jag fick tid nu i veckan.

Bild
Bild
Och visst blev den fin! :grin: De slipade axeln en hel millimeter för att bli av med porer i den dåliga tappen. Den finare verkade vara nära original och då låg den 6-7 hundradelar under dimension
(79,93mm diameter) vilket han sade nog var ganska lagom för babbits med ett bra lager smörjolja, jag tänkte ändå justera upp smörjpumpen så den ger lite extra. De hade även rengjort axeln, men sade att jag gärna kan ta av oljepluggarna själv för att ta det sista och kontrollera att ingen smuts kan sätta sig i lagerna. Priset var helt okej. Landade på 2200kr inklusive moms vilket redan var lite rabatterat, men väl värt för detta. Nu är det bara lager och några tätningar innan det är dags för ihopmontering :thummar: Stay tuned!
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

38 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Hidsmekolek

#132 » 23:44:27, 18-02-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stiligt, det där kommer bli bra! :eat:
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

1 person gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

Kotten (trådstartaren)

#133 » 20:48:49, 04-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Just dessa veckorna är lite hektiska då jag har 3 universitetskurser igång samtidigt som jag jobbar halvtid, men snart slutar några kurser och sen har jag bara mitt examensarbete kvar av min kandidat :smile: Angående väghyveln kan jag iallafall avslöja att det nu är på väg hit ett paket med nya fina ramlager och lite diverse smålager. :grin: Priset blev riktigt överkomligt dessutom, ni maskinister är ovärderliga kontakter att ha :thummar: Utöver det har jag tagit lite tid för hyveln och varit riktigt produktiv idag!

Bild
Då jag var tvungen att skära av en bult på ena vevstaken under demonteringen tog jag och plockade av en annan från kolvarna jag fått vad jag behöver av. Jag märkte dock att precis som allt annat på dessa motorer så skiljer sig allt drastiskt :mrgreen: Snacka om olika gängstigning. Men det borde inte påverka så mycket så detta blir säkert jättebra.


Bild
Sen till något viktigt jag skjutit på i några veckor - mäta tätningar. Ganska smidigt med tvåtakts tändkulemotorer är att de inte kräver så mycket olika tätningar då det inte ska vara olja i vevhuset, men ett steg längre fram i bröstkåpan är det olja så det är mest ett par tätningar på vevaxeln och en åt sidan. :thumme: Det verkar vara någon radialtätning/packbox pressad mot en läpp - men vilken sort borde jag ha? Duger en sådan här eller vilket material är mest lämpligt? https://www.remlagret.se/products/70x90 ... bbellappad
Syftet är egentligen bara att hålla tillbaka oljan. Ska köpa 1st 35x56x10mm och 3st 70x90x10mm så om ni kan tipsa om någon


Bild
Sen byggde jag klart gjutformen för att gjuta babbits på vevlagerna! Småspringorna tätar man med någon massa, men i övrigt blev passformen riktigt bra. Nu kan man smidigt och pålitligt justera in lagerhalvorna så de borde få ett fint lager på alla tre sidor :smile:


Sen kollade jag lite på startmotorn som sist inte ville ge mycket livstecken, men nu fick jag det att gnistra lite när jag satte ström på den. Dock snurrade den inte, så jag tog av kåpan.
Bild
Bild
Lite dammigt, men fortfarande helt okej där inne! Jag började fundera på vad jag kunde testa mig fram till, men kom sedan på att kolla den enda rörliga delen förutom axeln. Den lilla axeln för tillslaget satt fast så även om man satte ström till den så kunde den inte röra sig, men med lite rostlösare och hammare löste det sig snabbt. :thumme:

Bild
Sen fungerade allt som det ska! Lite antiklimaktiskt i text, men när den stora klumpen får ström till sig skjuter den ut axeln så den hoppar till en decimeter och sen snurrar den som bara den :mrgreen: Huvudaxeln fick lite smörjning och verkar gå riktigt bra nu. Tyst och fint. Så startmotorn är inget problem längre, bara att fortsätta renoveringen :thumme:


Jag monterade också ihop smörjoljepumpen och ställde upp alla element ett steg eller två så de ger mer olja, men ett element rörde sig fortfarande knappt. Tog närmre 10-15 steg innan den började röra sig något, och just det elementet gick till regulatorn :klia: Någon kanske har velat ställa på oljan till regulatorn innan, men då ställskruvarna är vänstergängade istället strypt oljetillförseln? Jag kommer inte på mycket bättre förklaringar till varför just det elementet inte var justerat för att röra sig alls. Nu borde det dock inte bara något problem! Om något får jag nog tappa ut lite olja ibland :smile: Har också fixat med några andra småsaker ni får se imorgon, samt kollat på något annat projekt och startat en lingrävare idag. Produktivt i kylan :thummar:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

14 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Skru'are

#134 » 21:04:20, 04-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad skall ditt examensarbete handla om?
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Kotten (trådstartaren)

#135 » 21:13:27, 04-03-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skru'are skrev:Vad skall ditt examensarbete handla om?


Har inte valt något än, men jag är i praktiken fri att skriva om nästan vad som helst tack vare min väldigt breda utbildning :thumme:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73


Återgå till Väghyvlar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se