Nu är nållagerproblemet löst! Tack vare en väldigt generös donation av en forummedlem kan jag köpa nya kolvbultar med
nållager utan att behöva vänta och spara ihop. Jag vill aldrig be om pengar, men kunde ändå acceptera det för att kunna låta projektet fortskrida snabbt. Det kanske till och med närmar sig provstart och någon mindre uppvisning redan i år
Så tack så jättemycket till honom, och tack så jättemycket för alla ni andra som bidrar genom delar, kontakter och kunskap.
Det gör ett så här stort projekt mycket mer möjligt för en fattig student
Förra helgen började iallafall arbetet med vevlagerna!
Här ser man de gamla vevlagerna. I det ena var babbitsen både repig och sprucken, det andra hade ett någorlunda jämnt lager som dock var lite repigt och börjar bli tunnt på sina ställen. Bäst att gjuta båda nya när man ändå håller på.
Bakom lagerskålarna var det märkningar. Kan detta betyda att detta lagret byttes den 21 December 1961 eller är det bara en slump att den sexsiffriga koden stämmer med vårt datumformat?
Sen var det dags att hugga och smälta bort den gamla babbitsen ner till förtenningen. Det märktes att metallen var bättre på det ena lagret, mycket jämnare och flexiblare istället för spröd.
Sen fick vi börja göra en lagerform för gjutning! Vevaxeln är ursprungligen 80mm så ett 76mm rör ger en fin, tjock yta att bearbeta efteråt, samtidigt som det minskar kraven på gjutformen. Eftersom vi aldrig gjutit lager innan känns det bra att gjuta tjockare så man inte förlitar sig på att man får en jättefin 1mm yta att skava upp direkt.
Men kolvarna hade inte likadana lager, typ inget stämmer! Vevaxeln är ca 80mm original. Det ena lagret var ganska cirkulärt med ca 83mm i
diameter vilket verkar lagom, men det andra var 80,5mm på bredden och 82mm på höjden. Knappast någon plats för en bra beläggning där! Det lagret var även mycket tjockare vilket lämnar ännu mindre plats för babbits på sidorna. Planen var att ta upp hålet till 83mm som det andra lagret och fräsa ner sidorna lite så vi har mer marginaler.
Så den vevstaken blev ihopsatt igen för bearbetning! Det märks hur lagerskålarna suttit innan eftersom de inte riktigt blir helt plana med överfallet om man sätter dem fel. Det finns även någon liten markering för att underlätta lite.
Sen var det dags att göra i ordning kolvarna mer. Efter många olika tekniker var kolvbultarna fortfarande svåra att få igång utan risk att kolven spricker, men efter fem försök kom den ultimata tekniken fram:
Bästa kolvbultspressen - kudden
Det är ju lite förargeligt, men det bästa sättet att få ut kolvbultarna var att lägga kolvarna på en tjock skumgummidyna och sedan använda väl passande distanser att slå på bulten med. Man kan använda ganska mycket kraft helt utan risk för att skada kolven (om man inte missar med hammaren antar jag). Lite förargeligt när man har en fin hydraulpress och redan haft sönder en
kolv, men man får se det som en bra lärdom. Sådana här kolvar går ändå att få tag på, men kommer man över ett framtida projekt som är ännu mer ovanligt är det bra att veta en säkrare teknik att inte skada de delarna
Tänk exempelvis om det var samma dilemma med min Midwest Utilitor tvåhjulstraktor från 1919, då vore det ganska skönt att veta att kolven är säker!
Jag tog även bort kolvringarna från den spruckna kolven då de var fina. Två gick tyvärr sönder, men jag fick två fina och hela kolvringar till reservdelslagret
Man får nog hålla hårt i alla delar.
Jag lade en stund på att rengöra kolvarna jag fick, men tyvärr är de nog lite väl dåliga. Om jag ändå byter alla lager och gör allt annat ordentligt känns det inte rätt att montera tillbaks en kolv full av rostporer - även om man hade satt nya kolvringar. Som tur är fanns det även en riktigt fin kolv hos han som gav mig dessa så den får jag istället. Väldigt snällt!
Sen tog vi och åkte ner till HVA59s jobb vilket han säkert var överlycklig för att göra en söndagkväll
Vi satte upp vevstaken med de för tjocka lagerskålarna och lade en bra stund på att indikera in alla ytor så uppspänningen blev bra.
[youtube]https://www.youtube.com/shorts/nRKmOQYwwbg[/youtube] Nya Youtube Shorts verkar inte fungera med maskinistens youtube taggar, så det får bli en länk.
https://www.youtube.com/shorts/nRKmOQYwwbgSen tog vi ett ursvarvningshuvud och svarvade långsamt upp hålet till 83mm. Vi verkade ha indikerat ganska bra, och lagerskålarna var ganska ojämna åt flera håll så det är nog inte så farligt när det ändå blir ett lager babbits utanpå. Bra övning för nästa gång iallafall, det blir lite mer press att arborra rätt när lagerna är gjutna!
Fint! Inte superovalt längre. Vi fräste även ner sidorna så man kan få på lite tjockare babbits där om det behövs. Jag är inte helt säker på att det varit babbits på sidorna på alla lager, men det andra lagret hade det så det kan inte skada att göra. Nu kan man dessutom anpassa gjutformen för bara en typ av lagerskål
I fredags fick jag ett samtal vid lunch som sade att min
vevaxel var färdig att hämtas. Bara två dagar efter jag lämnade in den! Som referens ville andra verkstäder ha 2 månader innan de kunde titta på den, så två dagar var löjligt snabbt
Hade dock inte tid att hämta den då, men jag fick tid nu i veckan.
Och visst blev den fin!
De slipade axeln en hel millimeter för att bli av med porer i den dåliga tappen. Den finare verkade vara nära original och då låg den 6-7 hundradelar under dimension
(79,93mm diameter) vilket han sade nog var ganska lagom för babbits med ett bra lager
smörjolja, jag tänkte ändå justera upp smörjpumpen så den ger lite extra. De hade även rengjort axeln, men sade att jag gärna kan ta av oljepluggarna själv för att ta det sista och kontrollera att ingen smuts kan sätta sig i lagerna. Priset var helt okej. Landade på 2200kr inklusive moms vilket redan var lite rabatterat, men väl värt för detta. Nu är det bara lager och några tätningar innan det är dags för ihopmontering
Stay tuned!