2
Här kommer en ganska stor uppdatering då jag tog ett sista krafttag förra helgen
Undrar om jag hade köpt väghyveln om jag visste hur mycket jobb det skulle bli? Troligen. Jag var ju medveten om att motorn eventuellt skulle behöva delas, och jag har än så länge aldrig ångrat det
Så vi dyker direkt in i det! Motorn var ju ganska smutsig
Men sen blev den ganska ren! Inte kliniskt än, men jag kunde skrapa av några millimeter av smuts och stålborsta lite överallt. Tänka sig att det fanns
grön färg kvar lite här och var då
Tog också en bild in i växellådan vilket jag glömde sist. Den ser som sagt fin ut och nöjer sig nog med lite rengöring och ny olja.
Sen lyckades jag lyfta ur den främre vevstaken med
kolv, och tyvärr såg ju vevaxeln samt babbitslagret inte så jättefint ut
Det är inte riktigt så illa som det ser ut, men trots att lite smuts går att skrapa av får nog veven slipas och nytt lager gjutas. För er som inte vet är dessa lager platsgjutna och sedan skavda (nerfilade) tills de har en fin, jämn yta. Detta har jag ingen erfarenhet alls av, men jag har ganska bra kontakter så det ska nog inte vara omöjligt om det krävs!
Nästa steg är att försöka dela motorns över och underdel. Dessa hålls ihop av fyra långa bultar på motorns sidor samt med de långa gängstängerna som även håller cylinderblocket och toppen, plus lite till.
Främre delen av motorn hålls även av plattan där
vattenpump och
regulator sitter. Denna sitter med några bultar (25 blocknyckel var vanligast för att plocka av dessa, de sitter ju i hörn så inga hylsor går på
) MEN det sitter även två spårskruvar placerade där de insåg att inte ens en blocknyckel når. Kanske skulle det ha varit ett tecken på att inte sätta några fästelement där, men när har det någonsin stoppat konstruktörerna av denna maskin?
Med en
diameter på 20-25mm är det inte direkt dina vanliga småskruvar, så
skruvmejsel duger ju inte. Slagskruvmejsel spräcker tyvärr bara bitsen
Jag ska försöka hitta en sats ordentligt stora starka bits för 5/16" slagskruvmejsel, även någon form av 1/2 tum
hylsa hade fungerat då slagskruvmejseln har
adapter till det.
Efter lite klurande testade jag att kapa till ett vinkeljärn så man fick något att slå på som inte bara böjdes eller gick av, och det gjorde tricket för dem
Fick sätta en svetsloppa på den ena så vinkeljärnet inte bara ramlade ur det slitna spåret. Jag vill helst inte återmontera dessa, utan ska nog försöka fixa några bultar med insexskalle, alternativt en mindre sexkantsskalle.
När de var lossade var det bara att banka lite försiktigt med gummihammare så kom frontplåten
Eller ja, remskivan togs dessutom bort före det.
Inte så fint där inne. Vattnet har såklart runnit fram med åren, och det är inte direkt mycket packboxar i en sådan här tvåtaktsmotor. Tyvärr har vattnet gått upp till lagerna på vattenpumpens
drivaxel, men de är så billiga att det bara är att byta även om de snurrar ganska lätt efter lite rengöring.
Där var mycket under. Dessa bilder kommer jag ha nytta av sen! Det är också tur att det var regulatordreven som gick av när regulatorn skar och inte det stora spiralskurna drevet som ser mycket värre ut att tillverka, gulmetaller är ju inte kända för att vara så billiga heller.
Bara axeln kvar, ganska grov.
Här är nog boven till varför motorn vägrade gå runt även med kolvarna lösa, det är inte det gladaste ramlagret. Sen är det lite spännande att de valde sfäriska
rullager om man jämför med andra motorer från den tiden, men jag tycker nog det är ett helt okej val! Det får bli nya iallafall. Måtten är 150x70x51mm om någon undrar, SKF 22314. Finns att köpa nya passande för ca 1600kr/st men jag ska kolla med ett par gamla lagerhandlare förr, de kanske har två lager på sitt lager
När vi ändå tar isär allt annat kan man lika gärna plocka bort klumpen med generatorn och hydraulpumpen så man får känna på dem. Klumpen sitter såklart med ännu fler spårskruvar
Ungefär här började jag bli riktigt trött på Munktell, men dessa gick att få loss med
vise grips! Sen var det bara att plocka loss och...
...Kedjedrift??? Är det kedjedrift rakt framför svänghjulet?
Ja minsann, någon speciell duplex kedja i ungefär samma grovlek som till en cykel är alltså vad som
driver hydraulpumpen och generatorn, som kan justeras i sidled för att spänna kedjan. Denna går dessutom i oljebad nere i motorn som om det inte var nog med olika fack redan. Framifrån och bak blir det:
Vevhus 1 (ingen
olja, då rusar motorn), vevhus 2 (ingen olja, samma här), insug (ingen olja), kedjedrift (definitivt olja),
svänghjul (ingen olja),
koppling (absolut ingen olja) och sist mellanväggen innan växellådan kommer - där det definitivt ska vara olja. Jag får väl rätta mig själv då och tycka att det är rimligt att inte driva saker med startkransen, MEN det är enligt mig ännu märkligare att ha någon dubbel cykelkedja direkt på vevaxeln. Det märks att denna lösningen endast gjordes för väghyvlarna, Munktells typ 25 traktorerna hade ju inte
hydraulpump eller generator.
Sen tog jag bort inspektionsluckorna till kopplingen och allt såg väl ganska vettigt ut därinne - förutom den här gängade brickan som lyckats
gänga upp sig?
Jag vet inte riktigt vad den gör, men jag får väl gänga fast den och låsa den med något sen - mycket lättare när allt är avplockat.
Här hoppade det lite i tiden, men efter mycket jobb fick vi av mellanplattan som har ett sista lager innan ingående drev i växellådan. Nästan alla andra tillverkare satte denna
mellanvägg på växellådan vilket enligt mig är mycket smidigare, men visst kan Munktell göra sin egen grej. Det gick iallafall trögt eftersom splinesen var rostiga och att urtrampningslagret följer med axeln ut - men resten av kopplingen är bultad i sitt svänghjul.
Vi fick därför dela kopplingen genom att lossa fjädrarna vid tryckarmarna, annars hade vi böjt sönder dem och kanske även något annat. Så Munktell, såklart man ska behöva dela kopplingen inuti motorn genom ett par små luckor innan man ens kan dela motorn
Det tog mycket bankande med gummisläggan då det inte ville dela sig baktill, men en tunn plåtbit avslöjade att det inte var något på ena sidan. Till sist släppte det dock, och då sitter tydligen allt med två stift - ett i höger framhörn och ett i vänster bak
Skönt var det iallafall att få det delat, ungefär 7 timmar senare än jag trott. Över lag är jag ganska realistisk, men att det bara skulle vara "några bultar och sen delas allt fint i två halvor" det var nog lite väl optimistisk
Dock kom inte veven ner trots några nätta slag med gummihammare, så det blev rostspray och fokus på annat så man får tänka efter.
Det var inte det finaste inuti motorn. Jag är glad att vi plockade ut motorn för att göra allt ordentligt!
Mycket gröpande krävdes. Jag förstår fortfarande inte riktigt hur denna "leran" kommer till, eftersom den även återfanns i cylindrarna av min ena Deutz F2l514
Jag misstänker att det är en blandning av rost och vatten, men det blir så otroligt finkornigt och stora volymer.
Men rengöring gör trots allt det rent!
Lite teknisk sprit och stålborste som på resten av motorn så blir man av med det värsta.
Sen tänkte vi pressa ut en
kolvbult eftersom dess låsskruv gick så lätt att lossa och den redan hade fått lite rostlösare på sig.
Men tyvärr gick det inte så bra
Det var inte mycket
motstånd i 20tons pressen trots brä
dor för att jämna ut trycket, men brädorna sprack och all kraft kom för långt ner. Ja ja, det ska inte vara så svårt att hitta en sådan här kolv när man iallafall kan återanvända vevstaken och kanske även ringarna. Denna kolven får bli religerad till prydnad!
När jag fick lite facetime hjälp av en äkta Munktell kännare fick jag veta att man måste ta bort dessa smörjrör som går från blocket in till veven, annars kröks de när man får ner veven. Så det var tur att den inte hade släppt! Visst var rören lite genomrostade, men det ska nog inte vara så svårt att böja till och få dit något nytt
Så nu var motorn nästan helt nerplockad i sina beståndsdelar, men veven ville inte komma.
Fram tog det bara några slag sen släppte ramlagret och veven var lös, men baktill satt den fast.
Jag kröp ner på golvet igen och kollade noggrannt mellan svänghjulen när jag snurrade motorn, och minsann där satt en platta som inte snurrade med
Den hade dessutom några konstiga former undertill
Tydligen hade vi slått av några tunna öron från den gjutna plattan när vi slog ner den nedre motorhalvan. Det är ingen big deal då de nog inte egentligen behövs, men man ska alltså inte kunna dela motorn ens efter allt vi plockat bort??
Egentligen skulle man ju
såklart ha plockat av kopplingen och dess svänghjul för att komma åt några små bultar långt inne i kopplingshuset. Kom ihåg det nästa gång ni ska byta
ramlager på er Munktell C1 långa hund!
Fick göra en basic
avdragare för det lilla svänghjulet av någon 40x20mm plattjärnsbit och M16 stång - sen kom den fint. Så till er som ska dra av kopplingssvänghjulet på er Munktell C1 långa hund - eller lyfta cylinderblocket med fastrostade kolvar - har jag alltså några specialverktyg till salu
Den sista plattan, härligt gjutjärn. Som ni ser är det nog ingen fara om de tre nedre fästöronen inte är där, det finns mer än nog fästelement ändå så det räcker säkert med några stora brickor på de små bultarna.
När plattan var helt lossad kom äntligen vevaxeln!
Men gissa vad, kolvarna är för stora för att gå igenom vevhuset!
Jag försökte i drygt tre kvart, men ingen
värme kunde lösa vevöverfallets
kronmutter som varit under vatten så länge. Det var lättare att kapa den, så jag får väl fixa någon annan stark fingängad
bult där sen. Nu fick jag ingen bild på det, men vevens yta såg förvånansvärt nog i princip oskadad ut där under! Även babbitslagerna var fina utan repor, så det är nog inget problem att återanvända för den bakre kolven.
Sen var äntligen veven ute!!
Det behövs alltså bara att man plockar bort
alla andra komponenter på motorn.
Det började bli ganska sent på söndagen, så jag rengjorde lite till och lade allt på pall. Nu är allt i princip helt nerplockat, och skadorna var ändå ganska begränsade! Kunde definitivt gått värre att plocka ner än en kolv och några små fästöron, och nu känner jag mig som ett riktigt proffs. Men inte en chans att jag gör om det här igen
Nästa steg är väl att slipa veven för den främre vevstaken, få bort ramlagerna (vilket säkert blir
jättekul) och fixa nya, sen börja montera ihop motorn med några småsaker bytta här och var som smörjrören och kullagerna framme vid frontplåten. En ny kolv med nya
nållager i bultarna (för såklart ska de ha nållager där!
), få loss smörjoljepumpen och ungefär sen börjar det bli dags att fixa en regulator så man kan provstarta. Detta kommer nog ta några månader, men det är ändå inte löjligt många steg. Det tar nog längre tid att se över alla småsaker som ska monteras fast på motorn, sen borde den vara körbar!
Så om jag bara fixar några hundra saker är den nästan klar!
Sen blir det lite svårt att fixa hytten så den iallafall håller ihop utan att bygga om den helt, men det är ett problem för framtiden. Nu känner man framstegen, och tills nästa gång - godnatt väghyveln.