Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerVäghyvlar

Munktell C1 "långa hund" tändkulehyvel

295 inlägg • Sida 6 av 20
Diskutera väghyvlar här

torbjorn_forsman

#76 » 21:19:39, 09-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle nog tro att du hittar totalt 6 cellproppar eller hål för dito om du krafsar lite mer på batteriet. Gammal vanlig typ av 12 V-batteri för tyngre fordon, när jag var liten på 70-talet hade vi ett exakt sånt för att mata tv:n i den icke elektrifierade sommarstugan.

3 personer gillar det här inlägget.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514



Kotten (trådstartaren)

#77 » 11:57:14, 10-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja nu när du säger det ser jag ju till och med 4 st :ohnej: :mrgreen: Kan det vara runt 160Ah kanske? Jag skaffar nog så stort jag får plats med, men då formen är lite udda är det bra att veta var gränsen går.
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Ivar Risslén

#78 » 12:09:03, 10-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den modellen av batteri var vanlig på 50-60 talet och kanske tidigare. Styrkan brukade ligga på mellan 130 till 150 Ah. Det senaste jag såg att de fanns att köpa nya var början av detta sekel. Det brukar gå bra att få rum med 2 st 60-70 Ah batterier av den typen som var vanlig i gamla SAAB och Volvo 140, 240.
Errare humanum est
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Kotten (trådstartaren)

#79 » 13:04:29, 10-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Detta är det sista försenade inlägget innan vi är framme i nutid, jag fick in ett par dagar att skruva själv innan i långhelgen. Inläggen här är lite sporadiska men det har iallafall hänt lite nu innan jobbet drar igång fullt och mina nya universitetskurser börjar för året!

Bild
Bild
Bild
Hydraulpumpen och generatorn sitter ju på ett block ovanför startkransen och drivs därgenom av någon nerväxling. Bultplaceringen är dock som vanligt omöjligt inne i hörn, så där har de valt att sätta ett par stora spårskruvar istället för sexkantsskallar :ohnej: När man inte får plats med slagskruvmejsel är jag inte så löjligt glad över denna konstruktion, men det blir väl lättare när motorn är ute och man kommer åt från fler håll.

Bild
Bild
Bild
Eftersom bastraktorn är inbyggd i en lång väghyvel var det ju inte så praktiskt att ha kvar startveven framåt, så då sattes den rakt år sidan i blocket som redan förser vattenpumpen/regulatorn/smörjoljepumpen med kraft. Veven fick ett eget koniskt kugghjul på vevaxeln och ett stöd för åt sidan som då alltid snurrar med motorn. Det är nog bra att sätta tillbaks hållaren för veven på samma kugge eftersom veven har lite speciellt urslag, så jag ska försöka komma ihåg att göra någon markering för det innan jag lossar vevaxeln. Än så länge ser man vilka kuggar som stått ner då de rostat lite, men det är iallafall inte alla lager som verkar ha tagit skada.


Drivningen till smörjoljepumpen går alltså från vevaxeln, upp till vattenpumpens och regulatorns drivaxel, upp genom regulatorns huvudaxel, sedan ut genom denna igen till oljaren som drivs av en snäckväxel. Bara en kul detalj då det absolut var bäst idé att ha en handfull extra svaga punkter som vid skada gör att motorn skär - om inte regulatorn tagit allt stryk först :mrgreen:

Bild
Vev! Gjorde den utifrån lite bilder jag tog hos den andra långa-hund-ägaren här i Skåne. Den ska snyggas till lite mer och helsvetsas på något ställe, men funktioner som urslagskammen och vevens vinkel behåller jag ställbara med stoppskruvar så man får så mycket som kraft som möjligt och sedan slår den ur innan veven blir en propeller.

Bild
Lossade hydraulrören och till min skräck kom det ut en hel del vatten, men sen kom flera hela delar olja också så förhoppningsvis har inget rostat eller frusit för illa. När man kollar ner i hydraulpumpen ser man rosten på väggarna där det varit vatten, men det verkar vara över de vitala sakerna. Tänk vad vatten har gjort mot denna maskinen, och då har den ändå inte stått med öppna rör eller sånt :klia:

Bild
Bild
För att kunna få fram motorn senare lossade jag bordet som bladet sitter på och drog det åt sidan. Nu är det mer plats, och det blir lite bättre rengöring och smörjning till alla rörliga punkter! Hyveln är ju ett ganska stort projekt - även om motorn är mycket jobb i sig kommer ju sedan alla funktionella saker som hydraulik och att inget är böjt eller trasigt, och sist allt det fina som el, hytt och rutor. Även om det inte blir någon totalrenovering är det många steg, och att få det se orört ut är lite extra utmaning :mrgreen: Ser fram emot det iallafall!

Bild
Det är ganska kul att kolla in under hyveln nu när det går. Ska se till att smörja upp några saker eftersom det ju sitter smörjnipplar här under :ohnej: Men fläkten är det enda vitala och den snurrade på sin långa axel, om än lite trögt.

Bild
Detta hoppades jag slippa se, ett sprucket oljerör till motorn :svettas: Men troligen har det hänt i efterhand, de hade nog inte kunnat köra tills regulatorn rasat om motorn inte hade smörjning i någon kanal. Ännu en bra anledning att plocka isär allt, även om det nog märkts med tiden. Övriga rör blåses rena och rengörs om jag inte bara drar om alla.

Bild
Efter alla dessa förberedelser började det närma sig! Spände upp motorn i verkstadskranen och pallade under bakkroppen tight för att avlasta den.

Bild
Det främre motorfästet är bara ett väldigt stort, grovt plattjärn. Till min förvåning var det inte omöjligt att lossa bultarna och släppa ner det med palltrucken, och sedan kunde jag flytta det själv för hand. Det väger nog 50-80kg vilket är okej, tills man börjar luta det och får tyngpunkten mot sig :vissla:

Bild
Sedan var det dags att lossa motorn, men som alltid är det någon fästpunkt som sitter jobbigt placerad. Denna bult som satt bak in under hydraulpumpen var inte lätt att komma åt.

Bild
Bild2
Blocknyckel var för lång, så jag fick ta en relativt kort skiftnyckel som ändå tog ~25mm med kraft. Som tur är satt den inte så hårt. Tyvärr kunde jag bara vrida ~25 grader innan det tog stopp vilket inte räckte för att ta om med skiftnyckeln :ohnej: Då fick jag göra en spännande ful egen blocknyckel :mrgreen: Denna gjorde sitt jobb en stund, sedan var den för misshandlad så jag skar ut en i någon millimeter tjockare plåt. Efter en dryg halvtimme med handen intryckt bak pumpen lyckades jag äntligen få ut bulten :hurra:


Bild
Det känns lite väl klent med bara sex bultar att hålla ihop motor och växellåda, men visst det mesta är iallafall ganska avlastat i andra fästen. De kom förvånansvärt lätt, så det blir skönt att dra åt dem lite extra när allt ska ihop igen. Jag fick nog till viktfördelningen ganska bra för motorn gick ut vågrätt och snällt när allt var släppt, och sedan kom en massa olja! Varken instruktionsboken eller reservdelslistan för Munktell 25 gjorde ett bra jobb att förklara hur motor och kropp satt ihop, så utifrån någon enkel skiss över kopplingen tyckte jag att det verkade delas med en splinesad axel som det ofta gör. Men nej tydligen är kopplingshuset en del av motorblocket och när man lossar motorn kommer allting med ut ända till det ingående drevet inuti växellådan :uupps:

Bild
Bild
Det tog en del spån att suga upp all olja som varit i växellådan, men jag är glad att det fanns någon iallafall :mrgreen: Den skulle ändå bytas, och det ser bra ut där inne. Nu är motorn iallafall släppt och står lite provisoriskt på pall med verkstadskranen som säkerhetslina. Nästa gång ska allt pallas ner och dras ut under ramen så motorn kan delas ännu mer. Ramlagerna är som nämnt risk att de behöver bytas om de rostat i rullarna, och en ordentlig rengöring blir nog bra. Det sista jag vill anmärka på är att motorn är en riktig klump! Bara två cylindrar med sammanlagt 5,3 liter cylindervolym, men när man dessutom har svänghjul och kopplingshus inuti motorn blir det en löjligt lång och stor gjutjärnsklump. :mrgreen:


Halv nio på kvällen gick jag in och gjorde mat tillsammans med katten efter ett bra dagsverk. Man ska inte stressa sånt här när man är själv - då hamnar man bara under något tungt. Nu får ni vänta lika spänt som mig till nästa mekartid i helgen :mrgreen:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

22 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Mats i Myrhult

#80 » 13:12:45, 10-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kulturgärning!

Man undrar också om det inte fanns några bättre konstruktioner att sno lösningar ifrån, eller tog de första tanke som slog dem och sa, ja det skruvar vi dit?
Senast redigerad av Mats i Myrhult 14:53:29, 10-01-2023, redigerad totalt 1 gång.
Utan risk, ingen chans!

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Kotten (trådstartaren)

#81 » 13:50:43, 10-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det märks att detta var Munktells första kontakt med en hel del saker som startmotor, hydraulsystem och lite sånt. Sen ibland känns det som att det lilla teamet som designade väghyvlarna fick göra vad de ville för de skulle ändå inte sälja så många :mrgreen: Lite special-prototypverksamhet. Designerna varierade dessutom ganska mycket genom de tre år som denna modell byggdes, exempelvis hade vissa kylaren inne i ramen framför motorn.
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

6 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Kotten (trådstartaren)

#82 » 22:51:33, 19-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild 2
Här kommer en ganska stor uppdatering då jag tog ett sista krafttag förra helgen :grin: Undrar om jag hade köpt väghyveln om jag visste hur mycket jobb det skulle bli? Troligen. Jag var ju medveten om att motorn eventuellt skulle behöva delas, och jag har än så länge aldrig ångrat det :thumme:

Bild
Så vi dyker direkt in i det! Motorn var ju ganska smutsig

Bild
Men sen blev den ganska ren! Inte kliniskt än, men jag kunde skrapa av några millimeter av smuts och stålborsta lite överallt. Tänka sig att det fanns grön färg kvar lite här och var då :smile:

Bild
Tog också en bild in i växellådan vilket jag glömde sist. Den ser som sagt fin ut och nöjer sig nog med lite rengöring och ny olja.

Bild
Bild
Sen lyckades jag lyfta ur den främre vevstaken med kolv, och tyvärr såg ju vevaxeln samt babbitslagret inte så jättefint ut :sad: Det är inte riktigt så illa som det ser ut, men trots att lite smuts går att skrapa av får nog veven slipas och nytt lager gjutas. För er som inte vet är dessa lager platsgjutna och sedan skavda (nerfilade) tills de har en fin, jämn yta. Detta har jag ingen erfarenhet alls av, men jag har ganska bra kontakter så det ska nog inte vara omöjligt om det krävs!



Nästa steg är att försöka dela motorns över och underdel. Dessa hålls ihop av fyra långa bultar på motorns sidor samt med de långa gängstängerna som även håller cylinderblocket och toppen, plus lite till.
Bild
Främre delen av motorn hålls även av plattan där vattenpump och regulator sitter. Denna sitter med några bultar (25 blocknyckel var vanligast för att plocka av dessa, de sitter ju i hörn så inga hylsor går på :aaargh:) MEN det sitter även två spårskruvar placerade där de insåg att inte ens en blocknyckel når. Kanske skulle det ha varit ett tecken på att inte sätta några fästelement där, men när har det någonsin stoppat konstruktörerna av denna maskin?

Bild
Med en diameter på 20-25mm är det inte direkt dina vanliga småskruvar, så skruvmejsel duger ju inte. Slagskruvmejsel spräcker tyvärr bara bitsen :ohnej: Jag ska försöka hitta en sats ordentligt stora starka bits för 5/16" slagskruvmejsel, även någon form av 1/2 tum hylsa hade fungerat då slagskruvmejseln har adapter till det.

Bild
Efter lite klurande testade jag att kapa till ett vinkeljärn så man fick något att slå på som inte bara böjdes eller gick av, och det gjorde tricket för dem :grin: Fick sätta en svetsloppa på den ena så vinkeljärnet inte bara ramlade ur det slitna spåret. Jag vill helst inte återmontera dessa, utan ska nog försöka fixa några bultar med insexskalle, alternativt en mindre sexkantsskalle.


Bild
När de var lossade var det bara att banka lite försiktigt med gummihammare så kom frontplåten :thumme: Eller ja, remskivan togs dessutom bort före det.

Bild
Inte så fint där inne. Vattnet har såklart runnit fram med åren, och det är inte direkt mycket packboxar i en sådan här tvåtaktsmotor. Tyvärr har vattnet gått upp till lagerna på vattenpumpens drivaxel, men de är så billiga att det bara är att byta även om de snurrar ganska lätt efter lite rengöring.

Bild
Där var mycket under. Dessa bilder kommer jag ha nytta av sen! Det är också tur att det var regulatordreven som gick av när regulatorn skar och inte det stora spiralskurna drevet som ser mycket värre ut att tillverka, gulmetaller är ju inte kända för att vara så billiga heller.

Bild
Bara axeln kvar, ganska grov.

Bild
Här är nog boven till varför motorn vägrade gå runt även med kolvarna lösa, det är inte det gladaste ramlagret. Sen är det lite spännande att de valde sfäriska rullager om man jämför med andra motorer från den tiden, men jag tycker nog det är ett helt okej val! Det får bli nya iallafall. Måtten är 150x70x51mm om någon undrar, SKF 22314. Finns att köpa nya passande för ca 1600kr/st men jag ska kolla med ett par gamla lagerhandlare förr, de kanske har två lager på sitt lager :mrgreen:


Bild
När vi ändå tar isär allt annat kan man lika gärna plocka bort klumpen med generatorn och hydraulpumpen så man får känna på dem. Klumpen sitter såklart med ännu fler spårskruvar :aaargh: Ungefär här började jag bli riktigt trött på Munktell, men dessa gick att få loss med vise grips! Sen var det bara att plocka loss och...

Bild
...Kedjedrift??? Är det kedjedrift rakt framför svänghjulet?

Bild
Ja minsann, någon speciell duplex kedja i ungefär samma grovlek som till en cykel är alltså vad som driver hydraulpumpen och generatorn, som kan justeras i sidled för att spänna kedjan. Denna går dessutom i oljebad nere i motorn som om det inte var nog med olika fack redan. Framifrån och bak blir det:
Vevhus 1 (ingen olja, då rusar motorn), vevhus 2 (ingen olja, samma här), insug (ingen olja), kedjedrift (definitivt olja), svänghjul (ingen olja), koppling (absolut ingen olja) och sist mellanväggen innan växellådan kommer - där det definitivt ska vara olja. Jag får väl rätta mig själv då och tycka att det är rimligt att inte driva saker med startkransen, MEN det är enligt mig ännu märkligare att ha någon dubbel cykelkedja direkt på vevaxeln. Det märks att denna lösningen endast gjordes för väghyvlarna, Munktells typ 25 traktorerna hade ju inte hydraulpump eller generator.



Bild
Sen tog jag bort inspektionsluckorna till kopplingen och allt såg väl ganska vettigt ut därinne - förutom den här gängade brickan som lyckats gänga upp sig? :klia: Jag vet inte riktigt vad den gör, men jag får väl gänga fast den och låsa den med något sen - mycket lättare när allt är avplockat.

Bild
Här hoppade det lite i tiden, men efter mycket jobb fick vi av mellanplattan som har ett sista lager innan ingående drev i växellådan. Nästan alla andra tillverkare satte denna mellanvägg på växellådan vilket enligt mig är mycket smidigare, men visst kan Munktell göra sin egen grej. Det gick iallafall trögt eftersom splinesen var rostiga och att urtrampningslagret följer med axeln ut - men resten av kopplingen är bultad i sitt svänghjul.

Bild
Vi fick därför dela kopplingen genom att lossa fjädrarna vid tryckarmarna, annars hade vi böjt sönder dem och kanske även något annat. Så Munktell, såklart man ska behöva dela kopplingen inuti motorn genom ett par små luckor innan man ens kan dela motorn :myzsko:


Bild
Det tog mycket bankande med gummisläggan då det inte ville dela sig baktill, men en tunn plåtbit avslöjade att det inte var något på ena sidan. Till sist släppte det dock, och då sitter tydligen allt med två stift - ett i höger framhörn och ett i vänster bak :klia: Skönt var det iallafall att få det delat, ungefär 7 timmar senare än jag trott. Över lag är jag ganska realistisk, men att det bara skulle vara "några bultar och sen delas allt fint i två halvor" det var nog lite väl optimistisk :mrgreen: Dock kom inte veven ner trots några nätta slag med gummihammare, så det blev rostspray och fokus på annat så man får tänka efter.

Bild
Det var inte det finaste inuti motorn. Jag är glad att vi plockade ut motorn för att göra allt ordentligt!

Bild
Mycket gröpande krävdes. Jag förstår fortfarande inte riktigt hur denna "leran" kommer till, eftersom den även återfanns i cylindrarna av min ena Deutz F2l514 :klia: Jag misstänker att det är en blandning av rost och vatten, men det blir så otroligt finkornigt och stora volymer.

Bild
Men rengöring gör trots allt det rent! :smile: Lite teknisk sprit och stålborste som på resten av motorn så blir man av med det värsta.

Sen tänkte vi pressa ut en kolvbult eftersom dess låsskruv gick så lätt att lossa och den redan hade fått lite rostlösare på sig.
Bild
Men tyvärr gick det inte så bra :sad: Det var inte mycket motstånd i 20tons pressen trots brädor för att jämna ut trycket, men brädorna sprack och all kraft kom för långt ner. Ja ja, det ska inte vara så svårt att hitta en sådan här kolv när man iallafall kan återanvända vevstaken och kanske även ringarna. Denna kolven får bli religerad till prydnad!

Bild
När jag fick lite facetime hjälp av en äkta Munktell kännare fick jag veta att man måste ta bort dessa smörjrör som går från blocket in till veven, annars kröks de när man får ner veven. Så det var tur att den inte hade släppt! Visst var rören lite genomrostade, men det ska nog inte vara så svårt att böja till och få dit något nytt :thumme:

Bild
Så nu var motorn nästan helt nerplockad i sina beståndsdelar, men veven ville inte komma.

Bild
Fram tog det bara några slag sen släppte ramlagret och veven var lös, men baktill satt den fast.

Bild
Jag kröp ner på golvet igen och kollade noggrannt mellan svänghjulen när jag snurrade motorn, och minsann där satt en platta som inte snurrade med :ohnej: Den hade dessutom några konstiga former undertill

Bild
Tydligen hade vi slått av några tunna öron från den gjutna plattan när vi slog ner den nedre motorhalvan. Det är ingen big deal då de nog inte egentligen behövs, men man ska alltså inte kunna dela motorn ens efter allt vi plockat bort??

Bild
Egentligen skulle man ju såklart ha plockat av kopplingen och dess svänghjul för att komma åt några små bultar långt inne i kopplingshuset. Kom ihåg det nästa gång ni ska byta ramlager på er Munktell C1 långa hund!

Bild
Fick göra en basic avdragare för det lilla svänghjulet av någon 40x20mm plattjärnsbit och M16 stång - sen kom den fint. Så till er som ska dra av kopplingssvänghjulet på er Munktell C1 långa hund - eller lyfta cylinderblocket med fastrostade kolvar - har jag alltså några specialverktyg till salu :mrgreen:

Bild
Den sista plattan, härligt gjutjärn. Som ni ser är det nog ingen fara om de tre nedre fästöronen inte är där, det finns mer än nog fästelement ändå så det räcker säkert med några stora brickor på de små bultarna.

Bild
När plattan var helt lossad kom äntligen vevaxeln! :hurra: Men gissa vad, kolvarna är för stora för att gå igenom vevhuset! :skratta3:

Bild
Jag försökte i drygt tre kvart, men ingen värme kunde lösa vevöverfallets kronmutter som varit under vatten så länge. Det var lättare att kapa den, så jag får väl fixa någon annan stark fingängad bult där sen. Nu fick jag ingen bild på det, men vevens yta såg förvånansvärt nog i princip oskadad ut där under! Även babbitslagerna var fina utan repor, så det är nog inget problem att återanvända för den bakre kolven.

Bild
Sen var äntligen veven ute!! :hurra: Det behövs alltså bara att man plockar bort alla andra komponenter på motorn.

Bild
Det började bli ganska sent på söndagen, så jag rengjorde lite till och lade allt på pall. Nu är allt i princip helt nerplockat, och skadorna var ändå ganska begränsade! Kunde definitivt gått värre att plocka ner än en kolv och några små fästöron, och nu känner jag mig som ett riktigt proffs. Men inte en chans att jag gör om det här igen :mrgreen:

Nästa steg är väl att slipa veven för den främre vevstaken, få bort ramlagerna (vilket säkert blir jättekul) och fixa nya, sen börja montera ihop motorn med några småsaker bytta här och var som smörjrören och kullagerna framme vid frontplåten. En ny kolv med nya nållager i bultarna (för såklart ska de ha nållager där! :klia: ), få loss smörjoljepumpen och ungefär sen börjar det bli dags att fixa en regulator så man kan provstarta. Detta kommer nog ta några månader, men det är ändå inte löjligt många steg. Det tar nog längre tid att se över alla småsaker som ska monteras fast på motorn, sen borde den vara körbar! :grin:

Bild
Så om jag bara fixar några hundra saker är den nästan klar! :mrgreen: Sen blir det lite svårt att fixa hytten så den iallafall håller ihop utan att bygga om den helt, men det är ett problem för framtiden. Nu känner man framstegen, och tills nästa gång - godnatt väghyveln.
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

35 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Antevante

#83 » 23:17:06, 19-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vilken kämpainsats :thumme:

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Antevante
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:23:05, 20-11-2007
Ort: Växjö
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Volvo L90H (Anställd)
Hymac 580BT
Hymac 580DS
MB Trac 800

Sparrow

#84 » 23:24:03, 19-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kotten du är en oöverträffad optimist. :thummar: :thummar: :buga:

3 personer gillar det här inlägget.
Sparrow
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:46:00, 13-02-2012
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 (utlånad till dottern på obestämd tid)

Kotten (trådstartaren)

#85 » 23:46:30, 19-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Antevante skrev:Vilken kämpainsats :thumme:

Ja det blev visst det :mrgreen: Men du är inte direkt skygg från att plocka isär och fixa heller :smile:


Sparrow skrev:Kotten du är en oöverträffad optimist. :thummar: :thummar: :buga:

Ofta tycker jag att jag är ganska realistisk när jag måste vara objektiv, men man får vara väldigt optimistisk med allt runtomkring :mrgreen: Men har man bara kul är det lätt att lägga tid och tankar i projekten och då går tiden fort :smile:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

jörgen.ottosson

#86 » 13:28:10, 20-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra jobbar, roligt att följa! :buga:

( detta är bra utbildningamatrial för de som nödvändigt vis ska försöka få en motor som fastnat att starta, även om det inne bär bogsering....eller någon annan form av "våld" efter att den hjälpligt lossats (med spett och Coca-Cola) .....motorn är ju inte i bättre skicka för att den startat en gång, troligen sämre.... :snow: )

/Jörgen
Deus ex machina

6 personer gillar det här inlägget.
jörgen.ottosson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:57:47, 04-01-2009
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: sandvik sl-350
liebherr a500s
scania lbs 140
KL 121B

Kotten (trådstartaren)

#87 » 14:16:48, 20-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt rätt Jörgen, jag måste säga att det även fått mig att vilja vara lite mer inspekterande i framtiden. Hade denna gått runt hade jag definitivt bara velat få igång den och sen se om det är några problem, men alla problem märks inte alltid så tydligt så om man vill göra något pålitligt får man nog ta det lugnt och metodiskt :thumme:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

HVA59

#88 » 19:22:56, 20-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

jörgen.ottosson skrev:Bra jobbar, roligt att följa! :buga:

( detta är bra utbildningamatrial för de som nödvändigt vis ska försöka få en motor som fastnat att starta, även om det inne bär bogsering....eller någon annan form av "våld" efter att den hjälpligt lossats (med spett och Coca-Cola) .....motorn är ju inte i bättre skicka för att den startat en gång, troligen sämre.... :snow: )

/Jörgen


Det går framåt, behövde inte ens tjata så mycket denna gången för att vi skulle dela motorn :wink:

Det var tråkigt med plattan där, jag hade hoppats det skulle räckt med att vi lyckades spräcka kolven. Men jag kan kanske fixa en ny platta om inte måtten och formerna är jätte jobbiga. Blir dock inte gjutjärn i så fall.

De har verkligen varit elaka med bultplaceringen på denna motorn, ännu värre än vad det var på din Deutz där man ju var tvungen att plocka av motorn och svänghjulet bara för att få av oljetråget :myzsko:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

Stridis2

#89 » 21:06:57, 20-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

En tanke gällande spårskruvarna. Även om det är långt ifrån original, kan man inte byta eller göra egna insexskruvar? Det är ju ganska viktigt att man får till ett bra moment när man spänner fast och det kan vara trevligt att få isär prylarna igen om man behöver det.

Kotten skrev:Sen är det lite spännande att de valde sfäriska rullager om man jämför med andra motorer från den tiden, men jag tycker nog det är ett helt okej val! Det får bli nya iallafall. Måtten är 150x70x51mm om någon undrar, SKF 22314. Finns att köpa nya passande för ca 1600kr/st men jag ska kolla med ett par gamla lagerhandlare förr, de kanske har två lager på sitt lager :mrgreen: .

Du känner väl till Alfredssons maskinaffär i Ränte kvarn?
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Mats i Myrhult

#90 » 21:08:18, 20-01-2023
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den där konstruktionen är ju värre än på en BMW!
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.


Återgå till Väghyvlar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se