Tja om du säger det
Även detta inlägg blir nog uppdelat, så här får ni första segmentet med bilder och lite information om Munktells Långa Hund innan nästa inlägg täcker mer av det mekaniska och mekandet
Fröjden var ju stor på lördagförmiddagen när detta hände på gården
Lastväxlare är allt smidigt. När flaket var nere tog vi pappas BM Victor och bogserade av hyveln. Trots att däcken var i slamsor och maskinen stått så länge så rullade maskinen helt okej! Victor slirade en del men under omständigheterna är jag nöjd
Vilken tur att ingen dragit åt handbromsen för 50 år sedan!
För det kan jag avslöja att trots att hyveln är byggd på Munktells typ 25
traktor är basmaskinen mycket bättre utrustad. Utväxlingen är ändrad så att maxfart är 28km/h istället för 14km/h (det ser ni fram emot att möta på vägen väl?
tur att längden nog gör den stabil på vägen, den har ju trots allt 8 meter vänd
radie)
Insteg bakifrån, dörren ligger bredvid. Vet dock inte vad det är för mekanism som sitter till höger bak hytten. Det är någon handjusteringsratt som går till en snäckväxel med spärrfunktion åt ena hållet - men sedan sitter det inte ihop med mer. Inte ens axeln är avkapad utan den går bara inte vidare
Notera det rejält grova avgasröret bak höger bakdäck! Det finns både
ljuddämpare på motorn och under hytten så det ska bli spännande att höra hur maskinen låter, troligen ändå ganska likt en Munktells 25 vilket ni kan söka upp på Youtube.
Här är skönheten! Jag bara älskar namngjutningen på kylaren och de bulliga formerna, ser nästan ut som en gammal 30 tals roadster sportbil! Eller som mamma sade, en kalle anka bil
För att ge er lite specifikationer väger hyveln ca 4500kg och är 5,5 meter lång. Som sagt är den byggd ca 1938-39 på Munktells typ 25 traktor men med uppgraderingar som fotkoppling och till och med fotbroms till trummor på hjulen, det var inte standard förrens 15 år senare när BM20 redan tillverkats i något år! Enligt någon källa byggdes endast ett femtiotal av dessa, vilket inte är helt orimligt då jag endast hört om 3-4 andra trots ganska mycket efterforskningar och samtal med kunniga gamla maskinskyddare. Dessa exemplar verkar dessutom ha varierat väldigt mycket att döma av de bilderna jag hittat.
Hyvelbladet manövreras hydrauliskt med två spakar vid styrratten vilket tro det eller ej kom redan på hyvelserien före i början av 30 talet! Med en
kran i hytten kan man justera bladets
tryck. Bladet är dessutom inte bara direktmanövrerat med två ventiler, utan med spakarna ställer man en viss höjd som lyftarmarna ska vara i. Skulle de sjunka av inre
läckage eller tryckas upp när man kör emot något så kompenserar maskinen för detta automatiskt och bladet återgår till samma läge som man ställde in - high tech för 30 talet!
Mer detaljer finns i broschyren som finns att ladda ner i VolvoCE's produktarkiv
https://www.volvoce.com/global/en/product-archive/motor-graders/munktell/c1/Höger bakskärm hade visst ramlat av, men som tur är redan innan den kom på
lastbil så inga bilister var i fara. Påbygget till höger har varit för gasolflaska när elglödningen kopplades bort eller slutade fungera. Vet inte om jag behåller den, det är ju visserligen lite småpraktiskt och en del av historien men den är så otroligt ful och jag fixar hellre glödstiften.
Hytten är i lite halvdant skick. En gång i tiden var den träklädd invändigt men efter alla år var brädorna och även rutorna mest i bitar på golvet som sakta rostade bort. Med tryckluft kunde jag i omgångar blåsa bort smulet, sedan när dammet lagt sig kunde jag plocka bort alla större bitar. Det mesta är sparat ifall jag behöver se hur någon
list eller trädetalj sett ut, det kommer ju behövas höras om! Notera även att sidorutorna har fönsterhissar
Och efter lite tvätt dessutom var ju hytten riktigt fin
Bortsett från de nu större hålen i golvet, men det går att lösa. Batteriet sitter i trälådan under sitsen förresten, och på sidorna är verktygs/förvaringslå
dor. Ganska rymligt faktiskt, och med
värme var det nog inte så illa att köra den när den var ny!
Såklart fick jag provsitta den med
Jag lägger sällan upp bilder på mig själv, men ska ni ha ett ansikte på mig får det iallafall vara i min 80 åriga väghyvel.
Efter detta fick maskinen en tvätt och ännu mer rengöring.
Motorn är en Munktells W5 5,3l 2cyl 2takt
tändkulemotor på ca 28 eller 32 hkr beroende på hur man mäter, eller 38 hkr under en kortvarig tid enligt broschyren. Denna motor vidareutvecklades sedan en aning för BM2 som senare blev BM 20 och 21 vilket är bra att veta om det behövs motordelar och man har tur så det passar. Maskinen har dock faktiskt flera av uppgraderingarna som kom först långt senare. Den har exempelvis
startmotor, elektrisk glöduppvärmning, hydrauloljepump, etc. Bästa av alla världar med en väldigt gammal, ovanlig och spännande maskin som dock har lite moderniteter! Usch vilket projekt detta vore om den bara saknade startmotor, den har ju inte ens tryckluftsstart som vissa av dessa traktorer hade.
Så här var det mesta översiktligt rengjort, bra nog att börja smörja upp allt ordentligt. Jag har inte kollat om motorn går runt eftersom jag först vill se till att smörjapparaten och regulator/insprutningspump rör på sig. Dessa delar får absolut inte gå sönder, så vi håller tummarna! Även
reglage och länkage är bra att ha uppsmörjt, och till min förvåning går minst två tredjedelar av allt ganska lätt att få loss
Smörja smörja smörja!