Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerVäghyvlar

Munktell C1 "långa hund" tändkulehyvel

295 inlägg • Sida 1 av 20
Diskutera väghyvlar här

Kotten (trådstartaren)

#1 » 10:24:38, 11-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom den står på gården sedan igår får jag väl nu avslöja nyförvärvet lite snabbt innan jag fortsätter meka :smile:


Bild

Det är en väghyvel! En Munktell C1 "långa hund" från 1938-39. Byggd på Munktells typ 25 tändkuletraktor. Den ska ha fungerat när den ställdes på 70 talet och den är komplett orörd så det finns hopp, men det blir mitt svåraste projekt än så länge. Men gissa om jag är envis :vissla: En massa fler bilder och detaljer kommer inom kort!

..och ja, jag vet att den behöver nya däck! :mrgreen:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

26 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73



Hidsmekolek

#2 » 10:37:02, 11-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

:eat: :dancing_geek:
-"Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal" - Henry Ford.

1 person gillar det här inlägget.
Hidsmekolek
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:27, 29-11-2012
Ort: Östra Frölunda
Sverige
Maskintyp: Traktor

Mattias_E

#3 » 10:44:56, 11-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

:skratta3: :lmao:

Den är ju hur frän som helst :thummar: Fick du med schaktbladet också?

Jag som satt tidigare när vi skulle gissa och skriva att det är i alla fall inte en BM 10/20 då du verkar hålla dessa lika högt som en låg-/höglund :vissla:
Användarvisningsbild
Mattias_E
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:15, 06-10-2017
Ort: NÖ Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 35 -61
IH 454 -72

HVA59

#4 » 11:11:39, 11-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Schaktbkladet finns med :thummar:
Är man dum i huvet så får hela kroppen lida...

//Erik

3 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
HVA59
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:18:22, 31-07-2018
Ort: Norraskåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo PV 544 -1960
Ferguson TEA-20 -1949
Massey-Harris 102 Junior -1945-46 (såld men saknad...)
Farmall DF -1953
Munktells BM-10 -1950
ATO Traktor -1944
Zetor 25A -1957
Zetor 25 -1952
Munktells BM-20 -1950
DKW Diamant ~1937
Berg VL-3 -1930/40 talet, 3st
Lister D -1935
Solo H2 -1946
Solo S21 -1947
Albin AL-1 -1936
Karl-Erik stationärmotor -1926?
Benzona modell H -1925
Eureka Storebro S.I.T -1918
Och en massa veteranmopeder och annat...

Kotten (trådstartaren)

#5 » 11:25:25, 11-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mattias_Edeslätt skrev:Den är ju hur frän som helst :thummar: Fick du med schaktbladet också?

Jag som satt tidigare när vi skulle gissa och skriva att det är i alla fall inte en BM 10/20 då du verkar hålla dessa lika högt som en låg-/höglund :vissla:


Japp bladet ligger och är stort lite utanför bild :mrgreen: Har det verkat så? Jag gillar faktiskt BM20 väldigt mycket, och BM10 är också kul. Sen rent objektivt är det ju otroligt felbyggda och omoderna traktorer vilket de även var när de kom, men det gör nästan dem bättre :mrgreen: Men Munktell 25 är ännu roligare!
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Skru'are

#6 » 12:23:33, 11-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det inte något kulturstipendium som skulle passa in på din verksamhet? :laes_detta:

1 person gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

dea

#7 » 13:43:17, 11-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fasen vad fräck :thummar:
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

marve

#8 » 19:52:30, 11-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

:buga:
marve
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:03:06, 01-05-2007

GK63

#9 » 11:37:21, 13-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis till förvärvet. Det här ska bli kul o följa.
Som sagt jätte frän maskin, aldrig sett något liknande.
Användarvisningsbild
GK63
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:43, 08-11-2013
Ort: Östersund
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 474

Kotten (trådstartaren)

#10 » 18:36:03, 13-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack allihopa! Detta blir nog mitt största projekt än så länge så allt pepp uppskattas, även på facebook verkar det gått hem med 1300 "likes" sedan i förrigår då jag lade ut en bild i en grupp :thumme: Nu har jag lite mer tid att ge er detaljerna, men först får nog historian komma. Hur hamnade jag här denna gången?

I våras på maskinträffen i Skånes Fagerhult träffade jag en besökare när jag grävde med min Fuchs 301 lingrävare. Han hade också "någon lingrävare" och bodde en dryg timme norrut så det var värt att spara hans telefonnummer för framtida utflykt. Snabbspola fram till en dryg månad sedan då industrisemestern nästan var slut; jag fick idén att ringa honom och ett par dagar senare drog jag upp HVA59 på en sista trevlig dag :mrgreen: Det som följde var flera timmar av rundvandring i en av de mest imponerande maskinsamlingarna jag sett! Det var inte bara "någon lingrävare" utan flera stycken, plus flera ovanliga mobilkranar och andra maskiner vars ingenjörskonst bara kan beskrivas som häpnadsväckande. En väldigt trevlig dag :thumme: Men mot slutet såg jag något ståendes i en lada, denna:

Bild
Lagom överrumplad och överstimulerad av alla andra maskiner blev jag väl inte direkt störtkär direkt, mer nyfiken och intresserad. Hyveln hade stått där i ca 15 år då ägaren inte hade plats själv, men efter många år utan att något hänt såg den ut att behöva en ny ägare. När vi fortsatte rundvandringen kunde jag inte riktigt sluta tänka på denna skapelse som jag aldrig sett i verkligheten innan, men jag visste att det funnits någon sådan modell. Tre kvart senare drog jag oss dit igen och klättrade upp till maskinen för en bättre genomgång.


Bild
Bild
Bild
Bild
Den hade som sagt stått länge, men var oskruvad och förmodligen inte helt omöjlig att köpa för att restaurera. När jag insåg att bastraktorn var en Munktell 25 tändkuletraktor började jag seriöst bli fäst vid den! Dagen vi var där var vald då en grannby hade en liten bil/veteranträff vilken vi alla åkte till efter runturen. Gissa vem som är där, om inte väghyvelns ägare :mrgreen: Vi fick prata någon minut och jag tog ännu ett telefonnummer. Han hade ägt den i många år men ville inte säga hur många; dock fick jag veta att flera velat köpa den bland annat för att göra om till traktor men det ville han inte så då fick den stå. En vecka senare var det en annan motordag i området så jag ringde ägaren och vi stämde träff i de småländska skogarna igen, denna gång på nostalgidagen i Torpa :smile:


Jag hade fått tid att läsa på ordentligt så när vi långt om länge satte oss ner och pratade var jag redo att förhandla då ägaren fått lite tid att tänka på att sälja den. Hans fru var även med vilket jag kan säga hjälpte :vissla: Vi fick veta att han köpt väghyveln av ett sågverk på 70 talet; där hade den gått och gjort/underhållit skogsvägar men gubben till ägare orkade inte längre och sonen ville inte ta över. När han köpte den ska den ha fungerat men stått något år, men sedan blev det inte mycket mer av det projektet. Väghyveln hade fått stå i olika lastbilsskåp, lador och tyvärr även ca 10 år ute men var aldrig ens uppstartad under hans ägo. Delvis berodde det på att han inte hittade nya däck, bak sitter 11.25-24 vilket redan då var en gammal dimension men som tur är motsvaras av 13,6-24, detta hade dock han aldrig fått veta så den blev stående på gott och ont. Om någon har okej däck av denna storleken eller framdäck 6.50-18 / 7.50-18 är jag väldigt intresserad! Tar in offert på nya runt om men det hamnar nog kring 10.000kr.


När historien var utredd försökte jag få reda på vad han ville ha för maskinen, men som de svåra förhandlarna vissa gubbar är sade han bara "du får tänka på ett bra bud och höra av dig". :ohnej: Inte en chans! Jag hade gjort mina efterforskningar och visste ungefär vad jag ville lägga, och jag kommer aldrig ta en förhandling via telefon uppskjutet flera gånger när man kan ta det direkt. Jag lade ett vad jag ansåg rimligt bud, vilket förkastades direkt. Sedan pratade vi lite och jag höjde 50%, varpå han själv tyckte att det var nämnvärt för lite. Om jag inte köpte den var planen att donera den till det lokala museet vilket är hedersvärt, men jag vill ju ha den att visa fungerande på mitt lokala museum :mrgreen: Med hjälp av hans fru som troligen ville bli av med åbäket mannen inte rört på 50 år kunde han iallafall säga ett eget motbud, varpå vi sedan kom överens. Det var två år sedan jag sist köpte någon ny maskinsort och jag var otroligt nöjd över att ha tagit den kanske enda chansen till en Munktell C1 jag skulle få i livet. HVA59 som var med tyckte att jag var dum i huvudet som lagt så mycket pengar på det vraket, ungefär motsvarande en livstidslön på hans snåla jobb :mrgreen: Själv vet jag att trots min plånbok också är ganska begränsad nu i ung ålder så kommer mer pengar i framtiden, men sådana hör möjligheter kan man inte alltid förvänta sig. Livet är till för att levas, så därför är jag nu väghyvelägare :thummar: Vår numera kompis som hyveln stod hos var glad att höra över affären, och hjälpte till genom att till självkostnadspris lyfta fram hyveln och transportera maskinen hem till mig på sin lastbil. Nästa inlägg får innehålla allt spännande som visat sig sedan maskinen kom hem, men först får ni ett par fina bilder från hur maskinen kan ha sett ut när den var ny för över 80 år sedan samt hur en annan "långa hund" ser ut nu.

Bild
Bild

Om ni orkat med detta inlägget är ni allt seriösa, så ni kan nog se fram emot de kommande 33 bilderna :mrgreen:
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

20 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

Skru'are

#11 » 19:03:18, 13-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mer!

2 personer gillar det här inlägget.
Skru'are
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:01, 20-07-2015
Sverige
Maskintyp: Traktor

Kotten (trådstartaren)

#12 » 19:37:21, 13-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja om du säger det :mrgreen: Även detta inlägg blir nog uppdelat, så här får ni första segmentet med bilder och lite information om Munktells Långa Hund innan nästa inlägg täcker mer av det mekaniska och mekandet :thumme:

Bild
Fröjden var ju stor på lördagförmiddagen när detta hände på gården :grin: Lastväxlare är allt smidigt. När flaket var nere tog vi pappas BM Victor och bogserade av hyveln. Trots att däcken var i slamsor och maskinen stått så länge så rullade maskinen helt okej! Victor slirade en del men under omständigheterna är jag nöjd :thumme: Vilken tur att ingen dragit åt handbromsen för 50 år sedan! :snow: För det kan jag avslöja att trots att hyveln är byggd på Munktells typ 25 traktor är basmaskinen mycket bättre utrustad. Utväxlingen är ändrad så att maxfart är 28km/h istället för 14km/h (det ser ni fram emot att möta på vägen väl? :mrgreen: tur att längden nog gör den stabil på vägen, den har ju trots allt 8 meter vändradie)

Bild
Bild
Bild
Insteg bakifrån, dörren ligger bredvid. Vet dock inte vad det är för mekanism som sitter till höger bak hytten. Det är någon handjusteringsratt som går till en snäckväxel med spärrfunktion åt ena hållet - men sedan sitter det inte ihop med mer. Inte ens axeln är avkapad utan den går bara inte vidare :klia:

Bild
Notera det rejält grova avgasröret bak höger bakdäck! Det finns både ljuddämpare på motorn och under hytten så det ska bli spännande att höra hur maskinen låter, troligen ändå ganska likt en Munktells 25 vilket ni kan söka upp på Youtube.

Bild
Här är skönheten! Jag bara älskar namngjutningen på kylaren och de bulliga formerna, ser nästan ut som en gammal 30 tals roadster sportbil! Eller som mamma sade, en kalle anka bil :mrgreen:

För att ge er lite specifikationer väger hyveln ca 4500kg och är 5,5 meter lång. Som sagt är den byggd ca 1938-39 på Munktells typ 25 traktor men med uppgraderingar som fotkoppling och till och med fotbroms till trummor på hjulen, det var inte standard förrens 15 år senare när BM20 redan tillverkats i något år! Enligt någon källa byggdes endast ett femtiotal av dessa, vilket inte är helt orimligt då jag endast hört om 3-4 andra trots ganska mycket efterforskningar och samtal med kunniga gamla maskinskyddare. Dessa exemplar verkar dessutom ha varierat väldigt mycket att döma av de bilderna jag hittat.

Hyvelbladet manövreras hydrauliskt med två spakar vid styrratten vilket tro det eller ej kom redan på hyvelserien före i början av 30 talet! Med en kran i hytten kan man justera bladets tryck. Bladet är dessutom inte bara direktmanövrerat med två ventiler, utan med spakarna ställer man en viss höjd som lyftarmarna ska vara i. Skulle de sjunka av inre läckage eller tryckas upp när man kör emot något så kompenserar maskinen för detta automatiskt och bladet återgår till samma läge som man ställde in - high tech för 30 talet!

Mer detaljer finns i broschyren som finns att ladda ner i VolvoCE's produktarkiv
https://www.volvoce.com/global/en/product-archive/motor-graders/munktell/c1/

Bild
Höger bakskärm hade visst ramlat av, men som tur är redan innan den kom på lastbil så inga bilister var i fara. Påbygget till höger har varit för gasolflaska när elglödningen kopplades bort eller slutade fungera. Vet inte om jag behåller den, det är ju visserligen lite småpraktiskt och en del av historien men den är så otroligt ful och jag fixar hellre glödstiften.

Bild
Hytten är i lite halvdant skick. En gång i tiden var den träklädd invändigt men efter alla år var brädorna och även rutorna mest i bitar på golvet som sakta rostade bort. Med tryckluft kunde jag i omgångar blåsa bort smulet, sedan när dammet lagt sig kunde jag plocka bort alla större bitar. Det mesta är sparat ifall jag behöver se hur någon list eller trädetalj sett ut, det kommer ju behövas höras om! Notera även att sidorutorna har fönsterhissar :mrgreen:

Bild
Och efter lite tvätt dessutom var ju hytten riktigt fin :thumme: Bortsett från de nu större hålen i golvet, men det går att lösa. Batteriet sitter i trälådan under sitsen förresten, och på sidorna är verktygs/förvaringslådor. Ganska rymligt faktiskt, och med värme var det nog inte så illa att köra den när den var ny!


Bild
Bild
Bild
Bild
Såklart fick jag provsitta den med :mrgreen: Jag lägger sällan upp bilder på mig själv, men ska ni ha ett ansikte på mig får det iallafall vara i min 80 åriga väghyvel. :mrgreen: Efter detta fick maskinen en tvätt och ännu mer rengöring.

Bild
Motorn är en Munktells W5 5,3l 2cyl 2takt tändkulemotor på ca 28 eller 32 hkr beroende på hur man mäter, eller 38 hkr under en kortvarig tid enligt broschyren. Denna motor vidareutvecklades sedan en aning för BM2 som senare blev BM 20 och 21 vilket är bra att veta om det behövs motordelar och man har tur så det passar. Maskinen har dock faktiskt flera av uppgraderingarna som kom först långt senare. Den har exempelvis startmotor, elektrisk glöduppvärmning, hydrauloljepump, etc. Bästa av alla världar med en väldigt gammal, ovanlig och spännande maskin som dock har lite moderniteter! Usch vilket projekt detta vore om den bara saknade startmotor, den har ju inte ens tryckluftsstart som vissa av dessa traktorer hade.


Så här var det mesta översiktligt rengjort, bra nog att börja smörja upp allt ordentligt. Jag har inte kollat om motorn går runt eftersom jag först vill se till att smörjapparaten och regulator/insprutningspump rör på sig. Dessa delar får absolut inte gå sönder, så vi håller tummarna! Även reglage och länkage är bra att ha uppsmörjt, och till min förvåning går minst två tredjedelar av allt ganska lätt att få loss :thumme: Smörja smörja smörja!
"Allt du gör med skyffel och spade gör du fel" - okänd

15 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Kotten
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:39:13, 03-05-2017
Ort: Norra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Deutz D10006 -74
Munktell C1 "långa hund" väghyvel -39
2st Deutz F2l514 Hochrad -52
Porsche Standard Diesel 218 -59
Volvo T43 Hesselman ~45
BM 21 ~51
SAME 450V -64
Poclain 60PL -83
Kockum Landsverk 121B -72
Fuchs 301 lingrävare -63
Åkerman 300 lingrävare - 41
Åkerman 350 lingrävare -53
Åkerman 200D lingrävare -58
Priestman Cub Dragline ~60
Midwest Utilitor -1919
Saab V4 -73

PO

#13 » 21:27:27, 13-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

snacka om att göra en maskinhistorisk god gärning med att rädda detta smått unika exemplar till eftervärlden.
Hatten av o många tummar upp för dig Kotten.

2 personer gillar det här inlägget.
PO
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:23:03, 01-05-2010
Ort: Åkarp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: jd 1640 jd2140 jd400a valtra N93

Manne Johansson

#14 » 07:33:41, 14-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jösses :insomnia: Vilken skapelse!!! ser ju ut som värsta
Hot Rod !!! :cool: :cool: :thummar:
ser fram emot mycket bilder o text!!!
Lycka till !!!!!!!!

2 personer gillar det här inlägget.
Manne Johansson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:54:36, 27-01-2010
Sverige

braha

#15 » 06:13:26, 15-09-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eulalia nickade uppskattande, när Åsa-Nisse på tidigt 1900-tal byggt färdigt och visade henne landets första Dragster.
Årtionden senare fattade även jänkarna, och började med egna versioner...

2 personer gillar det här inlägget.
braha
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:27:43, 25-07-2011
Ort: Sthlm N
Sverige


Återgå till Väghyvlar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se