Det blev en underbar dag i lördags! Tack till alla ni som kom förbi och ni som skriver här, det gör projektet väl värt när man ser hur uppskattad hyveln är och spännande diskussioner sker
Eftersom hyveln nu fungerade åkte jag snabbt uppom till den efter jobbet även på fredagen, först rensade jag kylaren vilket behövdes efter lite provkörning
Dock är allt magnetiskt och cellerna stora så det verkar inte fastna mycket i dem.
Sen togs en andra chans att få på hyvelbladet, men fästena var lite krokiga och jag förstod fortfarande inte vad de konstiga plattjärnen använts till.
Det blev en sen fredagskväll, men efter den ena sprinten kapats strax efter kl 21 fick vi på bladet! Maskinen var då redo att visas upp
https://youtube.com/shorts/gJnT0w_cYgk?feature=shareSå på lördag morgon startade vi upp hyveln och körde ner med den! Jag försökte först svänga bladet lite för att få ner bredden men det var inte helt lätt, så det får nog undersökas en annan gång. Bordet har säkert rostat ihop. I övrigt gick allt riktigt bra! Hyveln pinnar på ordentligt och kör gärna i 25-26km/h, även 28 om man drar gasspaken fullt och det är plan väg. Backar gillar den dock inte riktigt med 32hkr och över 4500kg, men det var inget problem att stanna och växla ner. Även fotbromsen börjar komma igång
https://youtube.com/shorts/leCld9LgQHE?feature=shareFöre mig hade jag HVA59 som fick kontrollera färdvägen och vifta mig igenom korsningar. Även om vi valde en öppen och nästan tom väg är det lite ovant att sitta fem meter bakom fordonets nos - när jag kommer in i en korsning är ju fronten redan igenom den (om den inte haft oturen att stanna i något
).
Nere på hembygdsmuseet råkade det bli en riktig munktellträff! HVA59 valde i sista minut att ta med sin BM10, och en annan besökare kom dit med sin Munktell 25. Så det blev en bra
rad tillsammans med museets Munktell 30
Roligt är dessutom att min stora hyvel är tystast av alla, den andra ljuddämparen gör underverk för att ta bort det skräniga ljudet av högvarvig tvåtaktsdiesel
Extra roligt tyckte jag det var att det kom en Munktell 25, då kunde man jämföra likheterna med min hyvel! Dock insåg jag hur annorlunda maskinen känns, framförallt då jag fick provköra 25an lite och i den hisnande maxfarten på 10km/h undrade jag vem som tänkte "den här borde vara dubbelt så tung och lång samt tre gånger så snabb"
Jag hade väldigt gärna haft en Munktell 25 också, men även de högväxlade varianterna gick max i 14km/h så man kör nog inga rundor med den. Nu förstår jag verkligen varför flera försökt köpa min hyvel för att bygga om till
traktor, för även om det vore ett helgerån så vore det en väldigt kul traktor
Men det är inte säkert att det är så många drev som skiljer sig i bakkroppen, så det kanske kunde vara ett projekt för framtiden...
Förutom en allmänt trevlig dag med massor av trevligt folk blev jag dessutom intervjuad en del, så ni kanske läser om hunden i diverse tidningar i höst! Extra kul var vissa besökare som hjälpt till under projekets gång, och att det var så många lokala ungdomar med sina gräsklippartraktorer där. När de fyller 15 kan se säkert bli nästa generations Kottar
Sen gick söndagen åt att städa runt lite. Långa hund ska såklart stå under tak och som tur är fanns ett nästan tomt fack till den, men det var inte många centimeter till godo
Nu får hyveln vila lite innan den får ställas ut på Zackows gård den 16-17e September, hoppas jag träffar många av er där