Joakim1992 skrev:nu har ja blivit lite smartare på det med scrapers
Anton har du nån aning om varför dom va märkta "kress" ?
Forskade lite i det förr, och som med andra kategorier så har väl "kress" köpt maskinkroppen och märkt den med egn logga.. (vill dra till minnes att det var någon annan maskin som behandlats på forumet som var en maskerat cat oxå..)
Det är väl en bra lösning, när man har bakdelen som egen produkt, och bara köper in själva drag-kroppen.. Är ju som en dumper i kosntruktionen..
Här är ( slagport-carriers) slagg-truck dvs.. Står även att det är CAT maskiner..
http://www.kresscarrier.com/slagpot.php
Här är en Cat-scraper, maskindelen har en annan utformning som synes, är dock rätt säker att jag sett scrapers med samma konfiguration som slaggisen.. man satt helt galt högt upp, för siktens skull med mera..
http://sverige.cat.com/cda/layout?m=955 ... ation=drop
Maskinerna var som sagt hemska att köra, den fullkomligt sög i sig
bränsle, man tankade mest jämt.. bra med knuff i dom, men växlingarna var väl allt annat än mjuka, upp i 2000rpm, frisläpp, sen i med nästa
växel, så man slungades bakåt.. man kunde växla manuellt dock, och nästan få nån växel mjukare.. dom glappade även nåt kopiöst mellan fram och bakdel sen nya..
Tänk er då den konfigurationen när man har 8 kubik (den lille) eller 13 kubik (den stora) smälta på 2000grader baktill, skvalpade det, så brann det någonstans direkt det landade.. ett skräckfyllt jobb, för en nybakad maskinförare..