Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerVäghyvlar

Amerikanska schaktvagnar/scrapers?

20 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera väghyvlar här

Joakim1992 (trådstartaren)

#1 » 02:36:20, 15-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja , har suttit och funderat lite på varför såna där typ väghyvlar (scrapers) med en balja i mitten som "skär" upp materialet i baljan , som dom använder i bla USA inte används inte sverige (jag har iaf ALDRIG sett en) .
Jag tycker dom verkar ganska effektiva men dom kanske är för dyra med tanke på att dom inte är speciellt mångsidiga.. vad tror ni?
http://sverige.cat.com/cda/layout?m=955 ... ation=drop motorschaktvagnar heter dom på cat hemsida

Edit: Justerade rubriken/J-A
Joakim1992
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:37:26, 12-07-2005
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



Robban_C

#2 » 09:21:46, 15-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det kan ha med "kultur" att göra. Jag har förstått av diskussioner på CMN att det är vanligare med grävmaskin + dumper här hos oss. Finns det et vedertaget sätt så kanske man föredrar att fortsätta så.

Eller så kanske en grävare klarar tjäle bättre.
Eller så kanske det handlar om vad det är för material i marken, en scraper kanske inte klarar morän?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Bosse_A

#3 » 10:24:50, 15-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Joakim1992 skrev: väghyvlar (scrapers) med en balja i mitten som "skär" upp materialet i baljan
När motorvägen mellan Jönköping och Gränna byggdes användes denna typ av maskin och jag har själv funderat över varför inte dessa används nu. Vid det just nu avslutade bygget av motorvägen från Borås mot Ulricehamn fanns bara grävmaskiner och dumprar som flyttade massorna.
På länken ovan hittade jag inget, men här kommer en annan:
http://usediron.point2.com/Xhtml/Equipm ... hotos.html
//Bosse
Edit: Nu har jag hittat en bild på en hyvel som jag tagit själv vid byggandet av motorvägen. Bilden är tagen vid Hermansvägen i Jönköping 1959
Bild
Senast redigerad av Bosse_A 18:47:19, 15-03-2008, redigerad totalt 1 gång.
Vad vore livet utan grävmaskin :eek:
Kubota KX 121-2 (4 ton), Polaris Big Boss 6X6, Thule ATV tippvagn
Malwa skogsvagn med drivning och hydraulisk kran
Användarvisningsbild
Bosse_A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:27:47, 28-05-2007
Ort: Ulriceham/Hökerum
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota 121-2

bm1113

#4 » 12:31:46, 15-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

har sett att det fans några sånna förr kolla tex mesauar och marion inlägget men skulle tro att det är dåligt här med arbeten som sånna klarar och då är grävare och dumper mer allsidig ;)
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Jevlar

#5 » 12:50:00, 15-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag var yngre så hade Hagströms i Sunne 2 st dragna 463som de byggde om från vajer till hydraulik som de drog efter sina 2 D8N, fungerade jättebra i rätt material.
Ett helt sportlov (kan det ha varit -90?) och många helger under resten av vintern satt jag och en kompis och körde pusher åt dom med en gammal D6 när de höll på med nya flygplatsen i Karlstad.
Först hjälpte vi dom att fylla vagnen och sen sköt de massor framför sig som vanligt med bladet i en fåra en bit bort och där tömde de och kom tillbaka.

Vi turades om på D6'an och en 988 som vi täckte av ung tallskog med, skitfränt att bära iväg träden precis som de stod eller bara bosa ner allt man hade framför sig nåt gammalt hus strök visst med också..., det skramlade, rystade och osade men kul var det för 2 15åringar. :driver:
Senast redigerad av Jevlar 13:08:56, 15-12-2007, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

Jevlar

#6 » 12:52:30, 15-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här är en jättebra länk för dom som vill gamla godingar i arbete men även en hel del nytt. http://acmoc.phpwebhosting.com/viewtopi ... 8k&start=0

Från england där det tydligen finns några som satsar på scrapers fortfarande.
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

dea

#7 » 00:25:34, 16-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Såna här saker använder dom i usa för att göra diken på åkrarna bla, iallafall i north dakota där jag var för nåt år sedan, dom fick inte göra riktiga diken, så dom gjorde flacka branter så dikena var körbara när det var torrt.
dea
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:15:24, 09-09-2004
Ort: Njura, NordÖstra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: IH 685
JD 6910
JD 6310
Fendt 815
BM 641

Conny Kolsjö

#8 » 00:30:47, 16-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

:/ Problemet med Scrapers här i Norden är att dom inte gillar blöt lera,berg och tjäle något vidare :wink: Som bekant har vi mycket av dessa element :mrgreen:
Kan man inte göra det med maskin så bör man låta bli!!
Användarvisningsbild
Conny Kolsjö
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:52:39, 25-12-2006
Ort: Västerljung
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H7C
Åkerman EC300"b"
Hanix H26B
Lamborgini Racing 190
Mattsson 266
Clark Michigan 75B
Volvo FL6


Givetvis avatarbildens Nordverk Puma från -61
Samt diverse annat.




Medlems nummer 1528

AntonNormark

#9 » 15:07:32, 16-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har faktiskt kört två olika modeller av cat-scrapers, dock i form av slaggtruckar på ett kopparsmältverk hära.., den stora var väl 6 meter bred och lyfte 100ton eller nåt, den mindre hade en bakvagn från nordverk (osäker på det) med lyftarmar som lyfte ombord skänken..
Dock var dessa märkta "KRESS" men där färgen flagnat kom cat-färgen fram, även alla detaljer på maskinen var märkt cat..Märktes även på bränslförbrukningen att det var en.. Just det... CAT.. Slurp..
Sämsta maskinerna jag kört iallafall.. som täljda ur sten..
Den som spar,han har... Men inte så roligt :D
Användarvisningsbild
AntonNormark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:17, 06-11-2006
Ort: Skellefteå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: L60F

nixs

#10 » 21:23:49, 16-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Inte konstigt när det var en CAT!! :grin:
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Joakim1992 (trådstartaren)

#11 » 18:41:40, 17-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

nu har ja blivit lite smartare på det med scrapers :smile:
Anton har du nån aning om varför dom va märkta "kress" ?
Joakim1992
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:37:26, 12-07-2005
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

AntonNormark

#12 » 19:07:48, 18-12-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Joakim1992 skrev:nu har ja blivit lite smartare på det med scrapers :smile:
Anton har du nån aning om varför dom va märkta "kress" ?


Forskade lite i det förr, och som med andra kategorier så har väl "kress" köpt maskinkroppen och märkt den med egn logga.. (vill dra till minnes att det var någon annan maskin som behandlats på forumet som var en maskerat cat oxå..)
Det är väl en bra lösning, när man har bakdelen som egen produkt, och bara köper in själva drag-kroppen.. Är ju som en dumper i kosntruktionen..

Här är ( slagport-carriers) slagg-truck dvs.. Står även att det är CAT maskiner..
http://www.kresscarrier.com/slagpot.php

Här är en Cat-scraper, maskindelen har en annan utformning som synes, är dock rätt säker att jag sett scrapers med samma konfiguration som slaggisen.. man satt helt galt högt upp, för siktens skull med mera..
http://sverige.cat.com/cda/layout?m=955 ... ation=drop

Maskinerna var som sagt hemska att köra, den fullkomligt sög i sig bränsle, man tankade mest jämt.. bra med knuff i dom, men växlingarna var väl allt annat än mjuka, upp i 2000rpm, frisläpp, sen i med nästa växel, så man slungades bakåt.. man kunde växla manuellt dock, och nästan få nån växel mjukare.. dom glappade även nåt kopiöst mellan fram och bakdel sen nya..

Tänk er då den konfigurationen när man har 8 kubik (den lille) eller 13 kubik (den stora) smälta på 2000grader baktill, skvalpade det, så brann det någonstans direkt det landade.. ett skräckfyllt jobb, för en nybakad maskinförare..
Den som spar,han har... Men inte så roligt :D
Användarvisningsbild
AntonNormark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:17, 06-11-2006
Ort: Skellefteå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: L60F

TuveB

#13 » 19:23:30, 14-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har använts här i södra Skåne, sista jag såg var vid bygget av yttre ringvägen, 99-2000. Innan dess var det vid utbyggnaden av E65 Oxie - Svedala. Det rörde sig i båda fallen om bandtraktordragen variant, dragfordon var en gammal D9 ( med hytt) med winschat blad. Hydraulik fanns till skrapan. Tror Skanska Lomma hade två skrapor (självgående) men slutade använda dessa ca 95-97, en var med på maskinskyddarnas träff i Landskrona, var det 99? Kan finnas analoga bilder. Tror skrapor användes när bana 3 byggdes på Arlanda.
TuveB
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:06:30, 24-04-2007
Ort: Lund
Sverige
Maskintyp: Lastbil

Tegian

#14 » 00:00:27, 15-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min far som har jobbat i anläggningsbranschen sedan 60-talet säger att han har sett scrapers en gång (Och det var dessutom innan han började jobba i branschen) bör ha varit någon gång under 50-talet på västsidan av Kalixälven när man byggde en väg till byn Narken i Tornedalen. Bara sandhedar i det området så det borde ha gått fint. Sedan sa han att maskinern dock stod och rostade hos ägaren någonstans i trakten. Misstänker att det kan ha varit amerikanska överskottsmaskiner från andra världskriget, kanske står dom kvar och rostar än idag ... men isåfall hade nog Rille fotoat dom eftersom det är i hans hemtrakter!
Tegian
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:04:35, 21-03-2006

Micke 75

#15 » 08:52:58, 15-03-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!!

Min morfar som nu är 83 år och som har jobbat på Skånska cementgjuteriet (senare Skanska) i många år har berättat att han var med när de använde Scrapers. Jag tror att det var närde byggde Sveriges första autostrada (motorväg) mellan Lund och Malmö, han sa att de hade problem med att dra dessa då det gick fruktansvärt tungt. Så det är nog rätt som Conny skriver att det funkar dåligt med lerjord.

Ha de

M
Micke 75
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:59:15, 27-08-2004
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Åkerman H3D
Åkerman H7MC
Åkerman EC200
Åkerman H25C
Volvo 860 S
Ford 5000 Viggen (skotare)
Deutz 6.30 agrotron
Track Marshall 55
Fordsson power major


Återgå till Väghyvlar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se