Conny Kolsjö skrev:
Ca 96/97 gjordes en ny variant i ett ex med ZF växelåda som såldes till P10 i Strägnäs. Samtidigt gjordes en special hyvel till Vägverket på beställning då föraren prompt ville ha en Mattsson men den skulle vara större (Jag har hans gamla på 21 ton med rivare) Då gjorde dom 376 hyveln på ca 26 ton som var baserad på mycket från Nordverks gammla 170 modell. Det mesta var större typ ram, bord, blad,Boggilådor, hytt samt växelåda (Clark 34000). Motorn var Samma DS9 men den fick fria tyglar och lämnade runt 320 hk i ställer för 230.
161A skrev:Och jag har en serie 1,5 på gårdsplanen
nissewestermark skrev:Skulle vara kul att se den riktiga 376
Den här har nog vanlig 26x ram, har då inte hört något annat, och vanliga boggi lådor av den senare gjutna modellen. Själva hyveln ska ju ha varit ny -93 så det ska vara det uppdaterade bordet med allt vad det innebär också. Hytten är också normal, ingen breddad sak heller. dock uppklossad så den sitter lite högre. Ja ni ser ju kanske själva på bilden vad det är för grejer?
Det har varit en Scania tidigare men Volvomotorn är från ca 2005 och köpt från Svevia maskin för några år sen. (har inte papper framför mig nu)
Däremot trodde ägarn att den haft framhjulsdriften sen ny, och hur var det med ramnummer, fanns det 266xxx eller hette alla 261xxx oavsett? Det vet inte jag, men har hört det någonstans och det stämmer ju i så fall med siffran att ca 200 st ska ha tillverkats av 2-serien? som sagt 261188 är numret på denna och tex. 261189 är en -93/94 261S.
Säger inte emot om någon säger att det monterats i efterhand, kan säkert vara så.
Motorhuvsdekalen är precis likadan som på den Vammas 266S som Skellefteå kommun köpte ny 1996 av Lars-Inge på Vammas i Uddevalla. Med ramnummer 130360 då det var en Nordverk 130 i grunden.
Ska undersöka historian lite noggrannare när vi får hem den, är ganska säker på att Lars-inge har svar på det en del om 90-talets historia på den..
Har mycket bilder och mer kommer när den är hemma
Skellefteå kommuns Vammas -96 från försäljningen på KVD:
ekstam skrev:161A skrev:Och jag har en serie 1,5 på gårdsplanen
Vad innebär det?
-ekstam
TP Resurs AB skrev:
Nisse håller ni på att byta ut Caten till en Nord Verk!
nissewestermark skrev:TP Resurs AB skrev:
Nisse håller ni på att byta ut Caten till en Nord Verk!
Ja nästan, en Mattsson Den vi har köpt är inte byggd på en Nordverk.
Ska bli spännande att lära om sig att spaka en sån istället för Cat, få se hur det går
Har fått veta lite mer idag:
Hyveln såldes ny till Norska Statens vegvesen eller vad det heter "Vägverket".
Hyveln kom tillbaka till Sverige en bit in på 00-talet.
Anledningen till 376 S dekalerna tillsammans med Vammas blåstrecken som matchar Skelleftehyveln är att det nog är huven från den riktiga 376 hyveln som byggdes ungefär samtidigt på 90-talet. Vägverket hade påbörjat att uppdatera 376 hyveln med en ny Volvopenta och låda men hade problem med kylningen, nått år senare när allt hade bytt namn till Svevia plockades den hyveln ner i delar och en del grejer såldes, tex. motor och låda och huven då, som hamnade på denna hyvel. (kommer mer info senare...)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster