Sida 2 av 5

Sv: Info om Mattsson hyvlarna

InläggPostat: 22:58:15, 01-11-2012
av swedengines
vad bra att det finns nån som vet när man är nyfiken :thumme:

Re: Sv: Info om Mattsson hyvlarna

InläggPostat: 14:14:21, 14-03-2015
av nissewestermark
Conny Kolsjö skrev:
Ca 96/97 gjordes en ny variant i ett ex med ZF växelåda som såldes till P10 i Strägnäs. Samtidigt gjordes en special hyvel till Vägverket på beställning då föraren prompt ville ha en Mattsson men den skulle vara större (Jag har hans gamla på 21 ton med rivare) Då gjorde dom 376 hyveln på ca 26 ton som var baserad på mycket från Nordverks gammla 170 modell. Det mesta var större typ ram, bord, blad,Boggilådor, hytt samt växelåda (Clark 34000). Motorn var Samma DS9 men den fick fria tyglar och lämnade runt 320 hk i ställer för 230.



Hur många Mattsson 376 tror du dom byggde?
Vi har just handlat oss en Mattsson, som jag inte fått hem än men den heter 376S och är byggd -93, 261188 tro jag den heter.
Har haft Scaniamotor som S säger och Clark 34000, nu sitter en modern Volvo penta (300hk) i den, med 34000 låda.
Måste undersöka om den har kallats 376S sen ny, men det kan vara så, de dekalerna ser gamla ut.
Hyveln har nog gått i Norge från början och i Sverige sen länge, vet inte om den är omlackad på motorhuv och ram, men hytten är omlackad grå i "ligo-stilen" men vet inte om han gjort något på den.

Bild

Re: Info om Mattsson hyvlarna

InläggPostat: 00:20:37, 15-03-2015
av Conny Kolsjö
Heter den "261188 " så borde den vara just en 261 i grunden. Sen riktiga 376S är gjord i 1 exemplar och ersatte den hyveln som jag äger våren 1997 tror jag det var. Den hyveln har 170:n ram och blad mm samt större boggi lådor typ170 men med en ny typ av lagring i. Vidare så är hytten på den riktiga 376S bredare så den är urskuren för att boggi skärmarna ska få plats att röra sig. Ganska säker på att de du har där är ett ombygge. Vet att Ligo snickra ihop en sån med 170 boggi mm runt 2001 men den tror jag det var Scania i. Kan vara den som är bytt motor i sår 2001 är ju några år sen. Har du fler bilder?? :grin:

Re: Info om Mattsson hyvlarna

InläggPostat: 00:37:15, 15-03-2015
av 161A
Och jag har en serie 1,5 på gårdsplanen :cool:

Re: Info om Mattsson hyvlarna

InläggPostat: 13:41:11, 15-03-2015
av nissewestermark
Skulle vara kul att se den riktiga 376 :mrgreen:

Den här har nog vanlig 26x ram, har då inte hört något annat, och vanliga boggi lådor av den senare gjutna modellen. Själva hyveln ska ju ha varit ny -93 så det ska vara det uppdaterade bordet med allt vad det innebär också. Hytten är också normal, ingen breddad sak heller. dock uppklossad så den sitter lite högre. Ja ni ser ju kanske själva på bilden vad det är för grejer? :grin:
Det har varit en Scania tidigare men Volvomotorn är från ca 2005 och köpt från Svevia maskin för några år sen. (har inte papper framför mig nu)
Däremot trodde ägarn att den haft framhjulsdriften sen ny, och hur var det med ramnummer, fanns det 266xxx eller hette alla 261xxx oavsett? Det vet inte jag, men har hört det någonstans och det stämmer ju i så fall med siffran att ca 200 st ska ha tillverkats av 2-serien? som sagt 261188 är numret på denna och tex. 261189 är en -93/94 261S.
Säger inte emot om någon säger att det monterats i efterhand, kan säkert vara så.
Motorhuvsdekalen är precis likadan som på den Vammas 266S som Skellefteå kommun köpte ny 1996 av Lars-Inge på Vammas i Uddevalla. Med ramnummer 130360 då det var en Nordverk 130 i grunden.

Ska undersöka historian lite noggrannare när vi får hem den, är ganska säker på att Lars-inge har svar på det en del om 90-talets historia på den..
Har mycket bilder och mer kommer när den är hemma :)

Bild

Skellefteå kommuns Vammas -96 från försäljningen på KVD:
Bild

Re: Info om Mattsson hyvlarna

InläggPostat: 20:29:13, 15-03-2015
av cekstam
161A skrev:Och jag har en serie 1,5 på gårdsplanen :cool:


Vad innebär det?

-ekstam

Re: Info om Mattsson hyvlarna

InläggPostat: 20:59:45, 15-03-2015
av TP Resurs AB
nissewestermark skrev:Skulle vara kul att se den riktiga 376 :mrgreen:

Den här har nog vanlig 26x ram, har då inte hört något annat, och vanliga boggi lådor av den senare gjutna modellen. Själva hyveln ska ju ha varit ny -93 så det ska vara det uppdaterade bordet med allt vad det innebär också. Hytten är också normal, ingen breddad sak heller. dock uppklossad så den sitter lite högre. Ja ni ser ju kanske själva på bilden vad det är för grejer? :grin:
Det har varit en Scania tidigare men Volvomotorn är från ca 2005 och köpt från Svevia maskin för några år sen. (har inte papper framför mig nu)
Däremot trodde ägarn att den haft framhjulsdriften sen ny, och hur var det med ramnummer, fanns det 266xxx eller hette alla 261xxx oavsett? Det vet inte jag, men har hört det någonstans och det stämmer ju i så fall med siffran att ca 200 st ska ha tillverkats av 2-serien? som sagt 261188 är numret på denna och tex. 261189 är en -93/94 261S.
Säger inte emot om någon säger att det monterats i efterhand, kan säkert vara så.
Motorhuvsdekalen är precis likadan som på den Vammas 266S som Skellefteå kommun köpte ny 1996 av Lars-Inge på Vammas i Uddevalla. Med ramnummer 130360 då det var en Nordverk 130 i grunden.

Ska undersöka historian lite noggrannare när vi får hem den, är ganska säker på att Lars-inge har svar på det en del om 90-talets historia på den..
Har mycket bilder och mer kommer när den är hemma :)

Bild

Skellefteå kommuns Vammas -96 från försäljningen på KVD:
Bild


Nisse håller ni på att byta ut Caten till en Nord Verk! :uupps:

Re: Info om Mattsson hyvlarna

InläggPostat: 21:04:38, 15-03-2015
av 161A
ekstam skrev:
161A skrev:Och jag har en serie 1,5 på gårdsplanen :cool:


Vad innebär det?

-ekstam


En uppdaterad 161A. Kan komma bilder på skapelsen :grin:

Re: Info om Mattsson hyvlarna

InläggPostat: 15:56:02, 16-03-2015
av 161A
uppgraderad Mattsson 161A

Bild

Bild

Re: Info om Mattsson hyvlarna

InläggPostat: 18:27:45, 16-03-2015
av nissewestermark
Fina hyvlar! :grin: är det bara spakarna o det som är utbytta eller något mer?

Re: Info om Mattsson hyvlarna

InläggPostat: 18:30:51, 16-03-2015
av 161A
Hydralpumparna är utbytta och så är det 25" hjul bak.
har du snöstopp till din? om inte så har jag nog en till övers om du önskar

Re: Info om Mattsson hyvlarna

InläggPostat: 18:46:12, 16-03-2015
av nissewestermark
TP Resurs AB skrev:
Nisse håller ni på att byta ut Caten till en Nord Verk! :uupps:


:mrgreen: Ja nästan, en Mattsson :nikka: Den vi har köpt är inte byggd på en Nordverk.
Ska bli spännande att lära om sig att spaka en sån istället för Cat, få se hur det går :cool:

Har fått veta lite mer idag:
Hyveln såldes ny till Norska Statens vegvesen eller vad det heter "Vägverket".
Hyveln kom tillbaka till Sverige en bit in på 00-talet.
Anledningen till 376 S dekalerna tillsammans med Vammas blåstrecken som matchar Skelleftehyveln är att det nog är huven från den riktiga 376 hyveln som byggdes ungefär samtidigt på 90-talet. Vägverket hade påbörjat att uppdatera 376 hyveln med en ny Volvopenta och låda men hade problem med kylningen, nått år senare när allt hade bytt namn till Svevia plockades den hyveln ner i delar och en del grejer såldes, tex. motor och låda och huven då, som hamnade på denna hyvel. (kommer mer info senare...)

Re: Info om Mattsson hyvlarna

InläggPostat: 18:48:37, 16-03-2015
av nissewestermark
161A skrev:Hydralpumparna är utbytta och så är det 25" hjul bak.
har du snöstopp till din? om inte så har jag nog en till övers om du önskar


Ah just det, det ser jag. du skulle haft såna fram också :) är det ett eget bultmönster eller passar det från något annat?

Jag har ingen, men skulle ju kunna vara något kanske. Du får gärna skicka ett PM med nå info o bild om du har :grin:

Re: Info om Mattsson hyvlarna

InläggPostat: 20:50:24, 16-03-2015
av TP Resurs AB
nissewestermark skrev:
TP Resurs AB skrev:
Nisse håller ni på att byta ut Caten till en Nord Verk! :uupps:


:mrgreen: Ja nästan, en Mattsson :nikka: Den vi har köpt är inte byggd på en Nordverk.
Ska bli spännande att lära om sig att spaka en sån istället för Cat, få se hur det går :cool:

Har fått veta lite mer idag:
Hyveln såldes ny till Norska Statens vegvesen eller vad det heter "Vägverket".
Hyveln kom tillbaka till Sverige en bit in på 00-talet.
Anledningen till 376 S dekalerna tillsammans med Vammas blåstrecken som matchar Skelleftehyveln är att det nog är huven från den riktiga 376 hyveln som byggdes ungefär samtidigt på 90-talet. Vägverket hade påbörjat att uppdatera 376 hyveln med en ny Volvopenta och låda men hade problem med kylningen, nått år senare när allt hade bytt namn till Svevia plockades den hyveln ner i delar och en del grejer såldes, tex. motor och låda och huven då, som hamnade på denna hyvel. (kommer mer info senare...)


Okej, visst är det eran cat som är på Blocket nu då?

Re: Info om Mattsson hyvlarna

InläggPostat: 21:12:45, 16-03-2015
av nissewestermark
jajemän, Luleå kommuns gamla.