Sida 4 av 5

Re: Info om Mattsson hyvlarna

InläggPostat: 19:18:03, 25-03-2015
av burmansvägmaskiner
Du får ta det jag skrev igår med nypa sanning.Det kan vara så att du har rätt.Rykten har gått genom flera led.Han är då gjord 1994. Satt en ScaniaDS 9 turbo diesel på 275 hk och en clark 34423 med lockup.Och att hyvelbladet var 25mm tjockt mot 261ans 22mm.Gejdertjockleken är 30mm mot 20.Fjädrande dragkula för bordet.Och hjulvikter bak.

Re: Info om Mattsson hyvlarna

InläggPostat: 14:02:03, 05-04-2015
av nissewestermark
Bild

Slänger in en bild från en av senaste tidens plogsvängar. tagen lördag 28/3
Har kört hyveln ganska precis 70 timmar nu och den går som ett spjut.. :mrgreen:
SVH4 sidovinge har den fått då vi sålde Caten och skickade den gamla svh2 med den. Caten såldes via en svensk säljare vidare till en container i Göteborg :sad:

Re: Info om Mattsson hyvlarna

InläggPostat: 14:03:53, 07-04-2015
av burmansvägmaskiner
Angående bygghyveln så den skrotad hytt ram hyvelblad finns kvar. Nisse du hade rätt.

Re: Info om Mattsson hyvlarna

InläggPostat: 08:16:12, 09-04-2015
av nissewestermark
Aha ja de var tråkigt, var nog samma sak jag fick höra.
Har du bra kontakt med någon som vet vars den står skulle det ju vara kul att se en bild på den.

Re: Info om Mattsson hyvlarna

InläggPostat: 21:09:25, 20-05-2015
av TP Resurs AB
nissewestermark skrev:Bild

Slänger in en bild från en av senaste tidens plogsvängar. tagen lördag 28/3
Har kört hyveln ganska precis 70 timmar nu och den går som ett spjut.. :mrgreen:
SVH4 sidovinge har den fått då vi sålde Caten och skickade den gamla svh2 med den. Caten såldes via en svensk säljare vidare till en container i Göteborg :sad:


Hej Nisse är det eran hyvel som är på blocket i dag?? om så är fallet, erkänn att saknaden av en riktig CAT blev för stor.. :grin:
Swecon i Umeå har en till försäljning på blocket. :vissla:

Re: Info om Mattsson hyvlarna

InläggPostat: 21:04:00, 21-05-2015
av nissewestermark
TP Resurs AB skrev:
nissewestermark skrev:Bild

Slänger in en bild från en av senaste tidens plogsvängar. tagen lördag 28/3
Har kört hyveln ganska precis 70 timmar nu och den går som ett spjut.. :mrgreen:
SVH4 sidovinge har den fått då vi sålde Caten och skickade den gamla svh2 med den. Caten såldes via en svensk säljare vidare till en container i Göteborg :sad:


Hej Nisse är det eran hyvel som är på blocket i dag?? om så är fallet, erkänn att saknaden av en riktig CAT blev för stor.. :grin:
Swecon i Umeå har en till försäljning på blocket. :vissla:


:grin: Jo så är det, att det är våran hyvel!
Men har då inte saknat nån Cat än, den här Mattssonhyveln omvänder nog dom flesta Catfantasterna ganska fort :cool:
Anledningen, för att göra en lång historia lite kortare...
Är att vi har plogning en vinter till, men det kan lika gärna utföras med plogbil. Resten av våra jobb har vi inga kontrakt på och kan alltså hoppa av.
Sen lämnade vi pris på plogning åt Svevia för 6 år framåt från hösten, men det blev inget av det. Därefter fick jag chansen att istället jobba på Svevia och bland andra driftarbetaruppgifter köra hyvel där också (En ny Volvo G960, C tror jag den heter också(?) Kändes lite motigt från början men tanken på att slippa ständig plogjour 1 oktober-1 maj som jag haft i 8 år nu gjorde att jag tog Sveviajobbet istället.
Då det bara är jag som kört hyvel på firman så bestämde vi att den skulle säljas då ingen annan skulle hinna med eller ens ville lära upp sig.
Så det blev tyvärr inte så lång tid i Mattssonhyveln som jag hade tänkt :sad: och jag kommer sakna den känner jag redan.. har hunnit med en 90-100 timmar vinterkörning som gått bara fint och det går inte ens jämföra draget och motoreffekten i den här mot den 190 hk Cat vi hade som jag tyckte kändes riktigt okej innan.

Är lite smått nervös nu för joystickarna i Volvon jag ska börja med första juni :uupps:

Re: Info om Mattsson hyvlarna

InläggPostat: 21:32:52, 21-05-2015
av TP Resurs AB
Okej, ja men då blir det hyvelkörning även i framtiden för dig, och blir nog intressant för dig att få prova ännu en modell, samt att vi får följa dig på forumet framöver och höra vad du tycker om Volvon maskinen. :grin:

psst. det har gått för liten tid utan Cat ännu för att du ska riktigt känna suget efter en till... :lmao: :wave:

Re: Info om Mattsson hyvlarna

InläggPostat: 22:54:24, 21-05-2015
av 161A
nissewestermark skrev:är lite smått nervös nu för joystickarna i Volvon jag ska börja med första juni :uupps:


enligt mig så är det ett rejält kliv nedåt, både vad det gäller sikt och spakar och växellåda, men man kan ju tycka olika :grin:

Re: Info om Mattsson hyvlarna

InläggPostat: 21:53:13, 18-06-2015
av nissewestermark
161A skrev:
nissewestermark skrev:är lite smått nervös nu för joystickarna i Volvon jag ska börja med första juni :uupps:


enligt mig så är det ett rejält kliv nedåt, både vad det gäller sikt och spakar och växellåda, men man kan ju tycka olika :grin:


Ja nu har det ju gått ett tag, och spakarna har jag lärt mig. men dom där spakarna är alldeles för tunga för sig själv, rör sig jättelätt och med långa rörelser, MEN varje gång det hugger lite i en sten eller något i vägen så är det omöjligt att hålla spakarna stilla.Nästan bäst att inte hålla i dom så hårt, så får dom istället fladdra omkring själva. (men om man då håller i ratten kan man få sig en smäll på fingrarna av dom..)
Upplever inte att dom rör sig så dom hinner ändra inställda bladlägen, men ändå. att då försöka sitta o styra med tummen tänker inte jag försöka behärska för det greppet är svårt att hålla i. Men jag tycker bättre om att styra med ratten så det går hur bra som helst. att vänster joystick tar i blinkersspaken ibland får man väl leva med tydligen. lika så att vindrutetorkarreglaget som förövrigt ser ut som i en CAT 140G sitter inklämda under höger armstöd tillsammans med tändningslåset..

En del felkoder kommer ibland men inget som inte går få bort med en omstart/bryta huvudströmmen.

I övrigt så känns det ungefär som en CAT 140G/H i hytten och sikten, trevligare ljudnivå har den såklart.
Växellådans knappstyrning på joystick tillsammans med kopplingen väl inte så rolig heller egenligen.

Tror nästan jag hellre skulle välja den med "CAT-spakställ" och växelspak till höger om stolen istället så som hytten är ritad från början.

Re: Info om Mattsson hyvlarna

InläggPostat: 22:06:05, 18-06-2015
av 161A
Och jämfört med en Mattsson ? :grin:

Re: Info om Mattsson hyvlarna

InläggPostat: 20:10:26, 29-06-2015
av nissewestermark
161A skrev:Och jämfört med en Mattsson ? :grin:


Jag hann inte riktigt få någon ordentlig erfarenhet av Mattsson på grus så jag vågar inte uttala mig om, till vintern kan jag jämföra med Mattsson-Volvo
Men Mattssons växellåda är så otroligt trevlig att använda! Sen är ju egentligen Mattssons förarplats helt oslagbar, allt från sikt runt om till knapparnas placeringar och spakarna!! Fattar inte egenligen varför Volvo inte byggt in likadant med spakar från hjullastare.
Lyfthöjden på bladet och tilten är ju riktigt dålig på Volvo vilket man verkligen inte kan säga om en Mattsson. Och lyfthöjden kan kännas viktig när man ska vända i korsningar, kliva ut/in från grus till asfaltvägar som ligger högre...

Re: Info om Mattsson hyvlarna

InläggPostat: 21:14:37, 10-11-2015
av nissewestermark
Fortsätter på den här tråden lite till.
Volvohyveln går fint, lite diverse småfel och sånt men den funkar fint och är inne på 1000 timmarsservice nu och även rep av midjan eftersom den här varit glapp sen ny.

Mattssonhyveln är såld sen några månader tillbaka, till Ligo Maskin. Enligt det jag fick höra av honom själv så tänker han göra om Mattssonhyveln till en originalmodell med vanlig motor och låda.
MEN stormotorn och tillhörande låda skulle nog in i den gamla 376 ramen igen för han hade köpt tillbaka den från Svevia :grin:

Re: Info om Mattsson hyvlarna

InläggPostat: 14:53:36, 04-12-2015
av Ramnäs
Pratade med Ligo idag.376,an håller på att göras iordning.Har precis kommit från lackering och håller på att få sin ursprungliga finish!

Re: Info om Mattsson hyvlarna

InläggPostat: 19:43:22, 05-03-2018
av Brösterlund
Vi äger och brukar den sista Mattsson hyveln som byggdes i Uddevalla, Mattsson 376v heter den och är tillverkad 1997 även kallad roffe hyveln

Re: Info om Mattsson hyvlarna

InläggPostat: 22:27:29, 05-03-2018
av enok75
Brösterlund skrev:Vi äger och brukar den sista Mattsson hyveln som byggdes i Uddevalla, Mattsson 376v heter den och är tillverkad 1997 även kallad roffe hyveln

Bilder :eat: