Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerVäghyvlar

Jämför Mattsson 2-serie mot CAT 140G

44 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera väghyvlar här

nissewestermark (trådstartaren)

#1 » 22:20:13, 11-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som rubriken säger.. Vilka fördelar och nackdelar har en Mattsson 261/266 i jämförelse mot en Cat 140G eller H?
Tänker på saker som,
Bränsleförbrukningen?
Volvomotor eller Scaniamotor, vad är att föredra?
Drar en 266 mer soppa än 261?
och har man någon större nytta av framhjulsdriften egentligen? (känner inte att jag saknar det på Caten)
Hur bra drag är det i drivningen? är det nån liknande konstruktion som Catens växellåda eller nå helt annat?
Hur fort går/orkar dom köra under transport och vid tex. plogning?
Går det köra en dag utan hörselkåpor i en Mattsson? :cool:

Sen så vet jag ju at man sitter på ett helt annat sätt i en Mattsson, med sikten (bakom?) bladet och allt de där.. Men även om spaksystemet sitter i armstöden känns det kanske inte helt olikt de sätt man styr grejerna på Cat?

Vad brukar gå sönder eller rackla på Mattsson ?
nissewestermark
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:27:44, 10-09-2011
Maskintyp: Lastbil
Maskin: CATERPILLAR 140G
CATERPILLAR 962G
VOLVO L60F
VOLVO FH12..



LeifAndersson

#2 » 23:01:16, 11-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan Cat på någon punkt öht. mäta sig med Matsson 2-serie ? Vad som kunde få vägskålen att väga över till Cats fördel vore möjligen ett MYCKET lägre pris!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

burmansvägmaskiner

#3 » 07:26:16, 12-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skall försöka svara på dina frågor uti mina erfarenheter.Bränsleförbrukning mellan femton till tjugotre liter timmen med volvomotor TD731. VOLVO eller SCANIA . SCANIAN har ett härligt bottendrag mot för VOLVON. 266-261 Visst är det skillnad i bränsleförbrukning om man använder sexhjulsdrift.Har man kört sexhjulsdrift vill man inte vara utan.till exempel snöröjning vid igåntagande helt suveränt.V-lådan är en converter med momentomvandlare med låsning av denna så kallad lockup.Plogning så tror jag CATen är att föredra vid vägverksplogning.Komunplogning inga proplem Hörselkåpor visst går det att köra utan . 80 decibel var ljudnivån när dom nya.Vad går sönder inte rätt man att säga det.Har inte haft några proplem annat än framhjulsmotorerna. Men dom är ombyggda så nu är det inga problem.Växelådan brukar hålla mellan 12 och 14 tusen timmar vad jag har hört. Jag körde nästan tjugotvåtusen timmar med min växelåda. Har försökt svara på dina frågor uti mina erfarheter HÅKAN
burmansvägmaskiner
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:33:26, 26-11-2009
Ort: altersbruk
Maskintyp: Väghyvel
Maskin: MATTSSON 266 .MICHIGAN 35 .BM 430.

nissewestermark (trådstartaren)

#4 » 17:30:25, 12-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tackar för utförligt svar! :grin:
Är alltid svårt att få opartiska svar i såna här frågor.. har ju en del bekanta som kört båda sorter men det är oftast en som är bäst och det andra märket är sämst, och så är det ju verkligen inte.. alla har ju för och nackdelar.
En sak jag fastnar på lite är det här med att "CATen är att föredra vid vägverksplogning" Kan man tolka det lite som att Caten går fortare med plogarna på vägen?
Känns som en lite jobbig grej om det sackar för mycke i motlut eller om de är mycke snö.. Trodde faktiskt att en Mattsson skulle klå åtminstone 140G på den punkten? 140H har ju lite mer ork i motorn iaf.

Bränsleförbrukningen verkar ju vara ganska lika som i 140G ändå.. Fast Mattsson har ca 80 hästar mer om ja fattat rätt.
nissewestermark
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:27:44, 10-09-2011
Maskintyp: Lastbil
Maskin: CATERPILLAR 140G
CATERPILLAR 962G
VOLVO L60F
VOLVO FH12..

Poclain1000CK

#5 » 18:09:30, 12-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är inte så insatt i hyvlar men morfar har kört hyvel i över 40år,han sa att dom köpte 140h för att man kunde tydligen ställa in hur mycket bladet skulle trycka mot marken på flytläget vilket var otroligt bra i snösvängen :D
Poclain1000CK
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:16:09, 27-09-2009
Sverige

Åsa-Nisse

#6 » 19:03:20, 12-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mina erfarenheter är att Mattson 261S väldigt gärna vill stå på verkstad. Kompressor, Startmotorer, lager i boggilådor, framhjulspindel, diverse oljeläckage, mm.
Alla dagar det är stelfruset eller torrt med damm, då funkar den, när det är begränsat med jobb. Vid lämpligt hyvlingsväder eller snöfall, Tja då är det verkstaden som gäller. Hade en Cat 140 -78 tidigare och den gick alla dagar utom då servicen gjordes.
:off_topic: Den som funkat bäst och gått billigast var en BM 3500 av sista tillverkningen 81-82. Gick utan problem och låg bränsleförbrukning.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

nissewestermark (trådstartaren)

#7 » 20:58:39, 12-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

keller skrev:Jag är inte så insatt i hyvlar men morfar har kört hyvel i över 40år,han sa att dom köpte 140h för att man kunde tydligen ställa in hur mycket bladet skulle trycka mot marken på flytläget vilket var otroligt bra i snösvängen :D


Den funktionen finns nog till de flesta märken. Vet att det tex. finns till Volvohyvlarna, brukar väl kallas "ploghydraulik" på Swecon. :grin:
nissewestermark
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:27:44, 10-09-2011
Maskintyp: Lastbil
Maskin: CATERPILLAR 140G
CATERPILLAR 962G
VOLVO L60F
VOLVO FH12..

nissewestermark (trådstartaren)

#8 » 21:04:03, 12-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Åsa-Nisse skrev:Mina erfarenheter är att Mattson 261S väldigt gärna vill stå på verkstad. Kompressor, Startmotorer, lager i boggilådor, framhjulspindel, diverse oljeläckage, mm.
Alla dagar det är stelfruset eller torrt med damm, då funkar den, när det är begränsat med jobb. Vid lämpligt hyvlingsväder eller snöfall, Tja då är det verkstaden som gäller. Hade en Cat 140 -78 tidigare och den gick alla dagar utom då servicen gjordes.
:off_topic: Den som funkat bäst och gått billigast var en BM 3500 av sista tillverkningen 81-82. Gick utan problem och låg bränsleförbrukning.



Låter oroväckande ;) Måste ha varit ett måndagsexemplar?

:off_topic: Känns lite bakvänt att gå på en BM 3500 bara... och dom där spindelbenen till spakar är man ju glad att slippa :driver:
nissewestermark
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:27:44, 10-09-2011
Maskintyp: Lastbil
Maskin: CATERPILLAR 140G
CATERPILLAR 962G
VOLVO L60F
VOLVO FH12..

TP Resurs AB

#9 » 22:40:25, 12-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har både nära anhörig och många bekanta som jobbat/jobbar som hyvel förare med mångårig erfarenhet, och alla är dom helt eniga om att Caten är överlägsen Mattson då det gäller hållbarhet samt låga underhållskostnader, och Gamla vägverkets egen uppföljning så var Caten klart billigare i underhållskostnader/reparationskostnader vid jämförelse av alla deras hyvlar, när den årliga sammanställningen/statistiken över VoV hyvlar lästes blev det surr i fikarummen.
men dom är lika eniga i att Mattson har bättre förarkomfort samt längre räckvidd på bladet än tidiga 140 hyvlar.

Men vad vet jag! jag har ju min June JB14... :thumme:



Bild
Bild
Bild
TP Resurs AB
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:27:35, 09-01-2010
Ort: Thomas Persson i Jämtland-Bräcke-Bodsjöbygden-Sidsjö
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hitachi 215LC grävskördare
IH BTD 8 bandlastare
Fendt 714 -99
June väghyvel -62
Nord Verk 170 HS -77
BM10 -51
C3 corvette cab -68
Allice Chalmers W väghyvel
Volvo Viking-65
BM skogsboxer med driven vagn

nissewestermark (trådstartaren)

#10 » 17:35:48, 13-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

TP Resurs AB skrev:Har både nära anhörig och många bekanta som jobbat/jobbar som hyvel förare med mångårig erfarenhet, och alla är dom helt eniga om att Caten är överlägsen Mattson då det gäller hållbarhet samt låga underhållskostnader, och Gamla vägverkets egen uppföljning så var Caten klart billigare i underhållskostnader/reparationskostnader vid jämförelse av alla deras hyvlar, när den årliga sammanställningen/statistiken över VoV hyvlar lästes blev det surr i fikarummen.
men dom är lika eniga i att Mattson har bättre förarkomfort samt längre räckvidd på bladet än tidiga 140 hyvlar.

Men vad vet jag! jag har ju min June JB14... :thumme:


Kan man läsa den där statistiken någonstans? :mrgreen:
nissewestermark
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:27:44, 10-09-2011
Maskintyp: Lastbil
Maskin: CATERPILLAR 140G
CATERPILLAR 962G
VOLVO L60F
VOLVO FH12..

Åsa-Nisse

#11 » 21:50:03, 13-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det ska vara tur om du hittar den någonstans idag. Vägverket (vägförvaltningarna) blev Vägverket produktion som sedan blev Svevia, och varje gång städades det. När det blev Svevia så var Vägverket (läs Trafikverket) ute på alla vägstationer och plockade bort allt som hade med gamla tiden att göra. En del gick till museet i Borlänge och annat till tippen.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

nissewestermark (trådstartaren)

#12 » 19:10:34, 14-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo jag minns hur det kastades mängder av nya arbetskläder med Produktionloggan tex. i Skellefteå... Det året fick vi alla varsin Vägverket Produktion t-shirt som present på plogmötet.. ;-)
nissewestermark
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:27:44, 10-09-2011
Maskintyp: Lastbil
Maskin: CATERPILLAR 140G
CATERPILLAR 962G
VOLVO L60F
VOLVO FH12..

skrapan

#13 » 22:13:04, 28-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej !
Har lite info om dom hyvlar du frågar om. Har kört båda, och häller med TP Resurs AB i mycket.
Kört Cat i ca 25 år en tidig 120 G och en 140 G 82 a´. Caten har bättre hydraulik, bromsar, stor motor 11 l
min var uppställd som en VHP maskin ca 200 hk ( 140 an ). Stabil ram. Bränsleförbrukningen nybygnad ca 6 l, snöröjning betydligt mer. Endast 6 vexlar och ryckig start och växling. Bulrig ihytt. Driftsäker och lite rep. Har haft / kört Mattsson 266S årm 89a ca 7 år Betydligt bättre förarkomfort, tystare. Betydligt bättre sikt mot hyvelbladet, bättre spakar,Bra hydralik om dom är bra jysterade, inte lika snabb som Catten, växellåda med momentomvadlare mycket bra vid krypkörning, drar mer Bränsle ca 8l nybygnad förmodligen momentomvadlare fel,men det fin lock upp, och om man använder den i snöröjningen tror jag dom är likvärdiga eller att Mattsson drar mindre, mer rep. Mattsson har mycket som styrs med luft typ dif hög / låg , bromsar lekarsrisk. Lagerhveri i boggylådor svår/ dyrt att byta bromsar.

Lite om min uppfatnig om dessa maskiner
Och om jag skulle välja i dag Mattsonens konfort Catens driftskostnader
men just nu kör jag en Vammas 186 S 95 år myket trevlig och komfortabel maskin
PS Kör hyvel i stockhlm nybygnad 75% Snöröjning isrivnig 25%
Mvh Kenneth Linnader Väghyveltjänst AB

3 personer gillar det här inlägget.
skrapan
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:34:24, 26-08-2013
Maskintyp: Väghyvel
Maskin: Vammas 286

nissewestermark (trådstartaren)

#14 » 08:00:50, 29-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack så mycket, alltid roligt att höra andras intryck av maskiner!
De flesta man pratar med säger att Mattsson aldrig kan mäta sig i driftsäkerhet mot Caten.. men alla säger ju däremot att den är tystare och bekvämare i hytten, men ändå inte jättemycket bättre att manövrera.

Det är ju just det där med orken i motorn, man känner ofta att man skulle vilja ha lite mer effekt i Caten. Det här du säger med att den var uppställd som en VHP-maskin lät ju intressant! Vad krävs för grejer eller justeringar för att få den effekten?? och behöver man vara orolig för att andra saker som låda börjar ta stryk istället?
Fick från början lära mig att alltid hålla varven uppe och inte plåga den på låga varv så ska den "hålla för alltid"
nissewestermark
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:27:44, 10-09-2011
Maskintyp: Lastbil
Maskin: CATERPILLAR 140G
CATERPILLAR 962G
VOLVO L60F
VOLVO FH12..

skrapan

#15 » 23:07:42, 29-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Glömde en viktig skillnad som jag tycker mycket om, att Mattsonen går att spakstyra.Både midja och framhjul. Antingen med el vippa eller att använda en spak. Och funkar upp till sista växeln. Inte dåligt av en maskin som kom 87,
Om du med manövrera menar köra så är nog största skillnaden att midjan sitter olika, om du menar manövrera som att spaka tycker jag nog bättre om Mattsonens elpakar och just för att den går att spakstyra den.

VHP justeringen är enkel, öka bara insprutningmägden inte varvet. Skillnaden på en riktig VHP maskin är att den ökar successivt, tror att full effekt kom på 3 eller 4 man får tänka på det så man inte tar i fult på dom låga växlarna
Har alltid kört mina maskiner / hyvlar på så lågt varv som möjligt och så hög växel som möjligt, tror att dom därför inte är så törstiga som man hör / läser andra säger. Och kanske fördelen med nybyggnadskörning mot underhållshyvling. Har inte haft några problem med mina maskinerna som jag märkt av på grund av lågt varv. Om någon har annan uppfattning skulle jag hjärna höra om detta.
Såg att du har en 140 g vad och var gör du med den, årsmodell och övrigt ??? kul att höra
har ingen bild i dagsläget på 140 a´men på Mattson och Vammasen , om jag lyckas få med dom
mv Kenneth
skrapan
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 19:34:24, 26-08-2013
Maskintyp: Väghyvel
Maskin: Vammas 286


Återgå till Väghyvlar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se